MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-28 21:37

Vad det gäller batterier kan jag tillägga att de tappar fart relativt fort när man använder slutsteg i kedjan. 12v sjönk till under 9v efter några mätningar. Matrojig skall absolut ha 12v. Bruset och disten ökar påtagligt närmare 9v men minskar bara marginellt om man använder mer än 12v.

Har inga batterier kvar. Jag laddade dem med laboratorie-aggregatet. 12v satt jag den på. Efter någon timma tyckte jag det luktade. Då såg jag att någon idiot satt minus till plus och tvärt om. Batterierna var stekheta. Är nu kastade...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-12-02 18:09

Första egna konstruktionen av slutstegskretsen TDA2003:

PA-ovanpå-1.jpg
PA-ovanpå-1.jpg (59.21 KiB) Visad 3252 gånger


20211202_004132.jpg
20211202_004132.jpg (61.71 KiB) Visad 3252 gånger

Lägg märke till det två isolerade trådarna som går nära varandra. Det är ingående signal som har ingående signaljord från ljudkortet nära sig för att förhindra att signalen tar upp störningar. Velleman har gjort så på sitt kretskort och när jag lett signaljord en annan väg ökar brus och distorsion ordentligt.

Denna första version är bara något modifierad mot Velleman K4001. Jag har satt komponenterna närmare IC'n. Två kondensatorer sitter i princip på var sitt ben. Förstärkningen är sänkt från 100 ggr för Velleman till 40 ggr för denna. Jag har sänt bandbredden från ca 180khz för Velleman till ca 160khz för denna.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-12-02 23:04

Jag har nu gjort några mätningar på det "nya" slutsteget:


2021-12-02-Frekvenskurvan.png
2021-12-02-Frekvenskurvan.png (3.22 KiB) Visad 3245 gånger

Frekvenskurvan är faller i båda änder något snabbare än det modifierade Vellemansteget jag fixat med. Det gör inte så mycket för REW's kalibrering gör kurvan rak. Men skall ändå justera det så att denna blir helt rak mellan 20hz och 20khz.


2021-12-02-Brus.png
2021-12-02-Brus.png (14.44 KiB) Visad 3245 gånger

Bruset är ett par dB högre än det modifierade Vellemansteget. Det beror med stor sannolikhet på att detta steg ligger helt oskyddat när jag mäter. Pikarna vid låga frekvenser kommer från elektriska aggregat i närheten och kan helt bortses från (nästan). Kommer till det här nedan.
Motsvarar 0.0001413%.


2021-12-02-THD.png
2021-12-02-THD.png (13.94 KiB) Visad 3245 gånger

THD ser ganska bra ut.
Motsvarar 0.0014125%.


2021-12-02-IMD+brus.png
2021-12-02-IMD+brus.png (15.71 KiB) Visad 3245 gånger

IMD+brus ser ut så här.
Motsvarar 0.001122%.


Nu till störningarna i de lägre regionerna. Jag såg att det fanns lite brum i mätningarna här ovan. För att utreda om det kan vara "brum i luften" som skapar det lade jag handen över slutsteget och mätte:
2021-12-02-Brus-handen över.png
2021-12-02-Brus-handen över.png (17.51 KiB) Visad 3245 gånger

Jodå, slutsteget ligger lite väl oskyddat från diverse apparater. Det är det som skapar det mesta av det brum som ses i mätningarna här ovan. Människokroppen fungerar väldigt bra som en mottagare av det brum som svävar omkring. Det är det vi ser i mätningen här ovan. Vi kommer att se att det verkligen är så i nästa mätning här nedan.




Under mätningarna nu kom jag på en idé med en annan krets som jag ville testa. Satte på lödkolven ändrade och mätte. Det blev inte som jag tänkt så jag gick tillbaka till slutsteget ovan och fortsatte mäta och testa. Döm om min förvåning när jag mätte igen utan att ändra något och fick detta resultat:
2021-12-02-Lödkolv på.png
2021-12-02-Lödkolv på.png (7.07 KiB) Visad 3245 gånger

Jag höll på minst en timma innan jag hittade felet: Jag hade inte stängt av lödkolven som står en meter bort. SÅ känsligt är det. Nätaggregatet för lödkolven stör alltså mätningar på slutsteget en meter bort!!
Med tanke på att jag har två datorer igång 30-40 cm från mätningarna och ett labbaggregat en meter ifrån är det inte konstigt att det läcker lite från varje som ger aningen mer brum i mätningarna. Men lödkolven tar priset. Det beror med all sannolikhet på att lödkolvens trafo inte är skyddad av ett plåthölje utan har bara ett plast dito.

Man lär så länge man mäter....
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-12-03 18:06

En liten avstickare från ämnet:

Efter att jag upptäckte att lödkolven kunde förorsaka en massa skräp i mätresultaten testade jag om fler saker kunde orsaka densamma.
I mitt arbetsrum har jag:


1 - En mindre typ av elektronisk luftrenare. Den har två galler med högspänning som skapar ett fält mellan plattorna.
2 - En LED-lampa över arbetsbänken.
3 - En LED-lampa i taket.
4 - Två datorer som är igång.
5 - En bildskärm på 27 tum.

Jag stängde av nr 1 = Nu försvann en del skräp jag haft tidigare.
Jag stängde av nr 2 = Nu försvann piken vid 19,1khz !!! Det är LED-lampan som orsakat piken som jag alltid raderar i mätningarna.
Jag stängde av nr 3 = Nu försvann en ytterligare lite skräp jag haft tidigare.
Jag kan inte stänga av nr 4. Då kan jag ju inte mäta.
Jag stängde av nr 5 = Nu försvann ytterligare en del skräp jag haft tidigare.

Till detta måste sägas att vissa störningar kommer tillbaka då och då mellan mätningarna. Det kan bero på att någon tänder en lampa under en mätning osv.

Slutsats:
Skall man mäta exempelvis brus under -80dB måste helt enkelt både mätutrustning och mätobjekt ligga i en jordad plåtlåda. Om man inte gör det kan man leta sig tokig på vad det är som stör.

EDIT:
Jag satte på LED-lampan som förorsakade 19,1khz-piken igen. Piken var fortfarande borta. Efter lite experimenterande ser jag att piken förorsakas av en kombination mellan LED-lampan och den elektroniska luftrenaren.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-12-03 23:53

Tillbaka till arbetet!


Jag har nu testat fram lägsta förstärkning med bästa möjliga mätvärden men jag använde Velleman K4001 i stället för den jag byggt på experimentplatta. Det visade sig vara väldigt svårt att byta komponenter på exp-plattan därför valde jag Velleman K4001.

Det bästa av det goda får jag fram med:

47ohm för R1 (i original är det 470 ohm)
4,7 till 12 ohm för R2.

Med dessa komponentval får jag en förstärkning på 11 ggr för R2 med 4,7 ohm och ca 5 ggr för R2 med 12 ohm.
5ggr förstärkning är lite väl lågt för Matrojig. 11ggr förstärkning är en bra kompromiss.

Jag fick upp frekvenskurvan till nästan helt rak mellan 20hz och 20khz.

Så här ser mätningarna ut med 5 och 11 ggr förstärkning med både 5 ooc 11 ggr/förstärkning i samma bild:


2021-12-03 -Frekvenskurva.png
2021-12-03 -Frekvenskurva.png (4.69 KiB) Visad 3196 gånger

Frekvenskurvan är nästan rak som så när på några tiondels dB. Hur frekvenskurvan ser ut exakt vet vi inte eftersom den här följer ljudkortets frekvenskurva på pricken.






2021-12-03 Brus.png
2021-12-03 Brus.png (19.26 KiB) Visad 3196 gånger

Bruset!






2021-12-03 THD.png
2021-12-03 THD.png (17.17 KiB) Visad 3196 gånger

THD.






2021-12-03 IMD+brus.png
2021-12-03 IMD+brus.png (19.14 KiB) Visad 3196 gånger

IMD+brus.
Senast redigerad av xmag 2021-12-04 00:02, redigerad totalt 2 gånger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-12-03 23:59

När jag jobbade med den egenbyggda förstärkaren på experimentkort bestämde jag mig för att inte använda den. Jag lödde nästan sönder den första när jag experimenterade så jag satte igång att bygga ett nytt. Efter en timma lade jag det åt sidan och istället jobbade med Velleman K4001. Det är enklare och går fortare utan att det kostar så mycket. Det finns några företag som har dem på lager.

Senare skall jag ta fram ett eget kort för att ersätta K4001 eftersom de numera är sällsynta.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-12-11 11:32

Nu är jag klar med mikrofonförstärkaren, den har rätt förstärkning, både frekvenskurvan och faskurvan är nu raka (med en liten justering i REW för faskurvan).

Nu jobbar jag vidare med hur jiggen byggs....
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-12-26 11:48

Så här i mellandagarna får jag visa hur riggen ser ut som jag utvecklar konceptet "Matrojig" på:


20211226_101758.jpg
20211226_101758.jpg (114.16 KiB) Visad 3061 gånger


Fler bilder finns här:
https://www.xmag.se/matroriggen/
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-03 09:11

Arbetet går vidare med jiggen. Min tanke är att vem som helst skall kunna bygga den. Jiggen måste alltså vara "idiotsäker". Som exempel skall max pådrag av någon potentiometer inte bidraga till att något går fel, den skall bara öka i nivå och sluta innan "katastrofen". Här har jag dock hittat ett litet problem:


Utgången från ljudkortet in till slutsteget verkar vara känsligt. Den uppför sig helt enkelt märkligt vid för mycket ström in i slutsteget långt innan potentiometern nått "fullgas".
Så här ser det ut på pappret:

ut-in.png
ut-in.png (6.31 KiB) Visad 2999 gånger


De data för grejerna jag hittat står i bilden.
Som ni ser har jag ritat ut där potentiometern ger max utan problem. Utöver den nivån börjar slutsteget konstra. Om det nu är slutsteget som konstrar. Det kan liga gärna vara ljudkortet in.

Jag har tittat på resultatet med REW's oscilloskop. Det jag ser är att sinuskurvan, fin och rund, börjar åka upp och ner när jag precis passerat 60% till max för potentiometern. Drar jag på ännu mer börjar sinuskurvan bli hackig och kasta fram och åter våldsamt. För att under pågående mätning få stopp på det måste jag dra ner till noll för att öka på igen. Tittar jag på nivåkontrollen i REW slutar nivån öka efter 60% av potentiometerns sträcka och det ovan beskrivna händer istället.

Jiggen fungerar så här också utan att göra något åt detta lilla problem. Det fungerar nu förträffligt om jag får säga det själv, men någon med tummen mitt i handen kan ju göra fel här.
Det jag vill är att det skall gå dra upp potentiometern till ändläget utan att något sådant jag beskrivit händer.
Jag brukar lösa problem genom testa mig fram men tänkte förkorta den tiden genom att fråga om någon här vet vad man kan göra?

Kan också säga att jag är väldigt nöjd med denna jigg tillsammans med REW. Har gjort flera mätningar och jämfört med "fabriksmätningarna", de stämmer exakt överens.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-03 16:11

Experimenterar just nu med ljudkort ut och ingången på slutsteget och upptäcker att:

- Kör jag ljudkortet rakt in i slutsteget utan dämpande potentiometer går det inte alls. Kommer bara skit ut på andra sidan oavsett nivå på signalen ut från ljudkortet även om signalen ut från ljudkortet är 0. Signalen ser ut som väldigt högljudd brus.

- Jag måste ligga ca 3-5dB lägre på signalen in än vad jag har ut från ljudkortet. Då går det bra. När jag gör så har jag ca 3600 ohm i serie och 760 ohm mot jord in mot slutsteget. Om jag minskar motståndet i serie och ökar mot jord går det inte. Om jag gör tvärt om, dvs ökar motståndet i serie och minskar mot jord går det bra.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-03 18:40

Har nu testat alla möjliga kombinationer med motstånd och potentiometrar. Hittade till slut en metod som fungerar perfekt:

ut-in.png
ut-in.png (5.97 KiB) Visad 2970 gånger




Några åsikter på detta?

.
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-03 21:49

Så här ser motståndet ut set från de olika sidorna:

pot-förhållande.png
pot-förhållande.png (9.36 KiB) Visad 2955 gånger


Bra eller dåligt?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2022-01-04 01:05

Dåligt, tror jag.

Du hårdbelastar ljudkortet. Är högst troligt inte gjort för det (med tanke på den höga utgångsimpedansen). Du inför en spänningsdelare, med ett okänt/varierande motstånd. För jag antar det är tänkt funka med andra ljudkort också. Så resultatet varierar.

Förstår inte varför du labbar med olika spänningsdelare/pottar. Felet verkar vara något helt annat. Kanske självsvängande förstärkare.

PS. Bilden ovan förstår jag inte.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-04 03:32

Michael skrev:Dåligt, tror jag.

Du hårdbelastar ljudkortet. Är högst troligt inte gjort för det (med tanke på den höga utgångsimpedansen). Du inför en spänningsdelare, med ett okänt/varierande motstånd. För jag antar det är tänkt funka med andra ljudkort också. Så resultatet varierar.

Förstår inte varför du labbar med olika spänningsdelare/pottar. Felet verkar vara något helt annat. Kanske självsvängande förstärkare.

PS. Bilden ovan förstår jag inte.

//Michael

Nja, den fungerar bra utan det jag testat med spänningsdelare osv men när jag matar ström direkt från ljudkortet går det inte. Jag måste begränsa strömmen in i slutsteget. Testade med olika metoder och det jag visar här ovan fungerade klockrent. Men det är bara ett test, kommer fortsätta ta reda på varför de sista procenten inte går att använda. Jag tar för övrigt emot tips på vad kan göras. Den skall bara jobba med det ljudkort jag har nu. Om ljudkortet byts kommer säkerligen slutsteget också bytas någon gång framöver.

Bilden här ovan visar vad det är för motstånd dels sett från ljudkortet och dels sett från slutsteget.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-04 15:55

Jag skall förtydliga mig:

1. Ljudkortet har lägst dist och brus vid högre nivåer.
2. Mitt slutsteg klarar inte högre nivåer in.
3. Därför måst jag sänka nivån i en dämpsats.
4. Om jag har en högre impedans in i slutsteget ökar bruset.
5. Därför försöker jag hålla impedansen in i slutsteget så lågt jag vågar.

Till detta kommer att slutsteget måste kunna ge tillräckligt kräm ut till högtalaren som skall mätas utan att dista för mycket.

För att nå bästa kompromiss har jag mätt med olika motstånd i flera steg samt mätt brus och THD vid varje förändring.
Mitt test här ovan som gav ljudkortet lite att bita i resulterade i mycket lågt brus. Dock kan jag inte låta ljudkortet ta för mycket
stryk så därifrån går jag nu vidare med att höja in impedansen undan för undan med samma (ungefär) dämpning som tidigare.

THD enligt ovanstående tuffa impedans för ljudkoret:
2022-01-03 Matrobräda THD.png
2022-01-03 Matrobräda THD.png (30.82 KiB) Visad 2919 gånger





Just nu är jag på 4,7 kohm i serie och 1 kohm mot jord:
2022-01-04 Brus -THD vid -20dBFS 4,7kohm - 1kohm.png
2022-01-04 Brus -THD vid -20dBFS 4,7kohm - 1kohm.png (24.18 KiB) Visad 2919 gånger


Jag mäter just nu med få mätpunkter för att det skall gå fortare.

Kampen fortsätter...

.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-05 03:24

Efter en massa provmätningar med olika motstånd är jag klar med vilka av dem det skall vara mellan ljudkort och slutsteg:

Serie: 2,7k
Mot jord: 560 ohm

THD med stor upplösning, 1E-4 betyder 0,0001%:
2022-01-04- -26dB 2,7k och 560 ohm.png
2022-01-04- -26dB 2,7k och 560 ohm.png (30.22 KiB) Visad 2908 gånger



Med större motstånd bler disten högre:
2022-01-04 Brus -THD vid -20dBFS 4,7kohm - 1kohm.png
2022-01-04 Brus -THD vid -20dBFS 4,7kohm - 1kohm.png (24.18 KiB) Visad 2908 gånger





Impedans och fas mätt med senaste uppsättning imp.mätning:
2022-01-04 Impedans o fas.png
2022-01-04 Impedans o fas.png (26.9 KiB) Visad 2908 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav sammel » 2022-01-05 10:25

Det ser riktigt vackert ut matrojig.
Sammel gillar kurvor :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-05 10:57

sammel skrev:Det ser riktigt vackert ut matrojig.
Sammel gillar kurvor :)


Ja, det ser bara ut, mycket bättre än när jag började. Envist jobband med anpassning mm (och en hel del hjälp av de vise männen) leder till slut fram till något bra.
Håller med om att gilla kurvor 8)

Härnäst kommer modifiering av mikrofonförstärkaren. Den brusar en del, gissar (på goda grunder) att det är dioderna som bråkar. Vi får se...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-06 11:14

Börjar nu med mikrofonförstärkaren.

Så här ser ett par kurvor ut:
2022-01-06 något modifierad - en OP använd - en OP terminerad.png
2022-01-06 något modifierad - en OP använd - en OP terminerad.png (44.75 KiB) Visad 2858 gånger


5E-4 betyder 0,0005
2E-4 betyder 0,0002

Brusets toppar ligger på 0,003% i övrigt på 0,001%
THDs toppar ligger på 0,0025% (en gång vid 25hZ) i övrigt under 0,0005%

Detta är bättre än vad som behövs för att mäta högtalare (men hur kul är det på en skala att sluta där?).
Skall också sägas att jag använt ca 30 cm oskärmade kopplingstrådar för att koppla in ljudkortets utgång in i mikrofonförstärkaren.
Eftersom jag kör på väldigt låg utsignal kan det ju lika väl vara ljudkortets brus man ser.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-06 13:45

Vad det gäller brus är det ju inte så viktigt när man mäter högtalare. Bruset från passiva högtalare lär inte vara högt om det ens är dekterbart. Jag lägger alltså fokus på distorsionen som redan är tämligen låg. Just nu försöker jag få fas och frekvenskurvorna att bli raka och "rena" eftersom mikrofonförstärkaren inte skall kalibreras med systemet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-06 21:16

Har nu ändrat på mikrofonförstärkaren så att den har helt rak frekvens- och faskurva.


2022-01-06 Mikrofonförstärkare v220106 frekvens o fas.png
2022-01-06 Mikrofonförstärkare v220106 frekvens o fas.png (27.35 KiB) Visad 2842 gånger





Gjorde som "hastigast" en distorsionsmätning. Glömde att jag skruvat upp nivå hysteriskt mycket. Eftersom det tar nära en timma att mäta distorsionen detaljerat har jag inte tid att göra om den just nu. Alla förändringar ligger utanför kretskortet i 30 cm långa "antenner". Pga det och pga en mycket hög nivå blir det lite spretigt.
2022-01-06 distorsion version220106.png
2022-01-06 distorsion version220106.png (96.31 KiB) Visad 2842 gånger


9 övertoner är med men inte bruset. Den skulle ligga mitt i gröten med sina toppar marginellt uppstickande över allt annat.
När det hela är färdigt vill jag lova "Distorsion under 0,005% med en typnivå på 0,0005%". Hoppas jag kan lova det för jag måste kompromissa med förstärkning, rak fas osv.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-07 00:24

Jag upptäckte nu att jag kopplat fel. I tron att det var rätt har jag ändrat på mikrofonförstärkaren tills den fungerade bra felinkopplad.
När jag kör mikrofonförstärkaren genom jiggen måste slutsteget och ref-signalen vara avkopplade. Om jag inte kopplar ifrån dem påverkar de signalen till mikrofonförstärkaren. Varför jag måste dra ut kabeln till referensingången förstår jag inte riktigt men så är det.

Nu fortsätter jag i morgon, blev ovanligt trött av att gjort slut på en hel dag i onödan...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2022-01-07 00:54

Ursäkta om jag är lite sen, men det jag nu skriver gäller det som jag svarade på en bit upp. Och som du svarade på.

Du skrev begränsa strömmen in, jag antar du avser spänningen (som i och för sig hänger ihop). Sedan mäter du på nytt och med koppling (som jag tror du nu kör med, du har bara skrivit kort och ingen skiss) som inte det du visade i det jag kommenterade. Jag var nog lite otydlig, borde skrivit att det var 'siffrorna' (värderna) jag inte förstog i bilden. Nu kanske detta kvittar för nu kör du ju på annat, mycker mer lämpligt sätt.

PS. Jag tror nog att något är fel ritat i den där bilden.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-07 02:25

Michael skrev:Ursäkta om jag är lite sen, men det jag nu skriver gäller det som jag svarade på en bit upp. Och som du svarade på.

Du skrev begränsa strömmen in, jag antar du avser spänningen (som i och för sig hänger ihop). Sedan mäter du på nytt och med koppling (som jag tror du nu kör med, du har bara skrivit kort och ingen skiss) som inte det du visade i det jag kommenterade. Jag var nog lite otydlig, borde skrivit att det var 'siffrorna' (värderna) jag inte förstog i bilden. Nu kanske detta kvittar för nu kör du ju på annat, mycker mer lämpligt sätt.

PS. Jag tror nog att något är fel ritat i den där bilden.

//Michael

Du behöver inte be om ursäkt för att du svarar. Man trånar efter folk som hoppar in i tråden och deltar. Förr var det nästan för mycket folk som ville vara med och ha synpunkter. Idag är det nästan dött.

Slutsteget är på 7 watt och det ger den ut om ljudkortet matas direkt in utan dämpning. Problemet är att slutsteget skall ge max 2-3 watt ut lite innan ljudkortet nått max. Orsaken är att slutsteget distar kraftigt om man utnyttjar hela kapaciteten och tvärt om mäter väldigt bra om den ger max 2-3 watt. Dessutom behöver jag inte mer än 2-3 watt för att mätjiggen skall fungera som tänkt. Jag löste det först med en potentiometer. Men hur jag än ställde in den blev det fel. Testade med motstånd i serie och parallellt med potentiometern utan att det blev särskilt bättre. Då satte jag mig och räknade på det och lödde ihop en dämpsats. Nu fungerar det bättre än någonsin.
Bilden jag ritade var en potentiometer med ett motstånd parallellt. Jag mätte motståndet genom dämpsatsen och den tycktes fungera rätt bra. Dock var potentiometern av fel värde så jag skippade den och började räkna i stället.
Ljudkortet är väldigt tåligt med en utimpedans på 400 ohm. Jag har under ett års tid verkligen testat det och den fungerar där man inte tror den skall fungera, den stånkar på obesvärat. Jag mätte temperaturen när jag drev en 8 ohms högtalare med den. Tempen steg från ca 23 grader till 32 grader och höll sig där under den timman jag testade detta (jag försökte mäta en mikrofons brus vid låga nivåer).
Jag såg sedan i den där bilden att jag var väldigt otydlig, ber om ursäkt för det. Jag har sedan inte kollat om jag ritat den rätt men som du säger så betyder det inget nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-07 21:48

Matrojig är försedd med en ratt på framsidan för att kunna ändra mikrofonens nivån vid behov. Normalt skall den stå på noll även när man mäter med mikrofon. Den är till för att kunna skruva upp nivån in om man skall mäta på långa avstånd eller något som är väldigt tyst. Ratten skall alltid stå på 0 vid normal mätning som närfält eller upp till en meter bort.
Orsaken till detta är att mikrofonförstärkarens annars raka faskurva vrider sig om man skruvar upp ratten. Det spelar ju ingen roll om fasen inte skall användas till något utan man bara är ute efter frekvenskurvan. Vid max pådrag är det inga problem att få både mikrofonförstärkare och ljudkort att klippa ordentlig så det gäller att se upp.
Så ser det ut nu. I framtiden kanske jag tar bort ratten. Med alla andra jiggar ute i hifivärlden sköts alla nivåändringar med mjukvaran.

Så här ser kurvorna ut nu för mikrofonförstärkare:


2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-fas-min rattutslag.png
2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-fas-min rattutslag.png (20.21 KiB) Visad 2798 gånger

Så här ser mikrofonförstärkarens kurvor ut vi 0 utslag med nivåratten...







2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-dist-min rattutslag.png
2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-dist-min rattutslag.png (17.4 KiB) Visad 2798 gånger

...och så här ser THD ut då. Jag mätte med få mätpunkter för att det skall gå fortare. Verklig kurva ser
ut på samma sätt men når aningen högre upp.









2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-frekvens-fas-max rattutslag.png
2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-frekvens-fas-max rattutslag.png (22.7 KiB) Visad 2798 gånger

Så här ser mikrofonförstärkarens kurvor ut vi maxutslag med nivåratten...






2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-dist-max rattutslag.png
2022-01-07 mikrofonförstärkare-mikrofonratt-dist-max rattutslag.png (16.07 KiB) Visad 2798 gånger

...och så här ser THD ut då. I övrigt som föregående THD-mätning.






I ärlighetens namn måste jag säga att jag gissar mikrofonens in-nivå. När jag börjar trixa med den kanske det ser helt annorlunda ut. I så fall får jag ändra i dämpsatser osv.
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-08 14:27

Nu börjar det hända saker, har börjat mäta med mikrofonen. Fungerar kanon! Lite exempel:




2022-01-08 Testmätning frekvens impedans 50c element.png
2022-01-08 Testmätning frekvens impedans 50c element.png (37.34 KiB) Visad 2785 gånger





2022-01-08 50c elementet impedans o fas.png
2022-01-08 50c elementet impedans o fas.png (28.66 KiB) Visad 2785 gånger





2022-01-08 50c elementet distorsin THD överst övriga är övertonerna.png
2022-01-08 50c elementet distorsin THD överst övriga är övertonerna.png (71.8 KiB) Visad 2785 gånger





2022-01-08 50c elementet Inpulsen.png
2022-01-08 50c elementet Inpulsen.png (20.25 KiB) Visad 2785 gånger





2022-01-08 50c element vattenfall fourier.png
2022-01-08 50c element vattenfall fourier.png (171.43 KiB) Visad 2785 gånger






2022-01-08 50c element vattenfall burst decay.png
2022-01-08 50c element vattenfall burst decay.png (170.79 KiB) Visad 2785 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-08 14:31

Jag var orolig för att mikrofonförstärkarens fasfel vid max nivå skulle förstöra fasmätningarna. Jag hade fel :oops: , fasfelet syns inte alls:


2022-01-08 Fasmätning med max o min nivå i samma graf. Mikrofonförstärkarens fasfel vid hög nivå syns inte alls..png
2022-01-08 Fasmätning med max o min nivå i samma graf. Mikrofonförstärkarens fasfel vid hög nivå syns inte alls..png (37.12 KiB) Visad 2784 gånger

Faskurvorna ligger på varandra. Låg nivå turkos färg och hög nivå blå färg. Man ser ingen turkos färga där mikrofonförstärkarens fas inte är rak, alltså ligger de exakt på varandra (man ser lite turkos längre ner i frekvens men där har mikrofonförstärkaren rak fas. Det kan bero på att jag hade handen i vägen eller liknande).

Detta betyder att mikrofonförstärkarens nivåratt kan användas efter behag :D
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-08 14:40

..och nästa fråga många undrar: Vad fasen är 50c elementet?


02.jpg
02.jpg (24.98 KiB) Visad 2784 gånger

Detta är 50c elementet.
Den är tillverkad av Pioneer till bilar om jag förstått rätt. Men de gick inte åt och såldes ut genom Parts express för 50 cent/st. Därav "50c". Jag köpte 40st i en sambeställning och jag har haft nytta av två av dem. En plockade jag sönder medan den andra är det jag mäter med nu. Billigt är inte billigt om de inte används...
Har 40 diskanter också... :oops:
Senast redigerad av xmag 2022-01-08 14:55, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-08 14:50

2022-01-08 50c elementet En noggrannare distorsionsmätning i 24 punkter.png
2022-01-08 50c elementet En noggrannare distorsionsmätning i 24 punkter.png (114.9 KiB) Visad 2784 gånger

Den övre svarta kurvan är THD. Det är egentligen den enda som behövs om man inte vill särskilja detaljer.
Jag tror man måste mäta distorsion med låg volym eftersom mikrofonkapselns distorsion annars bryter igenom elementets distorsion.

REW är fantastiskt bra!
Rekommenderas!
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-01-08 15:00

Nu fortsätter arbetet med Matrojig. Jag tror en viktig "finess" som måste läggas till är möjligheten att mäta utan den inbyggda mikrofonförstärkaren. Antingen har vissa en egen extern mikrofonförstärkare medan andra har mikrofonförstärkaren inbyggd i mikrofonen vilket faktiskt är att föredra.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster