Krångel med Clio mätsystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Loket

Krångel med Clio mätsystem

Inläggav Loket » 2021-11-03 09:03

Hej, har uppgraderat Clio mätsystem från FireWirw versionen till version 12, alltså Plug and play varianten. Problemet är att mätvärdena inte blir korrekta. Gör jag en impedansmätning på ett element, visas resultatet i området 600-700 ohm på grafen. Är det någon som vet vad man ska göra, någon inställning som jag inte förstår. Har det betydelse vilken utgång man använder. Jag kör för närvarande med den obalanserade Rca utgången.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Krångel med Clio mätsystem

Inläggav hifikg » 2021-11-04 01:33

Noterar att du är ny här, så jag passar på att hälsa dig välkommen :)
Ditt krångel kanske någon annan kan säga något om.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2021-11-04 09:07

Loket skrev:
Hej, har uppgraderat Clio mätsystem från FireWirw versionen till version 12, alltså Plug and play varianten. Problemet är att mätvärdena inte blir korrekta. Gör jag en impedansmätning på ett element, visas resultatet i området 600-700 ohm på grafen. Är det någon som vet vad man ska göra, någon inställning som jag inte förstår. Har det betydelse vilken utgång man använder. Jag kör för närvarande med den obalanserade Rca utgången.

En fråga, fungerade det innan uppgraderingen ?, ställ annars frågan till support@audiomatica.com
har ett urgammalt Clio System, där använder man utgången på mätkortets RCA kontakter för impedansmätning, med en specialkopplad kabel och måste då sätta impedansmätning på "Internal" inte konstant I eller Konstant V. Kanske är det på liknande sätt för det modernare versionerna ?.
Men jag skulle ha kontaktat Audiomatica dom är hjälpsamma...

Mvh Göran Nilsson

Loket

Inläggav Loket » 2021-11-04 12:55

hifikg skrev:Noterar att du är ny här, så jag passar på att hälsa dig välkommen :)
Ditt krångel kanske någon annan kan säga något om.

Tackar så mycket. Jag är en nygammal medlem. Har något gammalt konto här, som jag inte kommer ihåg namnet på.

Har mest hängt på Hififorum- Problemet är dock löst, jag hade använt fel kabel. Man måste tydligen använda den balanserade utgången samt XLR kontaktdonet för att mätningarna ska bli rätt,

Jag använde oxå förr en äldre variant av Clio, som bara hade Rca kontakter.

Man hänger inte med.

Återgå till DIY-forum