Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Därför behövs WG. Med t ex fjärde ordningens L-R runt 2 KHz så funkar det med stor sannolikhet bra.
Se inte minst på Revels nyare högtalare med liknande element. Erin recenserade 226be med mycket goda omdömen.
Och håller med om ett stort baselement på 12 tum hade suttit fint map kapacitet men också för att jämna ut riktningsindex en smula. Ungefär som jag föreslog tidigare i tråden kanske?
RolffRojs skrev:Dubbla Satori WO24P hade varit najs om man delat vid 80-90 Hz. En trevägare med basmoduler? Finns det billiga klass AB moduler med fin prestanda som skulle klara att driva en diskant? Billig Klass D fixar väl allt under iaf 3 kHz....
Morgan skrev:Om pengar inte vore en faktor hade jag velat testa att bygga en väldigt lågdistande högtalare baserad på följande:
Diskant: SB26ADC (alternativt Bliesma T34B-4) i waveguide.
Mellanregister: 2st SB17CAC35-4. För att få upp känsligheten och klara att spela starkt.
Mellanbasar: 2st Satori WO24P-8. Dubbla niotummare - lägst dist på marknaden 80-600Hz? Liten sluten låda.
Basfundament: Scan Speak 26 W 4534 G00 Discovery - Basreflex. Elementet placerat så som på NHT 3.3 för bra väggstöd.
Inte MTM-konfiguration, utan TMM.
Delningsfrekvenser :
T/M Beroende på diskantvalet någonstans kring 1600-2100Hz - mycket experimenterande nödvändigt.
M/B kanske kring 300Hz
B/W 80Hz
NS1000 drivers truly reveal what happens when large companies set out to do something better than competitors. The resources available for development is something that small manufacturers can only dream of...
http://www.troelsgravesen.dk/Yamaha-NS1000.htm
RolffRojs skrev:...Kraniet har lagt in en bild på Magico S7 där diskanten saknar WG och möter en 6". Överlappningen kan ju inte vara fin och Magico S7 kostar $64 000. Borde det inte bli lite hängmatta vid lyssningsplats?
I-or skrev:Det enda sättet att sjabbla till fula diffraktionsrelaterade skillnader i spridningen runt diskantdelningsfrekvensen (ca 2,5-3 kHz) är att göra en mycket liten baffel. Det är endast då man kan få de inledande vågigheterna (som är kraftigast) att ställa till det. Då erhåller man också maximalt ojämn frekvensgång on-axis, vilket jag var inne på ovan. Diffraktionseffekterna i form av rippel är alltså långt ifrån alltid där.
Med de baffeldimensioner som vi har här (en hyggligt stor högtalare) och dessutom med vågledardiskant, blir spridningen välkontrollerad nästan hur man än gör. Nedan syns ett par exempel med en baffel utan rundade kanter, vilket maximerar diffraktionseffekterna. Vi har en någorlunda normalbred baffel och ett 5" mellanregister i kombination med en 1" diskant, respektive en smal baffel med ett 5" mellanregister och en 4" vågledare (samma strålande diameter som mellanregistret). Blå och röd kurva hör ihop, liksom gul och lila.
Jag har också lagt till delningsfilterverkan för att bättre tydliggöra var och hur delningen sker så att man lättare kan följa hur spridningen för det totala systemet ser ut (flankerna över och under delningsfrekvensen motsvarar alltså inte skillnaden mellan 0 och 45 grader).
Vi ser att vi i båda fallen får en mycket kontrollerad horisontell spridning omkring delningsfrekvensen. Som jag också var inne på i mitt första inlägg ovan måste man se upp med små bafflar, där vågledare gör extra stor nytta.
Från: viewtopic.php?f=3&t=71518&p=2154999&hilit=Erik#p2154999
I-or skrev:Om man inkluderar även tidigare teoretiska exempel blir slutsatsen att man med större bafflar kan vara ganska säker på att få till en jämn spridning (och relativt små diffraktionseffekter on-axis), medan man bör använda vågledare för små/smala bafflar om man vill vara säker på att undvika problem. Om man tänker använda ett direktstrålande diskantelement bör man hålla baffelbredden över kanske 25 cm (gärna kombinerat med en hygglig höjd) och dessutom är det klokt att utnyttja en ganska låg delningsfrekvens. Programmet Edge kan vara ett bra hjälpmedel för en första approximation till hur spridningen kommer att se ut.
paa skrev:Maarten skrev:Därför behövs WG. Med t ex fjärde ordningens L-R runt 2 KHz så funkar det med stor sannolikhet bra.
Se inte minst på Revels nyare högtalare med liknande element. Erin recenserade 226be med mycket goda omdömen.
Och håller med om ett stort baselement på 12 tum hade suttit fint map kapacitet men också för att jämna ut riktningsindex en smula. Ungefär som jag föreslog tidigare i tråden kanske?
Jag har 12" bas/mellanregister och 10" sub-basar, det funkar också!
RolffRojs skrev:Om membranet på en 12" ligger runt 120 gr och skuttar runt 100-200 gånger i sekunden så blir ju accelerationskrafterna höga. Hur räknar man ungefärligen ut hur en bra baffel bör utformas? 16 mm MDF dög inte på en 8" med kanske 15 g mms som visserligen var urfräst för elementet. Då var det utklingningsförloppet som grumlade ljudet i mina fabrikstillverkade lådor och inte dist som jag gissade på. Distmätning vid lyssningsplats visade ingen skillnad före och efter modifikation av baffel så vitt jag kunde se.
paa skrev:RolffRojs skrev:Om membranet på en 12" ligger runt 120 gr och skuttar runt 100-200 gånger i sekunden så blir ju accelerationskrafterna höga. Hur räknar man ungefärligen ut hur en bra baffel bör utformas? 16 mm MDF dög inte på en 8" med kanske 15 g mms som visserligen var urfräst för elementet. Då var det utklingningsförloppet som grumlade ljudet i mina fabrikstillverkade lådor och inte dist som jag gissade på. Distmätning vid lyssningsplats visade ingen skillnad före och efter modifikation av baffel så vitt jag kunde se.
Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?
paa skrev:Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?
RolffRojs skrev:paa skrev:Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?
Ja, det verkar korrekt. Dock bör det rycka mer i baffeln med högre massa i membranet även om vikten på elementet till viss del uppväger detta.
RolffRojs skrev:Träbitar... Förstyvningen blir kanske inte så bra när det har samma E-modul som väggmaterialet? Mina basmoduler är förstyvade i höjdled med samma material som lådan, MDF. Inte mycket att göra åt det nu, tyvärr.
paa skrev:Det är säkert ingen större skillnad på accelerationskrafterna från olika stora högtalarelement - om dom spelar samma ljudnivå! Kanske större element t.o.m ger lägre accelerationskrafter pga bättre verkningsgrad?
I-or skrev:Problemet är inte skillnaden i E-modul utan att MDF har väl låg styvhet (2,5-3,5 GPa; trä har 10-14 GPa i fiberriktningen). Man kan dock kompensera för detta genom att använda mer MDF.
The XPL-200A is the result of the engineering genius of Greg Timbers, the Antonio Stradivari of four-way loudspeaker system design.
Användare som besöker denna kategori: andex2 och 31 gäster