Bullerreducera vägljud i trädgård

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Bullerreducera vägljud i trädgård

Inläggav rajapruk » 2024-05-16 19:29

Hej, jag stör mig på bullret från gatan hemma i min trädgård, bilar, moppar, buss. Funderar på om man skulle kunna sätta ljuddämpande markskiva eller nått på insidan av befintligt staket. Har ni sett något sådant göras nånstans? Skulle det funka tro?

Tips på vad jag kan göra? Gärna från ingenjörer som ior, steindl, IÖ. Men alla tips mottages tacksamt.
Senast redigerad av rajapruk 2024-05-16 19:32, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk

Re: Bullerreducera vägljud i trädgård

Inläggav rajapruk » 2024-05-16 19:31

Bild
Bilagor
IMG_8773.jpeg
IMG_8773.jpeg (208 KiB) Visad 1535 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-05-16 20:13

Det här är kanske inte möjligt att göra i din trädgård men på högtalarbyggarkursen så pratades det om vad som är det mest effektiva sättet att ta bort störande ljud ifrån vägar och det är en sluttning upp ifrån vägen i 45 grader. (På båda sidor) Närapå allt vägljud/buller går då uppåt och trollas effektivt bort.
Det lär väl handla om ganska många meter hög vall kan jag tänka.
Exemplet som togs upp gällde större vägar.
Om du skulle ha tex en två meter hög vall i 45 grader så finns nog risken att allt ljud styrs upp mot övervåningen på huset. (Om sådan finns)
Du får gå ut och skjuta med laser i en tänkt linje och se var det hamnar om den här metoden skulle användas.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2024-05-16 20:25

Ljud är inte störande inne i huset. Men det är 2 våningar ja.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-05-16 20:33

markskiva funkar nog inte så bra om du inte kan hålla den fuktfri.
En grej som jag tänker är att täta till staketet. Kanske sätta motsvarande panel på insidan fast förskjutet så de täcker mellanrummen som framsidan har.
Ännu bättre vore väl att slå helt tätt på båda sidor. Så är ju ofta bullerplank gjorda.

Men att bygga in markskivor som de gjort här går nog bra.
https://gds.se/tradgarden/plank-och-sta ... ullerskarm
Senast redigerad av Kraniet 2024-05-16 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-05-16 20:35

rajapruk skrev:Ljud är inte störande inne i huset. Men det är 2 våningar ja.

Prova att ställa upp någon form av skiva vettja.
De djupaste basljuden lär gå rakt igenom men den jobbiga delen av mopedljud kan nog skjutas uppåt med en inte alltför hög skiva.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-05-16 20:48

Googla på "bullerplank" resp "bullervall", det finns mycket information att hitta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-05-17 07:25

Till höger om grinden skymtas en hyfsat tät och hög häck? Hur skulle det hjälpa att byta staketet till motsvarande häck och förstås byta till en tät grind?

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2024-05-17 12:29

Kalejdokom skrev:Till höger om grinden skymtas en hyfsat tät och hög häck? Hur skulle det hjälpa att byta staketet till motsvarande häck och förstås byta till en tät grind?

Häcken reducerar inte ljud, det går rätt igenom. Endast ett tätt plank kommer att ge någon reducering. Om man sätter en dämpskiva på utsidan så kommer man få lite bättre funktion av planket. Det är i huvudsak högfrekvent ljud som dämpas vilket kommer att göra det lite mindre störande men om man vill få till rejäl reduktion så får man bygga ett ganska högt plank.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-17 12:49

Stämmer.

Ett bullerplank bör vara minst 2 m högt för att ge hygglig bullerdämpning även för lite lägre frekvenser. Helt avgörande är dock att planket blir alldeles för kort. En effektiv bullerreducerande lösning för tomten med en trafikbullerreduktion om i runda slängar 10 dB (Leq) måste vara bortåt 100 meter lång. I annat fall erhåller man bara en reduktion för Lmax, d.v.s. just när fordonen passerar framför tomten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2024-05-17 14:44

Oki.

Om jag skulle täta befintligt staket på insidan med tex tillsågad sådan här som passar i ”speglarna”

https://www.biltema.se/bygg/skivmateria ... 2000051486

Men behålla dörren öppen.

Skulle jag uppnå någon signifikant ljudskillnad? I guess not.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2024-05-17 14:47

Syns inte på bilden men staketet är ca 2m högt upp till de högsta delarna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-17 16:25

I min relativa ungdom hade det konsultbolag som jag arbetade för en hel del uppdrag för Vägverket och mitt arbete bestod i just de uppdragen ofta i att förklara futiliteten i de allra mest ogenomtänkta åtgärdsförslagen, medan mina kolleger var upptagna med att skapa hektar av färggranna s.k. bullerkartor. En gång skickades jag ut för att via ljudintensitetsmätningar (en oerhört kraftfull mätteknik) säkerställa att en öppning om ca 5-10 cm under ett bullerplank inte påverkade dämpningen med mer än några tiondels dB, vilket jag naturligtvis tydligt hade påtalat skulle vara fallet, men kunden insisterade. Våra skattepengar i arbete - ni vill inte veta vad jag har att förtälja i andra sammanhang...

Allt handlar om geometri, dämpningen uppstår via diffraktion över planket (förutsatt det är någorlunda tätt (överdriven tätning krävs ej eftersom dämpningen aldrig blir speciellt hög)). Man brukar beskriva det hela i termer av förlängd gångväg relativt våglängd och här ser man att frekvenser över några hundra Hz dämpas påtagligt, något beroende på vilken sida av vägen som fordonen befinner sig. Dessutom varierar naturligtvis dämpningen en hel del för olika delar av tomten, nära planket blir den hög och långt bort ifrån det blir den låg. Om du vill ha tystnad i gungan så kan du därför vinna en del även med ett kort plank (alltså inte lågt) som bara sträcker sig längs tomtgränsen. Grindöppningen påverkar försumbart. Höjden för staketet på bilden räcker åtminstone för att ge en hygglig reduktion av däck/vägljudet, vilket är den dominerande bullerkällan, medan bullret från lastbilsmotorer dämpas försumbart.

Problemet är att när fordonen befinner sig på vägen bortom planket i längdled så blir dämpningen noll. Den allra värsta delen av "förbipassagesvoschet" slipper du, men skillnaden blir inte särskilt stor totalt sett (d.v.s. sett som ekvivalent ljudnivå eller Leq). För offentligt uppförda bullerskärmar sätter man därför mycket sällan (ibland tycks dock någon idiot ha fattat beslut) upp korta konstruktioner.

JM

Inläggav JM » 2024-05-17 16:43

Om problemet är låga frekvenser kanske några listigt placerade aktiva högtalare som återger ljudet i motfas kan dämpa något?

JM
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2024-05-17 20:59

Tackar i-or, då vet jag hur landet ligger.

Ska ladda upp en tomtkarta senare, tror kanske det kan vara värt att täta staketet. Staketet ramar in mycket mer av tomten mot vägen än vad som syns i fotot ovan.

I-or, förslag på sätt att täta staketet? Tror plastglas ev skulle kringå behovet av bygglov, då man fortfarande skulle se igenom det, som ett staket.

JM, så kul ska vi inte ha :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2024-05-17 21:07

Blått är nuvarande staket.

Rött är potentiellt nytt staket.

Gult är där jag vill ha det tystare.
Bilagor
IMG_8788.jpeg
IMG_8788.jpeg (199.64 KiB) Visad 1332 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2024-05-17 22:11

Biltema plastglas så typ?
Bilagor
IMG_8782.jpeg
IMG_8782.jpeg (918.42 KiB) Visad 1318 gånger

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2024-05-18 09:34

Aktiv sk bullerreducering fungerar väl endast i begränsade volymer, i större volymer och utomhus får man tvärtom förstärkning på vissa ställen och dämpning på andra ställen eftersom att det inte går att rikta ljudvågor speciellt mycket.

JM

Inläggav JM » 2024-05-18 10:27

Inomhus:
För långvågt ljud går det sannolikt att skapa tryckminima inomhus i din favorit fotölj med motfas ljud. Högfrekvent ljud dämpas sannolikt av väggar o fönster.

Utomhus:
"If you can't beat them, join them". Adaptera.
Täta granhäckar kan vara ett alternativ.

JM
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-05-18 12:16

Spontant hade jag byggt ett plank mot gatan och planterade thujor på insidan så jag slipper se planket. Lämna en bit emellan så du kommer åt att stryka planket om tio år igen. Thujor växer fort som sjutton, snabbare än gran och jag tycker att dom, på marginalen, är mindre dystra att ha i en villaträdgård.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-18 16:13

rajapruk skrev:Blått är nuvarande staket.

Rött är potentiellt nytt staket.

Gult är där jag vill ha det tystare.

Den bortre delen av bullerskärmen på sidan av tomten gör begränsad nytta i det gula området av geometriska skäl (den förlängda gångvägen blir närmast försumbar annat än när fordonet befinner sig inom ca 5-10 m längs gatan). Du får en måttlig sänkning av bullernivåerna med resten av skärmen förutsatt att du håller den öppna arean under 10 % av skärmarean. Du måste alltså i princip sätta igen hela planket ända upp.

Framförallt är det alltså maxnivån som sänks, den ekvivalenta ljudnivån eller "genomsnittsnivån" reduceras mindre, då skärmens effektivitet minskar betydligt när fordonen befinner sig på avstånd.

Bara för att klargöra vad gäller diverse idéer om häckar ovan: detta är tyvärr fullständigt verkningslöst. I praktiken är även aktiva metoder oanvändbara.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-05-18 16:48

Det mest effektiva är nog en ljuddämpare. Till bössan alltså, som man
nyttjar för att skjuta sönder de tunga batteribilar med breda däck, vilka
medborgarna ha fått det stora nöjet att finansiera.

Nackdelen är väl att man ganska snart får flytta till ett boende med
avsevärt rejälare plank …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-05-18 16:53

PS. Hur mycket kan en tystare asfalt ge?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2024-05-18 16:58

E skrev:Det mest effektiva är nog en ljuddämpare. Till bössan alltså, som man
nyttjar för att skjuta sönder de tunga batteribilar med breda däck, vilka
medborgarna ha fått det stora nöjet att finansiera.[...]

Mvh E*

Du tänker bara på dina egna nöjen... :wink:
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-05-18 17:47

E skrev:PS. Hur mycket kan en tystare asfalt ge?

Riktigt tyst asfalt ger upp till 10 dB lägre ljudnivåer för externbuller, men detta är avhängigt dess öppna porer, vilka med tiden sätts igen. Dessutom är sådan asfalt dyr och slits betydligt fortare.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2024-05-18 17:57

Det lades sk tyst asfalt på E4 i södra Stockholm för många år sedan och just när den var relativt ny märktes det förvånansvärt mycket i bilen när man körde där, säkert utanför också men precis som Ior skrev så minskade effekten efter ett tag, typ några år senare är det nog samma ljudnivå som med vanlig asfalt.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-05-18 23:08

tordnilsson skrev:Det lades sk tyst asfalt på E4 i södra Stockholm för många år sedan och just när den var relativt ny märktes det förvånansvärt mycket i bilen när man körde där, säkert utanför också men precis som Ior skrev så minskade effekten efter ett tag, typ några år senare är det nog samma ljudnivå som med vanlig asfalt.

Precis, kommer ihåg det och det var som om någon plöstligt stängde ett öppet delvis fönster när man kom in på den sträckan, stor skillnad och mycket trevligt.
Jag undrade vad som hände med det men fick nu delvis en förklaring.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-05-19 01:19

BellsnWhistles skrev:
tordnilsson skrev:Det lades sk tyst asfalt på E4 i södra Stockholm för många år sedan och just när den var relativt ny märktes det förvånansvärt mycket i bilen när man körde där, säkert utanför också men precis som Ior skrev så minskade effekten efter ett tag, typ några år senare är det nog samma ljudnivå som med vanlig asfalt.

Precis, kommer ihåg det och det var som om någon plöstligt stängde ett delvis öppet fönster när man kom in på den sträckan, stor skillnad och mycket trevligt.
Jag undrade vad som hände med det men fick nu delvis en förklaring.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-05-19 09:09

Det paradoxala med ljuddämpning är att om man lyckas dämpa 10 dB så har man tagit bort det mesta, men ändå är det mesta kvar…
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-05-19 09:25

Om ni blir störda av bullret så att det påverkar er påtagligt, skulle jag nog fundera på att byta hus. Det kan finnas en massa anledningar till att det är omöjligt, men jag blir förvånad över hur många som aldrig ens tänker tanken.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till DIY-forum