av xmag » 2024-11-08 02:16
Har nu mätt en del med volymkontroll som jag inte haft tidigare. Normalt skall man använda REW's volymkontroll och en fast dämpsats in till slutsteget. Orsaken till att jag tidigare inte använt en volymkontroll beror på att varje gång man vrider på den måste en ny kalibrering göras. Nu har jag ingående testat vad skillnaden bli genom att vrida på volymkontrollen istället för dito på REW. Om jag kalibrerar apparaten vid full utstyrning (0dB) till rak frekvenskurva och sedan sänker volymen på mätapparaten till -30dB kommer frekvenskurvan att stiga under 100hz. Stigningen blir ca 0,4dB vid 20hz. Om jag kalibrerar med REW's volym på -30dB och med volymratten höjer nivån till 0dB kommer svarsfrekvenskurvan vid 20hz stiga med ca 0,5dB.
Om man kalibrerar vid -10dB kommer frekvenskurvan vid 0dB stiga med ca 0,2dB och vid -30dB sjunka med ca 0,2dB, allt vid 20hz. Jag ser alltså inga problem med att ha en volymratt på mätapparaten vid normal mätning. Är man noggrannare än så ställs ratten på ett mellanvärde och så används REW's volymkontroll istället. Men, ärligt, jag tror inte så många har nytta av en sådan precision vid 20hz.