Axorion skrev:Något jag undrar av nyfikenhet, har ett par Sonab OA14 som jag skall byta diskanter i till de som annars sitter i Sonab OA116 och OA2212, i dessa sitter 6 respektive 12 diskanter, som de är kopplade blir lasten ca 6 ohm, men med fyra som jag skall använda blir lasten 8 ohm, detta filter finns redan omräknat för denna impedans av carlsson kult, men jag undrar hur man går tillväga för att göra detta?
Det går inte bara att räkna på.....
I OA14 är det Perless MT20 HFC diskanter och i OA116 resp. OA2212 är det MT24 HFC diskanter.
Dessa har olika impedanskurva, känslighet, frekvensgång och riktningskaratäristik.
Det finns helt enkelt inte tillräcklig befintlig data för att kunna räkna fram ett korrekt filter med en konfiguration motsvarande OA14. Helt enkelt alldeles för komplext.
Man måste
mäta direktljudets frekvensgång och "hoppas" på att diffusljudet blir ok (som är väldigt beroende av lyssningsrummets utseende).
Med lite "tumme pekfinger" känsla kan man också göra diffusljudsmätningar (LTAS-mätningar) och få någorlunda kontroll på diffusljudet också (vilket blir ganska subjektivt).