Brorsans hemmabiohögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

nijo

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav nijo » 2023-05-24 13:33

Om du har samma peq som i min borde du kunna göra en peq vid 4,0 kHz (och en vid 12,7 kHz). För det var väl en Yamaha? Jag hade nog testat det först och då mätt även LTAS (eller ännu hellre spinorama men det är ju mer jobb).

Mätningen på center ser lite märklig ut?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-05-24 15:29

Ja finns pq-möjligheter så vore nog det bättre.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-10-15 11:08

Äntligen blev det lite hjälp och mätning hos brorsan. Tyvärr försvann tiden och jag var tvungen gå när vi började köra kalibrering i hembioreceivern (AVR). Spelade sinussvep från usb-sticka och mätte med UMIK-1 med app i telefonen. Det var så konstigt, därav att tiden bara rann iväg. I basen låter det som en gammal traktor... (dessa två första bilder är skärmdump under pågående mätning, röd är peak hold)
Bild

i diskanten så kommer ett extra pip, plus pip som ändrar frekvens. Ungefär som ratta på en radiomottagare (kan det vara med sidbandsmodulation det låter så). Tyvärr gjordes ingen inspelning. Skall göra det nästa gång. Några av spikarna som syns högt upp i frekvens här, vandrar åt vänster!
Bild

Det är ju 'farligt' med AVR'er och fjärrkontroll. Ett tryck av misstag och så är det hel galet inställt. Vill man på denna se vilken inställning man har. Så trodde jag ett tryck, nä då ändras det. Finns en straight knapp, men lika illa. Däremot Direct knappen, då försvann det märkliga. Tyvärr är väl allt bortkopplat då, så det går inte köra så.

Brukar AVR'er mäta så här dåligt?

Några svep som kanske visar lite av frekvensgången. På en är subbarna höjda flera dB. Jag tycker subbarna inte går så djupt. I dessa två bilder är det bara röd kurva som gäller, ignorera gul.
Bild
Bild
hmm, vid lite eftertanke. Undra om det kan vara så att övre av dessa två bilder är i "Direct" mode. Då är det utan subbar. Om jag inte minns helt fel så tror jag att den där bullen upp straxt under 100 Hz är frontarna, ej subbarna (för det förvånade mig lite).

Bror körde Yamaha's kalibrering med mick. Resultat: Olyssningsbart. Helt paj, ingen bas alls. Den kör inte ut nåt i subbarna.

Hembioreceivern är en Yamaha RX-V6A. Jag börjar misstänka att den faktiskt inte överhuvudtaget kan göra en kalibrering av frekvensgången. ...men de skriver att den även tar hänsyn till tidiga reflexer, det borde väl innebära nåt rätt så avancerad kalibrering kan tyckas.

Jag får återkomma efter ännu en omgång mätningar och försök med kalibrering.

PS. Måste 'zomma' så y-axeln får annan skala. Plus att jag måste föra anteckningar, så jag kan hålla reda på vad som är vad.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-01-01 15:10

Ljudet blev ju inte bra hos bror. Högtalarna blev inte helt lyckade, men framförallt så verkar Yamaha RX-V6A ha hyss för sig. Jag gjorde en inspelning, via mikrofon. Här är en video som visar spektrum: Akustiskmätning sinussvep
Det dyker upp något en bra bit upp som följer med sinusen åt höger. Vid höga frekvenser så dyker en peak upp som går neråt i frekvens (spegling), den hörs.

Jag har nu apparaten hos mig och kopplat den till en DAC&ADC för att göra mätningar (toslink ingång och front högtalare). Tänkte använda REW, men jag har inte gjort denna typ av mätning tidigare i detta program, så vet väl inte direkt vad jag gör. Hittade nån stegad sinus och jag ville titta på distortion+brus. Vet inte om det säger så mycket, men här är ett par bilder.
Bild
Bild
Den ställde sig i nåt straight läge när jag spelade via toslink. Frekvensgången är inte rak (djupbasen borta, ty den är inställd för sub), men blir det om jag trycker på "Pure Direct". Så eventuellt är det väl så att denna apparat kan korrigerarfrekvensgången eller så är det nåt annat som förstör frekvensgången, kanske bror pillat på EQ (jag glömde kolla det). Vi trodde ju det innan köp (att den kan korrigera frekvensgången), men när bror började använda den så började vi tro att den inte kan det. Jag blir bara frustrerad på AVRer. Hur skall man kunna veta vad man har för inställningar och vad apparaten gör. Framförallt, hur skall en vanliga människa kunna hantera den.

Jag kopplade även in ett par högtalare och spela sinussvep... men jag hör inte det där konstiga! Hmm... oss bror spelade vi från usb, så in med samma usbminne: Japp, nu hörs det. Så om jag spelar samma sak via toslink eller usb-minne, så blir det stor skillnad på ljudet. Jag tror jag ger upp.

Tanken var att försöka reklamera apparaten. Då med mätresultat som jag skulle fixa fram. Nu har jag ingen lust lägga tid på denna.

Nu kör bror med en Pioneer VSX-LX305 och första intrycket är att det låter bättre... men ännu är ingen ordentlig mätning/korrigering utförd.

//Michael

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-01 20:42

Vilket format har svepet på USB stickan?

Jag skulle nog kunna återskapa liknande saker från min HP laptop genom att låta REW spela svep via bluetooth till två olika mottagare. Så kompression tycks kunna gå illa åt testsignaler. Det var ganska lätt att uppmärksamma då jag vet att jag inte hör 15kHz, men under svepet via blåtand så var det en tydlig pulserande underton som hördes hela vägen tills svepet upp till 20kHz var slut.

Så jag tror att det är många som jagat fel på helt fel ställen på grund av osunda signalkällor.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-01-02 14:07

Filen med sinussvepet har wav format.

Det skumma blir inte i 'pure direct' mode i Yamahan och inte i andra apparater jag provat. I detta fall borde vi väl försökt spela den i TVn, STBn och DVD/Bluray-spelaren. För att veta hur det blir via dessa källor.

//Michael

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-02 15:08

Har ni kollat om en fabriksåterställning fungerar och om det finns olika sätt att fabriksåterställa?

Jag har för lite erfarenhet av moderna hemmabioförstärkare, men den Onkyo jag tittade på senast fick mig att bli övertygad om att de lätt rör till det så att allt blir skit.

Som du säger så verkar det som om man behöver sätta sig in i hur det fungerar i grunden om man har riktiga krav. Men det tycker jag att gäller allt som kräver anpassning, antingen sätter man sig in i det, köper tjänsten att få det injusterat eller så får man försöka övertyga sig om att den inbyggda magin fungerar.

Föregående

Återgå till DIY-forum