Tangband skrev:I-or skrev:Om du använder vågledare för diskanten spelar baffelformen ganska liten roll. Spridningen för mellanregisterelement och diskantelement anpassas automagiskt.
Om du skulle använda ett direktstrålande diskantelement är det dock viktigt att du inte tappar spridning för mellanregisterelementet via en alltför smal baffel. Om baffeln smalnar av ovanför mellanregisterelementet har du dock kvar huvuddelen av baffelstödet, vilket medför att det inte blir några större problem av att göra som du tänker.
+1.
Diffraktioner från själva diskanten försvinner nästan helt med waveguide, oavsett hur baffeln ser ut.
Delningsfrekvensen spelar dock fortfarande roll. Waveguiden måste ”orka” med amplitudförstärkningen även en bit under delningsfrekvensen.
Det jag menar är - en mindre waveguide blir inte optimal med för låga delningar.
Monacor wg300 som ett exempel som sitter i hybriddist/FUKdist är en waveguide som helst inte bör delas under 2 kHz.
Sedan har en specifik boomer och specifik waveguide ett spridningsmönster som är mest optimal vid en viss delningsfrekvens. Detta får vägas efter ev. distorsion eller uppbrytningstendens hos boomern och resultatet blir oftast en kompromiss med delningsfrekvensen.
Väcker liv i en tråd efter kite tid ifrån faktiskt då jag fortfarande kan tänkas ha några frågor inom detta område. Men jag ska svara på detta enbart nu. Det du nämner är ju "hörnet" på vågledarens förstärkning, men det som är det fina med TW030WA12 är att dom designat den som så att den har rak frekvensgång redan som det är, den behövs inte korrigeras för med filterkompnenter för att få rak. Därför har jag valt den som första test diskant. Det ger mig möjlighet till att använda ett simpelt filter, hoppas jag. Eftersom AL130M bryter upp först vid 8-9khz så bör jag klara mig på andra ordningens filter akustiskt, tror jag. Kanske med en notch eventuellt. Den ger mig även möjligheten att testa dela högre, för att matcha elementens spridning, men det är lite mer komplicerat så första versionen blir med delning där båda element sprider omniradiellt.
Hela denna högtalaren med aluminiumelement är ett test av principen med styva membran, jag tror att den rätta vägen till välljud går via element utan uppbrytningar och genom att använda elementens egna filter som en del av det kompletta filtret. Ino bygger ju så, och Elsinore är likvärdigt byggda, skillnaden är att den ena använder standardelement och den andre designar sina egna plus har en hel del andra speciella saker som bara han använder sig av. Båda högtalare har ju fått lovord från 99% av lyssnarna. Dunlavy och Duntech får dom med lika fina recensioner, dock med annan lösning än WG för diskanten och lite annat filtertänk.
Men jag anser att man måste testa allting, även raka motsatsen om man verkligen vill lära sig någonting. Hade aldrig köpt ett element med metallmembran om ja inte fick dessa så otroligt billigt.. Diskant kommer jag dock att testa i metallvariant, givetvis i WG. I mitt huvud så kan jag inte se varför inte alla använder sig av waveguide.. Jag ser bara fördelar med det. Men jag kan långt ifrån allt, men jag har gott om tid till att lära mig så mycket som möjligt under rådande omständigheter. Om jag bara inte hade haft inbrott och blev av med alla mina verktyg plus en jävla massa annat så hade dessa högtalarna redan varit byggda, och med såå dålig ekonomi som jag just nu har, är kostnaden av delarna nog så hög, så är beroende av andras verktyg för att bygga och det blir ju när det passar dom och inte mig. Vilket är jävligt störande, då jag måste börja bygga för att komma vidare i lärandet.
När det gäller att dela vid bafffelsteget så har jag nog övertänkt det hela lite, gjort det till ett större problem än det egentligen är. Lösningen 3,5vägs martin nämnde är en väg jag ska testa. Grejjen e den att jag gillar inte att ha högtalare långt ut i rummet eftersom jag enbart haft stora och aldrig kommer ha små högtalare. Då, lär dom där 6dB bli några för mycket. Aldrig fattat grejjen med stativare och annat smått.. Tar ju upp lika mycket golvyta så vad tjänar man på det liksom.. ser bara konstigt ut att ha en låda på en stolpe, brevlådor hör hemma utomhus.
Sen har jag tänkt lite på Öhmans lösning i LTS högtalaren, men jag förstår mig inte riktigt på den än, men den har ju med detta att göra. Kommer inte ihåg hur filtrena ser ut i dom just nu men jag har för mig att det inte är någon baffelkorrigering på mellanregistret elektriskt iallafall, där baffelsteget bör ske med tanke på bredden av baffeln. Detta skulle jag mycket gärna få förklarat för mig, antar att du Isidor kan förklara hur detta fungerar? Eller någon annan?
Får leta fram utskrifterna om LTS högtalaren bland alla tusentals sidor om högtalare jag skrivit ut. Har varenda idag producerat elements pdf utprintat och satt i tjocka mappar efter storlek och typ. Mycket smidigt, men mycket jävla jobbigt och tog lång tid.. Men vört det var det. Går knappt en dag utan att jag bläddrar i dom för olika ideer. Två skrivare har jag tagit livet av på vägen med för den delen. Men de va det med värt. Dyr hobby både i tid och pengar, men också ett när på outtömligt ämne. Känner man att man äntligen byggt sig sitt livs högtalare så kan man ju börja bygga förstärkare, DAC CD spelare med mera, vilka var och en tar i stort sett en livstid till att bemästra om man då inte är naturligt begåvad inom det eller klipsk som satan.