Strategi för att finna utbytes högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ATD
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-01-12

Strategi för att finna utbytes högtalare

Inläggav ATD » 2024-05-08 19:09

Jag har klantat mig. Ville kolla resonansfrekvenser i lyssningsrummet så jag brännde på ganska rejält med testmaterial till högtalarna...
Det blev dags att köpa nya högtalarelement (Seas P21 REX H282 8 ohm) till mina "Infinite Slope". Gissar att trådhärvorna smällde "lite".
Är det någon som vet en genväg till kompatibla element? SEAS-har slutat tillverka, lådorna är 30 får gamla.
Jag är inte gräsligt nogräknad, men det skall vara bättre än bara 8", 8 ohm, Woofer.
Så finns det någon strategi för att hitta kompatibla?
Bör jag böna och be hos SEAS och Hifi-kit?
Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Strategi för att finna utbytes högtalare

Inläggav johaneriksson » 2024-05-08 20:11

Detta kanske kan fungera hyfsat med lite filtermodifiering?

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... r30-8.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35531
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Strategi för att finna utbytes högtalare

Inläggav paa » 2024-05-08 20:12

ATD skrev:Jag har klantat mig. Ville kolla resonansfrekvenser i lyssningsrummet så jag brännde på ganska rejält med testmaterial till högtalarna...
Det blev dags att köpa nya högtalarelement (Seas P21 REX H282 8 ohm) till mina "Infinite Slope". Gissar att trådhärvorna smällde "lite".
Är det någon som vet en genväg till kompatibla element? SEAS-har slutat tillverka, lådorna är 30 får gamla.
Jag är inte gräsligt nogräknad, men det skall vara bättre än bara 8", 8 ohm, Woofer.
Så finns det någon strategi för att hitta kompatibla?
Bör jag böna och be hos SEAS och Hifi-kit?
Tacksam för tips!

P21 LTS är ganska mycket bättre än P21 REX, om man nu kan få tag på sådana, vilket kanske är minst lika svårt, men jag skulle börjat leta efter sådana i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ATD
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-01-12

Re: Strategi för att finna utbytes högtalare

Inläggav ATD » 2024-05-08 22:45

Tack för förslagen.
@Johaneriksson: Tyvärr tror jag inte på förslaget på Hifi-kit. Det avviker lite för mycket i specarna. Både i effekttålighet och övre gränsfrekvens. Skulle troligen behöva byta diskanterna också.Och förstås riva och beräkna nytt filter.

@paa: Jag kollade runt lite, men har inte hittat P21 LTS. Däremot hittade jag ett par P21REX DDS H402 på en auktion, som jag funderar på att buda på. utgångspriset ligger på 543.16 SEK + frakt och tull (c:a 400 SEK).
Nu vet jag inte vad tillägget DDS H402 har för innebörd. Kan det kanske vara en ekonomimodell?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Strategi för att finna utbytes högtalare

Inläggav Calleberg » 2024-05-08 22:48

Har ett par seas 8:or undanstoppade inte omöjligt att det är P21 REX DD, kollar imorrn.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Strategi för att finna utbytes högtalare

Inläggav Calleberg » 2024-05-09 20:54

Dessa var det jag hade:

Resized_20240509_204928.jpg
Resized_20240509_204928.jpg (258.26 KiB) Visad 133 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
ATD
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-01-12

Re: Strategi för att finna utbytes högtalare

Inläggav ATD » 2024-05-12 20:45

Först får jag be om ursäkt för sent svar, jag har varit på dygnet-runt-träning-som-skogshuggare (stammar på 0,9 meter...). Därför kommer responsen sent!

Tack för förslaget. Är säkert en uppdatering av mina nuvarande (trasiga) och skulle göra lådorna spelbara, men jag tror att jag finner mig i mitt öde och tar mig till hifikit eller liknande och lyssnar in ett fräscht par i byggsats eller färdigbyggt.
Förhoppningsvis blir det en byggsats, alltid kul att knopa själv.
Tack, over and out!


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster