16 ohms bas/mellanelement......var e dom?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

matson

16 ohms bas/mellanelement......var e dom?

Inläggav matson » 2003-12-25 15:36

Halloj!

Funderar lite kring bakhögtalare och noterade att Peerless kondiskant finns i 16 ohmsversion och då hade det ju varit schysst med en motsvarande woofer, då jag känner för att ha mer än 2 högtalare där bak.

Någon som har tips på några billiga(men okej) element som kan tänkas passa ihop med den diskanten?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-25 16:12

Hmm jag tror den där 16ohmaren är för parallellkopplingar?

Alltså, om du verkligen vill upp i dom impedansvärdena så får du väl seriekoppla 8ohmare? Tror det inte finns så många 16ohms basar... Tyvärr för din del! Kasnke dra på en 4ohm res. i serie?

Ing. Oehman har nog lösningen på ditt problem.. han bygger ju flerkanalssystem med 16ohms bakhögtalare.. fråga honom?

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2003-12-25 16:24

Här finns ett element av samma fabrikat som kan fås i 16 Ohm...
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1413

Mvh
//Hobbes

matson

Inläggav matson » 2003-12-25 18:26

Hej!
Jo, det är kanske så att den skall p-kopplas, men jag vill ju köra den som den är och det ska nog gå bra om jag samtidigt nynnar på "breakin´ the law".... :wink:

Allvarligt så finns det en seas 5:a på hifikit som borde funka, men jag vill helst ner mer i pris då jag hade tänkt mig 6 st bakhögtalare.

Denna verkar rätt schysst:

Bild

26 dollar hos GR-Research.

Mvh/Mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-26 17:36

Snart kommer Stig Carlssons gamla element SC165 att finnas i ett toppmodernt (sitt mest avancerade utförande - underskuret polstycke, kortslutningsring, superlågförlustgummiupphängning...) skick - i både 5,3 ohm, 8 ohm och 16 ohm!

Det är svårt att veta när de blir klara, men jag gissar på senvåren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-26 17:52

Intressant, vad menar du med "underskuret polstycke" ?
Är det du som tagit fram dem ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-26 18:11

Intressant, vad menar du med "underskuret polstycke" ?

1. Att lite järn är borttaget under spalten för att linjärisera motorsystemet. Ströfälten kan bli ickesymmetriska om inte polstycket är underskuret. I de allra flesta högtalarelement är detta en svår balansgång. Det beror på att mellanregistrbeteendet är beroende av en förhållandevis liten talspole, vilket i sin tur renderar stora flöden i själva polstycket, i synnerhet om det är genomborrat. Att underskära polstycket riskerar då att mätta järnet vilket i sin tur har både för och nackdelar. Främsta nackdelen är att man förlorar magnetkretsverkningsgrad, och den magnetiska enegrin slösas bort på andra ställen än i spalten. I det aktuella elementet finns inga sådana problem eftersom den akustiska ventileringen inte sker genom polen, utan genom membranet. Jag skall för säkerhetsskull påpeka att elementen fortfarande är under utveckling, ehuru i slutskedet. Frågan om underskärning avgörs av elementets prestanda i form av välljud.

Är det du som tagit fram dem ?

2. Ja "tillsammans med Stig". Mest Stig egentligen, även om han inte varit inblandad fysiskt, av naturliga skäl. Men jag har gjort elementen in i minsta detalj helt i enlighet med Stigs Skola, åt stiftelsen Stig Carlsson. Det är sant ortoakustiska element.

Konstruktionen av 5,3 - 8 och 16 ohmsvarianterna ägs av Stiftelsen Stig Carlsson. Det har funnits några "falska SC165" på marknaden i några år, vilket stiftelsen försökt få bukt med.

Från och med nu skall förhoppningsvis inga andra än de äkta elementen säljas under namnet SC165. Det är ju trist när renoveringar av gamla fina Sonabhögtalare inte når upp till full kvalitet på grund av felaktiga högtalarelement.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-26 19:47

Oerhört intressant. 8O
Kommer priset att hålla sig till exempelvis SC-165 IV nivån ?
Är det fortfarande likadant pappersmembran som gäller ?
Kan du speca några förbättringar med siffror eller kurvor i nuläget ?
T.e.x. distortion och frekvensgång..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-26 20:19

mattepatte skrev:Oerhört intressant. 8O
Kommer priset att hålla sig till exempelvis SC-165 IV nivån ?

Det tror jag nog. Ungefär i varje fall. De blir väl lite dyrare att tillverka, men ingen jätteskillnad. Fast jag har ingenting med priset att göra så jag är fel person att fråga.

Är det fortfarande likadant pappersmembran som gäller ?

Ja. Det är det som Stig tyckte bäst om.

Kan du speca några förbättringar med siffror eller kurvor i nuläget ?

Nej, inte i siffror, men jag kan säga att två saker har förbättrats mer än andra: Distorsionen och livslängden.

Frekvensgången kommer att ändra sig något i de högre registren(1-3 dB) från de ursprungliga varianterna, men eftersom även impedanskurvan är lite ändrad är skillnaden i verkliga högtalarna (med delningsfilter) mycket mindre än elementets förändring därvidlag.

Så snart alla typer är färdiga kommer SSC (Stiftelsen Stig Carlsson) att börja ta fram modifikationsbeskrivningar anpassade till de förbättrade elementen. Det är närmare bestämt Stigs Gamle vän Sven Eriksson som tar fram dessa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-26 20:32

Ser fram emot detta.
I.Ö. du borde regga dig på www.carlssonplanet.com och förtälja denna trevliga nyhet, så jag slipper citera dig där. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-26 20:53

Jag har redan länkat nyheten härifrån dit! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-26 21:47

Eminent min käre Nagref. :)

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2003-12-27 00:33

Då får mina OA116 stå och samla damm ett tag till 8)

/Stefan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-28 21:11

Från och med nu skall förhoppningsvis inga andra än de äkta elementen säljas under namnet SC165. Det är ju trist när renoveringar av gamla fina Sonabhögtalare inte når upp till full kvalitet på grund av felaktiga högtalarelement.

ska man tolka det som att elementen hifi-kit och "carlssonfabriken" nu säljer inte är äkta vara 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-11 18:46

celef skrev:ska man tolka det som att elementen hifi-kit och "carlssonfabriken" nu säljer inte är äkta vara 8O

Nmja, det är väl ändå bara 5.3- och 16-ohmarna som omfattas av denna omkonstruktion som jag förstod det?

Ingvar eller någon annan kunnig kan ju gärna få svara på följande:

8-ohmaren har väl haft dessa ändringar sedan serie 4 kom, eller kommer den också att uppdateras?

Om även 8-ohmaren uppdateras, hur stor är skillnaden ljudmässigt jämfört med serie 4?

(Sorry om jag drar upp en gammal tråd..)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-11 19:32

Ghost skrev:
celef skrev:ska man tolka det som att elementen hifi-kit och "carlssonfabriken" nu säljer inte är äkta vara 8O

Nmja, det är väl ändå bara 5.3- och 16-ohmarna som omfattas av denna omkonstruktion som jag förstod det?

Ingvar eller någon annan kunnig kan ju gärna få svara på följande:

8-ohmaren har väl haft dessa ändringar sedan serie 4 kom, eller kommer den också att uppdateras?

Nej, du har helt rätt. Det är bara 5.3 och 16-ohmsversionerna som påverkas.

Slartibartfast skrev:Hmm jag tror den där 16ohmaren är för parallellkopplingar?

Alltså, om du verkligen vill upp i dom impedansvärdena så får du väl seriekoppla 8ohmare? Tror det inte finns så många 16ohms basar... Tyvärr för din del! Kasnke dra på en 4ohm res. i serie?

Ing. Oehman har nog lösningen på ditt problem.. han bygger ju flerkanalssystem med 16ohms bakhögtalare.. fråga honom?

Jag har konstruerat två stycken 18ohmsbasar (Zmin >0,7*18 = 13 ohm) som jag använder i mina multipelsurroundmoduler:

Heter:..................Impedans:.....Pris:..........Används i:
Ino-B59amb..........18 ohm..........890:-........a2, cc-ac
Ino-B67amb..........18 ohm..........1700:-......a3

Båda dessa element har följande egenskaper:
De har potential till en rät energikurva längre upp i frekvens än vanligt (>4 kHz).

De har med hänsyn till impedansen mycket god känslighet, men är eq:ade för att få stöd vid låga frekvenser från en vägg nära högtalaren (de har starka motorsystem).

De är inte extremt långslagiga. Bör inte tvingas ned långt under 100 Hz med mycket stora ineffekter.

Vh, Ing. Öhman

Återgå till DIY-forum