Maarten skrev:Seriöst! Kul, låter som lovande upplägg, bara fräsa på!

Än är alla fingrar i behåll, förståndet lämnade under gårdagen och nån snickare blir jag aldrig, men efter design justeringen så har det sågats och limmats trianglar efter bästa förmåga och nu står iaf någon slags halvlådor där så lite hipp finns det kanske.
Inte helt lättarbetat att utgår endast från huvudet och helt utan referensmått men det går ett steg fram och två tillbaks när man plötsligt minns att man jobbar med en design så är ett spegelvänt par.
Ikväll så skulle det fram slits portar och det var med stor huvudbry då tyckte att simuleringsprogrammet ville ha en ganska kort port så jag testade flera olika program för att vara på den säkra sidan.
Sen valde jag material och konstruktions princip, jag vill ju ha en port som har en funktion som ett dubbelt ”horn” enligt principen ljudvågsledare med kompression.
Så det var bara att räkna ut hur man bygger en slits med getingmidja och utåtsvängd början och mynning, hittills verkar teorin fungera men kvar är att klura ihop gavlarna.
Nu är det 2 bitar masonit som tvingas isär i ändarna och ihop på mitten genom att ledas genom mdf flänsar med olika stora hål för att tvinga fram en timglas form.
Imorgon kommer eldprovet för att se om alla bitar faller på plats och om limmet hinner torka nog för att kunna frakta hem monstren så att baffelkonstruktion,filter och tillsnyggning kan ta vid.