3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-24 22:29

Hej,

Tänkte återuppta mitt intresse för DIY högtalare.
Har byggt en hel del högtalare tidigare, dessa har byggts med målet att låta mycket och högt!!!
Nu tänkte jag närma mig HIFI och lite mer finlir. Bör väl säga att jag gillar högtalare med fyllig bas.

Har börjat skissa på en högtalare o önskar lite åsikter samt vägledning (se mig som en nybörjare)

Mina element jag valt just nu:
Dayton Audio
RS225-8
RS100-8
RST28F-4
(Ingenting är inköpt ännu, är i planeringsfasen)

Har tänkte mig en låda formad som en pyramid med "avhuggen" topp. 30x30 i botten och 20x20 i toppen med avdelning i lådan så mellan och bas separeras eller vad man säger.
Har endast räknat med hjälp av tillverkarens siffror iom att elementen inte är köpta ännu. (Vet att alla rek. att man ska mäta elementen men måste ju börja någonstans)
Hur ser mina uträkningar ut?
Är jag någorlunda på rätt väg?
Hur ser delningsfiltret ut?
3 vägs1.jpg
3 vägs1.jpg (434.03 KiB) Visad 615 gånger

3 vägs2.jpg
3 vägs2.jpg (313.97 KiB) Visad 615 gånger

3 vägs3.jpg
3 vägs3.jpg (179.63 KiB) Visad 615 gånger


Tanken är att jag ska köpa elementen och sen mäta dom.
Frekvenskurvan har jag koll på hur man mäter.
Men hur mäter man impedansen genom frekvenserna?
Önskar handfast tips: vilken utrustning behövs, hur går mätningen till mm

Vill tillägga att jag ser detta som en kul grej där byggandet och lärandet är viktigaste faktorn. En välljudande högtalare är en bonus så att säga :)
//Mvh Anders

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3683
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav juanth » 2024-04-25 01:49

Hej! Jag vet inte så mycket om dessa Dayton men Dayton har en middome som ser betydligt trevligare ut än den 4” som du listat här. 4” har väldigt låg känslighet och tål endast 30 watt så den kommer att ligga i ordentligt.
Om du gillar bas så skulle du kunna köra med 2x8” ihop med middomen och den diskant du listat som har bra känslighet, ligger på 93,5dB
Lite beror det på hur högt 8” kan spela och låta bra. Middomen behöver nog delas över ca 700 Hz så kanske med två 8” i 2,5-vägs?
Där båda basarna hjälps åt ifrån botten men den ena går högre upp och möter middomen som i sin tur delas mot diskant kring 3,5-4,5 kHz.

Då får du lägre distorsion och fetare bas samt bättre effekttålighet vid höga volymer.

Med 4” så kan du inte spela särskilt högt och det är stor risk att det kommer låta orent där vi är som känsligast. (2-4 kHz)
Nu har jag inte tittat på nån distorsionsmätning för den men 30w/84,5dB jämfört med 60w/ ca 90dB/1w/1meter.

Den är bara något dyrare. Väldigt fint beteende off axis upptill över 4-5 kHz
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 2an-8.html
Ca 800:-

Det går ofta bra att simulera i tex Basta (tolvan.com) kika på simulerad impedans där tex. Eller andra program, Vituix Cad etc. Vill man mäta elektriskt när det sitter i låda (eller i frifält) så med tex Dats V3 (Dayton) en liten låda med tillhörande program.
Elementen behöver spelas in. Både fs och qts sjunker när de mjukats upp.

Med 2x8” basar som ligger på ca 87dB i känslighet så landar du kring 90dB i basen. Om du vill ha rejält med bas så dämpar du middomen och diskanten till lämplig nivå så basarna får leva ut. :)
Kanske kring -4dB för middomen och något liknande, möjligen något mer för diskanten.

Beror lite på hur du vill placera högtalaren, nära vägg, längre ifrån.. nära vägg ger mer stöd i basen förstås.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-25 08:57

Tack för inputen

Har tittat på det elementet tidigare, tar en runda till med det :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-25 11:42

RS225-8 är säkert ett fint element, men det kräver ganska stor volym för att prestera väl i botten. Jag tycker att 40 liter är lite för lite och med avstämning på 39 Hz får man en oönskad puckel i discoregistret. Jag hade siktat på 50 liter och en lägre avstämning, runt 30 Hz. Två element ger ju dubbla lådvolymen och då närmar vi oss 100 liter för en lämplig avstämning...

Tycker jag (som är flitig användare av Dayton-element)... :)

...och välkommen hit! :wink:

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-25 16:28

Tack, har suttit o "tjuv" läst en del här på forumet men nu var det dags att regga sig :)
Tänkte att jag kompenserade att den faller av i frekvensen med hjälp av den där puckeln. Men antagligen ett fel tänk av mig!
Hur är Dayton elementen om man jämför med andra?
Fastnat för dom pga okej pris och verkar ha vettiga specar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-26 06:46

Jag har mycket positivt att säga om Dayton. Stort sortiment och drivers för alla behov till vettiga priser. Jag har främst handlat via Sound Imports men även från BRL när dom haft REA.
Du kan se en del av mina Dayton-projekt här:

viewtopic.php?f=3&t=69167
viewtopic.php?f=3&t=70133
viewtopic.php?f=3&t=73272
viewtopic.php?f=3&t=65732

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-26 09:28

Kalejdokom skrev:Jag har mycket positivt att säga om Dayton. Stort sortiment och drivers för alla behov till vettiga priser. Jag har främst handlat via Sound Imports men även från BRL när dom haft REA.
Du kan se en del av mina Dayton-projekt här:

viewtopic.php?f=3&t=69167
viewtopic.php?f=3&t=70133
viewtopic.php?f=3&t=73272
viewtopic.php?f=3&t=65732

Tack för inspirationen!
Mycket fina byggen, har lång väg att gå innan jag är på den nivån :)

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Maarten » 2024-04-27 08:07

Det ser ut som att du börjat på i mina ögon ett bra sätt då du har börjat med Vcad och nyttjar olika datakällor som du kombinerar såsom frekvensgång, impedans, simulering av låda och filter. Jag antar att du 'spårat' frekvensgång och impedans eller fått tillgång till dessa mätningar. Ett steg du nu kan ta är ett i Vcad mutlplicera frekvensgång med baffelsimuleringar, där du även bör simulera baffel för alla tre elementen då de kommer att ge mycket olika resultat. Genom detta förfarande får du även med en grov simulering av spridning.

När du gjort detta har du en grov modell som kanske stämmer inom säg +-4 dB mot verkligheten, vilket inte är tillräckligt exakt för högkvalitativ återgivning men där man ändå 'snävat av' vägvalen, som annars blir ohanterligt många.

Här är en sådan fulsim, som ett bra steg på vägen för att torrsimma ett koncept:

Bild

Och här är några vägval i samma tråd: DFT

Nästa steg är att bygga testlåda och mäta elementen i dessa och simulera filter.
Sen bygga filter och mäta, justera och mäta.

Bra mätningar (vilket inte är svårt att få till) underlättar oerhört och är en förutsättning för att uppnå bra resultat. Man lär sig också oerhört mycket mer genom denna metod än något annat 'pyssel inom hifi'.

Som andra nämnt: Bort med baspuckeln, det finns tillräckligt med besvärande resonanser i rum ändå.
sb17nbac till alla!

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-27 19:17

Tack för råden Maarten!
Känns för tillfället som att det är väldigt lärorikt att simulera i Vcad teoretiskt. Intressant att se hur kurvorna ändrar sig med olika värden på komponenterna och att det skiljer en hel del mellan olika element.
En fråga, Går det att få in baffel simuleringen i filter design delen i Vcad? Så man kan simulera ett filter med baffelkompensation.
Eller struntar ni erfarna i detta och går direkt på mätning av elementen i låda o gör filter därefter?

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Maarten » 2024-04-27 20:08

Japp, det var det jag menade i föregående inlägg. Du exporterar diffraktionsdata med knappen nere till höger, dvs i Vcad; Tools-Diffaction, sätt rätt dimensioner, placera element rätt, ha rätt diameter på elementet etc, därefter "Export" och spara till ny mapp, se nedan:

Create_Diff_data_Vcad.png
Create_Diff_data_Vcad.png (184.36 KiB) Visad 287 gånger


Sen öpnnar du Tools-Calculate och drar du in dessa diffraktions-filer under "A Response" och därefter elementets respons under "B Response", sänker nivån med 6 dB och väljer "Mul A*B" och sparar responsen till ännu en ny mapp. Sen drar du bara in dessa senaste filerna under elementets respons i Vcad.

Vcad_calculate_Factory_measuements_with_Diffracation_data.png
Vcad_calculate_Factory_measuements_with_Diffracation_data.png (355.9 KiB) Visad 287 gånger


Ja, man lär sig mycket bara på att leka runt med t ex Vcad.
Visst kan man strunta i dessa steg och bara köpa element genom att titta på fabriksgrafer och sen välja en typ av låda men då har jag upplevt att man sällan riktig koll på samspel mellan element och låda, ffa baffel*. Och försöker då istället sy ihop allt med filter, vilka ofta blir komplicerade och man heller sällan helt fram tror jag. De som är mer erfarna kan nog hoppa över vissa steg trots allt men med tanke på att många högtalare inte mäter så bra, så är jag inte säker på att det är en optimal väg.

* Det har historiskt varit mycket stort fokus på att hitta 'rätt avstämning' i basen, vilket är klart suboptimalt och samtidigt ganska lite fokus på baffeleffekter utöver förenklat baffelsteg, något som faktiskt har stor påverkan och där nyttan är reell.
sb17nbac till alla!

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-28 19:27

Tack för förklaringen Maarten!
Det där hade tagit lång tid att lista ut själv :)
Nu ska det simuleras vidare.
Har några till element jag är sugen på att testa teoretiskt innan jag är redo att trycka på köpknappen!

Följdfråga på detta, bara så jag förstår och börjar i något så när i rätt riktning :)
Ska man sätta -6 db på alla olika elementen eller bara basen när man gör baffel simuleringen?

Har gjort varsin simulering i baffel nu på alla element där jag satte -6db. Kommer ta sin lilla tid att få ordning på de kurvorna och få elementen att lira ihop (teoretiskt)
Eller är det bara så att dessa element inte passar ihop som jag tänkt mig! :)
Haha blir jobbigt för hjärnan när man tänker för mycket o försöker få in alla olika scenarier!
Men jag gör ju detta för att försöka lära mig hur man gör en OK högtalare

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Maarten » 2024-04-29 10:05

Systet med att sätta -6 dB vid multiplikation med diffraktionsdata från baffel är för att baffelsteget adderar typ 6 dB (övergång från helsfär till halvsfär). För att känslighetsnivåerna ska stämma någorlunda när man lägger till diffraktionsdata, drar man av -6 dB (obs, endast i detta fall). Men det är inte nödvändigt att göra detta avdrag, - det viktiga är att man gör på samma sätt för alla elementen så att nivåerna stämmer sinsemellan. De är relativa nivåer mellan utstrålad effekt från elementen som är viktigt att ha koll på (det är därför man även vill inkludera de relativt stora effekterna av baffel), inte de absoluta nivåerna.

Ja, syftet med detta torrsimmande är att göra en grovsortering och få syn på saker som annars lätt förbigås och därmed hamna mer rätt med baffel, låda och element innan man köper element. Bra dock att dubbelkolla alla manövrar, så att man inte gjort fel (lätt hänt i farten ibland).
sb17nbac till alla!

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-29 13:02

Ja efter lite torrsimmande så har jag nog kommit fram till att jag vill ha ett annat baselement.
Känns som att det tappar väldigt mycket under 100hz i teorin i alla fall.
De elementen jag varit inriktad på är Dayton audio, RS225-8, RS52FN-8 och RST28F-4
Så här ser mina grafer ut när jag torrsimmat dom en del.
1.JPG
1.JPG (25.6 KiB) Visad 152 gånger

2.JPG
2.JPG (26.61 KiB) Visad 152 gånger

3.JPG
3.JPG (25 KiB) Visad 152 gånger

Dessa är efter baffel simulering.

Någon som har ett förslag på annat baselement som går rakar neråt i frekvenserna?
Kommit fram till att jag vill klara mig med en låda på runt 50 liter +- några liter pga platsen som är tillägnad till dom för tillfället.
Kanske är en svår kombination att få till djupare bas i den lådvolymen?

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Maarten » 2024-04-29 15:56

Det är nog bara en sak till, nämligen att addera lite rumsstöd. Även om rätt nivå av rumsstöd är diskutabelt, bör man nog ta med något av detta ändå. Tyvärr har jag inte hittat en sådan funktion i Vcad, men det går att simulera i Basta och sen exportera och göra samma multiplikation i Vcad som för diffraktionsdata, denna gång bara för baselementet (och utan -6dB), eller helt enkelt välj Basta för simulering under 100 Hz (eller 200 Hz) och Vcad över 100 Hz.

Ett 8 ohms baselement har ofta svårt att hänga med mellan och diskant då de senare får mer hjälp av baffelstödet. Man får då dämpa de mer.

Annars ser det bra ut och du har kommit så långt det är lönt att greja med torrsimmandet. Resten baseras lämpligen på verkliga mätningar.
sb17nbac till alla!

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Maarten » 2024-04-29 20:38

Kollade lite snabbt hur man kan emulera room-gain i Vcad och så här kan man göra under Tools-Enclosure (för att kunna göra allt i Vcad):

Vcad_Roomgain.png
Vcad_Roomgain.png (494.26 KiB) Visad 94 gånger
sb17nbac till alla!

Anders_Svensson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2024-04-18

Re: 3 vägs högtalare Dayton audio element, önskar vägledning

Inläggav Anders_Svensson » 2024-04-29 21:11

Tack så hemskt mycket för denna hjälpen :) :) :)
Nu verkar det mycket bättre med mina kurvor!
Till och med så att jag kommer våga köpa de elementen jag tänkt mig.
Provat i både basta och med ditt tips i Vcad och får ungefär liknande resultat :)


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Harryup och 4 gäster