Fyrvägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Fyrvägare

Inläggav Maarten » 2021-10-14 20:40

Därför behövs WG. Med t ex fjärde ordningens L-R runt 2 KHz så funkar det med stor sannolikhet bra.

Se inte minst på Revels nyare högtalare med liknande element. Erin recenserade 226be med mycket goda omdömen.

Och håller med om ett stort baselement på 12 tum hade suttit fint map kapacitet men också för att jämna ut riktningsindex en smula. Ungefär som jag föreslog tidigare i tråden kanske?
sb17nbac till alla!

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-14 21:10

Hehe...japp, förslaget(n) har varit uppe. Mina inlägg var rätt meningslösa...minnet är kort :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-14 21:22

:)
Det verkar som att t ex scan-speak 32..- 4558, 4878 men även L26roy skulle funka både avseende känslighet och respons men de rena subbasarna kanske inte ska delas alltför högt.
De där SB elementen passar väl inte riktigt lika bra, vilket är synd då de är klart billigare.
sb17nbac till alla!

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-14 23:50

Dubbla Satori WO24P hade varit najs om man delat vid 80-90 Hz. En trevägare med basmoduler? Finns det billiga klass AB moduler med fin prestanda som skulle klara att driva en diskant? Billig Klass D fixar väl allt under iaf 3 kHz. Kraniet har lagt in en bild på Magico S7 där diskanten saknar WG och möter en 6". Överlappningen kan ju inte vara fin och Magico S7 kostar $64 000. Borde det inte bli lite hängmatta vid lyssningsplats?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-10-15 00:23

Maarten skrev:Därför behövs WG. Med t ex fjärde ordningens L-R runt 2 KHz så funkar det med stor sannolikhet bra.

Se inte minst på Revels nyare högtalare med liknande element. Erin recenserade 226be med mycket goda omdömen.

Och håller med om ett stort baselement på 12 tum hade suttit fint map kapacitet men också för att jämna ut riktningsindex en smula. Ungefär som jag föreslog tidigare i tråden kanske?

Jag har 12" bas/mellanregister och 10" sub-basar, det funkar också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-15 08:09

RolffRojs skrev:Dubbla Satori WO24P hade varit najs om man delat vid 80-90 Hz. En trevägare med basmoduler? Finns det billiga klass AB moduler med fin prestanda som skulle klara att driva en diskant? Billig Klass D fixar väl allt under iaf 3 kHz....

Morgans första förslag (som fö inte behöver bli nämnvärt dyrare än det andra, så länge man inte går på BliesMa)...:
Morgan skrev:Om pengar inte vore en faktor hade jag velat testa att bygga en väldigt lågdistande högtalare baserad på följande:
Diskant: SB26ADC (alternativt Bliesma T34B-4) i waveguide.
Mellanregister: 2st SB17CAC35-4. För att få upp känsligheten och klara att spela starkt.
Mellanbasar: 2st Satori WO24P-8. Dubbla niotummare - lägst dist på marknaden 80-600Hz? Liten sluten låda.
Basfundament: Scan Speak 26 W 4534 G00 Discovery - Basreflex. Elementet placerat så som på NHT 3.3 för bra väggstöd.

Inte MTM-konfiguration, utan TMM.

Delningsfrekvenser :
T/M Beroende på diskantvalet någonstans kring 1600-2100Hz - mycket experimenterande nödvändigt.
M/B kanske kring 300Hz
B/W 80Hz

---- skulle ju ge en distorsion om ca 0,1-0,3% mellan 100Hz och 10 KHz @100db @1m. Troligen neråt 0,05% @85db, dvs "Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %", enligt I-or-skalan.
Med minst ett par 32w-4878 eller 4 st 26w-4534 kommer man på 1-2% mellan 20-100Hz.
Ljudtrycksförmågan blir hög men begränsas väl ffa i diskanten. Nog svårt att hitta något bättre, endast Yamaha's beryllium-dome hade kunnat förbättra ytterligare med en distorsion under -70db motsvarande 0,03% (som ju I-or har skrivit om tidigare). Eller som Troels skriver (även om han kanske inte gör detaljerade analyser):
NS1000 drivers truly reveal what happens when large companies set out to do something better than competitors. The resources available for development is something that small manufacturers can only dream of...
http://www.troelsgravesen.dk/Yamaha-NS1000.htm

Ang:
RolffRojs skrev:...Kraniet har lagt in en bild på Magico S7 där diskanten saknar WG och möter en 6". Överlappningen kan ju inte vara fin och Magico S7 kostar $64 000. Borde det inte bli lite hängmatta vid lyssningsplats?

Kan besvaras med:
I-or skrev:Det enda sättet att sjabbla till fula diffraktionsrelaterade skillnader i spridningen runt diskantdelningsfrekvensen (ca 2,5-3 kHz) är att göra en mycket liten baffel. Det är endast då man kan få de inledande vågigheterna (som är kraftigast) att ställa till det. Då erhåller man också maximalt ojämn frekvensgång on-axis, vilket jag var inne på ovan. Diffraktionseffekterna i form av rippel är alltså långt ifrån alltid där.

Med de baffeldimensioner som vi har här (en hyggligt stor högtalare) och dessutom med vågledardiskant, blir spridningen välkontrollerad nästan hur man än gör. Nedan syns ett par exempel med en baffel utan rundade kanter, vilket maximerar diffraktionseffekterna. Vi har en någorlunda normalbred baffel och ett 5" mellanregister i kombination med en 1" diskant, respektive en smal baffel med ett 5" mellanregister och en 4" vågledare (samma strålande diameter som mellanregistret). Blå och röd kurva hör ihop, liksom gul och lila.

Jag har också lagt till delningsfilterverkan för att bättre tydliggöra var och hur delningen sker så att man lättare kan följa hur spridningen för det totala systemet ser ut (flankerna över och under delningsfrekvensen motsvarar alltså inte skillnaden mellan 0 och 45 grader).

Vi ser att vi i båda fallen får en mycket kontrollerad horisontell spridning omkring delningsfrekvensen. Som jag också var inne på i mitt första inlägg ovan måste man se upp med små bafflar, där vågledare gör extra stor nytta.
Från: viewtopic.php?f=3&t=71518&p=2154999&hilit=Erik#p2154999

Samt från samma tråd:
I-or skrev:Om man inkluderar även tidigare teoretiska exempel blir slutsatsen att man med större bafflar kan vara ganska säker på att få till en jämn spridning (och relativt små diffraktionseffekter on-axis), medan man bör använda vågledare för små/smala bafflar om man vill vara säker på att undvika problem. Om man tänker använda ett direktstrålande diskantelement bör man hålla baffelbredden över kanske 25 cm (gärna kombinerat med en hygglig höjd) och dessutom är det klokt att utnyttja en ganska låg delningsfrekvens. Programmet Edge kan vara ett bra hjälpmedel för en första approximation till hur spridningen kommer att se ut.

paa skrev:
Maarten skrev:Därför behövs WG. Med t ex fjärde ordningens L-R runt 2 KHz så funkar det med stor sannolikhet bra.

Jag har 12" bas/mellanregister och 10" sub-basar, det funkar också!

Ja, det verkar vara intressanta högtalare du gjort med SEOS och en större midbas, som väl ger en kontrollerad spridning? Har du mätningar på FR, spridning och distorsion att dela?
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-10-15 08:53

Såhär mäter Magico S5

Bild
Bild

Dvs inte så illa som man kan tro när det är ett 6" och 1" utan WG.
38cm bred baffel.
S7 har samma mid och diskant men 44,5cm bred baffel så den mäter kanske ännu bättre?

Magico S1 är tvåvägare med 7" och 1" utan WG
25cm bred baffel

Bild
Bild

Bild

Bild

S5 bredvid S7
Bild

S1, A3, S5, S7
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-10-15 09:40

Jämför med Revel Ultima Salon2

Bild
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-10-15 09:49

Bryston gick en liten annan väg med sin Model T
Dubbla 5,25 och dubbla 1" med tredubbla 8"

Bild

https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers

Bild
Bild

Kunde kanske jobba lite mer på filterövergången mellan mid och diskant.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-10-15 10:20

Vivid Audio Giya är ju en fyrvägare

Bild

Bild
Bild
Mvh
Magnus

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-15 13:38

Morgans förslag på element is da shit :D Baffelbredd muyo importante, noterat och förstått. Dock har t ex Yamaha HS7 och HS8 en hyfsad WG men uppvisar ändå en dipp runt delningen. HS8 är 25 cm bred. Vertikalt gäller det att pejla in rätt lyssningsposition. Kudde under rumpan för dem korta. https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.19761/ Magico S1 med samma baffelbredd som HS8 bör väl ge liknande resultat?

Magico bygger sina lådor i aluminium. E-modulen på aluminium är i GPa(Giga Pascal) 69, MDF 4 och Plywood 7-8. Trä ligger på 7-13 i fiberriktningen och tvärs fiberriktning 0,23-0,41. Trä i fiberriktningen har jag styvat upp baffeln på en basmodulslåda i MDF med klart hörbart resultat. Så åtminstone baffeln bör man kanske ta sig en funderare över? Magico har ju väldigt låg dist och bygger kanske onödigt komplicerade lådor, men styv och tung baffel medger väl lägre dist? Eller syns det dåligt i distmätningar? Magico S5 har iaf rätt låg dist :mrgreen:

thd_95db.gif
thd_95db.gif (23.79 KiB) Visad 2701 gånger

Edit: Enhet för elasticitetsmodul tillagt.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-10-15 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-15 14:47

Högmobila lådor leder inte till distorsion, men däremot i värsta fall till hörbara problem för utklingningsförlopp (och en gnutta ökade förluster för låga frekvenser). Detta beror förutom den mekaniska mobiliteten även på avstrålningsfaktorn och de interna förlusterna (och, märkligt nog, på kvoten mellan den rörliga massan och den effektiva arean för elementet). En rimligt välkonstruerad låda kommer dock inte att leda till problem, varför Magicos aluminiumkonstruktioner är rejäl overkill, men förstås bra för marknadsföringen.

För övrigt bör du fundera på enheten för E-modulen... :wink:

(GPa)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-15 15:31

Om membranet på en 12" ligger runt 120 gr och skuttar runt 100-200 gånger i sekunden så blir ju accelerationskrafterna höga. Hur räknar man ungefärligen ut hur en bra baffel bör utformas? 16 mm MDF dög inte på en 8" med kanske 15 g mms som visserligen var urfräst för elementet. Då var det utklingningsförloppet som grumlade ljudet i mina fabrikstillverkade lådor och inte dist som jag gissade på. Distmätning vid lyssningsplats visade ingen skillnad före och efter modifikation av baffel så vitt jag kunde se.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-15 17:20

En helt ostagad låda i 16 mm MDF kan vara ett problem om den är någorlunda stor och man har otur med modformerna. Baffeln är mycket riktigt viktig, men man måste ta med hela lådan för att få med hela strukturljudavstrålningen. Om man som amatör utan avancerade beräkningsmöjligheter vill vara säker på att det inte blir några problem, bör man styva av lådan ordentligt och/eller utnyttja s.k. constrained layer-dämpning (MDF-dämplim-MDF). I praktiken räcker det oftast med avstyvningar mellan baffel och bakstycke samt mellan sidoväggarna (träbitar som löper i höjdled mitt på ytorna och kopplas samman tvärs igenom lådan) eftersom detta flyttar upp resonansfrekvenserna så högt i frekvens att de klingar av tillräckligt fort för att strukturljudavstrålningen ska vara ohörbar.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-15 21:40

Träbitar... Förstyvningen blir kanske inte så bra när det har samma E-modul som väggmaterialet? Mina basmoduler är förstyvade i höjdled med samma material som lådan, MDF. Inte mycket att göra åt det nu, tyvärr.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-10-15 21:52

RolffRojs skrev:Om membranet på en 12" ligger runt 120 gr och skuttar runt 100-200 gånger i sekunden så blir ju accelerationskrafterna höga. Hur räknar man ungefärligen ut hur en bra baffel bör utformas? 16 mm MDF dög inte på en 8" med kanske 15 g mms som visserligen var urfräst för elementet. Då var det utklingningsförloppet som grumlade ljudet i mina fabrikstillverkade lådor och inte dist som jag gissade på. Distmätning vid lyssningsplats visade ingen skillnad före och efter modifikation av baffel så vitt jag kunde se.

Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-15 22:12

paa skrev:
RolffRojs skrev:Om membranet på en 12" ligger runt 120 gr och skuttar runt 100-200 gånger i sekunden så blir ju accelerationskrafterna höga. Hur räknar man ungefärligen ut hur en bra baffel bör utformas? 16 mm MDF dög inte på en 8" med kanske 15 g mms som visserligen var urfräst för elementet. Då var det utklingningsförloppet som grumlade ljudet i mina fabrikstillverkade lådor och inte dist som jag gissade på. Distmätning vid lyssningsplats visade ingen skillnad före och efter modifikation av baffel så vitt jag kunde se.

Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?

Tog bort mitt inlägg, det var inte genomtänkt
Tar en pilsner till.
Senast redigerad av jansch 2021-10-15 22:24, redigerad totalt 3 gånger.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-15 22:14

paa skrev:Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?

Ja, det verkar korrekt. Dock bör det rycka mer i baffeln med högre massa i membranet även om vikten på elementet till viss del uppväger detta.

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-15 22:19

RolffRojs skrev:
paa skrev:Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?

Ja, det verkar korrekt. Dock bör det rycka mer i baffeln med högre massa i membranet även om vikten på elementet till viss del uppväger detta.

Borttaget inlägg

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-16 16:43

RolffRojs skrev:Träbitar... Förstyvningen blir kanske inte så bra när det har samma E-modul som väggmaterialet? Mina basmoduler är förstyvade i höjdled med samma material som lådan, MDF. Inte mycket att göra åt det nu, tyvärr.

Problemet är inte skillnaden i E-modul utan att MDF har väl låg styvhet (2,5-3,5 GPa; trä har 10-14 GPa i fiberriktningen). Man kan dock kompensera för detta genom att använda mer MDF.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-16 16:55

Jo, det var därför jag nämnde förhållandet mellan effektiv area och rörlig massa ovan. Maximalt ljudtryck för minimal kraft för frekvenser över systemets grundresonans erhåller man för maximalt förhållande Sd/mms.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-16 20:21

I-or skrev:Problemet är inte skillnaden i E-modul utan att MDF har väl låg styvhet (2,5-3,5 GPa; trä har 10-14 GPa i fiberriktningen). Man kan dock kompensera för detta genom att använda mer MDF.

Lådorna är byggda i Kina så din lägre styvhetssiffra stämmer nog bra. 4 GPa är för svensk MDF som bör vara gjord av hårdare träslag.

Edit: Det vibrerade rätt bra vid 190 Hz utan filter och fullt blås innan jag förstärkte baffeln, men när jag kollade nu så är det mycket mindre och inget att bry sig om. Jag testar nu att dela vid 130 Hz och det funkar förvånansvärt nog bra. Stereobilden krymper inte och jag har inte märkt av något mer än att basen låter bättre.

Dompan

Inläggav Dompan » 2021-10-23 12:06

Hej Trådstartare,

Har du kollat in denna?
http://www.donhighend.de/?page_id=4005

Jag är ingen expert på högtalarkonstruktion, men högst rimligt komponentval om man ser till kostnad iaf och dem som byggt verkar nöjda.
Är lite sugen på denna själv. Övervägde någon av Troels konstruktioner, men när man gödslar med trollerikondensatorer för tusen spänn styck (eller mer) så blir man lite trött. Det är ju dennes och Jantzens levebröd vilket kan vara förståeligt till viss del..

/Dompan
Linn musikspelare -> Morellos Rör GDS Försteg -> GDS Slutsteg -> Troel Gravesen The Loudspeaker 3

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-02 16:59

JBL XPL-200a hyllades ju på sin tid.

Ser ju trevligt ut.
Bild

https://www.audiophilenirvana.com/audio ... oly-grail/

Designern Greg Timbers visste väl vad han gjorde kan man tänka.
The XPL-200A is the result of the engineering genius of Greg Timbers, the Antonio Stradivari of four-way loudspeaker system design.

Måtten HxBxD 991x406x356mm
12/6,5/3/1 tum element. Med delningarna 300/1100/4500 Hz
-6dB vid 35 Hz.

Om vi istället kollar på konarea får vi ca
525/130/55/8 cm2
Kondiameter blir ca 258/150/76/25mm

Rimlig kombo?

edit: Läser man i broschyren så framgår det att högtalaren inte har/hade någon dynamisk kompression vid 90 dB 1m och endast 0.5 dB vid 100 dB 1m jämfört med 80 dB 1m.
https://www.audiophilenirvana.com/wp-co ... chure2.pdf
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum