Dela med er utifrån egna T&S ParametrarErfarenheter!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Dela med er utifrån egna T&S ParametrarErfarenheter!

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-30 20:14

Hej!
(A*ldrig metat T&S har (även om´n gärna skulle vilja) så´n få starta upp tråden med o citerA* (ngn som har metat T&S))

"Efter drygt 30 timmars uppmjukande inspelning har jag nu mätt mina W5-704S:

________Element_A__Element_B__Tillverkardata
Qts_______0.602_______0.588________0.37
Qms______2.74________2.80_________1.93
Qes_______0.772_______0.744________0.46
Vas_______7.60________8.18_________12.6____liter
Fs________63.0________62.5_________55______Hz
Re________6.1_________6.1__________6_______ohm
Le(10kHz)_0.292_______0.290________0.398____mH
Spl_______85.9________86.3_________88______dB/W/m
Bl________5.65________5.67_________6.1______Tm"

- Kan man någonsin lita på 1st tillverkares T&S? Seas, kanske 8)?

CiterA*t

Mvh A*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-30 20:30

Mmmm som Ranis sa i en av dina andra trådar så är bedömningar av verkligheten alltid subjektiv och så även vid h-talar elementparameterberäkningar. Har roat mig lite idag att göra lite beräkningar på sådana faktiskt och små avvikelser i tolkningarna kan ge stora utslag. Och det skiljer dessutom en del beroende på metod. Det gäller alltså att välja rätt metod för att få bra noggrannhet på vissa specifika parametrar. För andra parametrar så kan andra metoder behövas. Man måste därför göra rätt många mätningar för att få en komplett bild. Kanske gör man det bäst själv och tillverkaren det lite sämre eller så är det tvärtom! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Re: Dela med er utifrån egna T&S ParametrarErfarenheter!

Inläggav norman » 2004-08-30 20:33

Audiomanikern skrev: - Kan man någonsin lita på 1st tillverkares T&S? Seas, kanske 8)?

ingen aning, men man kan också ställa frågan: kan man lita på en privatpersons mätningar? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 20:35

Har liknande erfarenhet av mina HDS164. fs alldeles för hög, jämfört med datablad. Jag kan förstå att det är svårt att hålla konstant Cms i tillverkningsprocessen och att den möjligen kan mjukna av nån sorts "inspelning", men även Mms verkar avvika. Det är svårare att förstå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-30 20:40

BL-produkten borde verkligen inte ändras med tiden, eftersom det förutsätter att tråden på bobinen ändras och/eller att magneten ändrar magnetisering. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 20:43

Naqref skrev:Mmmm som Ranis sa i en av dina andra trådar så är bedömningar av verkligheten alltid subjektiv och så även vid h-talar elementparameterberäkningar. Har roat mig lite idag att göra lite beräkningar på sådana faktiskt och små avvikelser i tolkningarna kan ge stora utslag. Och det skiljer dessutom en del beroende på metod. Det gäller alltså att välja rätt metod för att få bra noggrannhet på vissa specifika parametrar. För andra parametrar så kan andra metoder behövas. Man måste därför göra rätt många mätningar för att få en komplett bild. Kanske gör man det bäst själv och tillverkaren det lite sämre eller så är det tvärtom! :wink:

Jo visst kan mätningar skilja beroende på vem som gör dem, det ser vi i vår högtalarlab där man mäter diverse parametrar manuellt. Vi mäter resonansfrekvens med och utan massbelastning för att beräkna Cms och Mms och kikar med mikroskop för att beräkna Bl. Bl-mätningen kan skilja en faktor 2 mellan olika grupper, medan resonansfrekvensen utan masslast ligger rätt inom någon Hz för det mesta.

Just fs borde gå att mäta noggrannt, det är ju så enkelt, och ändå skiljer det en hel del både i mina och andras mätningar.

Tittar man på en del tillverkares grafer kan man se att toppen i impedanskurvan ligger på en annan frekvens än fs i databladet, och ofta hjälper det inte ens att kompensera för lådan som de säger att de använt. Så antingen är det stor spridning i tillverkningsprocessen, eller så har de angett fel lådvolym när de redovisar mätmetoden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Dela med er utifrån egna T&S ParametrarErfarenheter!

Inläggav soundbrigade » 2006-04-25 15:54

Audiomanikern skrev:"Efter drygt 30 timmars uppmjukande inspelning har jag nu mätt mina W5-704S:
Mvh A*

Vad hände sedan? Vad gjorde du med dem? Byggde nåt? Rutningar? Skisser?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-25 16:03

Han läser tyvärr inte här längre...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-25 16:45

Svikare (eller har hangått å dött).
Läste i ett engelskt forumsinlägg om någon som gjorde en 21-liters basreflexlåda avstämd till 43Hz. Jag räknade fram 9,47 liter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-25 16:48

Kaffekoppen: hur veta? Att han inte skriver här (som A) utesluter alls inte
att han läser. ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Återgå till DIY-forum