Har fått tag i två stycken BMS 18n862 som verkar omskrivna som fina basar här på forumet. Har simulerat lite fram och tillbaka på en portad låda men det verkar vara så att elementet är lite väl kapabelt till luftförflyttning vilket ger väldigt stora luftrörelser i portarna vid högre ljudtryck. Jag har läst ett par av de trådar som handlar om basreflexportar och då verkar det som att mina problem möjligen kan lösas genom att använda slitsportar istället för cirkulära portar.
Ifall man kollar på simuleringen så skulle två st 110 mm cirkulära portar ge en lufthastighet på ca 31 m/s vid 120 dB+. Större portar än så ger förstås lägre lufthastighet men samtidigt så klarar de inte så hög lufthastighet innan turbulensen blir för hög, enligt vad jag läst. Flera portar ger också lägre lufthastighet men samtidigt så ligger lufthastigheten på närmare 16 m/s ifall man dubblerar 110 mm-portarna så att de blir fyra. I simuleringen är lådstorleken 240 liter.
Säg att man skulle konvertera de två 110 mm cirkulära portarna till två slitsportar för att kunna tillåta högre lufthastighet. En bra 100 mm port har jag läst borde klara 10 m/s och slitsportar runt 3 ggr det värdet. Då är vi uppe i runt 30 m/s vilket skulle fungera i mitt fall. Frågan är då hur man ska placera portarna. Ska de placeras i kanterna av lådan, såsom alternativ A, eller i mitten av lådan likt alternativ B? Ifall man väljer alternativ B får man ett mer symmetriskt inlopp vilket jag rent intuitivt tycker borde ge ett bättre resultat. Å andra sidan så blir det inget abrupt slut på porten i alternativ A, på ena portsidan, vilket kanske också är en fördel. Alternativ B skulle också kunna vridas 90 grader så att portarna är lodräta istället för vågräta istället. Jag tänker mig att en sådan del som placeras mitt i lådan kan göras borttagbar så att man kan justera portlängden ifall nödvändigt.
Kanske finns det ännu bättre lösningar än detta!? Tar tacksamt emot förslag på en optimal portad låda. Storleken är inga större bekymmer men är det mer än 300 liter i yttermått så börjar jag nog tycka att det börjar bli väl stort