LTS-S2-mus

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-04-02 14:56

När jag lyssnar på dom så får jag känslan av att diskanten är nån dB för hög. Diskantfiltret är ju samma som för vanliga S2, ett tvåvägssystem. Detta 2,5-vägssystem kör ju ut lite mer till övre basen och lite mindre till lägre men jag undrar om det inte skiljer mätbart i alla fall?
Och det jag har hört av orginal tvåvägssystemet F1 minns jag inte riktigt så diskantrikt.
Är det någon som hör S2-mus och har några synpunkter?

Så här ser diskantfitren till F1 resp S2 ut, F1 överst:

Bild

Man ser där att F1 har en liten liten seriespole också, men jag tror inte att det är det som ger den stora skillnaden, men kanske man skulle börja med att hänga dit en sådan i alla fall?
/

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2010-04-02 15:13

Jag kan inte alls kommentera det du frågar efter gällande jämförelsen,
eftersom jag bara hört F1, men kan understryka att jag aldrig någonsin
upplevt den modellen vara ens i närheten av vass i återgivningen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-04-02 15:52

Jag borde ju kunna säga något klokt om det där, men det kan jag inte. :oops:

Minns helt enkelt inte.

Jo en sak kan jag säga - seriespolen har ingenting i de mera högkänsliga
versionerna att göra. Då kommer toppdiskanten att bli på tok för svag.

Tror dock att det är möjligt att mus-versionen, på grund av något mindre
effektivt fas-samarbete mellan de två baselementen (i synnerhet på kort
lyssningsavstånd), kan tänkas uppfattas som någon dB för svag i mellan-
registerområdet.

Medicinen torde vara just att ta ned diskantregistret lika mycket.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-04-06 12:57, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-04-02 16:28

I artikeln står det att övre elementet är 11 dB starkare än undre elementet vid 2 kHz, så det handlar väl inte bara om fas-samarbetet, eller?
Nu är ju övre elementet lite starkare än basarna på vanliga S2, genom att det har 0,7 mH i stället för 0.9 mH seriespole, men så mycket starkare kan det ju inte vara.
Om jag ändrar till 1 Ohm på båda seriemotstånden och tar bort 1uF-kondingen som sitter parallelt med 8,2uF, kan det vara en bra början? Gäller det undre schemat:

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2010-04-05 22:31

paa skrev:När jag lyssnar på dom så får jag känslan av att diskanten är nån dB för hög. Diskantfiltret är ju samma som för vanliga S2, ett tvåvägssystem. Detta 2,5-vägssystem kör ju ut lite mer till övre basen och lite mindre till lägre men jag undrar om det inte skiljer mätbart i alla fall?
Och det jag har hört av orginal tvåvägssystemet F1 minns jag inte riktigt så diskantrikt.
Är det någon som hör S2-mus och har några synpunkter?
/


Jag kör just nu med S2-mus2, dvs. mus-filtret men en låda med assymetriskt mittplacerad diskant och woofern högst. Jag kör dessutom med textildomen. Jag har tidigare även haft F1. Båda var exakt efter ritningarna. Min upplevelse av S2-mus2 är

1) Den projecerar ljudet (spelar "på" lyssnaren) mer än F1 i kraft av sin begränsade spridning. Man märker påtaglig skillnad när man sätter sig ned. Det ger ökad tydlighet i dåligt dämpade miljöer men försämrar "lounge"-egenskaperna.

2) Den är märkbart mindre förlåtande än F1. Jag misstänker att detta ligger i den nedre diskanten, dvs. kring delningsfrekvens på 2,2 kHz eller så. På en laidback mix som Hotel Costes 3ieme etage så låter det mycket välbalanserat. Men på de flesta andra skivor låter det lite extra vässat, även goda inspelningar.

3) Den har en ovanligt fin "luftighet" i klangen tycker jag. Möjligen är detta en konsekvens av en extra stark och riktad diskant.

Nu var det ju en hel del år sedan byggprojektet lanserades men mina burkar är ganska nya (knappt 2 år). Jag köpte softdomarna direkt från SEAS reservdelslager men lyckades få flera från samma batch och med texilen orienterad åt samma håll. Jag byggde dem eftersom jag inte riktigt "var klar" av den första vågens LTS-högtalare rent konceptuellt och vad det kan prestera. Det var dessutom intressant att bygga den mest udda varianten - jag misstänker att det inte finns så många LTS S2-mus2. Avsikten var att minimera risken får en "tjockt" klingande högtalare samt minska basåtergivningen eftersom jag vid tiden bodde i ett lyhört flerfamiljshus.

OM Ingvar kunde ange en enkel modifikation för att minska "hetsigheten" och göra den mer "lyssningvänlig" och "laidback" (vilket jag förmodar innebär en relativ sänkning i nedre diskanten) skulle jag sannolikt försöka mig på den om den gick att löda på plats. "Kretskortet" som finns tidigare i denna tråd är limmad på bakväggen så eventuella justeringar torde få göra på plats nere i lådan. Det första motståndet på 0,47 Ohm ser ut som en kandidat. Visst kan man experimentera men jag är rädd att det skall gå ut över andra goda egenskaper hos högtalaren.

/DQ-20

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-04-06 12:44

DQ-20 skrev:OM Ingvar kunde ange en enkel modifikation för att minska "hetsigheten" och göra den mer "lyssningvänlig" och "laidback" (vilket jag förmodar innebär en relativ sänkning i nedre diskanten) skulle jag sannolikt försöka mig på den om den gick att löda på plats. "Kretskortet" som finns tidigare i denna tråd är limmad på bakväggen så eventuella justeringar torde få göra på plats nere i lådan. Det första motståndet på 0,47 Ohm ser ut som en kandidat. Visst kan man experimentera men jag är rädd att det skall gå ut över andra goda egenskaper hos högtalaren.

/DQ-20

Frågan är om man skulle prova med att koppla in den lilla spolen på 0.04 mH i serie med diskanten lika som i F1, eller om man ska börja med att öka ett eller båda av 0.47ohms-motstånden?
[s]Varför är egentligen den lilla spolen med i F1 men inte i S2-varianterna?[/s] Edit: Ser nu att det tillkommit ett svar om detta i det tidigare inlägget från iö.
Senast redigerad av paa 2010-04-06 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-04-06 12:56

paa skrev:I artikeln står det att övre elementet är 11 dB starkare än undre elementet vid 2 kHz, så det handlar väl inte bara om fas-samarbetet, eller?
Nu är ju övre elementet lite starkare än basarna på vanliga S2, genom att det har 0,7 mH i stället för 0.9 mH seriespole, men så mycket starkare kan det ju inte vara.
Om jag ändrar till 1 Ohm på båda seriemotstånden och tar bort 1uF-kondingen som sitter parallelt med 8,2uF, kan det vara en bra början? Gäller det undre schemat:

Bild

Om du ändrar båda motstånden till 1 och och tar bort parallellkondingen om 1 uF, så kommer du att sänka nivån sisådär 1,5 dB.

Jag tror dock att det kan vara meningsfullt att även experimentera med
att minska kondingen till 6,8uF.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-11-25 15:15

Nu har jag kört ett bra tag med den sänkta diskanten, vilket var en förbättring, men då upplevt att mellanregistret varit för undertryckt. Det blir för mumligt ljud.
Jag har därför byggt om basdelen av filtret till ren tvåvägare enligt S2-orginalfiltret i stället för 2.5-vägs S2-musfiltret.
Eftersom jag tänkte att det skulle bli lite mer nivå i mellanregistret av detta och att diskanten borde kunna höjas i motsvarande grad så återställde jag även diskantfiltret till orginal.
Mellanregistret träder nu fram på ett mycket tydligare och bättre sätt, men kanske diskanten blev en aning för dominerande igen, jag vet inte, men jag tror jag är på rätt väg.
Jag får väl lyssna som det är några dagar, och sen får vi se.
Hur mycket skulle den lilla spolen på 0.04mH till diskanten i F1 filtret egentligen dämpa vid t.ex delningsfrekvensen eller vid 10kHz, om man lägger till den i S2-filtret?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2011-12-05 22:01

paa skrev:Nu har jag kört ett bra tag med den sänkta diskanten, vilket var en förbättring, men då upplevt att mellanregistret varit för undertryckt. Det blir för mumligt ljud.
Jag har därför byggt om basdelen av filtret till ren tvåvägare enligt S2-orginalfiltret i stället för 2.5-vägs S2-musfiltret.
Eftersom jag tänkte att det skulle bli lite mer nivå i mellanregistret av detta och att diskanten borde kunna höjas i motsvarande grad så återställde jag även diskantfiltret till orginal.
Mellanregistret träder nu fram på ett mycket tydligare och bättre sätt, men kanske diskanten blev en aning för dominerande igen, jag vet inte, men jag tror jag är på rätt väg.
Jag får väl lyssna som det är några dagar, och sen får vi se.
Hur mycket skulle den lilla spolen på 0.04mH till diskanten i F1 filtret egentligen dämpa vid t.ex delningsfrekvensen eller vid 10kHz, om man lägger till den i S2-filtret?


När du ändå håller på och labbar kanske den mytomspunna extra magneten skulle kunna vara något? Du slipper åtminstone löda om filtret. Modden har förekommit i MoLt tror jag, men främst som ett sätt att minska högtalarens magnetiska störfält. Resultatet kommer enligt uppgift från IÖ att bli ett något lägre q-värde i basen och en bredbandig höjning av basarna känslighet med ca 0,5 dB. Storleken på extramagneterna skall vara som den magnet som sitter på diskanten H534. Jag vet inte hur mycket BL-produkten stiger men det brukar ju bara handla om några procent.

Kan också tillägga att jag har S2-mus2 (W-T-B) med softdome-alternativet och upplever inte högtalaren som överdrivet vass. Längre. Den är å andra sidan allt annat än dov så på vassa inspelningar önskar jag att jag hade någon "laidback-knapp" att trycka in. Jag kör den för närvarande fullregister och tycker att det blir lite i lättviktigaste laget i ett stort rum. Högtalaren är närmare 70 cm hög med 50 cm stativ så att basarna är ganska långt ifrån varandra och dessutom högt placerade. De har påtagligt annorlunda spridning än F1 trots det asymmetriska filtret.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: LTS-S2-mus

Inläggav Morgan » 2022-01-18 13:17

Jag gräver upp den här fossila tråden igen, eftersom jag förhoppningsvis inom någon timma blir ägare till ett par p21-LTS, som jag tänkte pula ihop med mina LTS-S1 och bygga ett par S2 av någon form. Jag kommer att använda dem i min hemmabio - ett synnerligen väl akustikreglerat rum, med andra ord.

Jag funderar på vilken variant av S2 jag ska bygga. Ni som hört flera olika - vilken variant är snällast för öronen i nedre diskanten?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: LTS-S2-mus

Inläggav paa » 2022-01-18 15:45

Jag skulle inte bygga någon S2 alls. F1 är nog sweetspot med dom elementen enligt min mening.
Jag byggde om lådorna till 2-vägs slavbaslådor med Kef BD139 som slavbas och med F1 filter i, och gav bort dom till min dotters familj. Dom blev jätteglada att få riktiga högtalare till sin TV.
Men det tråkiga i kråksången är väl att mina små piP är bättre högtalare än både F1 och S2, och spelar renare än dom hela vägen upp till där den ger upp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LTS-S2-mus

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-18 17:31

Det är betydligt mera utvecklingsarbete nedlagt på piP än de LTS-högtalarna som nämns. Ingvar själv mörkade inte på den punkten.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: LTS-S2-mus

Inläggav Morgan » 2022-01-18 17:47

Alltså, piPs är en helt fantastisk liten högtalare som gör precis allt rätt, upp till en ljudnivå som är... för låg för att räcka. :) Men nu gällde det ju LTS-S2-mus och andra varianter av S2. Jag har redan 8st NHT-1259 i basen, så LTS-F1 är lite fel i det sammanhanget. Jag hade gärna velat kunna spela högre än mina nuvarande S1 kan göra innan det börjar krokna, samt sänka distorsionen på vardagsnivåer och/eller möjliggöra en lite lägre delning än jag använder just nu. Jag delar vid 110Hz med mina S1 för att dessa inte ska krokna för tidigt.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: LTS-S2-mus

Inläggav MagnusÖstberg » 2022-01-24 22:15

Det gör enorm skillnad när du får dubblerat baselementen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: LTS-S2-mus

Inläggav DQ-20 » 2022-01-25 18:23

Morgan skrev:Alltså, piPs är en helt fantastisk liten högtalare som gör precis allt rätt, upp till en ljudnivå som är... för låg för att räcka. :) Men nu gällde det ju LTS-S2-mus och andra varianter av S2. Jag har redan 8st NHT-1259 i basen, så LTS-F1 är lite fel i det sammanhanget. Jag hade gärna velat kunna spela högre än mina nuvarande S1 kan göra innan det börjar krokna, samt sänka distorsionen på vardagsnivåer och/eller möjliggöra en lite lägre delning än jag använder just nu. Jag delar vid 110Hz med mina S1 för att dessa inte ska krokna för tidigt.


Har du läst alla artiklarna? Med lådan för original-S2 kan man ju köra original-, bio-, och busversionen (den senare har ett 2,5-vägsfilter). Jag tycker att S2-mus är bättre än vad paa tycker, men vi tycker båda att det blir lite väl mycket av det goda i nedre diskanten när man kör med 2,5-vägsfiltret trots att vi haft olika diskanter (textil och alu) och byggt olika modeller (S-2-mus och S2-mus2). IÖ gav ju förslag på modd för att ta ned känsligheten i diskanten genom att från 0,47 ohm till 1,0 ohm på de två motstånden som dämpar diskanten. Man kan samtidigt prova med nya (lägre) värden på seriekondensatorerna, nedåt 6,8 uF. Paa tyckte inte det räckte - piP hade förstört honom för andra, men jag har faktiskt köpt nya kondingar som jag tänker löda dit när jag får lust och tid (om jag inte minns fel så har jag klistrat ALLA komponenter, inkl. monteringskivan, med lösningsmedelsbaserat PL400, så det kommer bli att ta till huggmejseln för att få ut originalfiltren).

F1 är det sätt på vilket egenskaperna hos P21-LTS bäst tas tillvara. Den blev faktiskt.io riktigt bra. Men har man ett delat system blir det ju lite suboptimering om man går med ett par små topphögtalare till 8x12" i basen. P21-LTS är ju ett av få 8" som man dra upp till diskanten. 8" element för tvåvägare finns knappt på marknaden längre (förutom några från SEAS vad jag vet).

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: xmag och 9 gäster