Jag har kuskat runt ett tag i den här kärran, som bjuder på komfortabla och tysta bilfärder. Ibland lite väl tysta, i mitt tycke...

Bilen har original standardradio med 8 högtalare (ej Canton). Bra ljud, men som oftast med originalljud så fattas det ett par oktaver i botten.
Jag har länge funderat på hur jag enklast löser detta och det finns ju förberett ett lämpligt utrymme under golvet i det spatiösa akterpartiet:

Där gömmer sig en balja som mycket väl kan rymma en mindre subbas:

Inspirerad av Björns byte av sub i sin Enyaq i den här tråden: viewtopic.php?f=3&t=73299
och lite forskande på nätet, har jag funnit att BRL nu säljer det uppgraderingspaket som Bassbrothers i Norge tagit fram, med egenbyggd modellanpassad låda och slutsteg med DSP från Match:

Paketet innehåller breakout-kablage för enkel anslutning till bilens Quadlock-port (som sitter bakom handskfacket). Baslådan är på 15 liter och bestyckad med två 6,5-tums basar. Lådan är utformad för att sänkas ner i utrymmet under bagagegolvet:

Men eftersom det här är ett DIY-forum, måste jag förstås bygga lådan själv!

Systemet från Match är lite speciellt eftersom det driver subben via fyra separata slutstegskanaler på 40W/styck (anpassade för två element med 2x2 ohms spolar). Så passande att jag då har två GAS Alpha 8D2, som just har 2x2 ohms spolar.

8 tum är på gränsen till vad som går att rymma i en 15 liters låda och dessa är också betydligt fetare på alla sätt:

Men går det överhuvudtaget att få till en vettig avstämning med två sådana element i 15 liter?
Ja, faktiskt passar det med extremt små lådor till dessa basar. Så här simulerar två element i 15 liter vid 44 Hz avstämning:

Så här skulle lådan kunna byggas, med samma yttermått som norrmännens "kasse":

Bu eller bä?

To be continued...