tipps ang. två olika rörförsteg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

tipps ang. två olika rörförsteg?

Inläggav smile » 2006-04-11 21:04

Hej, 1:a inlägget här, hoppas att det ligger rätt!

Jag har funderat på att bygga ett billigt enkelt rörförsteg och de två konstruktioner jag kikat på är följande:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/6dj8lins.htm

välldigt enkelt och därför också billigt, det gillar jag, dock har jag ingen som helst kunskap om rör eller rörkonstruktioner sedan innan så jag har ingen aning om det är ett bra försteg eller inte...

det andra allternativet jag kikat på är en superbantad verision av remus

http://audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM

lite mera komponenter, men å andra sidan välbeprövat och kritikerrosat vad jag förstår?

villket utav dessa skulle ni ha valt, och om inte något utav dessa, villket då?

Kraven är väl igentligen att det ska vara så billigt, enkelt och välljudande som möjligt.

visserligen kan jag förstå om det är svårt att kombinera alla de ovanstående önskningarna, men ni kan väl komma med lite välbeprövade kopplingar i alla fall?

Mvh: Tomas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-11 21:22

Vad är det du vill uppnå med att använda ett aktivt försteg och till vad ?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2006-04-11 21:32

vad menar du med ett aktivt försteg?

Poängen med bygget är mest för att lära mig och för att det är kul!
Och om det faller väl ut kanske använda försteget till min GainClone, skulle det fungera, eller blir det bara pankaka om man blandar rör med Gainclone konseptet??

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-11 22:09

Jag antar att du tänker ansluta ditt påtänkta bygge till ett slutsteg.

De allra flesta slutsteg i dag låter sig styras ut till full uteffekt av enbart tex. CD direkt kopplad till slutsteget, du behöver alltså enbart en volympot emellan.

Enda skäl att använda en förförstärkare i dag, enligt min mening, är att just slippa ansluta källan tex. CD direkt till just volymkontrollen och därigenom få en bättre anpassad och ett stabilare intitt för källan (tex. CD). Med andra ord det behövs ingen förstärkning.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2006-04-11 22:55

ja, den ska i så fall anslutas till ett Gainclone slutsteg!

jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår vad du menar...
menar du att det inte är någon ide att bygga ett försteg, för att det kommer ändå inte att bli någon skillna gämfört med om jag bara skickar signalen rakt in i steget via en pot?

vad är då vittsen med försteg igentligen???

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-04-11 23:00

Ragnwald

Hur räknar man ut om tex. en cd-spelare räcker till till ett visst slutsteg, är det bara cd-spelarens utimpedans relaterat till slutstegets inimpedas som har betydelse?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-11 23:16

smile skrev:vad är då vittsen med försteg igentligen???

Kontrollpanel för att enkelt kunna växla mellan olika källor.

Men som jag nämnde, så finns ju möjlighet att optimera ingångarna för varje enskild källa, så att de kan ge sitt maximum av välljud.
Vill minnas att detta tagits upp i någon tidigare tråd.

Kör ofta själv med enbart en volympot mellan CD och slutsteg, låter kanon. Sådana så kallade passiva försteg finns på marknaden och kan kosta hur mycket som helst. Bara en fin volympot kan kosta rätt mycket.

Däremot från skivspelaren behövs det både förstärkning och frekvenskurvekorrigering innan anslutning till slutsteget.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2006-04-11 23:46

ok, jag har ju sett en del lösningar med just gainclone där man lägger till en vridpott i schemat...

skulle det fungera bättre än mina ovannämnda förslag tror du?

och som robertzimmerman frågade:
hur vet man om ens cd-spelare orkar med att skicka ut en tillräckligt stark signal, eller gör alla det?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-12 10:32

Vad gäller just gainclone, vet inte vad det är för förstärkare.
Men om det finns med ett alternativ med inbyggd volymkontroll, så varför inte använda det alternativet, blir ju minimalistiskt, korta signalvägar.

De flesta (så gott som alla) på marknaden förekommande CD-spelare använder, om inte samma, så i alla fall högst likvärdiga OP-förstärkare på utgångarna 2V. Och slutstegstillverkarna verkar ha anpassat ingångs/drivspänningen till något som liknar standard runt 1,5V för full utstyrning, gäller både triss- och rörsteg.
Eftersom samma OP-ampar sitter och fungerar utmärkt även i utgången på förförstärkare, så blir det ju lite som samma sak.

Fö har jag en förförstärkare med tonkontroller och riiasteg, med möjlighet att avge upp till 10V (rör), men har inte sett några fördelar med det, tonkontrollerna kan jag naturligtvis använda till att färga riktigt uselt inspelade/mastrade fonogram att bli lyssningsbara.

Djupare tekniska förklaringar och teorier hoppas jag någon annan här kan bistå med. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: tipps ang. två olika rörförsteg?

Inläggav DQ-20 » 2006-04-12 11:00

smile skrev:Hej, 1:a inlägget här, hoppas att det ligger rätt!

Jag har funderat på att bygga ett billigt enkelt rörförsteg och de två konstruktioner jag kikat på är följande:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/6dj8lins.htm

välldigt enkelt och därför också billigt, det gillar jag, dock har jag ingen som helst kunskap om rör eller rörkonstruktioner sedan innan så jag har ingen aning om det är ett bra försteg eller inte...

det andra allternativet jag kikat på är en superbantad verision av remus

http://audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM

lite mera komponenter, men å andra sidan välbeprövat och kritikerrosat vad jag förstår?

villket utav dessa skulle ni ha valt, och om inte något utav dessa, villket då?

Kraven är väl igentligen att det ska vara så billigt, enkelt och välljudande som möjligt.

visserligen kan jag förstå om det är svårt att kombinera alla de ovanstående önskningarna, men ni kan väl komma med lite välbeprövade kopplingar i alla fall?

Mvh: Tomas

Steget med en ensam ECC88 är ju enklast men utgången får inte lastas för hårt. Du kan göra en kombination av båda och lägga till en katodföljare efter ECC88 så att den blir mindre känslig för lasten.

Att ställa en fråga som denna har en miljon svar. Alla rörfreaks har sina favoriter som ger överlägset subjektivt resultat. Vad man objektivt säga är att

a) ECC88 kräver lägre matningspänning än ECC82 vilket kan vara trevligt om man inte gillar att jobba med höga spänningar
b) Remusprojektet är väl dokumenterat med färdiga lösningar vilket gör det enklare för nybörjare. Flera artiklar i Audio Video.
c) Rörkopplingar är okritiska när vi talar om linjenivå. Det är egentligen bara när vi talar om extremfallen som det spelar påtaglig roll. ECC88 har lägre brus och högre förstärkningsfaktor och lämpar sig bättre till exvis. olika ingångssteg medan ECC82 trivs bäst med höga spänningar vilket kan vara bra om man behöver svinga 100 Volt rms i en slutstegsdriver. Om du bygger för ECC82 kan du lätt modifiera genom att ändra ett par motstånd och köra ECC88 istället. Tvärtom är svårare efterom matningspänningen som är OK för ECC88 är för låg för ECC82.

/D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-12 11:21

Alt 1 visar ju inte ett komplett bygge, enbart hur just det röret kan användas.
Skulle inte rekommendera att som första bygge ge sig på en ofullständig byggbeskrivning. Och i det fallet ser ju källan fortfarande volympotten och man har inte vunnit något.
Blir ju som att koppla tre linjesteg i serie, helt onödigt, enbart degraderande för ljudet.

Återgå till DIY-forum