DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Adhoc » 2023-03-19 02:59

Eller en regel tex 45x45 med en fast kloss i ena änden och en som skruvas fast med lite glapp mot lådstorleken. I glappet slår man ned en kil vid limning. Jag skulle även förborra för 2 st dyckert så skivorna inte glider vid limningen.

Antonic

Inläggav Antonic » 2023-03-19 22:01

Jag har också kollat på 6st likt dom tvingarna du kollar på, väldigt mycket pengar
men man har som troligtvis livet ut och är du som jag kommer på massa lustiga saker
att bygga kommer dom till användning.

Skruvskallar och spackel kommer jag inte köra med.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-03-19 23:50

Bessey är väldigt bra verktyg vilket också avspeglar sig i priset. Bra limknektar på 1000 och 1250 mm längd brukar dyka upp titt som tätt på Toveks och Klaraviks konkursauktioner, men även på Blocket och Tradera. Auktionspriserna brukar ligga kring 200-300 kr /st men moms + slagavgift tillkommer. Ibland blir det "fyndpriser". Klaravik kör i flera städer. Typ dessa: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /107581808 Historiska auktionpriser: https://tovek.se/s%C3%B6k?searchModules=auctionArchive

Liknande men smäckigare i aluminum finns till billiga priser på Jula och Clas i Sjön. (Har ett gäng från Jula som funkat helt OK för hobbyjobb med högtalarlådor. Skulle jag haft ofta och återkommande framtida behov hade jag dock lagt en 2-hundring till/st för industrikvalitetsknektar i stål som i länkarna.)

Subban

Inläggav Subban » 2023-03-25 10:18

Glebster skrev:Spännband kan i viss mån ersätta tvingar och kostar en bråkdel.

Japp, förutsatt man limmar 4 väggar samtidigt :) Har ett par sännband modell kraftigare som jag skulle kunna 3D printa några rundade 90° hörn (sådana som normalt medföljer tvingspännband gjorda för ändamålet).

Adhoc skrev:Eller en regel tex 45x45 med en fast kloss i ena änden och en som skruvas fast med lite glapp mot lådstorleken. I glappet slår man ned en kil vid limning. Jag skulle även förborra för 2 st dyckert så skivorna inte glider vid limningen.

Vet inte om jag är för trött men hänger inte riktigt med på kil idén? :oops:

Antonic skrev:Jag har också kollat på 6st likt dom tvingarna du kollar på, väldigt mycket pengar
men man har som troligtvis livet ut och är du som jag kommer på massa lustiga saker
att bygga kommer dom till användning.

Skruvskallar och spackel kommer jag inte köra med.

Jag tänker och känner precis som du, tror dom är värda, spännkraften är enorm och tror det kan behövas till 21mm björkplywood. Hämtade mina skivor hos Beijer i veckan, jag väntade mig inte helt 100 plana skivor eftersom vi pratar trä. Men dom var sämre än vad jag förväntade, vet inte kan förvänta sig riktigt? Se bild nedan, plywooden står ytterst i bild och sen är det två MDF skivor innanför.

Så är behöver man tvinga ihop skivorna med limningen så kommer det behövas rejält med spännkraft, dom kändes extremt styva.

Adhoc skrev:Bessey är väldigt bra verktyg vilket också avspeglar sig i priset. Bra limknektar på 1000 och 1250 mm längd brukar dyka upp titt som tätt på Toveks och Klaraviks konkursauktioner, men även på Blocket och Tradera. Auktionspriserna brukar ligga kring 200-300 kr /st men moms + slagavgift tillkommer. Ibland blir det "fyndpriser". Klaravik kör i flera städer. Typ dessa: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /107581808 Historiska auktionpriser: https://tovek.se/s%C3%B6k?searchModules=auctionArchive

Liknande men smäckigare i aluminum finns till billiga priser på Jula och Clas i Sjön. (Har ett gäng från Jula som funkat helt OK för hobbyjobb med högtalarlådor. Skulle jag haft ofta och återkommande framtida behov hade jag dock lagt en 2-hundring till/st för industrikvalitetsknektar i stål som i länkarna.)

Begagnade limknektar äf ju faktiskt är jättebra tips, tack! Är väl framförallt längden här, tittar på 800mm och ser att finns billiga hos både Jula och Biltema. Men hur är spännkraften? Bessey har ju utöver hög spännkraft bra och anläggningsytor.
Bilagor
Plywood.jpg
Plywood.jpg (72.42 KiB) Visad 47 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum