miniSHARC med S/PDIF ut

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-15 14:20

Hur kopplar jag korten för S/PDIF ut till miniSHARC? Det är I2S med korta kablar. Det är I2S OUT 1&2 resp 3&4 det gäller.

I2S förbindelser.jpg
I2S förbindelser.jpg (654.65 KiB) Visad 560 gånger

Solveit
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2019-11-05

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Solveit » 2024-04-16 14:49

Är väl bara att prova?
Brukar inte hända något om man kopplar fel, bara datasignaler.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Michael » 2024-04-16 23:49

Rätt :wink:

Ursäkta, men din frågeställning är lite oklar. Vad är det du undrar över?

Det bör vara OUT på minidsp kortet, om du nu är osäker på det. Signalerna är för övrigt märkta med lämpliga namn som matchar.

Korta kablar - ja tack. Dock bör signalerna ändå kontrolleras, med oscilloskop och lämplig probe. Eventuellt bör några serie motstånd in.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-17 11:06

Namnen matchar bara delvis. BCK och BCLK är det samma? Är det så här man ska koppla?

I2S kopplingar.jpg
I2S kopplingar.jpg (729.14 KiB) Visad 450 gånger


Har ett annat alternativ med DAC:ar iställer för S/PDIF ut.

abel kopplingsförslag.jpg
abel kopplingsförslag.jpg (351.28 KiB) Visad 450 gånger

Solveit
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2019-11-05

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Solveit » 2024-04-17 17:37

Tycker det ser rätt ut.
Bara att prova.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav nijo » 2024-04-18 07:56

RogerGustavsson skrev:Namnen matchar bara delvis. BCK och BCLK är det samma? Är det så här man ska koppla?



CK = CLK = Clock

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Michael » 2024-04-19 23:31

Masterklock måste du nog ha också (MCLK/MCK). På den skulle nog jag sätta två seriemotstånd på tio ohm. Femvolten lär också behövas och skapa nu inte nån dum jordloop (eventuellt ansluter du bara plus och inte minus/jord där).

Vad gäller till dac-korten så får du nog se upp. Jag tror inte det går. För dess klockor är troligtvis utgångar. Titta så syns det en oscillator på kortet. Så stor varning.

Manual/spec/schema bör studeras för de olika korten.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-20 09:19

Tycker det blir en elegantare installation i min setup med tvp S/PDIF-utgångar och en stereo-DAC vid resp. slusteg nära högtalarna. Dock är jag ute på hal is där.

När det gäller DAC:korten så ska inte Masterklock/MCLK/MCK anslutas i detta fall enligt dess manual. Däremot ska det dras separata jord från LRCK och SDI till pin 7 resp. 8. DAC-korten är framtagna speciellt för miniDSP miniSHARC och den tidigare ägaren till DAC-korten som använt dem så har jag kontakt med och även dess konstruktör.

Tröttnar jag på pillandet med detta blir det kanske en miniDSP FLEX!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Michael » 2024-04-20 09:40

Framgår det klart och tydligt att BCK och LRCK är ingångar på dac-korten?
För övrigt kan du där ta en bit flatkabel och ha tre jordledare.

...men nu tänkte du fokusera på spdif-korten. Har du manual och vet vad S1 och S2 ställer om?

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-20 09:53

Ja, en flatkabel är passande och det som föreslås av DAC-kortens konstruktör.

Har försökt få mera information om S/PDIF-korten från Audiophonics men utan resultat.
https://www.audiophonics.fr/en/interfac ... 12561.html

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Michael » 2024-04-20 10:33

Aha, fanns lite instruktioner på baksidan av kortet.
Du kan ta hjälp av databladet, men chipet kan en hel del. T.ex. så kan BCLK och LRCLK vara både in eller ut. Så det beror på hur den konfiguraras på detta kort. Verkar inte finnas nån mcu som styr den, så den går i hardware mode. Tittade bara lite snabbt och såg en notis om att den skall ha 12 MHz klocka, verkar märkligt tycker jag. Skulle inte tro att miniDSP kortets MCK har denna frekvens. Vet du vilken frekvens som kommer ut där?

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-20 11:39

Nej, det har jag inte undersökt. Manual finns, https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... Manual.pdf

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Michael » 2024-04-21 09:30

Så MCLK är 24,576 MHz. Hmm, det kanske inte funkar med de där spdif korten. Om de nu kräver 12 MHz så måste du skaffa en sådan klocka. Kretsen har en PLL så den kommer att återskapa en masterklocka med rätt frekvens (typ som den som miniDSP har)... OBS: Om nu mitt snabbtitt stämmer. Detta kanske är fel. Manualen till kretsen och hur den är konfigurerad på detta kort måste studeras ordnentligt. Det jag nyss skrev är alltså bara en gissning just nu, baserat på nåt jag såg i databladet. Eventuellt måste du alltså montera en oscillator på åtminstånde ett av spdif-korten (CY1).

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Michael » 2024-04-22 16:07

Nu fick jag se att audiophonics har en lista över klockfrekvenser. Så troligtvis är det den MCLK som behövs...
"96Khz : 24.576Mhz"
"48Khz : 12.288mhz"

Å andra sidan, de skriver "Thanks to its Wm8804 receiver interface, it produces a very low jitter."
Den kretsen finns väl inte på kortet och det finns ingen spdif ingång... så vad kan man lita på!

Vad kommer du att köra i miniDSP, 96 eller 48?

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-22 17:16

Det finns en plats (CY1) för en oscillator på kortet.
Jo, det sitter ju en WM8805 på de korten, texten U2.
S/PDIF-ingång är det ju heller inte tal om, det är S/PDIF ut på J4 det är frågan om.

Jag kommunicerar med en tysk som varit inne på en liknande lösning, miniSHARC med S/PDIF ut. Får se vad han säger.

Det finns en annan modul som kanske kan vara ett alternativ.
https://www.audiophonics.fr/en/interfac ... 16720.html

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav eljulio » 2024-04-22 19:11

RogerGustavsson skrev:Tycker det blir en elegantare installation i min setup med tvp S/PDIF-utgångar och en stereo-DAC vid resp. slusteg nära högtalarna. Dock är jag ute på hal is där.

När det gäller DAC:korten så ska inte Masterklock/MCLK/MCK anslutas i detta fall enligt dess manual. Däremot ska det dras separata jord från LRCK och SDI till pin 7 resp. 8. DAC-korten är framtagna speciellt för miniDSP miniSHARC och den tidigare ägaren till DAC-korten som använt dem så har jag kontakt med och även dess konstruktör.

Tröttnar jag på pillandet med detta blir det kanske en miniDSP FLEX!


Kan inte nog tjata om hur nöjd jag är med min Flex. I stort sett plug&play. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav juanth » 2024-04-22 23:23

eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:Tycker det blir en elegantare installation i min setup med tvp S/PDIF-utgångar och en stereo-DAC vid resp. slusteg nära högtalarna. Dock är jag ute på hal is där.

När det gäller DAC:korten så ska inte Masterklock/MCLK/MCK anslutas i detta fall enligt dess manual. Däremot ska det dras separata jord från LRCK och SDI till pin 7 resp. 8. DAC-korten är framtagna speciellt för miniDSP miniSHARC och den tidigare ägaren till DAC-korten som använt dem så har jag kontakt med och även dess konstruktör.

Tröttnar jag på pillandet med detta blir det kanske en miniDSP FLEX!


Kan inte nog tjata om hur nöjd jag är med min Flex. I stort sett plug&play. :)


Samma här. Dacen i min helt digitala Flex eight är enligt mig fulländad. Den var ett stort lyft i sig, och sedan mycket bra funktionalitet i övrigt. Mycket trevligt att öht inte ha så många lådor.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav Michael » 2024-04-23 08:22

Nu har jag läst på lite mera. Ursäkta om jag rörde omkring med snack om 12 MHz klocka. Den behövs i hw-mode, men jag gissar nu att det går köra utan den om man inte skall använda spdif-mottagaren. Klockan måste ticka vid påslag, men den tas nog efter pll'en och där finns det alltid nån klocka. Kretsen läser av vissa pinnar vid start. M1 och M2 måste vara öppna. S1 och S2 enligt baksida på kortet. Det bör bli så här:

Kod: Markera allt
p7 SDIN HWMODE       : L HW-mode
p8 SDOUT AIF_CONF[0] : H I2S 24bit
p9 CSB TXSRC         : H AIF Rx
p5 GPO0 AIF_CONF[1]  : L I2S 24bit
p4 SCLK AIF_MS       : L Slave Mode


miniDSP'n har 24,576 MHz MCLK för både 48 och 96 kHz sample rate. I2S output master, J1p8 och J1p9 skall lämnas oanslutna.

Två serie motstånd på MCLK är nog ett måste, 10 till 100 ohm (jag är osäker på vad jag skulle rekomendera). Jag skulle nog börja med 100 och mäta, men landar kanske i 10. De andra skulle man också tänka sig ha seriemotstånd på, för att lugna ner flankerna. Dessa behöver inte vara så skarpa, MCLK bör dock inte rundas av för mycket. Håll kablarna korta. Kanske flatkabel med varannan jord.

PS. Jag har inte kollat timing på I2S, utan antar då de skriver I2S att de passar ihop.

Datablad WM8805, Manual miniDSP

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-23 08:28

Michael, är tacksam för din input!

juanth skrev:
eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:Tycker det blir en elegantare installation i min setup med tvp S/PDIF-utgångar och en stereo-DAC vid resp. slusteg nära högtalarna. Dock är jag ute på hal is där.

När det gäller DAC:korten så ska inte Masterklock/MCLK/MCK anslutas i detta fall enligt dess manual. Däremot ska det dras separata jord från LRCK och SDI till pin 7 resp. 8. DAC-korten är framtagna speciellt för miniDSP miniSHARC och den tidigare ägaren till DAC-korten som använt dem så har jag kontakt med och även dess konstruktör.

Tröttnar jag på pillandet med detta blir det kanske en miniDSP FLEX!


Kan inte nog tjata om hur nöjd jag är med min Flex. I stort sett plug&play. :)


Samma här. Dacen i min helt digitala Flex eight är enligt mig fulländad. Den var ett stort lyft i sig, och sedan mycket bra funktionalitet i övrigt. Mycket trevligt att öht inte ha så många lådor.


Jag ville använda mina befintliga prylar för att göra det som FLEX gör, därav krånglandet. I princip gör jag samma sak med mina prylar av äldre datum. Dock ville jag uppgradera DAC:arna och förenkla uppkopplingen mellan dator och OpenDRC.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-23 11:20

När det FLEX. Ni har om jag förstått rätt olika versioner. FLEX ht med 8 utgångar har (två) ESS ES9080Q i DAC:arna. Har även FLEX med 4 utgångar samma DAC-lösning (förutom färre kanaler)?

Hur kör ni ljudet till dem? Juanth verkar köra via PC men eljulio? USB eller vad?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav juanth » 2024-04-23 12:56

RogerGustavsson skrev:När det FLEX. Ni har om jag förstått rätt olika versioner. FLEX ht med 8 utgångar har (två) ESS ES9080Q i DAC:arna. Har även FLEX med 4 utgångar samma DAC-lösning (förutom färre kanaler)?

Hur kör ni ljudet till dem? Juanth verkar köra via PC men eljulio? USB eller vad?


Ja, PC via USB. Flex ht? Flex eight tror jag min heter.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: miniSHARC med S/PDIF ut

Inläggav eljulio » 2024-04-23 13:06

RogerGustavsson skrev:När det FLEX. Ni har om jag förstått rätt olika versioner. FLEX ht med 8 utgångar har (två) ESS ES9080Q i DAC:arna. Har även FLEX med 4 utgångar samma DAC-lösning (förutom färre kanaler)?

Hur kör ni ljudet till dem? Juanth verkar köra via PC men eljulio? USB eller vad?


För streaming har jag en separat streamer från IFI Audio, inkopplat via SPDIF.
Skivspelare har jag inkopplat analogt.
CD-spelare via toslink.

Jag har denna modell: https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/flex

:)


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster