MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 10:50

Vad är det för ett kort du köpt?
Är felet som finns på de andra korten fixade i ditt kort?


Baffel skrev:För övrigt xmag du far fram som en ångvält som går på nitrogycerin, undan går det , massa grafer blir det . :D Kan du göra en liten punktvis sammanfattning över dagsläget ? Var befinner du dig nu? Det känns som du i din iver gör allt möjligt samtidigt, men du kanske har en plan?

Orsaken till att det ser ut så beror på att jag försöker utveckla mina grejer genom forumet. Vill gärna få feedback under tiden av kunniga på området. Förr satt jag och gjorde jobbet ensam i mitt hobbyrum och när det presenterades på forumet fick "hälften" göras om. Jag är inte så kunnig i elektronik som flera andra men jag är en "idéspruta" och har lätt för att se hur ledningar skall kopplas utan att behöva lägga en massa tid på det.

1. Hur ser konstruktionen ut just nu? Kan du lägga upp senaste schemat? Med värden komponenter.

Jag vill helst inte lägga ut scheman innan det är klart. Jag gjorde det förr på hififorum för att upptäcka att en del redan börjat bygga på det. Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat.

2. Vad är det för mick du använder?

Jag hade en egen tillverkning av mickar till för ca 10 år sedan. Alla utrustning finns kvar i fin ordning, bara till att sätta igång igen. Jag har mickar klara därifrån.

3. Vad för programvaror använder du?

RMAA och REW för mätningar. Har egen mätlåda för mikrofoner. Jag är programmerare så jag har tagit fram några egna program för ändamålet också men de börjar bli gamla och mycket av funktionerna finns idag i REW.

4. Vad fungerar respektive fungerar inte? Eller vad fungerar bra respektive mindre bra?

Om du menar mätjigen med ingående komponenter är den uppe och mäter fint nu. Den går att använda som den är för ingen högtalare mäter så bra som de ingående komponenterna trots brusproblemet. Allt fungerar utaom just att jag har en jordslinga någonstans som är svår att hitta, men jag har idéer.

Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en mikrofonförstärkare i riggen....he he :mrgreen:

Ja, jag känner mig yr ibland, inte av detta utan av att jag splittrar upp mig på flera uppgifter. Men vid de tillfällena får man ta en tupplur så är man fräsch igen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-15 14:47

Att du är en idespruta det råder det inga som helst tvivel om. :D

Skit i några blir arga på dig om de kopierar vad du pysslar med. Den som på ett forum och ser något , från en person som uppenbarligen håller på att utvärdera och pröva dig fram och kopierar det och sedan förväntar dig att det ska fungera till 100% är ju ganska så korkad. Så länge du inte garanterar till 100% att pryttel X enligt spec Y funkar så måste ju de som är på ett DIY- forum fatta vad som gäller. Kan man tycka.

Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat. Kokosnötter...

Har du kalibrerat och kollat så dina egentillverkade mickar funkar? Har du mätt dina mickar?

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-04-15 15:01

xmag skrev:Vad är det för ett kort du köpt?
Är felet som finns på de andra korten fixade i ditt kort?


Baffel skrev:För övrigt xmag du far fram som en ångvält som går på nitrogycerin, undan går det , massa grafer blir det . :D Kan du göra en liten punktvis sammanfattning över dagsläget ? Var befinner du dig nu? Det känns som du i din iver gör allt möjligt samtidigt, men du kanske har en plan?

Orsaken till att det ser ut så beror på att jag försöker utveckla mina grejer genom forumet. Vill gärna få feedback under tiden av kunniga på området. Förr satt jag och gjorde jobbet ensam i mitt hobbyrum och när det presenterades på forumet fick "hälften" göras om. Jag är inte så kunnig i elektronik som flera andra men jag är en "idéspruta" och har lätt för att se hur ledningar skall kopplas utan att behöva lägga en massa tid på det.

1. Hur ser konstruktionen ut just nu? Kan du lägga upp senaste schemat? Med värden komponenter.

Jag vill helst inte lägga ut scheman innan det är klart. Jag gjorde det förr på hififorum för att upptäcka att en del redan börjat bygga på det. Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat.

2. Vad är det för mick du använder?

Jag hade en egen tillverkning av mickar till för ca 10 år sedan. Alla utrustning finns kvar i fin ordning, bara till att sätta igång igen. Jag har mickar klara därifrån.

3. Vad för programvaror använder du?

RMAA och REW för mätningar. Har egen mätlåda för mikrofoner. Jag är programmerare så jag har tagit fram några egna program för ändamålet också men de börjar bli gamla och mycket av funktionerna finns idag i REW.

4. Vad fungerar respektive fungerar inte? Eller vad fungerar bra respektive mindre bra?

Om du menar mätjigen med ingående komponenter är den uppe och mäter fint nu. Den går att använda som den är för ingen högtalare mäter så bra som de ingående komponenterna trots brusproblemet. Allt fungerar utaom just att jag har en jordslinga någonstans som är svår att hitta, men jag har idéer.

Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en mikrofonförstärkare i riggen....he he :mrgreen:

Ja, jag känner mig yr ibland, inte av detta utan av att jag splittrar upp mig på flera uppgifter. Men vid de tillfällena får man ta en tupplur så är man fräsch igen.


Jag är ju också en av dem som har "alldeles för många intressen och inte kan välja bort något av dem"... Högtaleri, högtalera - förstärkeri, förstärkera, - elektroniktjosan i största allmänhet, eget musicerande, modellflyg, datortjosan etc, som jag inte i en hast kan hitta på några ordvändningar till. ;-) Har alltid "fastnat" i det som verkar kuligast för tillfället — det har ibland varat i något decennium.

Nu har jag emellertid samlat ihop mig till att testa REW! Lindrigt sagt är ju inte dokumentationen den mest pedagogiska man har sett, inte heller är programmets GUI det mest Mac-ianska man har sett — men nu har jag i alla fall kommit dithän, att jag har mätt några högtalare med "inbyggt" förstärkeri. När man väl har "kommit överens" med REW, är det ju inte så svårt. Nu behöver jag dock en "enkel" förstärkare för att mäta högtaleri utan inbyggd sådan. Helst med Bluetooth- eller USB-snitt. Några rekommendationer? (Jag bygger gärna själv).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-15 15:13

Vassegod :

DollaTek Mini Bluetooth Hi-Fi Stereo Audio AMP Amplifier Bass Booster MP4 12V Support FM/MP3/TF/USB/DVD for Car Motorcycle Car Auto CD DVD
23,99 £. Jag klippte av benen på den irriterande epilepsiframkallande ljusrampen som snurrade hela tiden. Vet i tusan om det var så vettigt att göra men den funkar i alla fall. Den har jag som testförstärkare.

https://www.amazon.co.uk/DollaTek-Bluet ... B07DKFG8HH
Bilagor
61ZFwxzRBIL._AC_SL1024_.jpg
61ZFwxzRBIL._AC_SL1024_.jpg (51.77 KiB) Visad 3152 gånger

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-04-15 18:30

Baffel skrev:Vassegod :


Man tackar för tipset!

( Glömde visst att nämna fruntimmer och motorcyklar i mitt inlägg, troligen därför att de är självklara ingredienser i hifi-livet ;-) ).

DollaTek Mini Bluetooth Hi-Fi Stereo Audio AMP Amplifier Bass Booster MP4 12V Support FM/MP3/TF/USB/DVD for Car Motorcycle Car Auto CD DVD
23,99 £. Jag klippte av benen på den irriterande epilepsiframkallande ljusrampen som snurrade hela tiden. Vet i tusan om det var så vettigt att göra men den funkar i alla fall. Den har jag som testförstärkare.

https://www.amazon.co.uk/DollaTek-Bluet ... B07DKFG8HH


Tack för tipset, som sagt. Skall kolla det vidare!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 18:43

Baffel skrev:Att du är en idespruta det råder det inga som helst tvivel om. :D

Skit i några blir arga på dig om de kopierar vad du pysslar med. Den som på ett forum och ser något , från en person som uppenbarligen håller på att utvärdera och pröva dig fram och kopierar det och sedan förväntar dig att det ska fungera till 100% är ju ganska så korkad. Så länge du inte garanterar till 100% att pryttel X enligt spec Y funkar så måste ju de som är på ett DIY- forum fatta vad som gäller. Kan man tycka.

Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat. Kokosnötter...

Har du kalibrerat och kollat så dina egentillverkade mickar funkar? Har du mätt dina mickar?

Vill ändå undvika att någon bygger i onödan. Men det är nära nu att jag lägger ut kopplingsschema.

Jag har låtit en tysk firma mäta upp min mikrofon som jag använder som mall. Kalibreringsfilen använder jag sedan som systemkalibrering och får en helt rak frekvens och faskurva. Sedan mäter jag nästa mikrofon i mätlådan och ser avvikelserna mot den första. Av den avvikelsen kan jag sedan sätta ihop en kalibreringsfil för just den mikrofonen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 18:46

MacBruce skrev:
xmag skrev:Vad är det för ett kort du köpt?
Är felet som finns på de andra korten fixade i ditt kort?


Baffel skrev:För övrigt xmag du far fram som en ångvält som går på nitrogycerin, undan går det , massa grafer blir det . :D Kan du göra en liten punktvis sammanfattning över dagsläget ? Var befinner du dig nu? Det känns som du i din iver gör allt möjligt samtidigt, men du kanske har en plan?

Orsaken till att det ser ut så beror på att jag försöker utveckla mina grejer genom forumet. Vill gärna få feedback under tiden av kunniga på området. Förr satt jag och gjorde jobbet ensam i mitt hobbyrum och när det presenterades på forumet fick "hälften" göras om. Jag är inte så kunnig i elektronik som flera andra men jag är en "idéspruta" och har lätt för att se hur ledningar skall kopplas utan att behöva lägga en massa tid på det.

1. Hur ser konstruktionen ut just nu? Kan du lägga upp senaste schemat? Med värden komponenter.

Jag vill helst inte lägga ut scheman innan det är klart. Jag gjorde det förr på hififorum för att upptäcka att en del redan börjat bygga på det. Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat.

2. Vad är det för mick du använder?

Jag hade en egen tillverkning av mickar till för ca 10 år sedan. Alla utrustning finns kvar i fin ordning, bara till att sätta igång igen. Jag har mickar klara därifrån.

3. Vad för programvaror använder du?

RMAA och REW för mätningar. Har egen mätlåda för mikrofoner. Jag är programmerare så jag har tagit fram några egna program för ändamålet också men de börjar bli gamla och mycket av funktionerna finns idag i REW.

4. Vad fungerar respektive fungerar inte? Eller vad fungerar bra respektive mindre bra?

Om du menar mätjigen med ingående komponenter är den uppe och mäter fint nu. Den går att använda som den är för ingen högtalare mäter så bra som de ingående komponenterna trots brusproblemet. Allt fungerar utaom just att jag har en jordslinga någonstans som är svår att hitta, men jag har idéer.

Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en mikrofonförstärkare i riggen....he he :mrgreen:

Ja, jag känner mig yr ibland, inte av detta utan av att jag splittrar upp mig på flera uppgifter. Men vid de tillfällena får man ta en tupplur så är man fräsch igen.


Jag är ju också en av dem som har "alldeles för många intressen och inte kan välja bort något av dem"... Högtaleri, högtalera - förstärkeri, förstärkera, - elektroniktjosan i största allmänhet, eget musicerande, modellflyg, datortjosan etc, som jag inte i en hast kan hitta på några ordvändningar till. ;-) Har alltid "fastnat" i det som verkar kuligast för tillfället — det har ibland varat i något decennium.

Nu har jag emellertid samlat ihop mig till att testa REW! Lindrigt sagt är ju inte dokumentationen den mest pedagogiska man har sett, inte heller är programmets GUI det mest Mac-ianska man har sett — men nu har jag i alla fall kommit dithän, att jag har mätt några högtalare med "inbyggt" förstärkeri. När man väl har "kommit överens" med REW, är det ju inte så svårt. Nu behöver jag dock en "enkel" förstärkare för att mäta högtaleri utan inbyggd sådan. Helst med Bluetooth- eller USB-snitt. Några rekommendationer? (Jag bygger gärna själv).

Det viktiga är att man trivs!

På amazon.se finns en hel uppsjö med sådana förstärkare du är ute efter. Som den här ovan.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 19:11

Nu har jag löst problemet med höjt brus när jag använder panelen istället för att mäta direkt.

Problemet består i att det inte går använda samma centrala jordpunkt till allt som skall jordas. Därför har jag fixat två jordpunkter. Jordpunkt 1 är jorden från nätaggregatet och jordpunkt 2 är jorden från ljudkortet. Jag såg att ARTA:s förslag till jig har också delat upp jorden i två delar med ett motstånd emellan. Det handlar egentligen om att jorden inte är jord utan en minuspol till signalen. Till det kommer nätaggregatets jord som transporterar ström av betydligt högre kaliber än signalen. Dessa två kopplas ihop till det vi kallar jord. Men det verkar som det inte alltid blir helt lyckat. Så här såg det ut när jag kopplade allt till en central jord som egentligen är minus på nätaggregatet:
2021-04-13 Något är fel.png
2021-04-13 Något är fel.png (8.91 KiB) Visad 3144 gånger

Det gröna är slutsteget som kopplas direkt från och till ljudkortet (med dämpsatser så klart).
Det vita är när jag mäter genom jigen som har all jordning draget till en central jordpunkt.


När jag delade upp jorden till två jordpunkter, en för nätaggregatet och lite annat och en för utgående från ljudkortet (alltså till slutstegets ingång) rättades brusproblemet till:
2021-04-15 Två jordpunkter.png
2021-04-15 Två jordpunkter.png (7.85 KiB) Visad 3144 gånger

De två olika jordplanen är ihopkopplade inne i slutsteget. Kopplar jag ihop det på annat sätt brusar det igen. Varför det fungerar att koppla ihop jordplanen inne i slutsteget förstår jag inte alls men så är det. Kanske beror det på att vissa partier inne på kretskortets jordning är mycket tunna ledningar.

Så här ser principen ut för jordningen:
Jordningsproblem.png
Jordningsproblem.png (17.84 KiB) Visad 3144 gånger



Så här ser mätresultaten för de olika kopplingsförsöken ut:
2021-04-15 Flera olika tester.png
2021-04-15 Flera olika tester.png (14.74 KiB) Visad 3144 gånger

Man ser hur jag successivt närmat mig problemets kärna för att till slut hittat felet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 19:23

Som ni ser i mätningarna har jag brum och en pik vid exakt 19,1 khz.
Jag mätte här ovan med originalslutsteget från Velleman. Jag har ett annat likadant slutsteg som jag jobbat med för att få bättre men som jag inte är klar med ännu.
Dock så mäter originalet mycket bra med de dämpsatser jag testat fram som det bästa. Bruset (frånsett brumtoppen och piken vid 19,1khz) ligger under 0,01%. Typiskt mätresultat är 0,003%. THD ligger ungefär på samma nivå de båda topparna borträknat. Toppen vid 100hz är troligtvis intermodulation av toppen vid 50hz.

2021-04-15 THD med två jordpunkter.png
2021-04-15 THD med två jordpunkter.png (6.4 KiB) Visad 3143 gånger


Har för mig att -110dB är en dist på under 0,005%.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 19:39

Nu blev också frekvenskurvan bättre än tidigare:

2021-04-15 Frekvenskurva med två jordpunkter.png
2021-04-15 Frekvenskurva med två jordpunkter.png (12.26 KiB) Visad 3141 gånger


En ganska rak kurva från 2hz till över 24khz. Det får man vara nöjd med.
det står 30khz på grafen men det står inte så i programmet, det blev fel när jag genom programmet sparade bilden. Jag tror att 20khz helt enkelt inte fick plats.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-15 19:45

MacBruce skrev:
Baffel skrev:Vassegod :


Man tackar för tipset!

( Glömde visst att nämna fruntimmer och motorcyklar i mitt inlägg, troligen därför att de är självklara ingredienser i hifi-livet ;-) ).

DollaTek Mini Bluetooth Hi-Fi Stereo Audio AMP Amplifier Bass Booster MP4 12V Support FM/MP3/TF/USB/DVD for Car Motorcycle Car Auto CD DVD
23,99 £. Jag klippte av benen på den irriterande epilepsiframkallande ljusrampen som snurrade hela tiden. Vet i tusan om det var så vettigt att göra men den funkar i alla fall. Den har jag som testförstärkare.

https://www.amazon.co.uk/DollaTek-Bluet ... B07DKFG8HH


Tack för tipset, som sagt. Skall kolla det vidare!

OT
Nu minns jag! Kolla sidan 4 i min medlemstråd , from inlägg 2020-20-24 kl 11:54
Där går jag igenom den där DollaTeken lite. Du kan se bilder hur den ser ut inuti ( lite div pladder mellan inläggen just när jag tar upp den , du får skolla) , hur man kan klippa av benen, TDA 7297 som den är byggd kring. Lite samtal med Roger om den ( tämligen meningslöst egentligen , det är ju inte high- end direkt, men ibland är det ju kul att låta truten/ pennan gå om , typ oväsentligheter typ :D Fast samtidigt är man ju nyfiken.
viewtopic.php?f=16&t=71034&start=90

Ursäkta OT xmag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-15 19:49

xmag skrev:Nu blev också frekvenskurvan bättre än tidigare:

2021-04-15 Frekvenskurva med två jordpunkter.png


En ganska rak kurva från 2hz till över 24khz. Det får man vara nöjd med.
det står 30khz på grafen men det står inte så i programmet, det blev fel när jag genom programmet sparade bilden. Jag tror att 20khz helt enkelt inte fick plats.


Vadå ganska? Den är ju spikrak. Grattis. :mrgreen:
Flat as a pancake som britten i Youtubeklippet ovan sa.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 19:52

Upplösningen blev inte bra på förra bilden, 50dB mellan skalstrecken...
Det var programmet själv som gjorde så.

Här kommer en upplösning på 1dB:
2021-04-15 Frekvenskurva med två jordpunkter större upplösning.png
2021-04-15 Frekvenskurva med två jordpunkter större upplösning.png (46.02 KiB) Visad 3141 gånger


Som ni ser får man vara nöjd med detta. Använde inte någon referenskanal som annars gör kurva helt rak för att se hur den verkligen ser ut.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 19:54

Baffel skrev:
xmag skrev:Nu blev också frekvenskurvan bättre än tidigare:

2021-04-15 Frekvenskurva med två jordpunkter.png


En ganska rak kurva från 2hz till över 24khz. Det får man vara nöjd med.
det står 30khz på grafen men det står inte så i programmet, det blev fel när jag genom programmet sparade bilden. Jag tror att 20khz helt enkelt inte fick plats.


Vadå ganska? Den är ju spikrak. Grattis. :mrgreen:
Flat as a pancake som britten i Youtubeklippet ovan sa.


Nej, den faller ju 0,5db under 3hz ner till 2hz.....
Nu går jag vidare med nästa del av projektet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-04-16 07:19

xmag skrev:Det viktiga är att man trivs!

På amazon.se finns en hel uppsjö med sådana förstärkare du är ute efter. Som den här ovan.


Så e're! Och tack för tipset! :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-16 10:21

MacBruce skrev:
xmag skrev:Det viktiga är att man trivs!

På amazon.se finns en hel uppsjö med sådana förstärkare du är ute efter. Som den här ovan.


Så e're! Och tack för tipset! :-)

:wink:

Till alla:
Vad för slags önskemål finns det på en mätjig?
Koka kaffe är nog för mycket begärt men något annat kanske den skall klara också än att mäta högtalare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-19 14:06

Schemat till Matrojig (kan komma att ändras under resans gång):

kopplingsschema.png
kopplingsschema.png (32.75 KiB) Visad 3086 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-19 14:10

Arbetsprincip:


Lägg märke till att ljudkort in är omkastat här mot schemat ovan. Det skall vara som schemat när ASIO:s drivrutiner används
(vilket rekommenderas om distorsion och brus skall mätas). Dessutom saknas en omkopplare här nedan men behövs inte för att visa hur det fungerar.


FREKVENSMÄTNING
principschema-Frekvensmätning.png
principschema-Frekvensmätning.png (36.96 KiB) Visad 3086 gånger






IMPEDANSMÄTNING
principschema-Impedansmätning.png
principschema-Impedansmätning.png (40.93 KiB) Visad 3086 gånger





KALIBRERING
principschema-Kalibrera.png
principschema-Kalibrera.png (40.97 KiB) Visad 3086 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-05-16 23:38

Jag håller på att ta fram ett kretskort för scheman här ovan (är lite ändrat). I kretskortet kommer också mikrofonförstärkare och slutsteg finnas. Tanken är att man enkelt och logiskt sedan kan koppla in vippbrytare, ljudkort och nätaggregat. Det tar en himla tid att rita allt för hand och testa så allt är rätt ritat mm men är en bit på väg nu. Kretskortet skall få dimensionerna så satta att det bara är till att skjuta in i en lådas skåror för kretskort.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-07-08 19:37

Preliminärt kommer kretskortet för Matrojig se ut som nedan. Designen är alltså preliminär, bla är inte modifieringarna för slutsteget medtaget och det skall kanske in ett motstånd mellan de två olika jordplanen. Det vi ser är kretskortet från komponentsidan med kretsarna synliga igenom. Mäter man intensivt borde man sätt på en kylfläns på TDA2003.

kretskort-komponenter-naturlig-storlek.png
kretskort-komponenter-naturlig-storlek.png (147.65 KiB) Visad 2804 gånger



Jobbar mycket ute i sommar eftersom en lastbil har kört sönder min väg som bla vält stödmuren. Därför blir det inte så mycket hifi-knåpar-jobb i sommar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-10-23 22:09

Nu när jag börjar närma mig en färdig fungerande mätjig har REW ändrat på sin programvara så att kalibrering inför impedansmätningar inte längre går att göra med min mätjig.
Innan gjorde man bara en impedansmätning med utan last. Sedan kunde man mäta impedansen på sig högtalare. Nu går inte det längre. Man måste göra tre olika mätningar varav en av dem verkar omöjligt att genomföra med min mätjig. Man måste i princip plocka ur ljudkortet och göra en speciell mätning på kortet för att sedan montera tillbaka kortet och mäta impedansen som vanligt. Frekvensmätningar går dock utmärkt att göra.

Frågan är om jag fortsätter med detta projekt. Det blir för jobbigt om de skall hålla på och ändra förutsättningarna hela tiden.
Jag skall dock titta närmare på hur de menar. Kanske kan jag lägga till en brytare till som bryter ledningar som inte får vara med i kalibreringen. Alternativt skall jag titta på andra mätprogram. Vi får se hur det blir.... F'n, jag som i stort sett var klar nu!!!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-10-24 00:40

xmag skrev:Nu när jag börjar närma mig en färdig fungerande mätjig har REW ändrat på sin programvara så att kalibrering inför impedansmätningar inte längre går att göra med min mätjig.
Innan gjorde man bara en impedansmätning med utan last. Sedan kunde man mäta impedansen på sig högtalare. Nu går inte det längre. Man måste göra tre olika mätningar varav en av dem verkar omöjligt att genomföra med min mätjig. Man måste i princip plocka ur ljudkortet och göra en speciell mätning på kortet för att sedan montera tillbaka kortet och mäta impedansen som vanligt. Frekvensmätningar går dock utmärkt att göra.

Frågan är om jag fortsätter med detta projekt. Det blir för jobbigt om de skall hålla på och ändra förutsättningarna hela tiden.
Jag skall dock titta närmare på hur de menar. Kanske kan jag lägga till en brytare till som bryter ledningar som inte får vara med i kalibreringen. Alternativt skall jag titta på andra mätprogram. Vi får se hur det blir.... F'n, jag som i stort sett var klar nu!!!


Har läst på nu.
Man behöver inte göra de två sista stegen i kalibreringen. I så fall är det lugnt.
Orsaken till att de sista två stegen inte kan göras beror på att jag använder dämpsatser för att dämpa nivån tillräckligt från slutsteget så att det kan matas till baka igen (loop). När jag kalibrerar enligt de två sista stegen blir nivån in betydligt lägre än referenssignalen och så får det inte vara. Orsaken till att det blir så för mig är att jag låter signalen gå igenom ett slutsteget. Den som programmerat REW använder ett externt slutsteg som förväntas har raka kurvor och rak fas så den inte behöver deltaga i kalibreringen.
Jag gillar inte den modellen utan vill att allt man behöver för att mäta finns i jiggen. Men att hoppa över de två sista stegen gör, vad jag förstått, väldigt lite på högtalarmätningar eller egentligen inget alls. Man talar alltså om motståndet i mätkablarna osv. Det är försumbart vid högtalarmätningar men kanske viktigt om man skall mäta komponenter.

Men det finns ett fel i nya versionen av REW, tror jag för impedansmätningarna ser helt "koko" ut:

Så här såg det ut i vintras och databaldet ser exakt på pricken ut så. Min gamla mätapparat fick också fram exakt samma kurva. Så jag är helt säker på att detta är rätt:
2021-03-16 impedans rätt inställt.png
2021-03-16 impedans rätt inställt.png (17.27 KiB) Visad 2563 gånger





Exakt samma jigg utan några ändringar alls ser ut så här nu:
2021-10-24-Konstig-impedans-resultat-4-tum.png
2021-10-24-Konstig-impedans-resultat-4-tum.png (24.49 KiB) Visad 2563 gånger



Vad kan detta bero på?
Kan inte hitta några fel alls. Alla inställningar är som förra året, samma element och samma jigg??
Fasen ser fasen så konstig ut....
Någon som har idéer?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav sammel » 2021-10-24 09:21

Dåliga anslutningar kanske till högtalarelementet kanske.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-10-24 10:23

sammel skrev:Dåliga anslutningar kanske till högtalarelementet kanske.

Nej, de sitter bra.
Tror det är något med fasens inställning i REW.
Skall titta på det i kväll.

Skall också titta på vad som behövs göras för att mäta med andra mätprogram. REW har egentligen för mycket lull-lull för min smak.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-10-24 11:17

Skit in skit ut!

Jag har inte provmätt ännu men jag har kastat om mät in och referens in.

ASIO-inställningar.png
ASIO-inställningar.png (16.2 KiB) Visad 2531 gånger



1 är vänster och 2 är höger på respektive utgång och ingång (första siffran räcker att läsa).

Referensen (Loopback) skall gå till höger in, alltså "2" och mätningen (Input) skall gå till vänster in, alltså "1", som på bilden ovan.

När jag uppdaterade REW togs inställningarna bort. Jag har denna gång felaktigt satt referensen (Loopback) till "1" och mätning (Input) in till "2". Alltså är det handhavandefel, dvs skit in skit ut.

Skall bort nu men ikväll ändrar jag det och testar igen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav sammel » 2021-10-24 11:31

xmag skrev:Skit in skit ut!

Jag har inte provmätt ännu men jag har kastat om mät in och referens in.

ASIO-inställningar.png



1 är vänster och 2 är höger på respektive utgång och ingång (första siffran räcker att läsa).

Referensen (Loopback) skall gå till höger in, alltså "2" och mätningen (Input) skall gå till vänster in, alltså "1", som på bilden ovan.

När jag uppdaterade REW togs inställningarna bort. Jag har denna gång felaktigt satt referensen (Loopback) till "1" och mätning (Input) in till "2". Alltså är det handhavandefel, dvs skit in skit ut.

Lätt hänt att nåt ändras under vägen som man inte tänker på.
Been there dome that.
Skall bort nu men ikväll ändrar jag det och testar igen.


Lätt att man ändrar nåt utan att tänka på det och så fattar man inte vad som hände.
Been there, Done that :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-10-24 15:58

sammel skrev:
xmag skrev:Skit in skit ut!

Jag har inte provmätt ännu men jag har kastat om mät in och referens in.

ASIO-inställningar.png



1 är vänster och 2 är höger på respektive utgång och ingång (första siffran räcker att läsa).

Referensen (Loopback) skall gå till höger in, alltså "2" och mätningen (Input) skall gå till vänster in, alltså "1", som på bilden ovan.

När jag uppdaterade REW togs inställningarna bort. Jag har denna gång felaktigt satt referensen (Loopback) till "1" och mätning (Input) in till "2". Alltså är det handhavandefel, dvs skit in skit ut.

Lätt hänt att nåt ändras under vägen som man inte tänker på.
Been there dome that.
Skall bort nu men ikväll ändrar jag det och testar igen.


Lätt att man ändrar nåt utan att tänka på det och så fattar man inte vad som hände.
Been there, Done that :)

Ja, så är det! Skall tänka ut ett lämpligt straff...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-10-24 20:57

Nu har jag bytt kanal för referensen men det är ändå något fel:



Så här såg det ut med referensen på FEL kanal:
2021-10-24-Konstig-impedans-resultat-4-tum.png
2021-10-24-Konstig-impedans-resultat-4-tum.png (24.49 KiB) Visad 2503 gånger






Så här ser det ut med referensen på RÄTT kanal:
2021-10-24-Impedans-konstigt fall vid 10khz.png
2021-10-24-Impedans-konstigt fall vid 10khz.png (31.85 KiB) Visad 2503 gånger






Så här såg mätningen ut på EXAKT SAMMA JIGG tidigare i år:
2021-03-20 Impendans Pioneer 4 tum.png
2021-03-20 Impendans Pioneer 4 tum.png (17.82 KiB) Visad 2503 gånger






Så här ser frekvensgången ut körd genom jiggen med slutsteg, kablar, potentiometrar och dämpsatser:
2021-10-24-Frekvens-genom-jiggen-inklusive-slutsteg-kablage-mm.png
2021-10-24-Frekvens-genom-jiggen-inklusive-slutsteg-kablage-mm.png (13.68 KiB) Visad 2503 gånger





Frekvensen ser bra ut. Jag förväntade mig något knepigt vid samma frekvens som impedansen ser konstig ut. Men icke!
Frågan är då vad som förorsakar tappet vid 5khz och med en fas som ändras tvärt vid samma frekvens?
Detta skedde alltså mellan byte av REW-version men behöver inte betyda att det är det som är felet.
Någon som har erfarenhet av REW och motsvarande problem?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-10-24 21:14

Jag körde en impedansmätning genom jiggen också:

2021-10-24-Impedans-körd-genom-jiggen.png
2021-10-24-Impedans-körd-genom-jiggen.png (27.79 KiB) Visad 2497 gånger


Märkligt!!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav sammel » 2021-10-24 21:55

xmag skrev:Jag körde en impedansmätning genom jiggen också:

2021-10-24-Impedans-körd-genom-jiggen.png


Märkligt!!


Något är fel,
innan impedansen börjar falla är ett rippel vid ca 4 khz vad det
beror på kan man spekulera i. På den felkopplade är rippel vid samma
frekvens men där dyker inte impedansen. Ripplet ser ju inte ut som en
reflex, brukar mer se ut som vid 1,5 kHZ. Kan det vara nån överstyrning?

Edit.
Jag tittade på kurvorna innan
Edit 2 jigg impedansen ser ut som en kondingimpedansmätning utom att den vänder i slutet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster