Korrekt Maarten. De två kurvorna skapade jag i WPS Office. Det går väl i vilket Office program som helst egentligen. Men föredrar WPS, tycker det är kraftfullt och bra upplagt. Sedan att det väl är kinesiskt är en annan sak. Rolling eyes
On axis kurvans data tog jag ut från Arta. Under visning, analys/unsmoothed analysis DFT frequency response / spektrum. Och där under File/Export/ASCII file så sparar jag ner filen i txt-format. Kopierar in datat därifrån i WPS Office (efter att i text-filen först ha under redigera/ersätt ha ändrat alla punkter till komma-tecken. Sedan är det bara att räkna och lägga till filer (+-1,5dB, +-3,0dB och medelvärde). Denna fil går också att importera i t.ex. REW.
I WPS Office finns möjligheten att använda log axlar (x-axel = frekvens), lägga till rutnät (minor gridlines) för att få en mer detaljerad graf. Brukar spara ner bilden på grafen i A4-format. (Vid inlägg skala ned till 50%).
För in room response extraherade jag data från kurvan i Vituixcad under
https://apps.automeris.io/wpd/ Då jag ju inte vet vad denna kurva består av. Annars kunde man nog räkna fram den själv? Använde proceduren ovan med tillägget att jag utgick från linjär regressionskurvan av datat i stället för medelvärdet.
Tack för länkar, fanns mycket där.
Kul med lite respons.
En forummedlem har hotat med att komma och lyssna på dem. Kan ju vara kul med lite intryck.
Under nedanstående länk, kortade jag ner texten till att förhoppningsvis bli lite mer överskådligt.
https://www.edn.com/loudspeakers-object ... dspeakers/On axis
All of the data are based on the selection of a reference axis, the axis along which the on-axis curve is measured. Normally this has a point of origin between the tweeter and midrange drivers, and it extends perpendicularly outward from the front baffle. It is possible for a manufacturer to specify any axis as its reference, but logically it would be the line that, if extended into the listening room, would come close to a seated listener’s ears. These are the curves:
On-axis frequency response: the universal starting point, and in many situations it is a fair representation of the first sound to arrive.
Listening window: a spatial average of the nine frequency responses in the +/-10 deg vertical and +/-30 deg horizontal angular range.
KRAV: Bumps in spatially averaged curves tend to be caused by resonances.
Early refl ections curve: an estimate of all single-bounce, first reflections in a typical listening room. Measurements were made of early reflection “rays” in 15 domestic listening rooms. From these data, a formula was developed for combining selected data from the 70 measurements to develop an estimate of the first reflections arriving at the listening location in an “average” room. It is the average of the following: — Floor bounce: average of 20, 30, 40 deg down — Ceiling bounce: average of 40, 50, 60 deg up — Front wall bounce: average of 0, +/-10,+/-20, +/-30 deg horizontal — Side wall bounces: average of +/-40, +/-50, +/-60, +/-70, +/-80 deg horizontal — Rear wall bounces: average of 180 deg, +/-90 deg horizontal.
KRAV: a bump that appears in this curve, and in other curves is clear evidence of a resonance.
Sound power: is intended to represent all the sounds arriving at the listening position. It is the weighted average of all 70 measurements, with individual measurements weighted according to the portion of the spherical surface that they represent.
KRAV: Any bump that shows up in the other curves and persists through to this ultimate spatial average is a noteworthy resonance.
Directivity index (DI): is defined as the difference between the on-axis curve and the sound-power curve.
the DI has been redefined as the difference between the listening window curve and the sound power. In most loudspeakers, the effect of this choice is negligible, but in highly directional systems it is significant because the listening window curve is lower than the on-axis curve. In any event, for the curious, the raw evidence is there to inspect. Obviously, a DI of 0 dB indicates omnidirectional radiation.
KONSEKVENS: The larger the DI, the more directional the loudspeaker in the direction of the reference axis.”
On the most primitive level to interpret Spinoramas look for:
Flat on-axis & Listening Window response.
Note that "Listening Window" is the most important one
KRAV: as long as the "Listening Window" stays flat, the on-axis line can have some bumps in it even on some of the best available speakers.
Smooth and gradually changing off-axis lines (Sound Power & Early Reflections)
KRAV: smoothness is everything and preferably looking smooth all 360° around horizontal plane
The closer off-axis lines are to the on-axis lines the wider is the dispersion and the broader is the sweet spot (also visible as small Directivity Index DI value on Spinoramas).
NOTERING: Note that more dispersion is not always better! For more info read on...
Från annan källa.
On Axis: this the frequency response.
KRAV: You expect it to be as flat as possible after 100Hz.
Listening Window: an average of various measurements around on axis.
Sound power DI: KRAV: expected to be a smooth, slowy growing line.
Bedömningskrav vad det verkar, vilket väl i.o.f.s. låter rimligt.
Tack Sammel.
Under förutsättningarna så...
Tycker att jag börjar få lite mer grepp om det nu.
Nu blir det väl inte så mycket mer gjort då MC säsongen tar vid. Får besök om en vecka, avsatt för just MC körningar. Thumbs up
Funderar på om jag skall vända på högtalarna och mikrofonstativ så jag mäter i riktning mot långväggen sedan. Kan ju testa om jag får lite större fönster på det sättet.
Funderade på att märkesmatcha min DAC med min streamer. Noterade att det endast fanns ett filter: minimum phase slow roll-off filter. Ouch!
Skickade en förfrågan till tillverkaren och fick följande svar: “We have chosen this filter because it is the best sounding one. Everything else is just to “play” around. It’s part of our general philosophy to minimize distortions in the time domain. This filter is in use for all of our (source) products.”
De borde kanske läsapå lite på följande länkar t.ex.
https://troll-audio.com/articles/linear ... mum-phase/https://nihtila.com/2019/10/18/dac-digi ... 3-filters/I.o.f.s. så hör man väl ingen skillnad kanske. Så kanske blir ett köp där ändå. Rolling eyes
Funderade också på DAC kortsatsen som finns tillgänglig till förstärkaren. Men den har endast USB-ingång. Lite bökigt med det. Plus att den DAC’en är lite outdated numera. Det går fort med utvecklingen inom också elektroniken. Snart är väl DAC chippen utbytta mot fpga heter det väl, det nya. Har sett någon/några med den lösningen. Petersteindl använder väl det också för sin nya?
Svåra bekymmer man har.