Moderator: Redaktörer
Fostexkid skrev:Okej, finns det scheman att hitta på nätet?? funderar på att bygga dipolsub jag med...
Vee-Eight skrev:Om jag förstå detta rätt så är en EQ onödig pga room-gain? Är sugen att bygga en på bara 2 pro-audio, slipper man eq då?
Fuling skrev:Bernt, du och jag kanske ska bilda en liten förening för folk som kör Pro Audio i dipoler och driver dem med konstiga slutsteg![]()
För närvarande driver jag mina med ett par mini-Aleph monoblock, men jag håller på skruvar ihop ett par rör/mosfethybrider som ska gå i balanserad SE med interstagetransformatorer och doningar inblandat.
brumel skrev:Skulle vara intressant att simulera en dylik låda. Finns det någon programvara eller någon matematiker som kan göra nåt i Matlab? Vad händer med fasen exempelvis? Utan att kunna motivera det tekniskt känner jag att det finns en hake med denna revolutionerande konstruktion.ehh...
brumel skrev:Skulle vara intressant att simulera en dylik låda. Finns det någon programvara eller någon matematiker som kan göra nåt i Matlab? Vad händer med fasen exempelvis? Utan att kunna motivera det tekniskt känner jag att det finns en hake med denna revolutionerande konstruktion.ehh...
Svante skrev:brumel skrev:Skulle vara intressant att simulera en dylik låda. Finns det någon programvara eller någon matematiker som kan göra nåt i Matlab? Vad händer med fasen exempelvis? Utan att kunna motivera det tekniskt känner jag att det finns en hake med denna revolutionerande konstruktion.ehh...
Ja, det skulle jag också vilja kunna. Jag har lagt en liten trevare i Edge, som kan simulera platta bafflar. Jag vet inte alls om det stämmer, men det där basfallet på 6 dB/oktav kommer i alla fall. Haken med dipoler är väl just basfallet som man gärna vill lyfta upp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 89 gäster