Lär mig hur man enklast delar trevägare vid baffelsteget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Lär mig hur man enklast delar trevägare vid baffelsteget

Inläggav Baffel » 2021-01-23 15:08

Ska väl inte tjata sönder om mina gjutrör men på K-Rauta köper du NU 2 ST gjutrör med mått 302 mm i diameter x 120 mm i längd för 198 kr.
Köp två st , såga ut en baffel med den bredd du vill ha. Längden blir ju max 120 cm. Såga sedan LÄNGS med. Limma dit baffel och plugga igen i botten och topp.
Du fixar därmed två TESTHÖGTALARE mycket billigt. Och ja de är stabilare än man tror. Vill du staga upp i topp /botten så köp några rundstavar som du limmar dit.

Mitt tips är att göra det , INNAN du sätter igång och börjar finlira med dina tilltänkta högtalarlådor. Du smackar ihop dessa testlådor på nolltid. :D Så detta är inte så mycket att du bygger något utan snare att du smackar ihop något.

Du talar om rundade hörn baffelkanter. . Ser du det fiffiluriga framför dig med att limma dit en spånskiva på rätt sätt på rören . :wink:
Sen kan du variera och testa dig fram hur du vill. Sluten eller basreflex, olika typer av basreflexrör , olika basreflexportar, slitsar osv. Det är bara kreativiteten som sätter gränsen.

Så här ser rören ut:
https://www.k-rauta.se/produkt/formror- ... 8718034402

Skiss, så här ser det då ut uppifrån :
papprör (1).jpg
papprör (1).jpg (839.17 KiB) Visad 2206 gånger

P.s behåll testlådorna. De kan spela ut finlådorna du sedan bygger . Det pga av deras form, ...du vet ljudvågor , resonanser osv. Återstår att se

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2021-01-23 23:31

Hur sågar man enklast upp gjutröret på längden? Jag gissar att det vill vrida sig och böka efter första snittet? Ska man såg med bordssågen och något extra högt anhåll?

// Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-24 00:10

Ta det försiktigt som flickan sa första gången . Jag har bara testat på små rör . Bamseröret har jag än inte gett mig på. Testa vad du har hemma och hur du känner att röret vrider sig när du sågar eller skär. Rör är så billiga så köp något extra och pröva på enbart för att få en känsla för det . Ett mindre billigare rör.

Jag smackar i två små bredbandare ,Faital Pro 4FE32, imorgon i två teströr . Sågar upp några bafflar och toppar och bottnar av en liten bit spånskiva och limmar fast. Tar lite bilder på det så får du se. :D

Man får pröva sig fram. :) Obs tålamod gäller. . Att det skulle vrida sig och krångla har inte jag märkt men som sagt inte gett mig på bamseröret än. Men jag har ytterst svårt att tro att det kommer bli så svårt. :)
Bilagor
rörr (1).jpg
rörr (1).jpg (911.83 KiB) Visad 2167 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-24 13:38

På gång behöver bara lite tips och råd gällande konstruktion , se:
viewtopic.php?f=16&t=71034&start=180

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 10:58

Kraniet skrev:Köp eller låna boken Testing Loudspeakers av Joseph Dáppolito
Den har väldigt mycket bra info ang mätning men även svar på TS fråga.

Boken inköpas pga just detta och för att jag vill lära mycket mer om mätning. Tack även om ja vart på väg köpa den innan
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:49

jonasp skrev:Baffelsteget kan vara ett verktyg att möta två element med olika verkningsgrad, om mellanregistret ligger betydligt lägre än baselement (t ex) kan det vara gynnsamt att lägga delningen så att elementen möts där baffelsteget ger fullt bidrag. En annan sak man kan använda baffelsteget till är om man kan räta ut en bula i frekvensgången hos något av de ingående elementen.

Ovanstående fungerar, men jag anser personligen att val av element, baffelsteg, delningsfrekvenser ska drivas av mer fundamentala faktorer i designprocessen. T ex:
- vilka spridningsegenskaper ska högtalaren ha?
- var ska den placeras? (fritt, när vägg, i vägg?)
- vilka element samarbetar bäst i den aktuella applikationen?

När man svarat på ovanstående finner man ofta att baffelsteg och delningsfrekvenser måste uppfylla övriga kriterier. Ett undantag är om man försöker sig på en tvåvägare med första ordningens delning och en enda komponent i basfiltret - en spole. Då måste baffelsteg, frekvensgång, delningsfrekvens passa ihop - dvs ändrar man delningsfrekvens riskerar man att behöva ändra baffelbredden. 8O

Personligen tycker jag det är bekvämare med fler poler och nollställen att knuffa på....

Elementen är dom de är och inget jag kommer göra åt närmsta taget. JAg betalade 1200 för element som kostar 1200 nya bara det att jag fick sex för 1200..
Hötalaren ska stå nära vägg, och ha waveguide
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-26 16:53

MathiasJK skrev:Elementen är dom de är och inget jag kommer göra åt närmsta taget. JAg betalade 1200 för element som kostar 1200 nya bara det att jag fick sex för 1200..
Hötalaren ska stå nära vägg, och ha waveguide

Grattis!
Ett riktigt bra köp du gjorde där!!!

Mvh Johan

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-27 10:13

Erik_Johansson skrev:
I-or skrev:
Erik_Johansson skrev:Även om jag i grunden håller med dig om det du skriver så tycker jag efter att själv funnit vilket kraftfullt verktyg det är att baffelbredden verkligen kan användas för att förbättra övergången från midwoofer/mellanregister till diskant. Framförallt genom att lokalt öka spridningen strax under delningen för mellanregistret men om man verkligen vill plöja ner tid på det hela går det att samtidigt begränsa spridningen för diskanten något strax över delningen. Hur kraftfullt det förstnämnda är finns beskrivet/testat i någon äldre tråd här på forumet.

MVH,
Erik

Du är alltså inne på att man ska använda vågigheten man får i frekvensgången för diffraktionseffekterna från baffeln till att styra spridningen dit man vill ha den. Detta avråder jag starkt ifrån av tre skäl:

1. Det är extrem överkurs.

2. Det är mycket svårt att räkna så noggrannt att man får detta att stämma. Förenklad diffraktionsberäkning som i t.ex. Edge stämmer rimligt väl, men inte tillräckligt väl för att få detta att fungera i praktiken. Man vill helst slippa tillverka ett halvdussin prototyper.

3. Om man medvetet vill skapa denna vågighet för spridningens skull får man också en vågighet i frekvensgången on-axis som antagligen är mer problematisk än en något varierande spridning kring delningsfrekvensen.

Punkt 1 kan jag absolut hålla med om men vill ändå bestämt hävda att det går att få riktigt bra. Framförallt i kombination med fasade eller rundade baffelkanter så man hålla vågigheterna precis så stora (som i själva verket är väldigt små) som de behöver vara för att göra det jag vill. Och det är ju inte så att vågigheten försvinner för att man inte valt att använda den på ett konstruktivt sätt. Ofta ser man på mätningar av högtalare att baffeln ställer till det rejält spridningsmässigt kring delningen. Så effekterna finns ju alltid där. Det är ju bara en fråga om vad man gör med dem. Sen är givetvis allt en balansgång. Men mitt högst personliga intryck är att en jämn spridning genom delningsområdet (eller egentligen jämn energiutstrålning skulle jag säga) är oerhört viktigt och visst kanske man kunde lagt tiden på annat än att lägga massa tid av och till under ett antal år på detta att styra spridning men hjälp av baffeln. Men det är ju kul att lära sig. Och har man dessutom möjligheter att snabbt göra flera prototyper så är det såklart enklare (det har jag).

Men jag ska inte tjata alltför mycket mer om detta. Mer än att för min del har det varit ett väldigt intressant och lärorikt område att utforska. Och detta är ju ett forum fyllt av nördar. Så även om jag absolut inte tycker att detta är något man bör grotta ner sig i som nybörjare så tycker jag att det är en av alla delar inom högtalarkonstruktion som är oerhört roligt/givande/intressant. Men alla har ju sin bild av vad som är viktigt. Som gammal Carlssonentusiast står jämn energiutstrålning högt på min lista. Och jag gillar nog lite större andel reflekterat ljud än vissa andra också har jag insett med åren. Därav att man får hitta andra sätt att få till energiutstrålningen än genom att tillgripa stora waveguides som kraftigt begränsar spridningen. Och personligen som nördig ingenjör så tycker jag det vore lite tråkigt att bara välja baffelmått av estetiska skäl när man vet att det finns mer att hämta. :)

/Erik

Jag jobbar mig igenom tråden så sakteliga men jag har läst tråden om att styra spridningen via baffelbredd så det finns i mitt huvud men man. Måste utgå från nånting och då valde jag minsta möjliga utrymme. I inre bredd dvs ca23-24cm.
Eftersom baffel och baksida konkret vara avtagbara så finns denna möjligheten att leka med och kör kanske så göra beroende på resultat. Mig mål är att dela i ett område där mid och waveguide är omnispridande just. För att dels förenkla för mig och för att jag vill testa olika waveguides så målet är 2khz. +- lite

Passar även på att b om ursäkt på sega svar men just nu är jag extremt upptagen med annat men hittills är ju tråden lätt en av årets bästsz vilket iofs inte är så svårt. Visste inte att både kunskapen och intresset angående delning vid baffelsteg var så stort.

I mina enkla Lovisa ögon e de ju ett superbt sätt att slippa dämpa element. Det känns för mig dom är troende och studerande av enkla filter helt fel.

Nu ska ja försöka komma ikapp vilket lät ta resten av dagen :)
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-27 10:37

I-or skrev:
Erik_Johansson skrev:Punkt 1 kan jag absolut hålla med om men vill ändå bestämt hävda att det går att få riktigt bra. Framförallt i kombination med fasade eller rundade baffelkanter så man hålla vågigheterna precis så stora (som i själva verket är väldigt små) som de behöver vara för att göra det jag vill. Och det är ju inte så att vågigheten försvinner för att man inte valt att använda den på ett konstruktivt sätt. Ofta ser man på mätningar av högtalare att baffeln ställer till det rejält spridningsmässigt kring delningen. Så effekterna finns ju alltid där. Det är ju bara en fråga om vad man gör med dem. Sen är givetvis allt en balansgång. Men mitt högst personliga intryck är att en jämn spridning genom delningsområdet (eller egentligen jämn energiutstrålning skulle jag säga) är oerhört viktigt och visst kanske man kunde lagt tiden på annat än att lägga massa tid av och till under ett antal år på detta att styra spridning men hjälp av baffeln. Men det är ju kul att lära sig. Och har man dessutom möjligheter att snabbt göra flera prototyper så är det såklart enklare (det har jag).

Men jag ska inte tjata alltför mycket mer om detta. Mer än att för min del har det varit ett väldigt intressant och lärorikt område att utforska. Och detta är ju ett forum fyllt av nördar. Så även om jag absolut inte tycker att detta är något man bör grotta ner sig i som nybörjare så tycker jag att det är en av alla delar inom högtalarkonstruktion som är oerhört roligt/givande/intressant. Men alla har ju sin bild av vad som är viktigt. Som gammal Carlssonentusiast står jämn energiutstrålning högt på min lista. Och jag gillar nog lite större andel reflekterat ljud än vissa andra också har jag insett med åren. Därav att man får hitta andra sätt att få till energiutstrålningen än genom att tillgripa stora waveguides som kraftigt begränsar spridningen. Och personligen som nördig ingenjör så tycker jag det vore lite tråkigt att bara välja baffelmått av estetiska skäl när man vet att det finns mer att hämta. :)

/Erik

Det enda sättet att sjabbla till fula diffraktionsrelaterade skillnader i spridningen runt diskantdelningsfrekvensen (ca 2,5-3 kHz) är att göra en mycket liten baffel. Det är endast då man kan få de inledande vågigheterna (som är kraftigast) att ställa till det. Då erhåller man också maximalt ojämn frekvensgång on-axis, vilket jag var inne på ovan. Diffraktionseffekterna i form av rippel är alltså långt ifrån alltid där.

Med de baffeldimensioner som vi har här (en hyggligt stor högtalare) och dessutom med vågledardiskant, blir spridningen välkontrollerad nästan hur man än gör. Nedan syns ett par exempel med en baffel utan rundade kanter, vilket maximerar diffraktionseffekterna. Vi har en någorlunda normalbred baffel och ett 5" mellanregister i kombination med en 1" diskant, respektive en smal baffel med ett 5" mellanregister och en 4" vågledare (samma strålande diameter som mellanregistret). Blå och röd kurva hör ihop, liksom gul och lila.

Jag har också lagt till delningsfilterverkan för att bättre tydliggöra var och hur delningen sker så att man lättare kan följa hur spridningen för det totala systemet ser ut (flankerna över och under delningsfrekvensen motsvarar alltså inte skillnaden mellan 0 och 45 grader).

Vi ser att vi i båda fallen får en mycket kontrollerad horisontell spridning omkring delningsfrekvensen. Som jag också var inne på i mitt första inlägg ovan måste man se upp med små bafflar, där vågledare gör extra stor nytta.

OBS! Notera att vågledarmodellen bara är giltig upp till ca 4-5 kHz och endast illustrerar vad som gäller runt delningsfrekvensen.

hordir.jpg

Ior, intressant exempel. Man ser ju tydligt hur waveguide kan få eventuella bsffeliffrsktion att nästan försvinna. Jag har däremot en fråga,

Jag tycker det är väldigt snyggt med bafflar gjorda av tjock material som den har avfasningar som påminner om en pyramid med toppen bortkspadm att alltså från undre delen av mellanregistret fasa av så att ovan diskant kanske bara finns tio cm bredd av vad baffeln hade nere vid golvetm detta gör ju att avståndet från element till bsffelkant hela tiden ändras, det borde.vara bra, men är det de i detta fallet?

Eftersom jag jobbat mkt med plaster då har jag en fundering på att göra yttre lagret av bsffelnt från botten via pyramiden upp i antingen någon snygg kol eller kevlarväv Med fasningarna i annan färg. Blir ju verkligen en oneof s kind lådhöftqlare men kan möjligtvis bli mycket snyggt med rätt väv.

Tankar om detta, även andra än Isidor?
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-27 10:58

I-or skrev:För ordningens skull vill jag bara poängtera att jag helt bekänner mig till den konventionella prioriteringsordningen, 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning och 3) distorsion. Utöver detta har jag nog aldrig dristat mig till att bedöma vad som är optimal spridning annat än att den bör ha en jämn kurvform utan svår vågighet (även här i linje med konsensusvetenskapen). Vad som utgör optimal spridning är mycket rumsberoende och beror även på lyssningsvanor, bl.a. om man gillar att röra sig i rummet eller lyssna från olika positioner.

Edge stämmer mycket riktigt hyggligt inom de begränsningar beräkningsmetoden har.

Ior,

Detta är ju delvis en anledning till att jag väljer att börja med så låg delning till diskanten, för att kunna leka med energirespons och spridning. Man kan säga att hela denna lådan, alltså väggar utan front och bak är en låda gjord för att lära mig mera om högtalare i en onssch samma högtalare. Jag kommer även att testa diskant utan wg sb26edc enbart för att se vad det är som passar nog.. skulle lådan bli bättre av någon anledning så finn12,19,22,25mm med att snäcka på på sidorna.
Söker element:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-27 19:36

Om du använder vågledare för diskanten spelar baffelformen ganska liten roll. Spridningen för mellanregisterelement och diskantelement anpassas automagiskt.

Om du skulle använda ett direktstrålande diskantelement är det dock viktigt att du inte tappar spridning för mellanregisterelementet via en alltför smal baffel. Om baffeln smalnar av ovanför mellanregisterelementet har du dock kvar huvuddelen av baffelstödet, vilket medför att det inte blir några större problem av att göra som du tänker.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-01-27 20:45

Jag tycker att siten skall byta domän till faktiskt.ior nu!
Sanslöst bra inlägg från I-or sedan comebacken. Djuupt kunnigt. Objektivt. Klarspråk. Ingen uppenbar agenda.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-29 15:25

I-or skrev:Om du använder vågledare för diskanten spelar baffelformen ganska liten roll. Spridningen för mellanregisterelement och diskantelement anpassas automagiskt.

Om du skulle använda ett direktstrålande diskantelement är det dock viktigt att du inte tappar spridning för mellanregisterelementet via en alltför smal baffel. Om baffeln smalnar av ovanför mellanregisterelementet har du dock kvar huvuddelen av baffelstödet, vilket medför att det inte blir några större problem av att göra som du tänker.

+1.
Diffraktioner från själva diskanten försvinner nästan helt med waveguide, oavsett hur baffeln ser ut.
Delningsfrekvensen spelar dock fortfarande roll. Waveguiden måste ”orka” med amplitudförstärkningen även en bit under delningsfrekvensen.

Det jag menar är - en mindre waveguide blir inte optimal med för låga delningar.
Monacor wg300 som ett exempel som sitter i hybriddist/FUKdist är en waveguide som helst inte bör delas under 2 kHz.

Sedan har en specifik boomer och specifik waveguide ett spridningsmönster som är mest optimal vid en viss delningsfrekvens. Detta får vägas efter ev. distorsion eller uppbrytningstendens hos boomern och resultatet blir oftast en kompromiss med delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-29 15:45

rajapruk skrev:Jag tycker att siten skall byta domän till faktiskt.ior nu!
Sanslöst bra inlägg från I-or sedan comebacken. Djuupt kunnigt. Objektivt. Klarspråk. Ingen uppenbar agenda.

Väl talat rajapruk +1
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-02 05:40

Tangband skrev:
I-or skrev:Om du använder vågledare för diskanten spelar baffelformen ganska liten roll. Spridningen för mellanregisterelement och diskantelement anpassas automagiskt.

+1.
Diffraktioner från själva diskanten försvinner nästan helt med waveguide, oavsett hur baffeln ser ut.
Delningsfrekvensen spelar dock fortfarande roll. Waveguiden måste ”orka” med amplitudförstärkningen även en bit under delningsfrekvensen.

Det jag menar är - en mindre waveguide blir inte optimal med för låga delningar.
Monacor wg300 som ett exempel som sitter i hybriddist/FUKdist är en waveguide som helst inte bör delas under 2 kHz.

Sedan har en specifik boomer och specifik waveguide ett spridningsmönster som är mest optimal vid en viss delningsfrekvens. Detta får vägas efter ev. distorsion eller uppbrytningstendens hos boomern och resultatet blir oftast en kompromiss med delningsfrekvensen.

Väcker liv i en tråd efter kite tid ifrån faktiskt då jag fortfarande kan tänkas ha några frågor inom detta område. Men jag ska svara på detta enbart nu. Det du nämner är ju "hörnet" på vågledarens förstärkning, men det som är det fina med TW030WA12 är att dom designat den som så att den har rak frekvensgång redan som det är, den behövs inte korrigeras för med filterkompnenter för att få rak. Därför har jag valt den som första test diskant. Det ger mig möjlighet till att använda ett simpelt filter, hoppas jag. Eftersom AL130M bryter upp först vid 8-9khz så bör jag klara mig på andra ordningens filter akustiskt, tror jag. Kanske med en notch eventuellt. Den ger mig även möjligheten att testa dela högre, för att matcha elementens spridning, men det är lite mer komplicerat så första versionen blir med delning där båda element sprider omniradiellt.

Hela denna högtalaren med aluminiumelement är ett test av principen med styva membran, jag tror att den rätta vägen till välljud går via element utan uppbrytningar och genom att använda elementens egna filter som en del av det kompletta filtret. Ino bygger ju så, och Elsinore är likvärdigt byggda, skillnaden är att den ena använder standardelement och den andre designar sina egna plus har en hel del andra speciella saker som bara han använder sig av. Båda högtalare har ju fått lovord från 99% av lyssnarna. Dunlavy och Duntech får dom med lika fina recensioner, dock med annan lösning än WG för diskanten och lite annat filtertänk.

Men jag anser att man måste testa allting, även raka motsatsen om man verkligen vill lära sig någonting. Hade aldrig köpt ett element med metallmembran om ja inte fick dessa så otroligt billigt.. Diskant kommer jag dock att testa i metallvariant, givetvis i WG. I mitt huvud så kan jag inte se varför inte alla använder sig av waveguide.. Jag ser bara fördelar med det. Men jag kan långt ifrån allt, men jag har gott om tid till att lära mig så mycket som möjligt under rådande omständigheter. Om jag bara inte hade haft inbrott och blev av med alla mina verktyg plus en jävla massa annat så hade dessa högtalarna redan varit byggda, och med såå dålig ekonomi som jag just nu har, är kostnaden av delarna nog så hög, så är beroende av andras verktyg för att bygga och det blir ju när det passar dom och inte mig. Vilket är jävligt störande, då jag måste börja bygga för att komma vidare i lärandet.

När det gäller att dela vid bafffelsteget så har jag nog övertänkt det hela lite, gjort det till ett större problem än det egentligen är. Lösningen 3,5vägs martin nämnde är en väg jag ska testa. Grejjen e den att jag gillar inte att ha högtalare långt ut i rummet eftersom jag enbart haft stora och aldrig kommer ha små högtalare. Då, lär dom där 6dB bli några för mycket. Aldrig fattat grejjen med stativare och annat smått.. Tar ju upp lika mycket golvyta så vad tjänar man på det liksom.. ser bara konstigt ut att ha en låda på en stolpe, brevlådor hör hemma utomhus.

Sen har jag tänkt lite på Öhmans lösning i LTS högtalaren, men jag förstår mig inte riktigt på den än, men den har ju med detta att göra. Kommer inte ihåg hur filtrena ser ut i dom just nu men jag har för mig att det inte är någon baffelkorrigering på mellanregistret elektriskt iallafall, där baffelsteget bör ske med tanke på bredden av baffeln. Detta skulle jag mycket gärna få förklarat för mig, antar att du Isidor kan förklara hur detta fungerar? Eller någon annan?

Får leta fram utskrifterna om LTS högtalaren bland alla tusentals sidor om högtalare jag skrivit ut. Har varenda idag producerat elements pdf utprintat och satt i tjocka mappar efter storlek och typ. Mycket smidigt, men mycket jävla jobbigt och tog lång tid.. Men vört det var det. Går knappt en dag utan att jag bläddrar i dom för olika ideer. Två skrivare har jag tagit livet av på vägen med för den delen. Men de va det med värt. Dyr hobby både i tid och pengar, men också ett när på outtömligt ämne. Känner man att man äntligen byggt sig sitt livs högtalare så kan man ju börja bygga förstärkare, DAC CD spelare med mera, vilka var och en tar i stort sett en livstid till att bemästra om man då inte är naturligt begåvad inom det eller klipsk som satan.
Söker element:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-02 16:38

Enligt Troelsgravesen kan du med en formel få en hint om var i frekvens du lägger baffelstegskorrektionen.

http://www.troelsgravesen.dk/Acapella_WB.htm

” Any driver mounted on a baffle will have an f3 = 11,600/width of baffle in cm. A driver mounted on a baffle of 20 cm with will be down 3 dB at 11,600/20 = 580 Hz. Making the baffle 50 cm wide the f3 is reduced to 232 Hz. ”

Med en trevägare med tex en 6:1/2 a , en 3:a och en 1-tums diskant och lådan är 20 cm bred kan en lämplig delningsfrekvens mellan boomer och mid vara omkring 580 Hz.

Jag tror I-or har betydligt mer kunskap om detta :)

Föregående

Återgå till DIY-forum