Magnetgap

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dantax

Magnetgap

Inläggav Dantax » 2006-04-24 15:25

Talade med Steve Deckert på Decware (www.decware.com) för något år sedan, om högtalare (vad annars...). Han sade något som jag kom ihåg först nu: Den nuvarande trenden med extremt långslagiga, relativt små basar, var helt förkastligt, och gav hög distortion och Doppler effekter. Han menade att det var mycket bättre att ha stora basar med liten slaglängd. Han sade tom. att idealt så skulle talspolens överhäng (utstick utanför magnetgapet) vara nästan noll, därför att stort överhäng (Xmax) genererar bara värme och ger dålig verkningsgrad.

Det intressanta var att han sade att magnetfältet från magnetgapet sträcker sig en bra bit utanför det fysiska magnetgapet, vilket skulle göra att den linjära slaglängden ändå blir bra. Min fråga är nu:

Finns det någon där ute som har något hum om hur stor den här utsträckningen är?
Om man har en polplatta med t=5 mm, hur stort blir det "virtuella" magnetgapet :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Magnetgap

Inläggav Svante » 2006-04-24 18:28

Dantax skrev:Om man har en polplatta med t=5 mm, hur stort blir det "virtuella" magnetgapet :?:

Min intuition säger mig att det inte är tjockleken på plattan utan gapets storlek (radiellt) som bestämmer hur långt ut det läcker. Dessutom är det så att det sker en gradvis minskning, så man måste tala om hur mycket fältet får minska innan det räknas som "utanför".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-24 19:26

Ett problem om man tänker köra på större andel av det magnetfält som "sticker ut" är att det brukar vara ganska osymnmetriskt utåt i förhållande till inåt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum