Litet centrumhål

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Litet centrumhål

Inläggav Ragnwald » 2006-04-20 12:05

Kanske någon mer än jag som retat sig över centrumhål på vinylskivor som är aningens för små, så man får pressa ner skivan på plats ?

Kom just på den geniala lösningen, av en ren tillfällighet.
Gick ut i köket, drog ut knivlådan och plockade fram mitt runda skärpstål (används av kockar att finvässa knivar).
Visade sig passa perfekt i centrumhålet.

För ner den genom centrumhålet till det tar stopp (de är ju en aning koniska) vrid sedan försiktigt ett par varv från vardera skivans sida.
Fördelen med just skärpstålet är ju att det i princip aldrig kan bli ett ocentrerat resultat. Men var försiktig, skärpstål är ju till för att avverka härdat stål. :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-20 12:21

Jag gör alltid lite större hål och centrerar skivan manuellt. Mer jobb men låter bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-20 15:12

Thomas_A skrev:Jag gör alltid lite större hål och centrerar skivan manuellt. Mer jobb men låter bättre.

Det låter väldigt jobbigt.... Jag gör det bara på skivor som synbart (och hörbart förstås) svajar. Jag har faktiskt väldigt lite problem med ocentrerade skivor.

Men en sådan här skivspelare kanske skulle vara något för dig? Den centrerar skivan automatiskt.....
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-20 18:54

Mmmm betingar högt pris om man överhuvudtaget hittar nån.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-20 21:02

Nja, att göra hålet större ger ju gärna svaj eftersom man riskerar att hålet inte blir riktigt centrerat. Man kan räkna på det där, om centrum skulle förskjutas 1 mm så skulle innerspåret på skivan som har radien 60 mm ge 1/60 ~ 0,017 =1,7% toppvärde. Det är tveklöst hörbart.

Provlyssna på http://user.faktiskt.io/svante/1_7procentsvaj.wav
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-20 22:10

Svante skrev:Nja, att göra hålet större ger ju gärna svaj eftersom man riskerar att hålet inte blir riktigt centrerat. Man kan räkna på det där, om centrum skulle förskjutas 1 mm så skulle innerspåret på skivan som har radien 60 mm ge 1/60 ~ 0,017 =1,7% toppvärde. Det är tveklöst hörbart.

Svante,

man måste ju centrera manuellt med tonarmen som guide. De flesta skivor ger en liten rörelse hos tonarmen som indikerar ett ocentrerat centrumhål. Gör man hålet större kan man göra lätta justeringar tills tonarmen blir "fixerad".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-20 22:15

Thomas_A skrev:
Svante skrev:Nja, att göra hålet större ger ju gärna svaj eftersom man riskerar att hålet inte blir riktigt centrerat. Man kan räkna på det där, om centrum skulle förskjutas 1 mm så skulle innerspåret på skivan som har radien 60 mm ge 1/60 ~ 0,017 =1,7% toppvärde. Det är tveklöst hörbart.

Svante,

man måste ju centrera manuellt med tonarmen som guide. De flesta skivor ger en liten rörelse hos tonarmen som indikerar ett ocentrerat centrumhål. Gör man hålet större kan man göra lätta justeringar tills tonarmen blir "fixerad".

Fixar du det inom 0,1 mm?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2006-04-20 22:37

Av någon anledning så minns jag reklamen för min gamla skivspelare jag köpte på 80 talet. Där sålde man det som en feature att mittpinnen var aningen grövre så skivan alltid skulle sitta tight :wink:

Jättekul att du räknar och labbar på allt Svante :D .

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-21 07:23

Svante skrev:
Thomas_A skrev:

Svante,

Fixar du det inom 0,1 mm?

Kanske.

Återgå till DIY-forum