Portad låda till BMS 18n862

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3588
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2022-01-03 09:28

Anders skrev:Så är det förstås och det borde jag kunnat räkna ut själv.

Det enda jag stör mig på är ett brus från t.racks DPS'n och fläkten i slutsteget, som visserligen inte har med bashögtalarna att göra, men ändock är lite störigt. Jag får väl bygga mig en analog PEQ och skaffa mig ett fläktlöst slutsteg så småningom. Men först ska jag nog försöka skaffa mig några vettigare fronthögtalare och sänka efterklangen i rummet.


Vilken T-rackare är det? Och vad pratar vi om för sorts brus?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2022-01-03 11:11

Det är denna the_t.racks_dsp_4x4_mini. Är inte hemma nu så jag kan inte lyssna igen men det lät som någon blandning mellan högfrekvent brum och när man testar med t.ex. rosa brus men jag har inte lagt någon tid på att kategorisera det eller mäta på det. Jag pillade lite mer i DSP-inställningarna innan jag gick och lade mig och upptäckte att ifall man lägger till ett lågpassfilter på 200 Hz eller så i DSP'n så hör det inte längre, så det är något på ingångssidan som spökar. Har lågpassfilter innan DPS'n (obalanserat in) så hade jag haft filtret efter så hade jag väl aldrig märkt av problemet. Har man inte DPS'n i signalkedjan så hörs inga konstigheter.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3588
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2022-01-03 12:23

Där ser man och som vanligt kunde man listat ut det i förväg om man läst "rätt" recensioner på thomann.

En trestjärnig översatt från tyska:

It could have been so nice: Buy three of them and equalize a 12-channel control for less than 250 euros: set delays, some EQ and good.
Unfortunately, I cannot recommend this product and I had to send it back.

The positive aspects can already be found in other reviews and I can only agree with them. The DSP works and I don't mean to say that there aren't use cases where it does exactly what you need. The size is great and you can mount three pieces next to each other on a rack tub (Thon Rack Adapter 1U 25) if you let the side tabs overlap (of course you have to drill the right holes in the rack tub). Incidentally, the boxes included USB cables and a power supply in the delivery, but Thomann still sent USB cables and power supplies separately.

But:

(The measurements described were made with the Room EQ Wizard on an RME Babyface; the absolute levels were calibrated with an oscilloscope and corresponded fairly exactly to the level data from the Babyface data sheet.)

1. Sound
- The data sheet specifies 105 dB SNR. I can approximately confirm this figure at full level (mean value 105 dB up to approx. 4 kHz, then deterioration up to 95 dB @ 20kHz). However, the internal noise of the device is unfortunately by no means neutral, but has peaks at 2 kHz, 4 kHz, 6 kHz etc. The level of these peaks is up to 13 dB above the even noise floor. This is noticeable (if the USB cable is NOT connected) as a quiet but annoying buzz. The buzzing becomes significantly louder when there is a USB connection to the PC.


2. Distortion
- The level working range that can be used sensibly is severely limited. With understeering, the buzzing is more important, with oversteering, of course, the distortion. What I resent: The +12 dBu at 0 dBFS given in the data sheet (already tightly measured) are simply wrong. My guess: when creating the data sheet, you may have measured with unbalanced connections. Unbalanced I also get about +12 dBu permissible input level. With a symmetrical connection, the automatically available 6 dB gain means that the modulation limit is already reached at approx. +6 dBu (!).
- If everything in the device is set to "Bypass" (more on this below), the signal at the output is approx. 2 dB louder than at the input.

Table showing when distortion occurs at the output:
Input symm. [dBu] ..... Selected output gain within DSP ..... Output symm. [dBu] ..... distortion
+6 ....- 1 ... + 7 ... ok
+6 ..... 0 ... + 8 ... ok
+6 ... + 1 ... + 9 ... distortion @ <150 Hz
+6 ... + 2 .. + 10 ... broadband distortion

Table showing when distortion occurs at the input:
Input symm. [dBu] ..... Selected gain within DSP output symm. [dBu] ..... distortion
+6 ...- 10 ...- 2 ... ok
+7 ...- 10 ...- 1 ... Distortion @ <200 Hz
+8 ...- 10 .... 0 ... broadband distortion

3. Metering
- The metering displays in the control software have already been described in another assessment and the level values ​​have also been measured. In practice it is important that the metering does not offer any protection against overload. The overload LEDs in the software are not working. So you have to make the narrow work area even narrower yourself or accept to have an over now and then ...

4. Usability
In my application I wanted to use three devices of the same type to control a 12-channel monitor. There is no option in the software to select a specific device from several devices that are connected at the same time. The "first" what the software sees is taken. As an emergency solution, you can deactivate / activate the individual USB ports in Windows so that the software can only discover a single device. It's just a shame that the devices do not also transmit a serial number (as is actually intended in the USB standard ...). The three devices look exactly the same in the device manager and you can only guess or write down which device is connected to which port and how the port is designated in the device manager. It is helpful that you can name the DSP presets so that you can tell which device is currently online. But practical is different.

5. No global bypass
In my application, compression and limiters are prohibited. I have to be able to judge what can actually be heard on the recording, not what my equalization might change dynamically.
Unfortunately, there is no way to completely deactivate functions such as the compressor or the limiter. That worries me, because who can guarantee that the compressor won't work secretly just because I have the threshold set to 0 dB? At the same time, the device doesn't show the internal level (see above), so I don't even know whether the device "thinks" it should compress.

All in all: sent back. Fortunately, Thomann's apprenticeship only applies to the time that has been spent on it. Now a Symetrix Prism has to work.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav DQ-20 » 2022-01-03 18:23

I-or skrev:Anledningen till att man ser att tredjetonen minskar runt 20 Hz i portmätningen är att frekvensgången har en dal runt 60 Hz. Reflekterade bidrag från rummet sänker helt enkelt den uppmätta distorsionen här.


Det här är en ganska intressant poäng för oss amatörer/dilettanter. Jag har sett en del diskussioner som går ut på att man funderar på vad det är för olinjäriteter som händer vid en viss frekvens när man ser en distorsionstopp, när det egentligen handlar om ändringar i tonkurvan som ger olika belopp. Resultatet kan ju även gå i andra riktningen och det finns (väl?) två källor: ändringar av känsligheten vid grundtonen och ändringar av känsligheten vid övertonen, således 2x2 olika scenarier där man kan få distorsionförändringar trots att de inte beror på inneboende olinjäriteter.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav DQ-20 » 2022-01-03 18:34

I-or skrev:Att andratonen ligger runt 0,7 % vid portmynningen beror sannolikt på att elementet distorderar just så mycket, porten i sig distorderar knappast alls vid så pass låga strömningshastigheter.


Här drar jag mig till minnes en anekdot om baselemententen i Morellos högtalare där IÖ hade dimensionerat porten för att ge upp (överstyras) strax innan elementet gjorde det i syfte att undvika att elementet skulle kunna mata porten med en kraftigt distorderad signal när porten fortfarande befann sig i sitt linjära område. Anledningen som jag förstod det var att det annars låter förjävligt med tanke på den "utväxling" man får av basreflexen. (A propos att distorsionen som mäts vid porten (givetvis) påverkas av vilken signal den matas med från elementet.)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7759
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav I-or » 2022-01-04 12:59

DQ-20 skrev:
I-or skrev:Anledningen till att man ser att tredjetonen minskar runt 20 Hz i portmätningen är att frekvensgången har en dal runt 60 Hz. Reflekterade bidrag från rummet sänker helt enkelt den uppmätta distorsionen här.


Det här är en ganska intressant poäng för oss amatörer/dilettanter. Jag har sett en del diskussioner som går ut på att man funderar på vad det är för olinjäriteter som händer vid en viss frekvens när man ser en distorsionstopp, när det egentligen handlar om ändringar i tonkurvan som ger olika belopp. Resultatet kan ju även gå i andra riktningen och det finns (väl?) två källor: ändringar av känsligheten vid grundtonen och ändringar av känsligheten vid övertonen, således 2x2 olika scenarier där man kan få distorsionförändringar trots att de inte beror på inneboende olinjäriteter.

/DQ-20


Ja, eftersom distorsion definieras som en kvot mellan överton (eller övertoner) och grundton, så har amplituden betydelse både i täljaren och nämnaren.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

TheoT
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-04-09

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav TheoT » 2024-12-30 22:24

Ett litet trådlyft, hehe
Hur spelade basarna till slut Anders?

Jag har två 18N862 i 8-ohmsutförande som jag tänkte bygga lådor till för enbart musiklyssning upp till ca.60hz.
Ca. 220-230 liter innervolym utan portar, element och stag är nog min gräns för att dem inte skall kännas för stora i rummet. Men med rätt utformade portar, gärna slitsportar verkar det som att dem skulle kunna funka hyggligt ändå.

Mycket nyttig info ang slitsportar finns det ju i tråden och det känns ju givet att testa när jag ändå bygger 8)

Theo

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 216 gäster