Mätverktyg för RightMark Audio Analyzer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag

Mätverktyg för RightMark Audio Analyzer

Inläggav xmag » 2021-02-15 00:52

Överskriften kunde också vara "Vad gör man med delar man har över?".

För att kunna mäta med “RightMark Audio Analyzer” måste man ha ett ljudkort. Fördelen är också om man kan dämpa de analoga signalerna från och till Ljudkortet. Detta är ett mätverktyg som är just på det viset.

Måste bara påpeka en sak först:
Till denna mackapär använde jag billiga RCA-kontakter. Honorna som sitter i "lådan" är helt ok men hanarna är inte ok alls. Innan man lödar fast trådarna i dem måste man först löda fast mittenledaren mot örat som sedan signaltråden skall lödas fast på. Orsaken till att löda fast örat är att den är nitad mot mittenledaren väldigt dåligt. Det är helt enkelt glapp mellan mittenledaren och lödörat.

Utförandet på mackapären är inte den bästa men så slängde jag ihop den efter hockeyn idag.
Jag valde att inte bygga in den helt för att man lätt skall kunna komma åt ljudkortet (eller så räckte inte plastbitarna).
Skall se om jag kan "slänga ihop" ett kopplingschema sedan.

IMG_20100701_045845.jpg
IMG_20100701_045845.jpg (362.54 KiB) Visad 1163 gånger

IMG_20100701_045852.jpg
IMG_20100701_045852.jpg (376.65 KiB) Visad 1163 gånger

IMG_20100701_045852.jpg
IMG_20100701_045852.jpg (376.65 KiB) Visad 1163 gånger

IMG_20100701_045900.jpg
IMG_20100701_045900.jpg (366.82 KiB) Visad 1163 gånger

IMG_20100701_045900.jpg
IMG_20100701_045900.jpg (366.82 KiB) Visad 1163 gånger

IMG_20100701_045927.jpg
IMG_20100701_045927.jpg (339.14 KiB) Visad 1163 gånger

IMG_20100701_045938.jpg
IMG_20100701_045938.jpg (376.47 KiB) Visad 1163 gånger

IMG_20100701_045824.jpg
IMG_20100701_045824.jpg (406.19 KiB) Visad 1163 gånger

Ser nu att jag missat en krokodil...

Jag funderar också på att löda dit Zenerdioder på ingången till ljudkortet ifall att.
Jag hade inga rattar hemma, de får sättas dit senare.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
xmag

Re: Mätverktyg för RightMark Audio Analyzer

Inläggav xmag » 2021-02-15 01:12

Om någon undrar varifrån plasten till grejerna blivit över från så är det från dessa:

https://www.xmag.se/vi-bygger-en-rastark-arbetsdator/
https://www.xmag.se/ett-monster-till-dator/

Tar med denna också:
https://www.xmag.se/en-varsting-i-tangentbordet/ (mycket byggbilder)
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-19 18:14

Så här är den kopplad:

schema.png
schema.png (31.02 KiB) Visad 1080 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-19 18:28

Jag har en fråga till förstärkarexperterna på forumet:

Jag kopplade en förstärkarkrets med TDA2030A från vänster utgång på mätboxen till en högtalare. Satte på en låt från nätet. Den spelade musik riktigt bra.
Jag kopplade förstärkarens utgång till mätboxens ingång. När jag sedan mäter händer inget alls. För att höra vad som händer med förstärkaren kopplar jag också en högtalare på förstärkarens utgång samtidigt som den går till mätboxens ingång. Då hör jag ett fasligt tjutande ljud ur högtalaren. Jag drar ner nivån till 0 på mätboxens ingång men det tjuter fortfarande. Jag drar ur kabeln som går till mätboxens ingång och då slutar det tjuta.

Strax innan hade jag mätt ljudkortet med mätbox på samma sätt genom att koppla från utgången till ingången. Det gick utmärkt att mäta mätbox med ljudkort så.
Frekvenskurva 20-20khz -0,7 dB
THD 0,09%

Någon som vet varför det tjuter när jag kopplar in en förstärkare istället för en loop-kabel?
Förr i tiden mätte jag ofta på det viset men aldrig någonsin fick jag ett tjutande ljud.

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-20 22:01

xmag - Du har 2 inputs och 2 outputs på ljudkortet.

Du kan inte koppla in potentiometerar så att dom kortsluter den krets/de kretsar som driver ingångarna när du drar ner pot:en till noll!

När du kopplar med krokodilklämmor, hållreda på vad som är jord och signal annars blir det elände......

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-21 00:02

jansch skrev:xmag - Du har 2 inputs och 2 outputs på ljudkortet.

Du kan inte koppla in potentiometerar så att dom kortsluter den krets/de kretsar som driver ingångarna när du drar ner pot:en till noll!

När du kopplar med krokodilklämmor, hållreda på vad som är jord och signal annars blir det elände......

Ja, den frågan diskuterade jag tidigare med någon. Pottarna är kopplade på samma sätt som jag gjort tidigare utan problem. Skall jämföra och se om jag missat något. Jag "skruvade" ihop denna på någon timma.

När utgången och ingången från ljudkortet är nedskruvad till 0 jordas ingång och utgång. Skulle det vara idé att lägga ett motstånd mellan potten och jord så att det inte jordas?

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-21 01:15

xmag skrev:

Ja, den frågan diskuterade jag tidigare med någon. Pottarna är kopplade på samma sätt som jag gjort tidigare utan problem. Skall jämföra och se om jag missat något. Jag "skruvade" ihop denna på någon timma.

När utgången och ingången från ljudkortet är nedskruvad till 0 jordas ingång och utgång. Skulle det vara idé att lägga ett motstånd mellan potten och jord så att det inte jordas?

Nej,nej!
På en utgång (t.ex micförstärkares utgång) måste du koppla så att hela potentiometerns motstånd belastar utgången, d v s de YTTRE anslutningspunkterna. Släden (den rörliga delen) kopplas till INGÅNGEN på t.ex ljudkortet.
Då bildas en spänningsdelare, d v s en volymkontroll.

Kolla nu hur pot:en fungerar på rätt sätt, alltså enligt nedan:
- Vrider du helt av pot:en kommer mickförstärkarens utgång belastas med pot:ens nominella värde
- Vrider du på pot:en fullt kommer micförstärkarens utgång belastas av pot:ens nominella värde parallellt med ljudkortets inimpedans.
Oavsett hur du ställer in pot:en kommer den ALDRIG att kortsluta UTGÅNGEN på micförstärkaren!
- Däremot kortsluts INGÅNGEN på ljudkortet när du drar ned den till "0" vilket är BRA! En kortsluten INGÅNG när man inte vill ha någon signal är optimalt då minimalt med brus uppstår.

Kopplar du "åt andra hållet" som på din ritade bild uppstår följande:
- du KORTSLUTER UTGÅNGEN på micförtärkaren när pot:en står på "0" och i bästa fall går micförstärkaren in i ett skyddsläge = den har en strömbegränsningskrets som gör att den inte går sönder. OPAmps har kortslutningsskydd.
- samtidigt kommer ingången på ljudkortet "se" pot:ens nominella motståndsvärde utan någon insignal = Brus bildas helt i onödan.

Titta på hur pot:en fungerar, rita på papper så du verkligen ser och förstår det jag skrivit
Du måste alltså alltid ha pot:en släde mot en INGÅNG, aldrig kopplad till en utgång! Därför måste pot:arna kopplas olika beroende om det är en ingång eller utgång på ljudkortet.

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-21 01:47

xmag skrev:Så här är den kopplad:

schema.png

Behringer UFO202 har ca 27kohms inimpedans vilket gör att 47kohms pot:ar är alldeles för högohmiga. Din micförstärkare kan utan vidare driva under 3 kohms last varför det vore lämpligt med t.ex 4,7kohms pot:ar.

Utgångsimpedansen på Behringern är ca 400ohm och det kan då vara lämpligt även där med pot:ar på ca 4,7kohm

Då du har för hög förstärkning i ditt slutsteg är det lämpligt med logaritmiska pot:ar.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-21 03:17

jansch skrev:
xmag skrev:Så här är den kopplad:

schema.png

Behringer UFO202 har ca 27kohms inimpedans vilket gör att 47kohms pot:ar är alldeles för högohmiga. Din micförstärkare kan utan vidare driva under 3 kohms last varför det vore lämpligt med t.ex 4,7kohms pot:ar.

Utgångsimpedansen på Behringern är ca 400ohm och det kan då vara lämpligt även där med pot:ar på ca 4,7kohm

Då du har för hög förstärkning i ditt slutsteg är det lämpligt med logaritmiska pot:ar.

Jag skrev lite fel, jag har 10khom pot:ar. Jga skulle sätta dit 47 k från början men hade bara 10k.

Jag tog upp frågan om hur man kopplar utgången till slutsteget här:
viewtopic.php?f=10&t=71678

Det var efter den diskussionen jag kopplade så som jag gjort. Ingången är kopplad på samma sätt.
Det är alltså så som jag misstänkte från början att utgången inte kan kopplas direkt mot jord. Då tänkte jag rätt vilket känns bra.
Ljudkortet fungerar fint trots fadäsen. Utgångens skydd fungerar alltså bra (jag har 4st ljudkort till fast av typen UCA202 som är nästan identisk med UFO ifall att...).

När jag får tid skall jag koppla om utgången så som du beskrivit.

EDIT:
Jag tror faktiskt jag gjort rätt när jag tittar närmare på min skiss här ovan!
Man ser baksidan av pot:arna. Inte framifrån. När signalen från ljudkortets utgång till pot:ens mittpinne är vriden till lägsta nivå går signalen till jord via 10khom (47k har jag skrivit). När jag vrider på för fullt går signalen från ljudkortets utgång till mittpinnen utan att passera motståndet till vänsterpinnen, dvs rakt igenom.
I så fall borde jag koppla om ingången som bör kortslutas, som du skrev.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-21 04:29

Jag lägger in den omritade och förtydligade skissen här:

schema.png
schema.png (36.12 KiB) Visad 946 gånger

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-21 07:38

om "In V" och "In H" menas in på ljudkortet (märkningen på ljudkortet är "L input" respektive "R input") är det nu korrekt.

På UFO202 ligger de 2 "inputs" till vänster, närmast den extrna jordanslutningen, enligt Behringers hemsida om du håller den enligt din skiss.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-21 10:56

jansch skrev:om "In V" och "In H" menas in på ljudkortet (märkningen på ljudkortet är "L input" respektive "R input") är det nu korrekt.

På UFO202 ligger de 2 "inputs" till vänster, närmast den extrna jordanslutningen, enligt Behringers hemsida om du håller den enligt din skiss.

Ja, In V och In H är in på ljudkortet också i skissen.
Skissen stämmer dock inte med det verkliga ljudkortet ovanifrån. Jag använde inte ljudkortet som förlaga när jag ritade. Orsaken till att det blev så här är att jag använde en flera år äldre skiss som jag ritade om en aning, för att spara tid, helt enkelt. Jag skall vid något tillfälle rita om det hela och lägga allt på rätt sida.

Du har varit till stor hjälp och det känns bra att jag tänkte rätt från början även om det blev fel ritat på ljudkort in.
När jag ritade och byggde "Mätro-1" som sedan några hundra andra byggt kunde jag mer än idag. Har gjort ett uppehåll på ungefär 10 år så jag är ringrostig utan att påstå jag kan så mycket i hur elektronik fungerar. Forumet och ni som kan är en genväg till kunnande för oss andra. Det är åtminstone jag mycket tacksam för.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-21 12:43

Nu har jag ritat det korrekt efter ljudkortets design:

schema.png
schema.png (302.34 KiB) Visad 876 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-21 12:44

Så här ser då schemat ut för potentiometrarna ut. Bara höger kanal har ritats in:

kopplingsschema.png
kopplingsschema.png (201.33 KiB) Visad 876 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-22 01:21

jansch skrev:
xmag skrev:

Nej,nej!
På en utgång (t.ex micförstärkares utgång) måste du koppla så att hela potentiometerns motstånd belastar utgången, d v s de YTTRE anslutningspunkterna. Släden (den rörliga delen) kopplas till INGÅNGEN på t.ex ljudkortet.
Då bildas en spänningsdelare, d v s en volymkontroll.

Kolla nu hur pot:en fungerar på rätt sätt, alltså enligt nedan:
- Vrider du helt av pot:en kommer mickförstärkarens utgång belastas med pot:ens nominella värde
- Vrider du på pot:en fullt kommer micförstärkarens utgång belastas av pot:ens nominella värde parallellt med ljudkortets inimpedans.
Oavsett hur du ställer in pot:en kommer den ALDRIG att kortsluta UTGÅNGEN på micförstärkaren!
- Däremot kortsluts INGÅNGEN på ljudkortet när du drar ned den till "0" vilket är BRA! En kortsluten INGÅNG när man inte vill ha någon signal är optimalt då minimalt med brus uppstår.

Kopplar du "åt andra hållet" som på din ritade bild uppstår följande:
- du KORTSLUTER UTGÅNGEN på micförtärkaren när pot:en står på "0" och i bästa fall går micförstärkaren in i ett skyddsläge = den har en strömbegränsningskrets som gör att den inte går sönder. OPAmps har kortslutningsskydd.
- samtidigt kommer ingången på ljudkortet "se" pot:ens nominella motståndsvärde utan någon insignal = Brus bildas helt i onödan.

Titta på hur pot:en fungerar, rita på papper så du verkligen ser och förstår det jag skrivit
Du måste alltså alltid ha pot:en släde mot en INGÅNG, aldrig kopplad till en utgång! Därför måste pot:arna kopplas olika beroende om det är en ingång eller utgång på ljudkortet.

Nu fungerar mätverktyget som tänkt! TACK jansch!
Det står också helt klart att jag måste använda 4,7 k logaritmiska pot:ar!

Idag löste jag fler andra problem. Bla måste andra drivrutiner användas om man vill se ljudprodukternas riktiga prestanda. Windows egna drivrutiner tar ingen hänsyn till något alls, de är bara pang på rödbetan!

Jag valde att istället använda ASIO4ALL. Den har en märkligt installationsförfarande. Man skall tydligen ladda ner en fil och köra den. Sedan skall resultatet mejlas till företaget som utvecklat ASIO4ALL. Vad jag förstår mejlar de sedan länken till nedladdning. Läste detta nyss och inte så noggrant så jag kan ha fel på någon punkt. Jag hade den dock redan redan. Under vecka har jag laddat ner och installerat en mängd olika ljud och mätprogram för att testa. Förmodligen installerades ASIO4ALL av något av de programmen.

Jag använde länge Windows drivrutin i “RightMark Audio Analyzer”:
Wave mapper.png
Wave mapper.png (9.02 KiB) Visad 822 gånger

Wave mapper är inte drivrutinen utan adressen till drivrutinen. man kan välja drivrutinerna direkt också. Windows drivrutin ser "Line in" som en mikrofon så det går bara använda en kanal för mätning. Höger in är avstängd helt.

När jag byter till ASIO4ALL ser det ut så här i “RightMark Audio Analyzer”:
Använd ASIO4ALL.png
Använd ASIO4ALL.png (9 KiB) Visad 822 gånger

Förutom att man kan mäta med både höger-vänster in är skillnaden när man mäter fantastisk. ASIO4ALL minskar bruset och verkar än så länge som att den ställer in bästa signalnivå för mätning. Använder man ett externt mätobjekt som har egen starkare signa måste man dock ändå använda nivåkontrollen på mätverktyget (tror jag, har inte testat ännu).

Så här ser prisskillnaden ut:
Med och utan ASIOALL v2.png
Med och utan ASIOALL v2.png (9.48 KiB) Visad 822 gånger

Så här mäter mitt mätverktyg med ljudkort, alla kablar och potentiometrar:
2021-02-21-Frekvensgång.png
2021-02-21-Frekvensgång.png (4.65 KiB) Visad 822 gånger

2021-02-21-Brus.png
2021-02-21-Brus.png (7.6 KiB) Visad 822 gånger

2021-02-21-THD.png
2021-02-21-THD.png (20.15 KiB) Visad 822 gånger

2021-02-21-IMD+brus.png
2021-02-21-IMD+brus.png (19.01 KiB) Visad 822 gånger

Siffrorna med ASIO4ALL är 30 db bättre än med Windows drivrutiner. Nu stämmer dem med de mätningar som gjorts av en med proffsgrejer jag postat på annan plats.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-22 11:48

Jag har skrivit mer om mätverktyget här: https://www.xmag.se/matverktyg-for-righ ... -analyzer/
Fler bilder finns där också.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-04 00:32

Nästan klar:

Har bytt potentiometrar, satt på ett lock och rattar. Nu fattas bara lite text på framsidan.

IMG_20100718_063051.jpg
IMG_20100718_063051.jpg (370.01 KiB) Visad 730 gånger

IMG_20100718_063113.jpg
IMG_20100718_063113.jpg (285.59 KiB) Visad 730 gånger

Återgå till DIY-forum