Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Verkligen snyggt! Ska bli kul att se och höra vid tillfälle.
Glebster skrev:Absolut, så till den grad att jag inte längre tänker på hur det låter utan bara fokuserar på musik/film istället. Något speciellt du tänkte på?
Glebster skrev:Tack, Magnus. Projektet sticker nog ut lite i faktiskt.iosammanhang då det handlar om lika mycket estetik som ljudåtergivning.
petersteindl skrev:Glebster skrev:Tack, Magnus. Projektet sticker nog ut lite i faktiskt.iosammanhang då det handlar om lika mycket estetik som ljudåtergivning.
Tippar att eljulio tänker liknande.
MagnusÖstberg skrev:Nu är det dags för mig att (betydligt långsammare) bygga in lite basar i väggen.
Mina kommer vara slutna, så jag kommer bara ha markerad slits att leka med. Jag undrar hur det resonerades kring det markerade avståndet och den totala portöppningen. Mina slitsar kommer också lämna väggen vertikalt om det har påverkar.
Hoppas jag kan få lite guidning här.
juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är det dags för mig att (betydligt långsammare) bygga in lite basar i väggen.
Mina kommer vara slutna, så jag kommer bara ha markerad slits att leka med. Jag undrar hur det resonerades kring det markerade avståndet och den totala portöppningen. Mina slitsar kommer också lämna väggen vertikalt om det har påverkar.
Hoppas jag kan få lite guidning här.
Slutna eller med slitsport?
Nu får du bestämma dig.
I-or skrev:Glebster skrev:Morsning korsning,
jag har för avsikt att bygga en ’falsk vägg’ utanpå en befintlig vägg i vårt vardagsrum i syfte att kunna gömma så mycket teknikprylar som möjligt på ett förhoppningsvis estetiskt tilltalande sätt.
I utrymmet mellan de två väggarna tänkte jag dessutom placera 2-4 subwoofers. Eftersom jag varken vill se element/galler/tyg eller eventuella basreflexrör/slitsportar föddes idén att bygga basarna helt dolda och helt sonika ’släppa ut’ basljudet genom någon form av spalt/öppning längst ned på väggen.
Till min fråga; är det möjligt att leda ut ljudet från basar och basreflex genom t.ex. en spalt mellan vägg och golv på ett förnuftigt sätt utan att tappa ljudstyrka eller generera distorsion? Jag inbillar mig att det borde finnas något förhållande mellan pumpkapacitet och öppning för att begränsa luftens hastighet, precis som vid en beräkning av en basreflexport (vilket det till sist och syvende faktiskt blir en).
Tacksam för inputs och sparring.
Ska försöka lägga upp en ritning på hur mina tankar går för tillfället iaf.
Filip
Du bör hålla öppningens minsta sektion åtminstone 5 x slitsportarean och större än 1/5 x elementarean. På detta sätt undviker du med säkerhet svårartade turbulenseffekter utan att behöva böka med utformningen av öppningen.
I-or skrev:
nijo skrev: 1/5 av elementarean enligt ovan var väl en riktlinje
Glebster skrev:Lätt. I princip blir det inget noterbart luftflöde alls från min ’elementslits’ så jag kunde gjort den betydligt mindre. Av praktiska skäl fanns det dock fördelar att kunna komma in med en hand.
Nu glömmer du väl inte byggtråd, Magnus?!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster