Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Är det inte så att du med 50 ohm får större utslag på elementet och därmed kanske en styvare fjädring om den är lite progressiv?
Kraniet skrev:Men vad är det vi ser då? Elektriska Q-värdet ändras väl med motståndet?
IngOehman skrev:Mät igen (och enligt instruktionen!) och gärna på lite olika element, alla har ju inte lika stora olinjäriteter vid ultrasmå nivåer. Denna olinjäritet ger för övrigt utslag som distorsion mest långt under avstämningsfrekvensen i basreflexkonstruktioner. Vid högre frekvenser är det ju andra parametrar än elementfjädringen som dominerar rörelsekontrollen. Massan, luftfjädern och portresonanskretsen närmare bestämt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Striktion är ett specialfall av friktion, nämligen de friktiva krafter som råder tills ett stillastående övervinns.
Mikrostriktioner är de krafter som uppstår i mikroskopiskt små delar av ett fjädrande element, som gör att fjädern vid ultrasmå rörelser blir styvare än när den rör sig lite mera.![]()
![]()
Vh, iö
Martin skrev:stillaståendeövervinningshinder. Typ precis vanlig friktion som blir tex när man ska börja dra iväg en låda.
IngOehman skrev:PS. Kan du inte göra en liten mätning, enligt de instrutkioner jag förmedlade Svante?Det vore kul att se om du kan konstatera fenomenen. De är klart märkbara på de allra flesta högtalarelement.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Kan du inte göra en liten mätning, enligt de instrutkioner jag förmedlade Svante?Det vore kul att se om du kan konstatera fenomenen. De är klart märkbara på de allra flesta högtalarelement.
Vh, iö
Jo, jag ska får till det, har inte prylarna uppkopplade hemma och på jobbet springer jag som en tätting. Det kommer.
lilltroll skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Kan du inte göra en liten mätning, enligt de instrutkioner jag förmedlade Svante?Det vore kul att se om du kan konstatera fenomenen. De är klart märkbara på de allra flesta högtalarelement.
Vh, iö
Jo, jag ska får till det, har inte prylarna uppkopplade hemma och på jobbet springer jag som en tätting. Det kommer.
Det börjar bli svårt att hålla uppkopplingen.
Högre makter är på och vill städa bort fin mätutrustning i labbet
lilltroll skrev:Hur gick det med BATSA och TL modeller?
Fick du någon modell via PM?
Svante skrev:Martin skrev:stillaståendeövervinningshinder. Typ precis vanlig friktion som blir tex när man ska börja dra iväg en låda.
Torrfriktion, kanske ska tilläggas. Våtfriktion uppför sig annorlunda, mer likt de resistanser man brukar använda i analogier, dvs kraften är proportionell mot hastigheten.
Torrfriktionen är närmast som två motvända zenerdioder, med tillägget ett område med negativ dynamisk resistans. Det är därför som en sträng börjar oscillera när den stryks med en (torr) stråke. Försök men en oljad stråke så får ni se (...på en arg fiolägare)
PeterAkemark skrev:Kul med lite materialkunskap ibland. Striktion/friktion resonemangen är ju roliga att läsa. Fick mig att tänka på en del andra ingenjörer vid Philips en gång i tiden. De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var och utformade en luftfjädring som utgjordes av konen i samverkan med korgen. Torde finnas beskriven i någon R&T från tidigt 70-tal. Elementet torde inte hat de beskrivna begränsningarna i annat än sin centrumupphägning.
En fråga till trådens deltagare. En TL-högtalare var väl tänkt att isolera bidraget från "baksidan" av elementet och låta effekten vandra ned i ett "oändligt" långt rör där effekten omvandlades till värme. Inget skulle reflekteras tillbaka till elementet där av namnet "Transmission-line".
Ett par karaktäristiska drag i konstruktionen var en impedanskurva med väldigt väl utdämpade resonanser och en verkningsgrad som var mycket låg, <0.1%
PeterAkemark skrev:Fick mig att tänka på en del andra ingenjörer vid Philips en gång i tiden. De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var och utformade en luftfjädring som utgjordes av konen i samverkan med korgen. Torde finnas beskriven i någon R&T från tidigt 70-tal. Elementet torde inte hat de beskrivna begränsningarna i annat än sin centrumupphägning.
De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var
PeterAkemark skrev:..Fick mig att tänka på en del andra ingenjörer vid Philips en gång i tiden. De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var och utformade en luftfjädring som utgjordes av konen i samverkan med korgen. Torde finnas beskriven i någon R&T från tidigt 70-tal. Elementet torde inte hat de beskrivna begränsningarna i annat än sin centrumupphägning.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 109 gäster