Ghost skrev:celef skrev:ska man tolka det som att elementen hifi-kit och "carlssonfabriken" nu säljer inte är äkta vara

Nmja, det är väl ändå bara 5.3- och 16-ohmarna som omfattas av denna omkonstruktion som jag förstod det?
Ingvar eller någon annan kunnig kan ju gärna få svara på följande:
8-ohmaren har väl haft dessa ändringar sedan serie 4 kom, eller kommer den också att uppdateras?
Nej, du har helt rätt. Det är bara 5.3 och 16-ohmsversionerna som påverkas.
Slartibartfast skrev:Hmm jag tror den där 16ohmaren är för parallellkopplingar?
Alltså, om du verkligen vill upp i dom impedansvärdena så får du väl seriekoppla 8ohmare? Tror det inte finns så många 16ohms basar... Tyvärr för din del! Kasnke dra på en 4ohm res. i serie?
Ing. Oehman har nog lösningen på ditt problem.. han bygger ju flerkanalssystem med 16ohms bakhögtalare.. fråga honom?
Jag har konstruerat två stycken 18ohmsbasar (Zmin >0,7*18 = 13 ohm) som jag använder i mina multipelsurroundmoduler:
Heter:..................Impedans:.....Pris:..........Används i:
Ino-B59amb..........18 ohm..........890:-........a2, cc-ac
Ino-B67amb..........18 ohm..........1700:-......a3
Båda dessa element har följande egenskaper:
De har potential till en rät energikurva längre upp i frekvens än vanligt (>4 kHz).
De har med hänsyn till impedansen mycket god känslighet, men är eq:ade för att få stöd vid låga frekvenser från en vägg nära högtalaren (de har starka motorsystem).
De är inte extremt långslagiga. Bör inte tvingas ned långt under 100 Hz med mycket stora ineffekter.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).