Fasplugg - visslar den?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Fasplugg - visslar den?

Inläggav AndersD » 2024-09-03 10:44

Den generella uppfattningen här på forumet verkar vara att fasplugg likställs med oönskade egenskaper i form av blåsljud. I de flesta diskussioner jag hittat nämner man detta lite pliktskyldigt (och helst i samma andetag) så fort en driver utrustad med en dylik kommer på tal.

Det är dock svårare att hitta reella bevis för att det verkligen skulle vara ett generellt problem (som relaterar till konstruktioner med fasplugg).

Vad är er uppfattning?
Är detta bara gamla felaktiga sanningar som skulle må bra av att revideras eller är det ett verkligt problem?

Borde inte problematiken synas i diverse mätningar? Både tonkurva och distortionsbeteende borde väl påverkas om det "visslar"?

Någon som faktiskt mätt upp detta och kan visa på dessa problem?
.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Fasplugg - visslar den?

Inläggav Nattlorden » 2024-09-03 13:03

Det måste ju bero på ganska många olika faktorer hur den verkligen beter sig i arbetsområdet.

Jag har några sådana element i min bil och verkligen inte noterat något.

En av mina (gröna) baslådor (den första jag gjorde) fick ett något lite för stort hål så den håller inte helt tätt. Men jag behöver köra långslagigt pump vid 3Hz för att jag skall kunna höra blåsljud från den.... Vid högre frekvenser upphör det. De flesta element med fasplugg är kortslagigare så frågan är väl om det bara blir medsvängande luft eller något explicit läckage..
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-03 14:48

Element konstruerade med faspluggar ger en smal luftspalt mellan talspole och magnetsystem/plugg som leder till läckage från baksidan av konen. I kombination med bakkaviteten kan man se detta som en oönskad basreflexfunktionalitet som typiskt leder till en resonansfrekvens i basområdet. Runt och under denna resonansfrekvens kan omfattande turbulens genereras, vilket förutom harmonisk distorsion även leder till brusartade oljud som inte registreras vid en normal distorsionsmätning.

Klippel har publicerat en generell rapport angående läckagegenererade oljud, vilket förstås även principiellt täcker in läckande faspluggselement:

Klippel and Werner skrev:Air leaks in the dust cap and cabinets of loudspeakers generate turbulent noise which highly impairs the perceived sound quality as rub and buzz and other loudspeaker defects do. .

Klippel and Werner skrev:The generated high-frequency components of the turbulent air noise are highly audible and are not acceptable like other irregular loudspeaker defects (e.g. rubbing coil, buzzing parts, loose particles, …).

https://www.klippel.de/fileadmin/klippe ... Werner.pdf

För egen del kan jag bara bekräfta Klippels påståenden om hörbarheten för läckageljud, vilken kan vara mycket stor i illa monterade exemplar med konventionella element (något som inte sällan är fallet vid massproduktion).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-09-03 20:43

Detta måste väl även gälla element som har en (mer eller mindre) lufttransparent dome?
Eller.. de domar som är delvis ljustransparenta (man kan alltså med ögat ana polstycket genom den) kanske är lufttäta i alla fall? Har aldrig blåst genom någon men jag har några sådana element.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-03 23:17

Om man ser igenom dammkåpan så är den inte lufttät. Strömningsmotståndet kan vara relativt högt, dock.

Denna typ av element läcker förstås också på ett liknande sätt som faspluggsförsedda element. Hur mycket detta ställer till det i praktiken beror (förutom på konstruktionsdetaljerna) på hur goda egenskaper elementet har för övrigt. Om prestanda är svaga för övrigt så är det inte säkert att man störs av missljuden.

Till de direkta missljuden kommer även att det inte någon fördel i en basreflexkonstruktion med så pass omfattande läckage som detta ger p.g.a. de påföljande förlusterna runt avstämningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-09-04 13:34

Det finns dammkåpor i transparent polypropylen som man kan se igenom fast dom är lufttäta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-04 14:51

Ja, men jag är ganska säker på att faktisktianerna har en intelligensnivå som är tillräcklig för att inse att detta är ett mindre vanligt undantag.

För övrigt kan både en lufttät dammkåpa och frontupphängning (jag är trött på att skriva surround) vara illa limmade och därmed läcka i värsta fall. Det senare är ett speciellt vanligt fel för s.k. mikrohögtalare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-04 15:03

paa skrev:Det finns dammkåpor i transparent polypropylen som man kan se igenom fast dom är lufttäta.

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-09-04 16:14

Jag har högtalare med Seas G17REP och de låter absolut när konrörelsen är lite större. Sitter i ganska stor sluten låda.
Men det ska ju vara ganska speciellt ljudmaterial för att man ska lägga märke till att de "flåsar"
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-04 16:21

Att man noterar en störande ljudförvrängning är långt vanligare än att man hör missljuden som sådana. Oftast brukar man höra att det låter lite grötigare än det borde göra.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2024-09-04 21:07

I-or skrev:Att man noterar en störande ljudförvrängning är långt vanligare än att man hör missljuden som sådana. Oftast brukar man höra att det låter lite grötigare än det borde göra.

Detta var för mig en träffsäker reflektion, intuitivt vill man (jag) gärna tro att det rör sig om rena blåsljud då det rör sig om relativt små areor.
Även det där med att det uppstår en helmholtz-resonans känns logiskt nu när någon påpekat det.

Jag har själv ett par med fasplugg och har aldrig märkt något men dessa är troligtvis inte representativa då de är delade vid 80Hz.

Då ett lite mer ambitiöst projekt närmar sig kommer jag nog att sortera bort drivers med fasplugg. En viss audiophilia nervosa fanns redan innan denna tråd ....och det blev ju inte bättre. :mrgreen:

Tack!
.....

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-04 21:14

AndersD skrev:En viss audiophilia nervosa fanns redan innan denna tråd ....och det blev ju inte bättre. :mrgreen:

Tack!

:lol: :lol:

Men kör man faspluggs element i mid så brukar det inte va nå problem.
Så länge de rör sej om små konutslag.
Men de bästa e å välja element som e täta mot lådan.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-04 22:53

Det stämmer - utan fullregisterdrivning och utan en mycket liten och odämpad bakkavitet så är det osannolikt att man noterar några problem från läckaget, då läckageresonansen typiskt uppstår en bit under högtalarens passband.

Jag har förvisso ett gäng element utan lufttäta dammkåpor liggande och kanske mäter lite på dessa om andan faller på framöver.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-09-05 00:08

Vad säger man om de här högtalarna då, som jag har haft ett par av?
Både fasplugg (i mellanregistret iofs) och dammkåpor på basarna som man ser rätt igenom :D
De kan ju ha varit ganska dåliga men jag var ju nöjd med dem under knappa 30 år, kul att lyssna på och med kraftfull bas, diskanten var väl sådär men jag funderar på om de kanske inte var riktigt friska efter allt högspelande 8O
Bilagor
Dali-18-MkII-69201.jpg
Dali-18-MkII-69201.jpg (350.24 KiB) Visad 256 gånger
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-09-05 00:38

Nu kom ju bilden på Dali 18, men jag hade ändå tidigare tänkt kommentera om den liknande modellen Dali 40 som i mitt tycke hade oacceptabla problem med blåsljud från baselementen. Detta var högtalare jag inte ägde själv. Det tog inte lång stund att märka att något var knas med ljudet och att identifiera problemet.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-09-05 00:54

Ja, de har ju samma problem.
Undrar hur jag skulle uppleva Dali 18 om jag skulle lyssna på dom nu, jag var väl inte speciellt kritisk på den tiden antar jag.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2024-09-05 08:08

AndersD skrev:Den generella uppfattningen här på forumet verkar vara att fasplugg likställs med oönskade egenskaper i form av blåsljud. I de flesta diskussioner jag hittat nämner man detta lite pliktskyldigt (och helst i samma andetag) så fort en driver utrustad med en dylik kommer på tal.

Det är dock svårare att hitta reella bevis för att det verkligen skulle vara ett generellt problem (som relaterar till konstruktioner med fasplugg).

Vad är er uppfattning?
Är detta bara gamla felaktiga sanningar som skulle må bra av att revideras eller är det ett verkligt problem?

Borde inte problematiken synas i diverse mätningar? Både tonkurva och distortionsbeteende borde väl påverkas om det "visslar"?

Någon som faktiskt mätt upp detta och kan visa på dessa problem?

Jag har ägt flera högtalare med faspluggar och samtliga har haft problem med disst och att man kan höra blåsande ljud.
Så nog är det en högst olämplig konstruktion om man vill ha så ren återgivning som möjligt och samtidigt avser att låta konen röra sig mer än försumbart :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-09-05 08:29

Det gamla Scan-Speak 8542 har/hade väl också en icke-tät dammkåpa?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-09-05 09:49

Kraniet, fast det är grader i helvetet också. 8542 har vävd dammkåpa, men den tättvävd. Då blir det inte alls samma problem när/om flödesmotståndet är högre. Det kan mycket väl hända att den dessutom är s k coatad på fram eller baksida (någon får kolla).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2024-09-05 20:30

Imperial-Blomman skrev:Men kör man faspluggs element i mid så brukar det inte va nå problem.
Så länge de rör sej om små konutslag.
Men de bästa e å välja element som e täta mot lådan.

Jo, jag var lite slarvig och nämnde inte vilket register som avsågs men japp......det var baselement jag menade.

Mellanregister hade nog inte renderat i samma nervositet :D
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2024-09-05 22:36

Kraniet skrev:Det gamla Scan-Speak 8542 har/hade väl också en icke-tät dammkåpa?

I början av 90-talet ägde jag en Cabasse-högtalare vars basdriver var utrustad med en icke-tät dammkåpa.
Den hade dessutom egenskapen att helt övergå till att bli väldigt mjuk vid vissa frekvenser. Minns anslaget på basgitarren i Dire Straits "Private Investigations" tydligt, dammskyddet stod helt stilla när konen slog för glatta livet. Det lät inte vackert! :mrgreen:

Jag åkte fram- och tillbaka till Hificenter fyra gånger innan jag fick en driver som var OK.
.....

Återgå till DIY-forum