Peerless 832556

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Peerless 832556

Inläggav Kaan » 2022-08-23 19:40

Hej.

Kastar ut en fråga eller frågor i tomrummet för att se om någon har klarhet i mina funderingar.

Jag undrar helt enkelt vad som är ett ersättningselement är till Peerless 832556? Gärna ett element som går att finna i butik och ligger rimligt i pris.

Har fått förslag på

SB Acoustics SB20PFCR30-8 https://www.hifikit.se/sb20pfcr30-8.html

Dyton Audio DC200-8 https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... rVEALw_wcB

Tyvärr så hittar jag väldigt lite information på Peerless elementet och kan inte bistå med någon tillförlitlig källa att länka till.
Är tacksam på förhand för förslag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Peerless 832556

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-23 21:19

Vad ska du ha ersättningselementet till? Det beror väldigt mycket på användningsområdet nämligen. Om det ska återge mellanregister till exempel så behöver frekvensgången likna det tidigare elementet (liksom impedansen), annars behöver du göra ändringar i delningsfiltret.
//Johan Lindroos

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Peerless 832556

Inläggav Kaan » 2022-08-23 22:16

Mjo jag vet att det var en öppen fråga, Har ett par sådana element i en kåda i dagsläget. det är en tvåvägskonstruktion som är tänkt att få stöd av basmoduler.
Jag vet att det går att kanta om elementen vid behov dock så funderar jag över en lämplig lösning när eller om olyckan är framme. Begagnat är en annan väg att gå så klart men har haft ögonen öppna under ett par månader och utbudet är skralt.

Jag vet att jag utelämnar information om högtalaren och det för att jag hade en tanke om att få objektiva förslag. Ska tilläggas att jag försöker behålla ursprunget dvs låda, delning osv.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Peerless 832556

Inläggav galder » 2022-08-23 22:49

Här är Thiele small parameters

https://www.petoindominique.fr/php/mysq ... hp?hp=5050



Här tipsas om ersättningselement

https://www.diyaudio.com/community/thre ... 0a.261750/


Hoppas att det är till någon hjälp

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Peerless 832556

Inläggav Kaan » 2022-08-23 23:03

Tack.

T/S parametrarna hadde jag inte hittat.

Däremot har jag sneglat i den tråden men tycker inte det är entydigt vilket av elementen som passar bäst, eller mint dåligt om man så vill.
Det var lite där av jag skapade tråden. Min egen baskunskap är jag fundersam över om den räcker för att få bästa möjliga resultat då jag inte riktigt vet vilka fallgropar det finns att trampa i, vist kan jag bara jämföra parametrar kanske även köpa elementen och göra en mätning eller två. Jag forsätter att hoppas lite på att någon har stött på samma tanke och kanske hittat en värdig ersättare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Peerless 832556

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-24 01:07

Kaan skrev:Mjo jag vet att det var en öppen fråga, Har ett par sådana element i en kåda i dagsläget. det är en tvåvägskonstruktion som är tänkt att få stöd av basmoduler.
Jag vet att det går att kanta om elementen vid behov dock så funderar jag över en lämplig lösning när eller om olyckan är framme. Begagnat är en annan väg att gå så klart men har haft ögonen öppna under ett par månader och utbudet är skralt.

Jag vet att jag utelämnar information om högtalaren och det för att jag hade en tanke om att få objektiva förslag. Ska tilläggas att jag försöker behålla ursprunget dvs låda, delning osv.


Ja men då så. Hejdå.
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12577
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless 832556

Inläggav Kraniet » 2022-08-24 08:14

Är elementet till en tvåvägare så finns inget bra ersättningselement. Inte utan att delningsfiltret omarbetas.
Så det bästa i det här fallet är nog att kanta om basarna om det inte är något annat fel på dom.
Med en omkantning håller de 20 år till så länge du inte spelar sönder dom (för hög ljudvolym) eller de går sönder på annat sätt.

Hade det varit till en trevägare hade det varit enklare. Då behöver "bara" några T/S vara någorlunda lika.
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster