Jo, jag vet att det kan funka så som du beskriver placeringen och jag har gjort mätningar med olika väggnära placeringar.
Frontväggen är 5,40 m bred och lådan placerades ca 2 meter från ena sidoväggen. Jag mätte vid en tänkt lyssningsplats ca 3 meter från frontväggen mitt i rummet. Det som händer vid de olika placeringarna är att olika frekvenser förstärks resp försvagas, beroende på placering.
Placering 1 och 2 gav en puckel runt 30 Hz medan placering 3 och 4 boostade runt 50Hz. Placering 5 gav jämnast kurva med lådan ca 1 meter från närmsta vägg, men där kan jag ju inte ha den placerad...
Jag vill helst slippa ytterligare EQ (utöver den som finns i receivern) för enklast möjliga setup. Detta är ju inte huvudanläggningen utan bara ett mindre TV-rum där jag tänkt mig ett par ganska slimmade OB-högtalare som inte får dominera rummet.
Förmodligen blir det jämnare bas i rummet med två lådor på plats, så det blir väl att prova sig fram när båda lådorna är byggda. Frestande att bygga separata basar och toppar (för mer flexibel placering) men då blir det ju också mer skrymmande.

- 18.jpg (169.46 KiB) Visad 762 gånger