Jag har en gammal Leaf (gen-1) från 2012 som jag aldrig varit riktigt nöjd med stereoljudet i. Bestämde mig för att byta högtalarna i dörrarna fram och skaffade 2 par Morel Tempo Ultra Integra 602 koaxialer.
http://www.brl.se/sv/artiklar/morel-tem ... alare.html
Tog ut högtalarna ur dörren, slaktade membranen och använde ramen som adapterring. Limmade högtalarna på den och återanvände kontakten. Satte i dämpmatta inuti dörren. Först en tyngre tunn matta med folie på sedan en profilerad skumvariant. Har även satt in en dämpring runt inne i själva tunneln som elementet spelar genom dörrsidan innanför gallret.
Nu till det konstiga. Innan bytet från de kassa originalhögtalarna med kylskåpsmagnet så mäter jag en ganska rå frekvenskurva men inget som sticker ut direkt.
Efter bytet mäter jag en peak på 10dB kring 1,2kHz! Men den syns inte alls lika tydligt om man mäter nere vid högtalaren.
Den syns mest om man mäter uppe vid nackstödet.
Mäter man uppe vid diskanten som sitter i A-stolpen original ser man att den fyller i coaxialens respons ganska bra.
Så vad kan det bero på att jag får den peaken vid 1,2kHz uppe vid nackstödet? Är det baksidan av elementet som orsakar den?