MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-22 11:06

DipTrace heter den jag tappade bort. Det är förmodligen den editor som är snabbast att lära sig med ett gränssnitt som är lätt att förstå.
Efter moget övervägande väljer jag ändå EasyEDA. Jag väljer den ifall jag vill "massproducera" kort eller lägga ut på min hemsida för andra att beställa från tillverkaren.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-22 14:56

Jobbar nu i EasyEDA. Det jobbet kommer ta flera timmar mot kanske en tiondel om jag jobbade med Paint. Den största orsaken nu till att det tar lång tid är att dra om alla ledningar på kortet som EasyEDA gjort. En del ledningar måste vara breda för att klara strömstyrkan. EasyEDA vägrar dra såpass breda ledningar för det finns inte plats, menar programmet. Dessutom måste alla ledningar dras på botten eftersom jag inte vill ge mig på att fräsa dubbelsidigt. När jag gör det manuellt går det. Nåja, är väl ringrostig, var kanske ett år sedan sist.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-23 00:36

Har kommit igång på riktigt nu med EasyEDA. Sår här ser det ut så här långt:


Schemat:
2024-04-23 002619.png
2024-04-23 002619.png (33.74 KiB) Visad 318 gånger




Kretskortet utan komponenter och tryck:
2024-04-23 002845.png
2024-04-23 002845.png (69.97 KiB) Visad 318 gånger




Kretskortet med komponenter och tryck:
2024-04-23 002804.png
2024-04-23 002804.png (101.61 KiB) Visad 318 gånger




En renderad bild i 2D:
2024-04-23 002513.png
2024-04-23 002513.png (71.54 KiB) Visad 318 gånger




En renderad 3D bild:
2024-04-23 002337.png
2024-04-23 002337.png (120.94 KiB) Visad 318 gånger


Vad tycks?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-23 02:59

Har nu försökt fräsa ut kretskortet. Tyvärr går det inte med EasyEda + Carbide Copper + Grblcontrol som jag valt som första val.
Orsaken är att Carbide Copper inte kan läsa in Gerber-borrfilen från EasyEDA. Jag kan alltså fräsa banorna men inte borra hålen.
Läste på om detta och EasyEDA hävdar bestämt att det är korrekta Gerberfiler men uppenbarligen tycker inte Carbide Copper detta.

Nu är jag alltså tillbaka till paint + Easel eller
EasyEDA med bilder + Easel

Tja, vad säger man, inget får vara enkelt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-23 03:52

Har nu testat alla gratiskombinationer som jag har installerat på datorn:

Det som fungerar suveränt är att:
1 - ladda in bilder från ritprogram på kretskort, konvertera och fräsa ut från Easel.
alternativt (om Easel friversinonen kan fräsa 6 dagar i månaden):
2 - ladda in bilder från ritprogram på kretskort, konvertera och spara i G-kod från Easel och fräsa dem från Grblcontrol.

Jag testade att spara bilder från EasyEDA och göra som ovan. Fungerar inte! Bilderna från EasyEDA är oanvändbara.
Man kan ta skärmbilder på EasyEDA's kretskort. Men det går inte heller för det finns inget sätt att ta bild på bara hålen. Hur man än gör kommer det med annat också.

Skall testa några enkla program istället för Paint och spara resultaten i bilder.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-23 15:45

På carbide3d's websida med en liten Quick Start så står det att man skall öppna en excellon drill file. Har du provat med det, istället för gerberx (som jag antar du försökt med)?

Jag hittar dock inte om EasyEDA kan skapa sådana (läsa kan de i sin viewer). Du kanske kan konvertera den. Finns säkert nån som skrivit nåt sådant.

PS. Lite roligt när nån säger "korrekta Gerberfiler", med tanke på att gerber finns i tusen olika varianter och inställningar.
PS2. Att föreslå ett annat CAD program kanske inte är nån ide.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-24 00:23

Michael skrev:På carbide3d's websida med en liten Quick Start så står det att man skall öppna en excellon drill file. Har du provat med det, istället för gerberx (som jag antar du försökt med)?

Jag hittar dock inte om EasyEDA kan skapa sådana (läsa kan de i sin viewer). Du kanske kan konvertera den. Finns säkert nån som skrivit nåt sådant.

PS. Lite roligt när nån säger "korrekta Gerberfiler", med tanke på att gerber finns i tusen olika varianter och inställningar.
PS2. Att föreslå ett annat CAD program kanske inte är nån ide.

//Michael


När de skriver korrekt Gerberfiler tog de också med ett nummer för typen av Gerberfil. De märkliga är att EasyEDA använder just den typen av Gerberfil men det går ändå inte.
Det står en rad i EsayEDA om excellon. Men jag kan inte hitta någonstans man kan spara i det formatet.
Jag är vaken för vilket CAD-program som helst. Just nu letar jag program för kretsscheman som kan slå Paint. Fortsätter sedan med program som kan rita kretskort.

Här är en schema-editor jag hittat som jag tycker är mycket bra, tyvärr onlinebaserat men det öppnar direkt: https://www.digikey.co.uk/en/schemeit/project
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-24 01:55

Nu är jag klar med schema- och PCB-editor:

Jag har testat mer än 20-25 av varje. Efter moget övervägande slår ingen av dem en vanlig rit-editor som exempelvis Paint.
I Paint går allt fortare och man får det precis som man vill. Det som är problemet med de flesta sådana här program är tidspillan att hitta komponenter men också i vissa fall att programmen inte vill göra det jag vill göra och då har jag ännu inte nämnt tiden det tar att lära sig programmen.
Jag kommer alltså att använda någon form av simpelt ritprogram med layer för att rita kopplingsschema och kretskort.

Min setup ser nu ut så här;

1 - Ritprogram + Easel (när Easel tillåter att "skriva ut" som den gör 6 dagar i månaden).
2 - Ritprogram + Easel + Grblcontrol (När Easel stängt för "utskrift")

Nu skall jag leta efter ett enkelt ritprogram med layer (lager). Jag är lite missnöjd med nya Paint, de har tagit bort en funktion jag ofta använder, annars duger den gott.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-24 08:45

Du verkar inte vilja använda CAD, utan du vill rita med penna. Helt OK om du vill göra det, men det är inte kretskorts-CAD. Det som är grejen är att CAD har underliggande funktionalitet, som är helt nödvändig om man ritar lite större kretskort (större kan vara bara några enstaka centimeter). Jag har dock lite svårt förstå att du inte gillar/tyckerom/kananvända schema CAD program som finns. De går väldigt snabbt att rita i. För PCB är det annorlunda, det är en rejäl tröskel ta sig öven - om allt skall bli rätt, men för simpla DIY kort så kan det gå väldigt snabbt. Om man vill hålla sig till gratis program så har nog jag bara ett förslag nu för tiden - KiCad.

Paint (vi snackar väl mspaint i windows) skulle jag aldrig nånsin använda och betraktar det som fel, det är ju pixelbaserat. Om man nu bara vill rita så är det då bättre med ett vektor baserat ritprogram, tex av sorten mek-CAD. Då kan du rita i riktig storlek och har oändlig upplösning. Göra radier och cirklar, vilket är typ omöjligt i paint (de blir ju trappsteg).

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-24 14:11

Michael skrev:Du verkar inte vilja använda CAD, utan du vill rita med penna. Helt OK om du vill göra det, men det är inte kretskorts-CAD. Det som är grejen är att CAD har underliggande funktionalitet, som är helt nödvändig om man ritar lite större kretskort (större kan vara bara några enstaka centimeter). Jag har dock lite svårt förstå att du inte gillar/tyckerom/kananvända schema CAD program som finns. De går väldigt snabbt att rita i. För PCB är det annorlunda, det är en rejäl tröskel ta sig öven - om allt skall bli rätt, men för simpla DIY kort så kan det gå väldigt snabbt. Om man vill hålla sig till gratis program så har nog jag bara ett förslag nu för tiden - KiCad.

Paint (vi snackar väl mspaint i windows) skulle jag aldrig nånsin använda och betraktar det som fel, det är ju pixelbaserat. Om man nu bara vill rita så är det då bättre med ett vektor baserat ritprogram, tex av sorten mek-CAD. Då kan du rita i riktig storlek och har oändlig upplösning. Göra radier och cirklar, vilket är typ omöjligt i paint (de blir ju trappsteg).

//Michael

Jag har skapat scheman och PCB (för slutsteget jag jobbar med just nu) med samtliga program jag testat och med Paint.
Med det upplägg jag har för Paint (dvs alla komponenter jag behöver finns färdigritade) går det betydligt fortare hela vägen med Paint från att rita schema till en färdig PCB-design.

Problemet jag upplever med program för att rita scheman och PCB är:

- Inlärningströskeln är lång.
- Tar toklång tid att hitta komponenter.
- I vissa fall tar det lång tid att hitta ritverktygen.
- I de flesta fall är det inte fritt att dra ledningar hur man vill.
- I flera av dessa program kan man inte dra ledningar förrän man lagt ut komponenterna.
- Flera av de jag testat är online med inloggning osv.
- Programmens design verkar hänga kvar på 90-talet.
- Om man gör ett uppehåll på något år, tar det lång tid att komma igång igen.
- Med mera

I Paint (eller andra ritprogram) är jag helt fri att göra som jag vill.

Det är fel att jag inte vill använda dessa program. Jag vill verkligen väldigt gärna använda dem men de är helt enkelt för dåliga, för gamla eller är online.
EasyEDA har jag använt väldigt mycket under de senaste två åren så den kan jag men ändå tar det för lång tid, speciellt efter mitt långa uppehåll. KiCad är nästan som EasyEDA men kanske lite lättare att jobba med. Jag har de senaste timmarna spenderat en del tid med KiCad. Är inte färdig ännu med schema och PCB, tar några timmar till kan jag tro. Under tiden skulle jag kunna få fram 5-6 st scheman med PCB-design om jag använt ett vanligt ritprogram.

Jag har läst en hel del hur "proffsen" gör. Flera av dem (speciellt de äldre) ritar sina scheman och PCB med papper och penna. En del har ett program för scheman och ett annat för PCB osv, andra är lyriska (speciellt de unga) för de cad cam program som finns. Jag tillhör nog mer den gruppen som ritar med penna o papper men tagit de första stapplande stegen att rita med ritprogram.

Programmen till CNC-fräsarna tar också hänsyn till de som ritar för hand. De har ofta funktioner att kunna skriva ut efter vanliga bilder.

Orsaken till att jag fortfarande letar beror på att nya Paint, som har lager, förlorar lagren när man sparar. Det går alltså inte att spara arbetet och fortsätta en annan gång, då är lagren borta. Å andra sidan har jag jobbat utan lager i några år utan att jag tyckt det varit ett problem.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-24 18:17

Har kommit en bit nu med KiCad. Jo, men visst, än så länge är den fördelaktigt enkel att jobba med, enklare än den ser ut. Att få ihop ett schema är enkelt. De har placerat det som behövs lite konstigt men är föredömligt enkelt att få till. Vi får se sent i kväll om det fortsätter så även när kretskortet skall ritas upp.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-24 18:28

Hoppas nu inte du missförstår och tror att jag vill tjabbla med eller emot dig, för det vill jag inte. Vill bara säga min synpunkt på några saker du skrev. Det är ju inte bara till dig, utan även andra som läser.
xmag skrev:- Tar toklång tid att hitta komponenter.
Det går på sekunden ungefär, finns den inte så ritar man den. Schemasymbol är väldigt vanligt att man ritar själv, även om den finns. För den kan bero på applikationen. Footprint får man rita själv om den är ovanlig eller om man vill ha den annorlunda. Ofta kan man utgå från nåt som finns.

xmag skrev:- I de flesta fall är det inte fritt att dra ledningar hur man vill.
Det är liksom idén med CAD.

xmag skrev:- I flera av dessa program kan man inte dra ledningar förrän man lagt ut komponenterna.
Så som det borde och man (programmet) börjar alltid med att slänga in komponenterna.

xmag skrev:- Flera av de jag testat är online med inloggning osv.
Naturligtvis bör man köra program som man har kontroll över och kan köra om t.ex. 10 år igen. (hmm, jag har inte sparat den KiCad jag kör, men den kommer nog för alltid finnas på internet. Om nu inte versionen som finns i framtiden kan läsa mina gamla filer.) Mina andra CAD program har jag sparade och kan köra utan nycklar eller så).

xmag skrev:- Programmens design verkar hänga kvar på 90-talet.
Låter som en fördel, om de nu hade bra design då. Varför ändra ett UI om det funkar. Om man tänker på interna designen, så är den dock viktig. Tyvärr bygger KiCad schema på en dålig grunddesign som luktar 80-tal, som tyvärr är kvar. Istället har de infört workarounds för att minska problematiken, men har tyvärr buggar i det (i all fall i den 2 år gamla version jag då körde). Riktigt irriterande, men jag beslutade mig ändå för att bortse från denna bugg och köra med KiCad (istället för de jag kört under årtionden).

xmag skrev:I Paint (eller andra ritprogram) är jag helt fri att göra som jag vill.
Ja, för det är inte en CAD och således inte har den funktionalitet som el-cad har.

xmag skrev:de är helt enkelt för dåliga, för gamla
Absolut inte, dagens är jättebra. Jag skulle nog säga minst lika bra som svindyra proffsprogram, men saknar naturligtvis viss funktionalitet (som man inte behöver). Ålder kvittar, bara det funkar. Plus att nu förtiden kan man vara laglig och köra fria program, förr man var tvungen att 'fuska'.

Men det beror ju på vad man vill ha. Du vill rita fritt och bryr dig inte om att du inte kan skapa riktig mönsterkort underlag. Inget fel i det. I min ungdom var det lika för mig ungefär och man tog det man hade och kunde (AutoCAD för mig). När jag började jobba så fanns CAD program där och naturligtvis började jag sitta och rita egna kort i de (det var på den tiden CAD program hade lås). Däremot beställa riktiga mönsterkort till mina egna projekt dröjde länge (priset). Förresten ritade vi inte mönsterkort på jobbet, bara schema. Mönsterkortritandet la vi ut på två killar i stan. Jag ritade inte så jätte många kort på jobbet, jag är programmerare. Väldigt roligt när ens program hoppar igång första gången på nån ny hårdvara.

- Gör det som är bäst och enklast för dig.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-24 20:11

Jag uppskattar svar! I text kan det ibland verka som om man är lite kaxig eller kort i tonnen. Det får man bortse från.

Jag skulle spara mitt arbete i Kicad men det gick inte, Kicad svarade att den inte hittar filen?! Kickad skall inte hitta någon fil, den skulle spara det jag gjort.
Hittar inte längre mitt arbete, några timmar är bortkastade.

Medan jag hade schemat framme, innan jag sparat, försökte jag överföra det till PCB-editorn men det gick inte. PCB-editorn var helt tom och något felmeddelande kom fram.
På denna punkt är EasyEDA bättre, där går det varje gång och det finns en riktig sparafunktion som alltid sparar det man gjort.

Programmen är bra på olika sätt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-24 20:29

Jag hittade schemat igen.
Hur får man över det till PCB-editorn? Har försökt med allt!

När Kicad öppnas vilken av programmen är det man skall starta Kicad med. Det framgår inte någonmstans:

2024-04-24 202811.png
2024-04-24 202811.png (111.55 KiB) Visad 211 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-24 20:39

Efter att jag stängt Kicad och sedan öppnar igen får jag denna bild:

2024-04-24 203151.png
2024-04-24 203151.png (70.01 KiB) Visad 210 gånger


Det kvittar var jag klickar så får jag bara upp en blank sida. För att få upp det jag ritat måste jag klicka på den sparade filen där det sparas.

Jag stängde ner det ovan och gick till samma mapp igen och tittade där det sparades, nu fanns en fil till (?), den fanns inte förut, den heter xxxx.kickad_pro. När jag klickar på den får jag upp samma bild som ovan men med betydligt fler filer i vänsterrutan. Riktigt mycket filer, faktiskt. Därifrån får jag upp schemat igen. Vad är det som hände?
Hela min mapps filer finns där och de andra mapparna jag har i den mappen. Skall det vara så?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-25 02:39

Nu avslutar jag jakten på programvaror och slutar med att vara OT i min egen tråd. Nu återgår jag till Matrojig. Först på listan står det att fräsa ut slutsteget. Det jobbar jag med nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-25 11:41

Bilden ovan såg jag kanske första gången igår (minns inte hur det var för två år sedan). Ha... jag lyckades inte heller trycka i den på en stund, var lite lurigt. Jag använder inte den bilden/menyn. Den är som en meny för de olika KiCad delarna. Istället för att starta den, så kan sch eller pcb startas direkt. Eller så som kanske mera brukligt när man har filerna, så klickas på de i vanliga filhanteraren.

Körs menyn så får man välja File - New Project. Jag ser nu att projekt skapade via meny finns i menyn, men inte gamla.
I sch programmet så finns en toolbarikon som är rätt grön "Open PCB in board editor". Det är nog enklaste vägen när man vill hoppa till pcb från sch. I pcb programmet så finns en toolbarikon "Update PCB with changes made to schematic (F8)", tryck där för att få in info (nätlistan) från schemat.

Ursäkta, jag önskar ändra/lägga till lite om att 'dra ledningar hur man vill': Det går bra att rita linjer, men inte 'tracks'. Skillnaden på dessa bör man förstå.
Idén med CADen är ju att det är logik bakom det hela och inte ett simpelt ritprogram. Men visst är det lite frustrerande ibland när man vill göra något enkelt, men inte lyckats pga alla regler. Ett tricks som jag tog till i KiCad var att lägga till extra pinnar i schemasymbolen för att kunna rita pcbsymbolen. Kanske är det jag som inte vet hur det skall göras, eller så måste man göra så. Jag lyckades inte koppla två paddar till samma pinne. Jag kan dock tänka mig att pcb'n har en sådan begränsning.

Som du skrev, nu över till ditt projekt. Spännade se dina resultat från CNCn.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-25 15:05

Michael skrev:Bilden ovan såg jag kanske första gången igår (minns inte hur det var för två år sedan). Ha... jag lyckades inte heller trycka i den på en stund, var lite lurigt. Jag använder inte den bilden/menyn. Den är som en meny för de olika KiCad delarna. Istället för att starta den, så kan sch eller pcb startas direkt. Eller så som kanske mera brukligt när man har filerna, så klickas på de i vanliga filhanteraren.

Körs menyn så får man välja File - New Project. Jag ser nu att projekt skapade via meny finns i menyn, men inte gamla.
I sch programmet så finns en toolbarikon som är rätt grön "Open PCB in board editor". Det är nog enklaste vägen när man vill hoppa till pcb från sch. I pcb programmet så finns en toolbarikon "Update PCB with changes made to schematic (F8)", tryck där för att få in info (nätlistan) från schemat.

Ursäkta, jag önskar ändra/lägga till lite om att 'dra ledningar hur man vill': Det går bra att rita linjer, men inte 'tracks'. Skillnaden på dessa bör man förstå.
Idén med CADen är ju att det är logik bakom det hela och inte ett simpelt ritprogram. Men visst är det lite frustrerande ibland när man vill göra något enkelt, men inte lyckats pga alla regler. Ett tricks som jag tog till i KiCad var att lägga till extra pinnar i schemasymbolen för att kunna rita pcbsymbolen. Kanske är det jag som inte vet hur det skall göras, eller så måste man göra så. Jag lyckades inte koppla två paddar till samma pinne. Jag kan dock tänka mig att pcb'n har en sådan begränsning.

Som du skrev, nu över till ditt projekt. Spännade se dina resultat från CNCn.

//Michael

Jag skall titta vidare senare på Kicad och testa det du beskriver. En del var bättre än EasyEDA och en del sämre. Sammantaget är nog Kicad bättre trots allt. På nätet hamnar oftast Kicad högre upp i bedömningarna. Jobbar i Paint just nu för att komma igång med fräsningarna.

Vad det gäller att kunna programmen var det någon som sade i en video att: "Om någon säger att denne kan programmet så är det fel. Ingen kan allt i ett program, man kan mer eller mindre, oftast mindre."
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-25 23:45

Så här ser slutsteg ut nu som skall cnc-fräsas:


2024-04-17 0318 KOMPLETT-POS2211-v240412.png
2024-04-17 0318 KOMPLETT-POS2211-v240412.png (12.08 KiB) Visad 162 gånger


Man skall helst jorda de fyra olika jordbanorna vid en gemensam jord i chassit. Om man inte kan det jordas de tillsammans på kretskortet med de tre bruna trådstumparna som är avbildade på kretskortet.
Har inte tagit med texten på avbildningen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-25 23:56

Så här ser fräsmallen ut:

2024-04-17 0318 FRÄSNING-POS2211-v240412.png
2024-04-17 0318 FRÄSNING-POS2211-v240412.png (4.68 KiB) Visad 161 gånger


Den är inte spegelvänd ännu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-26 10:28

Verklig storlek:

2024-04-17 0318 verklig storlek-POS2211-v240412.png
2024-04-17 0318 verklig storlek-POS2211-v240412.png (19.64 KiB) Visad 151 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-26 13:21

Lite erfarenheter från mina testfräsningar:
- Man bör fräsa på ett större kretskort än måtten på kretskortet man fräser ut.
- Kretskortet man fräser ut på bör inte vara mer än 50% större pga att kretskorten inte ligger helt plant.

Jag fräser ut 40x60mm i bortre ändan av ett kretskort på 100x160mm. Jag mätte avvikelsen vid början av kretskortet som skal fräsas ut och slutet på kretskortet till ca 1mm. När jag fräst ner 0,1mm i bortre ändan är jag ner på 1,1mm i den närmaste ända.

Det behövs alltså en probe för att mäta nivån på flera ställen. Nästa fix blir att ordna med en probe.

EDIT 1:
Det för inte mycket väsen av sig att fräsa ut kretskort med flat fräsverktyg. Först använde jag V-verktyg, den för mer än dubbelt så mycket oväsen. Men med ett flat verktyg (flat eller platt längst ner mot kretskortet) är den relativt tyst, räcker med stängd dörr för att ingen skall klaga på ljudet. Mätte ljudet till ca 66dB 1 meter från maskinen med 0,2mm fräsdjup.

EDIT 2:
Det går förvånansvärt fort att fräsa ut kretskort. Mitt kort på 40x60mm tog ca 4 minuter om lutningen varit rätt från början, Jag fick köra några gånger för att skära igenom kopparn. Det behöver man normalt inte.
Senast redigerad av xmag 2024-04-26 14:20, redigerad totalt 2 gånger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-26 14:17

Uppsättningen:
20240426_132159.png
20240426_132159.png (812.9 KiB) Visad 141 gånger




Direkt ur maskinen:
20240426_133605.jpg
20240426_133605.jpg (138.46 KiB) Visad 141 gånger




Tvättad men ej slipad (verkar inte behöva slipas):
20240426_140749.png
20240426_140749.png (1.34 MiB) Visad 141 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav momotom » 2024-04-26 19:20

Kan du inte fräsa av waisteboarden med cnc:n så att den blir helt parallell med gantryt på maskinen? Eller har jag missförstått problemet?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-26 19:29

momotom skrev:Kan du inte fräsa av waisteboarden med cnc:n så att den blir helt parallell med gantryt på maskinen?

Wow, vilken idé!
Skall titta på det. Det som egentligen är problem är de små toleranserna. Jag mätte lite förut och det handlar om tiondelar av en millimeter. Maskinen ändrar storlek efter värme så tyvärr måste jag nog kalibrera elektroniskt. Men jag skall allvarligt titta på din idé för det kan bli en bra grovkalibrering.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav momotom » 2024-04-26 19:39

När vi har fräst av bordet har vi en diff på kanske 0,1mm på 1300x2500mm. Helt onödigt bra inom träindustrin men ändå!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-26 21:23

momotom skrev:När vi har fräst av bordet har vi en diff på kanske 0,1mm på 1300x2500mm. Helt onödigt bra inom träindustrin men ändå!

Ja, det duger här också. Vem bryr sig om spåret fräst ner 0,1 eller 0,2mmm.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-27 01:04

Nu har jag hela kvällen tills nu försökt få maskinen att borra, men inte lyckats. Jag har ett borrschema i G-kod som laddas upp. Jag ställer in att den skall borra 1,5mm djupt. De större hålen skall fräsas ner. När jag startar den åker spindeln runt och krafsar med borret lite på ytan tills den kört färdigt alla hål därefter åker den till utgångspunkten.

Ett annat problem är utgångspunkten som man ställer in genom att först köra ner borret till ytan och godkänna. Därefter skall den placeras på vald plats och godkänna.
När det är gjort frågar programmet alltid om man skall använda föregående startpunkt. Det fungerade två gånger, tredje gången borrade den bara rakt ner hela borrets längd och försökte att köra åt sidan. Borret gick av. Det var mitt sista borr... Lärpengar tror jag det heter.

Programmen man använder är inte tillförlitliga. De gör inte alltid det som de beordrats att göra för jag kan inte göra fel, eller hur? Jag rörde inte alls någon inställning försökte bara leta efter vad som är fel när den inte borrar.

Kan undra varför den vägrar borra hål?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-27 02:35

Hål görs i Easel genom att markera hålen manuellt ovanpå bilden av det som skall fräsas och sedan borra. Problemet med det är att direkt efter den borrat börjar den fräsa återigen. Tanken är nog att man skall börja med att markera ut hålen innan man fräser. Sedan startar man fräsningen och då borrar den först och sedan fräser. Här finns också problem som består i att man kanske vill ah olika fräsverktyg för borrning och fräsning. Man till och med kanske vill ha olika borrdiameter för olika hål, frågan är hur man gör då?


Här har jag borrat direkt ovanpå det tidigare frästa kretskortet:
Lägg märke till det jag inringat med rött hur fel hålen hamnade. Det gäller naturligtvis alla hål.
20240427_021523.png
20240427_021523.png (939.1 KiB) Visad 91 gånger




Extremt grötigt och krångligt sätt att göra hål på. Läste på deras forum, många klagar på just detta:
20240427_021540.jpg
20240427_021540.jpg (270.93 KiB) Visad 91 gånger



Tänker man efter kan det dock finnas fördelar med detta sätt att märka ut hål. En av dem är att alla hål hamnar alltid exakt på samma plats eftersom de finns med i samma G-kod som fräsningen av kretskortet. Dvs, när man till slut lyckats pricka rätt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-27 03:31

Har nu fräst ett kort med borrhål i ett svep. De blir faktiskt riktigt bra:

Som jag skrev tidigare kan man inte lägga fräsningen ute i kanten. Här har jag lagt fräsningens yttersta del ca 5mm från kanten ändå hamnade kortet utanför. Mins en cm måste det finnas till godo till kortet som, fräses ut.
20240427_031801.png
20240427_031801.png (1.34 MiB) Visad 88 gånger





Baksidan:
20240427_031813.png
20240427_031813.png (1.24 MiB) Visad 88 gånger


Ett litet problem är att den inte borrar igenom helt. Inte mycket att bråka om men rätt skall vara rätt. Ställer man in tjockleken till 1,5mm fräser den ner max 1,5mm. Problemet är bara att kortet trycks ner när det fräses så att vägen ner blir längre än 1,5mm. Därför går den inte alltid igenom. Man borde kunna ställa in ett djupare borrdjup men det går inte detta program.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster