DAC byggtråd 9039Pro

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd

Inläggav Henrik36 » 2023-03-25 21:57

Velar lite om vi ska bygga en RIKTIGT fet Dac till mig, med dubbla 9038Pro och dubbla Opa per kanal ( totalt då 16 kanaler ) och alla extra komponenter som det tillför. Materialkostnad 13-14K. Frågan är bara om det blir någon större skillnad.

Alt 2 som det lutar mest åt är att påbörja 9039Pro bygge nu https://www.esstech.com/wp-content/uplo ... v0.2.1.pdf då Hyperstream IV lockar ganska mycket.

Jaja om någon vecka eller 3 så har vi väl bestämt oss :mrgreen:
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: DAC bygge

Inläggav Frisk » 2023-03-25 22:41

Henrik36 skrev:
Frisk skrev:Okey, det var nytt för mig.
Jag uttryckte mig nog otydligt, det var inte viorna jag avsåg utan undrade varför det var öppningar och i jord och matningsplan under "påbyggnadskorten" det brukar vara fördel med så homogena plan som möjligt, men så klart finns undantag av olika anledningar till det, det jag var lite nyfiken på. Istället för att löda fast instickskort på korten borde det väl vara fördelaktigt att lägga mikrokontrollern direkt på "huvudkortet" för att få mer homogena plan etc.?

Jag är inte helt 100på vart du menar, men avbrotten i jordplanet som syns på några Cadbilder är där vi isolerat bort USB samt dator från Dacen
Lösa utgångskorten vi använde förr är bara lödda på en sidan, det sitter i en kontakt så att man kan byta kort utan lödning.
Helt klart blir det ytterliggare bättre med utgångskortet direkt på dackortet

För söker förtydliga, t.ex på denna bild download/file.php?id=42322 ser det ut att vara öppet under kretsen i mitten nertill, men kanske är att något lager är släckt? Lite svårt att se när alla lager har samma färg.
Nåja, det var ingen stor grej, jag var bara nyfiken kring tankarna bakom, om jag ens tolkade bilden rätt.
Senast redigerad av Frisk 2023-03-25 23:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC bygge

Inläggav Henrik36 » 2023-03-25 22:52

Frisk skrev:För söker förtydliga, t.ex på denna bildhttps://www.faktiskt.io/phpBB3/down ... p?id=42322 ser det ut att vara öppet under kretsen i mitten nertill, men kanske är att något lager är släckt? Lite svårt att se när alla lager har samma färg.
Nåja, det var ingen stor grej, jag var bara nyfiken kring tankarna bakom, om jag ens tolkade bilden rätt.


Jag får inte upp något på länken du bifogade 8O :lol:
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: DAC bygge

Inläggav Frisk » 2023-03-25 23:06

Henrik36 skrev:
Frisk skrev:För söker förtydliga, t.ex på denna bild download/file.php?id=42322 ser det ut att vara öppet under kretsen i mitten nertill, men kanske är att något lager är släckt? Lite svårt att se när alla lager har samma färg.
Nåja, det var ingen stor grej, jag var bara nyfiken kring tankarna bakom, om jag ens tolkade bilden rätt.


Jag får inte upp något på länken du bifogade 8O :lol:

Länken blev fel, korrigerad nu, missade ett mellanslag.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC bygge

Inläggav Henrik36 » 2023-03-26 08:45

Frisk skrev:
Henrik36 skrev:
Frisk skrev:För söker förtydliga, t.ex på denna bild download/file.php?id=42322 ser det ut att vara öppet under kretsen i mitten nertill, men kanske är att något lager är släckt? Lite svårt att se när alla lager har samma färg.
Nåja, det var ingen stor grej, jag var bara nyfiken kring tankarna bakom, om jag ens tolkade bilden rätt.


Jag får inte upp något på länken du bifogade 8O :lol:

Länken blev fel, korrigerad nu, missade ett mellanslag.


Nu funkar länken :D Jag är dock fortfarande inte riktigt med på vart du menar, dock är bara lödplan och jordplan med på bilden i din länk, dom andra planen är släckta.
Eller är det där det är 2st långa rader med hål du menar? Där sitter datorn monterad sen, och den är isolerad mot övriga kretsar därav går inte jordplan in mellan dom raderna med hål
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: DAC bygge

Inläggav Frisk » 2023-03-26 09:00

Henrik36 skrev:
Frisk skrev:
Henrik36 skrev:
Jag får inte upp något på länken du bifogade 8O :lol:

Länken blev fel, korrigerad nu, missade ett mellanslag.


Nu funkar länken :D Jag är dock fortfarande inte riktigt med på vart du menar, dock är bara lödplan och jordplan med på bilden i din länk, dom andra planen är släckta.
Eller är det där det är 2st långa rader med hål du menar? Där sitter datorn monterad sen, och den är isolerad mot övriga kretsar därav går inte jordplan in mellan dom raderna med hål

Ja, precis, det var hålraderna vid microkontrollern jag avsåg. Brukar ju inte vara fördel med öppningar i jordplan, ni har väl ingen isolation pga risk för överslag? Det kanske är helt separerade gränssnitt med optokopplare/adum eller liknande?
Min erfarenhet av adum är att de kan ställa till med en del problem vid emissions-tester, borde således kunna ställa till med oönskade störningar i en ljud-applikation.

Jag har främst fått höra att man ska ha så homogena plan som möjligt, därav extra nyfiken på varför ni har öppningar i planen, när det är fördelaktigt och när man bör nyttja det. Jag använder det idag i princip uteslutande när det finns höga spänningar och krav på isolation/kryp-avstånd. Öppningar riskerar ju att fungera som antenner och kan i vissa fall leda ner störningar i ett plan istället för att skärma.

Edit:
När jag läser vad du skriver och kollat bilden igen ser jag ju hur det är gjort.
Spelar väl egentligen ingen stor roll om det inte är väldigt snabba signaler men för sakens skull hade jag nog lagt ett mer homogent plan under uCn, speciellt när det går signaler där som får olika referenser när de går från delar utan plan till delar med plan.

Fast som uppdelningen är gjord då inte den jord som används på "dac-sidan"

I alla fall mycket imponerande bygge och ser väldigt fint ut!

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC bygge

Inläggav Henrik36 » 2023-03-26 10:27

Frisk skrev:Ja, precis, det var hålraderna vid microkontrollern jag avsåg. Brukar ju inte vara fördel med öppningar i jordplan, ni har väl ingen isolation pga risk för överslag? Det kanske är helt separerade gränssnitt med optokopplare/adum eller liknande?
Min erfarenhet av adum är att de kan ställa till med en del problem vid emissions-tester, borde således kunna ställa till med oönskade störningar i en ljud-applikation.

Jag har främst fått höra att man ska ha så homogena plan som möjligt, därav extra nyfiken på varför ni har öppningar i planen, när det är fördelaktigt och när man bör nyttja det. Jag använder det idag i princip uteslutande när det finns höga spänningar och krav på isolation/kryp-avstånd. Öppningar riskerar ju att fungera som antenner och kan i vissa fall leda ner störningar i ett plan istället för att skärma.


Det är inga hål i jordplanet i den bemärkelsen, jordplanet är bara delat; med ca 1/4 del till USB kort och dator, resten till Dacen då det är mer viktigt med homogent plan till den.
Det är även 2st separerade matningar till dom båda, och anledning till att det är 2 matningar är flera.
Då vi vill hålla Dacens matning så "ren" som möjligt och inte vill blanda in ev problem från Usb och dator, datorn har även en 8mhz klocka och kan ta med onödiga störningar till Dacen, samt att Usb kortet kan matas med intern 5V om man inte vill använda den 5V som kommer genom kontakten.

Men lite som du skriver så finns det 2st "skolor" ang isolering eller inte, vi har testa båda och numera valt att isolera, men jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad. :mrgreen:

* Edit* när jag såg din edit :D Stort tack för dina åsikter och stort tack för peppen :D
Senast redigerad av Henrik36 2023-03-26 10:39, redigerad totalt 1 gång.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: DAC byggtråd

Inläggav Frisk » 2023-03-26 10:32

Jag kompletterade mitt inlägg lite efter det du svarat, men det låter väl genomtänkt och häftigt GDS-projekt!

Jo, finns ju olika skolor och jordplan och problem med signaler över olika referenser är väl mer ett problem vid höga frekvenser än ljudspektrat.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd

Inläggav Henrik36 » 2023-03-26 10:41

Frisk skrev:Jag kompletterade mitt inlägg lite efter det du svarat, men det låter väl genomtänkt och häftigt GDS-projekt!

Jo, finns ju olika skolor och jordplan och problem med signaler över olika referenser är väl mer ett problem vid höga frekvenser än ljudspektrat.


Haha jag såg det och när jag editerade mitt så skrev du :mrgreen: :mrgreen:
Stort tack igen för peppen :D Bygger du grejor du med?
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: DAC byggtråd

Inläggav Frisk » 2023-03-26 14:37

Henrik36 skrev:
Frisk skrev:Jag kompletterade mitt inlägg lite efter det du svarat, men det låter väl genomtänkt och häftigt GDS-projekt!

Jo, finns ju olika skolor och jordplan och problem med signaler över olika referenser är väl mer ett problem vid höga frekvenser än ljudspektrat.


Haha jag såg det och när jag editerade mitt så skrev du :mrgreen: :mrgreen:
Stort tack igen för peppen :D Bygger du grejor du med?


Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.

Jobbar med elektronikdesign men tyvärr inte inneburit så mycket nykonstruktion och layout senaste tiden. Fick väl ut ett kort runt årsskiftet som sitter i några pilotanläggningar nu men innan dess var det nog ett tag sen. Har ett par hemma-projekt men går minst sagt på sparlåga för stunden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DAC byggtråd

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-26 15:28

Frisk skrev:Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.


Morello gjorde väl något liknande?

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd

Inläggav Henrik36 » 2023-03-26 18:01

Frisk skrev:
Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.

Jobbar med elektronikdesign men tyvärr inte inneburit så mycket nykonstruktion och layout senaste tiden. Fick väl ut ett kort runt årsskiftet som sitter i några pilotanläggningar nu men innan dess var det nog ett tag sen. Har ett par hemma-projekt men går minst sagt på sparlåga för stunden.


Hehe när man väl kommer igång så är det ju så svårt att sluta, men jobbar man med det också så blir det nog annat :D :D
Hoppas att du får till CD-spelaren vartefter :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: DAC byggtråd

Inläggav Frisk » 2023-03-26 21:38

RogerGustavsson skrev:
Frisk skrev:Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.


Morello gjorde väl något liknande?

Precis, fick ett kort av honom, men jag tänkte slå samman DAC-chip på samma kort som hans design för att få lite bättre signalväga. Sitter redan på ett separat kort i spelaren så tänkte helt enkelt ersätta det, blir i stort bara att addera lite bulkkondensatorer och DAC-kretsarna till Morellos design.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: DAC byggtråd

Inläggav Frisk » 2023-03-26 21:45

Henrik36 skrev:
Frisk skrev:
Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.

Jobbar med elektronikdesign men tyvärr inte inneburit så mycket nykonstruktion och layout senaste tiden. Fick väl ut ett kort runt årsskiftet som sitter i några pilotanläggningar nu men innan dess var det nog ett tag sen. Har ett par hemma-projekt men går minst sagt på sparlåga för stunden.


Hehe när man väl kommer igång så är det ju så svårt att sluta, men jobbar man med det också så blir det nog annat :D :D
Hoppas att du får till CD-spelaren vartefter :D


Så är det ju!
Två barn som tar mycket tid för stunden och föräldrar som flyttade från villan nyligen så hamnade en stor hög sparat skrot att ta hand om... men någon gång kommer det få prio, det är ju ett projekt som känns kul! Egna projekt och jobb är ändå olika och mycket av jobbet handlar om underhåll, test och verifikation mer än utveckling cad och layout.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd

Inläggav Henrik36 » 2023-03-31 07:37

Frisk skrev:
Så är det ju!
Två barn som tar mycket tid för stunden och föräldrar som flyttade från villan nyligen så hamnade en stor hög sparat skrot att ta hand om... men någon gång kommer det få prio, det är ju ett projekt som känns kul! Egna projekt och jobb är ändå olika och mycket av jobbet handlar om underhåll, test och verifikation mer än utveckling cad och layout.


Jag förstår helt klart när man hade mindre barn och annan tid var obefintlig. Ser man även på mitt eget byggande genom åren så har det gått i perioder och jag hade själv ett uppehåll på ett antal år när barnen var mindre.
När jag bygger nu för tiden så är det mer avkoppling och det får ta den tid det tar :mrgreen:
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd

Inläggav Henrik36 » 2023-04-03 14:48

Det är dags att avvara några av DACarna som vi byggt, till förmån för vidare Dacbyggen

Denna har 9028 PRO chip, denna har inget USBkort monterat för tillfället, men finns USBkort att köpa för mellan 300kr - 1500kr och dessa är mycket enkelt att montera dom då dom sitter med stiftkontakt, 2st optiska in och RCA ut. Finns även möjlighet för balanserade utgångar, och coax ingång.

Den har en dator för div ställbara inställningar. Fjärrkontroll medföljer
Mer info finns på bilderna.
Fungerar både som försteg/Dac och enbart Dac med fixed output
Bara delarna ligger på runt 6000kr till denna.
Tänkt pris 5500kr
Självklart kan den lånas hem innan ev köp

0ECE4680-36AC-4B8B-A7A4-B9C45DD805CF.jpeg
0ECE4680-36AC-4B8B-A7A4-B9C45DD805CF.jpeg (328.68 KiB) Visad 4197 gånger


1556D3DB-09E3-40D9-A507-12F4FEF87C39.jpeg
1556D3DB-09E3-40D9-A507-12F4FEF87C39.jpeg (375.68 KiB) Visad 4197 gånger


D85F48E3-64C7-48A2-8AE6-E04BCBA78C02.jpeg
D85F48E3-64C7-48A2-8AE6-E04BCBA78C02.jpeg (253.9 KiB) Visad 4197 gånger
Senast redigerad av Henrik36 2023-04-03 15:21, redigerad totalt 1 gång.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-04-03 15:17

Det är dags att avvara några av DACarna som vi byggt, till förmån för vidare Dacbyggen

Denna har 9028 PRO chip, Xmos USB kort, 2st optiska in och RCA ut. Finns även möjlighet för balanserade utgångar.
Den har dator för div ställbara inställningar. Fjärrkontroll medföljer
Mer info finns på bilderna.
Fungerar både som försteg/Dac och enbart Dac med fixed output

Bara delarna ligger på runt 5500kr till denna.

Tänkt pris 4000kr

Självklart kan den lånas hem innan ev köp

785D2066-B8F6-4126-A22F-94EAE470C59A.jpeg
785D2066-B8F6-4126-A22F-94EAE470C59A.jpeg (415.75 KiB) Visad 4189 gånger


3CE6A3D7-FB34-45F5-8487-AB3F0B757F3C.jpeg
3CE6A3D7-FB34-45F5-8487-AB3F0B757F3C.jpeg (313.66 KiB) Visad 4185 gånger




33863DC0-7165-4E55-A0A2-B128515F651F.jpeg
33863DC0-7165-4E55-A0A2-B128515F651F.jpeg (253.9 KiB) Visad 4189 gånger
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-04-06 08:21

Funderar på att bygga in någon streaminglösning i Dacen också. är det någon här som klurar något med det?
Ser gärna en liknade lösning som bilderna nedan

14F36E6D-BB2F-44A1-90E2-63BFB1CB6CF2.jpeg
14F36E6D-BB2F-44A1-90E2-63BFB1CB6CF2.jpeg (137.69 KiB) Visad 4142 gånger


7670A2A5-C054-4510-8BE6-92AB036FD6DC.jpeg
7670A2A5-C054-4510-8BE6-92AB036FD6DC.jpeg (131.31 KiB) Visad 4142 gånger
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav LeifB » 2023-04-09 14:03

Jag har lyssnat på en recension av SMSL SU-9 Pro med
ES9039M Pro. Kostar drygt 6200kr.

Har du jämnfört den med ES9038Pro?
ES9039M Pro har fått ett bra betyg.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-04-09 20:46

LeifB skrev:Jag har lyssnat på en recension av SMSL SU-9 Pro med
ES9039M Pro. Kostar drygt 6200kr.

Har du jämnfört den med ES9038Pro?
ES9039M Pro har fått ett bra betyg.


Är tyvärr bara i ritningsstadiet med 9039Pro än (ej 9039MPRO), men tanken är att köra igång inom kort. Jag har inte haft förmånen att lyssnat på någon ännu eller än mindre jämföra tyvärr.
9039Pro har ju hyperstream 4 och vissa kunde höra skillnader mellan tidigare hyperstream 1 och 2 då det begav sig 8) så det ska bli mycket kul att få igång detta projektet inom kort.

Jag är imponerad av utpriset för SMSL Dacen, vi kan inte ens köpa delarna till vår för den kostnaden :lol:
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav LeifB » 2023-04-10 08:24

Priserna på enskilda delar blir alltid dyrare än att köpa en färdig produkt. Skulle man köpa en bil och betala delarna separat skulle väl kosta nästan dubbla priset.
Dina byggen är kanske mer optimala.
SMSL optimala bygget har två stycken separata nätförsörjningar. Ett för det digitala och ett för analoga.
Många opampar. Men då ligger SU-10 på ett pris på ~10000kr. SU-9PRO kostar 6200kr men kommer inte långt efter ljudmässigt med sin ES9039MSPRO.
Enligt recensionen ska ljudbilden vara större djupledes med ES9039MSPro.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-04-11 12:38

LeifB skrev:Priserna på enskilda delar blir alltid dyrare än att köpa en färdig produkt. Skulle man köpa en bil och betala delarna separat skulle väl kosta nästan dubbla priset.
Dina byggen är kanske mer optimala.
SMSL optimala bygget har två stycken separata nätförsörjningar. Ett för det digitala och ett för analoga.
Många opampar. Men då ligger SU-10 på ett pris på ~10000kr. SU-9PRO kostar 6200kr men kommer inte långt efter ljudmässigt med sin ES9039MSPRO.
Enligt recensionen ska ljudbilden vara större djupledes med ES9039MSPro.


Jo dom stora tillverkarna har ju andra inköpspriser såklart, men dom bör ju även göra vinst samt att återförsäljare vill ha sin del.
Separerad strömförsörjning på DC sidan får man nog se som ett måste då analoga delen vill ha +-15V och digitala +-5v.
Sedan kan man iofs separera AC sidan med 2 trafos med, och det ska vi göra test på när vi kör igång 9039Pro.
Okok får se om det stämmer med ljudbilden vartefter sen då :mrgreen:
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-04-14 20:39

LeifB skrev:Jag har lyssnat på en recension av SMSL SU-9 Pro med
ES9039M Pro. Kostar drygt 6200kr.

Har du jämnfört den med ES9038Pro?
ES9039M Pro har fått ett bra betyg.


Har kollat lite mer på SMSL SU-9 Pro Dacen, på dom halvsvåra bilder som finns.
Men om det beror på att det är ett ESS 9039MPRO chip som är installerat kan jag inte uttala mig om, men både installation och val av delar kan ses som lite märklig, 9039PRO bör iallafall en del komponenter monteras på lite annat sätt, och framförallt används inte 9039PRO s sagda fördel av servo
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-04-28 07:58

Har legat lite lågt med Dacarna några veckor pga mkt på jobbet, men har nu iallafall börjat skissa på 9039Pro Dac, det är inte mkt men en början iallafall :D

7AEFA521-455B-4612-974F-74B6EA4F6F59.jpeg
7AEFA521-455B-4612-974F-74B6EA4F6F59.jpeg (228.84 KiB) Visad 3831 gånger


Även om vi måste göra detta Dackort ytterliggare lite större pga fler Opa, servo mm så behövdes även datorn göras mindre för att få mer yta :lol:
Överst är nya datorn och underst "gamla" datorn

59929A1F-2A56-470D-AF8A-7EF4BB6E706F.jpeg
59929A1F-2A56-470D-AF8A-7EF4BB6E706F.jpeg (415.75 KiB) Visad 3831 gånger



Har några Dacar ute på lån men det finns fortfarande möjlighet om någon vill låna hem en 9028Pro eller 9038Pro för test.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-05-08 08:03

Det tar sig :D U21 blir en OPA1612 och väldigt korta banor till Dacchip, U23 en OPA 1611 till utgång och U24 är en 1611 till servo

CCB9F1D3-7672-4082-91CB-AB72C2985FCE.jpeg
CCB9F1D3-7672-4082-91CB-AB72C2985FCE.jpeg (169.22 KiB) Visad 3763 gånger
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd, avvarar nu några Dacar

Inläggav Henrik36 » 2023-05-11 08:25

Sakta men säkert tar vi oss framåt :D

8ACC7286-464B-4422-80C7-15D957D7E2F9.jpeg
8ACC7286-464B-4422-80C7-15D957D7E2F9.jpeg (301.83 KiB) Visad 3723 gånger

62A541EB-86F7-44B9-8DB6-E1FBF7B8FAEA.jpeg
62A541EB-86F7-44B9-8DB6-E1FBF7B8FAEA.jpeg (105.63 KiB) Visad 3723 gånger
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: DAC byggtråd Nu är 9039Pro påbörjad

Inläggav LeifB » 2023-05-11 08:33

Bra kämpat.
Nyfiken på vad det 39pro kan åstadkomma.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd Nu är 9039Pro påbörjad

Inläggav Henrik36 » 2023-05-11 10:44

LeifB skrev:Bra kämpat.
Nyfiken på vad det 39pro kan åstadkomma.

Tack :D
Ja det ska bli intressant, framförallt är det om Hyperstream IV på 9039Pro ger den förbättring som det blev mellan Hyperstream I och II, samt om dom extra OPA till servo gör sitt.
Men först och främst ska det bli kul komma igång och bygga lite nytt igen :D :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: DAC byggtråd Nu är 9039Pro påbörjad

Inläggav Henrik36 » 2023-05-19 23:10

Ganska kul att gamla rörisen spelar på efter typ 15år och mängder med timmar, helt klart för många timmar på rören för dom medvetna rörfolket….
Lite tråkigt ändå att ingen här på detta forat ens har vågat låna hem en av våra DACar för test.
Dom lirar bra helt klart :D


IMG_3830.jpeg
IMG_3830.jpeg (137.37 KiB) Visad 3630 gånger
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: DAC byggtråd Nu är 9039Pro påbörjad

Inläggav LeifB » 2023-05-20 10:58

Ointresset för ny teknik verkar svalt här.
Misströsta inte.
Vi får stå på.. En och annan blir nyfikna!
Optimera mera!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster