Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Bygg då något riktigt bra, låg distorsion, bra frekvensgång och spridning. Behöver inte vara dyrt eller stort. Man kan dessutom göra det i flera iterationer.
steveo1234 skrev:Maarten skrev:Bygg då något riktigt bra, låg distorsion, bra frekvensgång och spridning. Behöver inte vara dyrt eller stort. Man kan dessutom göra det i flera iterationer.
Fast jag har redan tillräckligt med sådana produkter...
Enda som finns kvar, slår det mig, är bilen... hmm
Maarten skrev:steveo1234 skrev:Maarten skrev:Bygg då något riktigt bra, låg distorsion, bra frekvensgång och spridning. Behöver inte vara dyrt eller stort. Man kan dessutom göra det i flera iterationer.
Fast jag har redan tillräckligt med sådana produkter...
Enda som finns kvar, slår det mig, är bilen... hmm
Till bilen, sommarstuga, båt, garage, till någon närstående etc?
Men det jag avsåg var något annat än det jag sett byggas här på faktiskt (massiva subbas-system med fina element exkluderade), nämligen topp eller full-register som fyller högt ställda krav på låg distorsion, typ utifrån den nya information som skrivits bla här:
viewtopic.php?f=9&t=71504#p2153887
viewtopic.php?f=9&t=71293&start=60#p2145304
viewtopic.php?f=3&t=71806
Många kommersiella produkter fallerar ju även avseende bråkdelar av kraven ovan.
Jag tror inte att det byggts något här på faktiskt som är i närheten av det som följer av inläggen ovan? (Kanske finns något men jag betvivlar). Att nå hela vägen är mycket svårt men kommer man en bit på vägen är mycket vunnet och idag går det lättare (mha nya element, mjukvaror och tillgänglig information) att realisera något sådant.
NADifierad skrev:En högre ordningens bandpass-isobarik till bilen, kanske?
steveo1234 skrev:NADifierad skrev:En högre ordningens bandpass-isobarik till bilen, kanske?
Lite dålig plats i bilen då jag behöver lastutrymmet. All information jag hittat om bilstereo har varit.. rätt dåligt.
Finns det någon site för billjud på samma nivå som faktiskt.io ?
NADifierad skrev:steveo1234 skrev:NADifierad skrev:En högre ordningens bandpass-isobarik till bilen, kanske?
Lite dålig plats i bilen då jag behöver lastutrymmet. All information jag hittat om bilstereo har varit.. rätt dåligt.
Säkerligen. Fast inget jag känner till.
När jag byggde billjud för ohyggligt länge sedan, då använde jag mig av Backes bibel.
steveo1234 skrev:NADifierad skrev:steveo1234 skrev:
Säkerligen. Fast inget jag känner till.
När jag byggde billjud för ohyggligt länge sedan, då använde jag mig av Backes bibel.
Jag tänkte mer tester på slutsteg och högtalarelement tror jag. Typ, med mätningar som det går att dra rimligt giltiga slutsatser av..
steveo1234 skrev:Men jag BEHÖVER ingenting. Jag har fler högtalare och basar än vad som behövs i ett hushåll men jag är bara så sugen på att BYGGA lådor och ha mig...
Kalejdokom skrev:steveo1234 skrev:Men jag BEHÖVER ingenting. Jag har fler högtalare och basar än vad som behövs i ett hushåll men jag är bara så sugen på att BYGGA lådor och ha mig...
Så på spiken! Min bror är fritidsfiskare och han binder flugor i en garderob. Jakten på den perfekta flugan tar aldrig slut, trots att han har hundratals färggranna småkrokar i sina sortimentlådor.
En naturfotograf fortsätter år efter år att häcka i gömslen för att få den perfekta bilden av den sällsynta fågeln, trots att han redan har hårddiskar fulla med unika bilder. Och så vidare.
Vi råkar ha en hobby som är lite mer skrymmande och jag stör mig ofta på att det är så svårt att rymma fler högtalare. Det handlar ju inte om att man inte behöver fler högtalare, det är ju en hobby man vill utveckla och hålla vid liv. Själv spånar jag om kvällarna kring en Grimm Audio look alike baserad på diverse junk som ligger och skrotar i garaget.
Lycka till med bilstereon!
Kalejdokom skrev:Men om man ska lyssna på bilstereon när man är ute och kör, så funkar det väl inte med rak SPL-kurva. Jag har inte gjort några mätningar i min bil, men den frekvensgång jag rattat in för mina preferenser är nog allt annat än linjär. Och lite dist i bilen kan man väl överleva...![]()
Gällande L75 så finns det väl alternativa AMT-element som går ganska lågt i mellanregistret. 6 st Dayton AMTPRO-4 bygger 48 tum på höjden och dom kan man dela ner mot 800 Hz.
Jag har 2 st i garaget som jag hoppas hinna mäta på under påskhelgen. Fast basarna är väl också lite special och kanske svåra att få tag på. Har du koll på vilken delningsfrekvens dom har? Det står att planar-elementen spänner över sex oktaver, det skulle kunna betyda 625Hz-20kHz.
I-or skrev:Relativt prestanda svindyra Wisdom-liknande element finns att tillgå från Parts Express (Bohlender Graebener). Nu tror jag inte att det är planarelementen som är hemligheten bakom Wisdom Audios konstruktioners goda ljudande egenskaper utan snarare utstrålningsegenskaperna från linjekällorna (planarelement producerar utan undantag ett härke av mer eller mindre okontrollerade resonanser, något som ligger invävt i de grundfysikaliska förutsättningarna).
https://www.parts-express.com/brand/Bohlender-Graebener
Man kan åstadkomma minst lika bra ljud med konventionella lågdistorderande element som ekvaliseras till vettig frekvensgång i linjekonfiguration. Observera att här är ekvalisering ett måste eftersom frekvensgången på normala lyssningsavstånd annars faller med ca 3 dB/oktav när källans längd blir stor i förhållande till våglängden.
Kalejdokom skrev:Fast alla de B&G elementen är väl rena diskanter så då saknas ändå mellanregistret.
Kalejdokom skrev:Ja, det fanns visst fler än de på I-or's länk. Denna går ner till 150 Hz:
https://www.parts-express.com/Bohlender ... r-264-7501
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster