Delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dantax

Delningsfilter

Inläggav Dantax » 2006-04-12 20:36

Hej,
Har med intresse läst artiklarna på denna sida. Har själv konstruerat några högtalare, vilket kan vara en givande sysselsättning...
Har dock en fråga som inte kunnat besvaras än;

Överallt läser man om att det är dåligt med spolar med järnkärnor i delningsfiltret.
Jag är ingenjör, så jag känner till det här med olinjäritet, MEN inget är ju gratis. Luftlindade spolar för stora induktanser blir stora, dyra och får relativt stor resistans. Allt med högtalare är ju ändå synnerligen olinjärt och hur stor är denna olinjäritet? Inser att det beror på den specifika spolen/kärnan, men ändå. Har sökt efter kurvor för att se hur det ser ut, har inte hittat något. Alla "vet" att kärnor är dåligt, men hur dåligt är det i verkligheten? Om induktansen sticker iväg uppåt hundra watt eller så, så spelar det ju ingen större roll i de flesta fall.. Kan man inte med rätt konstruktion undvika större delen av olinjäriteten? Dvs lägga sig på den linjära delen av kurvan, ungefär som man gör med transistorer?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 22:15

Vid vilka frekvenser får du så stora luftlindade spolar att de blir extremt dyra med hög resistans? Delar man inte under 300hz torde det aldrig bli så. Lägre delning än så tycker jag det fungerar bäst med aktiv delning.

Förresten används spole med järnkärna i en väldigt omtalad högtalare. De kör med 100hz/12db per oktav i numera nedlagda klassikern NHT 3.3. Basen är forumets gunsting NHT1259 för övrigt.

Det finns induktansfria spolar - ruskigt dyra dock...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-04-12 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-12 22:28

Det är ju iofs så att en järnkärna kan drivas till mättning, vilket gör att induktansen ändras när det går hög ström genom spolen (vilket bara är ett annat sätt att säga att induktansen blir olinjär).

Innan järnet mättas finns det ett område som är hyfsat linjärt, kanske tom mycket mer linjärt än vad högtalaren är. Och om man bara tar hänsyn till detta som konstruktör så kan man säkert göra bra delningsfilter med järnkärnespolar. Det går alltså inte att titta på ett delningsfilter och säga att det är dåligt bara för att det sitter en järnkärna i en spole.

Men det blir en parameter till att hålla reda på, nämligen hur mycket ström det får gå genom spolen innan den blir för olinjär.

Vad har du för delningsfrekvens i filtret som behöver en så stor spole?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-12 22:39

Kaffekoppen skrev:Det finns induktansfria spolar - ruskigt dyra dock...

Det låter motsägelsefullt ...induktansfria spolar ? 8O
Det är ju induktansen som är det gottaste med spolar :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 23:38

MP skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns induktansfria spolar - ruskigt dyra dock...

Det låter motsägelsefullt ...induktansfria spolar ? 8O
Det är ju induktansen som är det gottaste med spolar :)
Sitter och tänker noll-ohmiga .... och skriver nått annat :-(

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 23:39

Kaffekoppen skrev:Vid vilka frekvenser får du så stora luftlindade spolar att de blir extremt dyra med hög resistans? Delar man inte under 300hz torde det aldrig bli så. Lägre delning än så tycker jag det fungerar bäst med aktiv delning.

Förresten används spole med järnkärna i en väldigt omtalad högtalare. De kör med 100hz/12db per oktav i numera nedlagda klassikern NHT 3.3. Basen är forumets gunsting NHT1259 för övrigt.

Det finns nollohmiga spolar - ruskigt dyra dock...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-13 09:04

Intertechnik ( www.intertechnik.de ) säljer spolar av alla möjliga konstruktioner. Jag har för mig att dom redivisade mer info om olinjärigheter för olika kärnor förut, men kommer inte ihåg om det var på hemsidan eller i nån katalog.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

manw

Rörmokarna använder ju mycket järnkärnor.

Inläggav manw » 2006-04-13 09:44

Ja, när det gäller rörförstärkeri så debatteras det sällan detta med olinjäriteten i järnkärnan. Så varför skulle man inte kunna använda en korrekt dimensionerad kärna i högtalarfilter?

Hittade dessa drosslar http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5701.htm på ELFA, för PA bruk står det dock. Men billiga var de ju inte.

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-04-13 15:29

Tja,
allt detta är ju sant och intressant! MEN! Finns det någon som vet hur sambandet/olinjäriteten ser ut? Dvs grafer el dyl? Formler för hur järnkärnan dimensioneras och liknande?

Återgå till DIY-forum