Bara en kanal/preout på H/K AVR4550 - nu mysko överhörning!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Bara en kanal/preout på H/K AVR4550 - nu mysko överhörning!

Inläggav Thomas_A » 2006-03-28 11:06

En olycka skedde då någon i mitt hushåll råkade putta ner mina aktiva filter som står på förförstärkaren. De hamnade bakom racket och flera kablar åkte ur och dinglade bakom alla uttag och kablar.

Efter detta fungerade bara vänster kanal, och efter felsökning så var det bioförstärkaren där pre-outen bara fungerar på en kanal. (Den används bara på bakkanaler och pre-out går till försteget, som kopplas vidare via aktiva filter och tre slutsteg som driver frontarna.)

Är det någon som vet om det sitter säkringar i H/Ks bioförstärkare? Borde ju göra det på högtalarutgångarna, men det känns mer tveksamt om det skulle sitta nån säkring på pre-out som bara är försteget.

T
Senast redigerad av Thomas_A 2006-04-01 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-28 11:11

sitter det säkringar så gör de oftast det innan slutsteget.... det är bara att öppna och titta (har bara bytt på Denon).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-01 14:28

Det här var mer komplicerat än jag först trodde. När jag kopplade om alltihop för att spela endast med min Puccini SE + aktiva filter med slutsteg så hördes från båda kanalerna. Dock tyckte jag det lät mycket konstigt. Mycket riktigt, det var kraftig överhörning mellan vänster och höger kanal.

Jag mätte sedan på högtalarutgångarna på Puccinin; det är låg resistans mellan + på vänster och + höger kanal. Kortis? Känns intuitivt konstigt då den är helt monouppbyggd för vänster och höger kanal.

Vad kan vara fel? Utgångstransistorerna verkar ok.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-03 19:00

Ingen som har nåt tips? Nåt jag ska mäta för att komma vidare? Eller ska jag lämna det för rep. direkt?

Återgå till DIY-forum