Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:12 tusen lät ju väldigt mycket stämmer det verkligen? Vad har du räknat på?
En 19mm mdf på bahaus kostar 799 kr. Du borde kunna bygga åtminstone 1,5 låda per skiva?
Kraniet skrev:1100 W i 8ohm duger gott
Om du hittar ett steg som ger minst 2000W i 2 ohm kan du ju parallellkoppla basarna tre och tre och eventuellt använda bara ett slutsteg.
Calleberg skrev:Röstar ochså på 8 Ohm
Om jag ville komma maximalt billigt undan hade jag provat ett Behringer NX6000(D) och hoppats att det klarar 3 Ohm utan att svimma vid full effekt @ 20Hz![]()
![]()
Annars hade jag gått på ett Crest Prolite 5.0(D) eller 7.5(D) ochså ganska billiga och klarar 3 Ohm utan probs.
Båda stegen finns med eller utan DSP.
Calleberg skrev:Vilken tur, för Behringern är troligen skräp.![]()
lillebror NX3000 är testad här: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14544/
Den får bara ur sig lite drygt en fjärdedel av specad effekt vid 20Hz.
Du tänker helt rätt, undvik 2 Ohm, fyra knaler är smart
Adhoc skrev:Jag såg att den där GSG-lådan har raka fasningar. Jag tror det blir marigt att fräsa fram fasningar som är så långa / djupa. Men det kan gå att fixa dom med en sänksåg + styrskena även om baffeltjockleken är över 80 mm. Festo sänksåg plus styrskena kan ligga på 100 a' 200 kr/dag från hyrfirma beroende på hur många dagar du bokar på. Festos såg AP85ED kan klyva 85 mm men det är ju i 90 graders vinkel, vinklarna på en Festo-såg går att ställa in upp till 47 grader. För en "fettjock" baffel där bladet inte går igenom helt, skruva ihop skivorna och kör 1 gång igenom så du får en snittanvisning även in i den understa skivan. Plocka sen bort dom övre skivorna och ställ noggrant in sågbladet och styrkskenan mot snittanvisningen i den understa skivan. OBS! Hyr du verktygen så är det viktigt att få med dig även specialtvingarna som låser styrskenan mot MDF:en.
johaneriksson skrev:https://youtu.be/8TUATWX2sLY
En liknande lösning med en vinkel istället för en radie kanske kan vara nåt? Bygger man en ram som placeras över varje hörn borde vinklarna bli lika.
Calleberg skrev:Bra resaijklat, miljöpartiet älskar dig.![]()
OSB hade inte varit mitt förstaval, ens för en testlåda. Men friskt vågat absolut!
I-or skrev:OSB är kanske inte så vackert, men kan ha högre E-modul än MDF (varierar med kvaliteten för materialen) och är därför inte sällan att föredra för baslådor. Man bör även känna till att OSB är ett ortotropt material, d.v.s. har riktningsberoende styvhet.
Antonic skrev:Så nu ska det kopplas in idag![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster