Fråga om lackering och fråga om fanéring.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Fråga om lackering och fråga om fanéring.

Inläggav n3mmr » 2006-04-23 09:53

Jag ska byta ut ett par träsidor på min stora rullbandspelare: Det är 16 mm tjocka skivor av nåt trä med valnötsfanér från början. två styrhål ca 10 mm djupa på insidan och 4 genomgående skruvhål i varje panel.

Jag funderar på två alternativ, fanéring och lackering.

Kan nån peka på tråd eller länk eller berätta om hur man lämpligast åstadkommer en extremt stöt-och-skraptålig lackering resp hur man gör en snygg fanering.

Jag tror att det är en furubräda eller nåt sånt under fanéret f n, men helt säker är jag inte. Det spelar knappast någon funktionsroll på en bandspelare, misstänker jag. Fast fiberplatta eller sånt kanske inte vibrerar lika lätt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-04-24 11:18

Varför inte gå på något snyggt massivt trä? Det låter som om det rör sig om några större mängder så kostnaden rasar nog inte iväg så farligt. Sen kan du ju olja trät eller lacka det.

Om bitarna är höga kan det vara lämpligt att använda sig av limfogskivor, då kommer dom inte att förändras så mycket vid klimatförändringar. Helstavsskivor är snyggast om man frågar mig.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-24 21:52

henrik skrev:Varför inte gå på något snyggt massivt trä? Det låter som om det rör sig om några större mängder så kostnaden rasar nog inte iväg så farligt. Sen kan du ju olja trät eller lacka det.

Om bitarna är höga kan det vara lämpligt att använda sig av limfogskivor, då kommer dom inte att förändras så mycket vid klimatförändringar. Helstavsskivor är snyggast om man frågar mig.

//henrik

Nja, det är nog inte bra med massivt trä, visar det sig. Jag provade lite, och träsidorna bidrar hörbart till dämpningen av t ex motorljud. Eller i vart fall, med en tillfuskad träsida lät motorn mer.

Den viktiga frågan var i alla fall om nån kan peka på nånstans där man kan få veta hur bra och stöttålig lackering görs på MDF eller spånplatta.
Alt fanéring.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum