Mäta dist

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-12 23:03

Nefilim skrev::?: :?

Det här är den klart bästa ver. hittils. Men det börjar nog bli svettigt för andra att förstå hela koden !? :!:

För varje förättringsmöjlighet jag kommer på, så dyker 10 nya upp :?

Jag är ovan at göra program som någon annan än jag själv ska använda, men det är nyttigt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Trolldist 7.3

Inläggav Svante » 2006-04-12 23:08

phon skrev:
lilltroll skrev:Trolldist 7.3 :D :D :D

860 rader, börjar bli svettigt.

Fixar många små saker. Bättre plottar. Beräknar själv de flesta hemliga konstaterna nu. Bestäm bara sveptid T f_start samt f_end.

Finns fortfarande många förbättringsmöjligheter :?

Ojoj, börjar bli mycke' nu :D

Jag har precis fått 7.0 att gå hyfsat på jobbet, tänkte man kanske skulle mäta på ACE-subben från AudioPro? Två 6,5 tummare och ett basrör (är det väl).

Såg en bild från Lillkubmätning med nån mik på, tänkte man skulle mäta ungefär lika. Hade du en mik eller två? Nära, 50cm, 1m, en vid varje element eller ...? Sitter en inbyggd stärkare där på 150w, den har nån sorts AGC-funktion också har jag för mig. Undrar hur det yttrar sig, intressant.

Menar du gamla B2-50? Den hade två 6,5" (var det väl) och ett för tiden rätt strömningsoptimerat basreflexrör. De jobbade tydligen rätt mycket med att få det tyst, men jag undrar om de lyckades helt. Jag tror att jag skulle prova att mäta den på samma avstånd från port och element med en mik, men jag är inte säker på att man kan bli av med rumseffekterna då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-12 23:17

:oops: Ver 7.1 skulle visst spara filerna på ett vettigt sätt ... det är inte riktigt fixat än. Hmmm, så hittade jag fler skönhetsfel.

Phon kan inte ha det lätt :lol:

Det är nog dags att dela upp programmet i flera små funktioner nu :roll:

Är så ivrig att höja programmet till en ny teknisk nivå hela tiden. Att städa varefter är inte lika roligt :x

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-12 23:21

lilltroll skrev::oops: Ver 7.1 skulle visst spara filerna på ett vettigt sätt ... det är inte riktigt fixat än. Hmmm, så hittade jag fler skönhetsfel.

Är så ivrig att höja programmet till en ny teknisk nivå hela tiden. Att städa varefter är inte lika roligt :x

Tricket är att göra det RFB. Då slipper man städa. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-12 23:23

Svante skrev:Menar du gamla B2-50? Den hade två 6,5" (var det väl)

2st Philips ad70655/w8
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-12 23:24

phon skrev:
lilltroll skrev:Trolldist 7.3 :D :D :D

860 rader, börjar bli svettigt.

Fixar många små saker. Bättre plottar. Beräknar själv de flesta hemliga konstaterna nu. Bestäm bara sveptid T f_start samt f_end.

Finns fortfarande många förbättringsmöjligheter :?

Ojoj, börjar bli mycke' nu :D

Jag har precis fått 7.0 att gå hyfsat på jobbet, tänkte man kanske skulle mäta på ACE-subben från AudioPro? Två 6,5 tummare och ett basrör (är det väl).

Såg en bild från Lillkubmätning med nån mik på, tänkte man skulle mäta ungefär lika. Hade du en mik eller två? Nära, 50cm, 1m, en vid varje element eller ...? Sitter en inbyggd stärkare där på 150w, den har nån sorts AGC-funktion också har jag för mig. Undrar hur det yttrar sig, intressant.

Ver. 7 har problem med att plotta THD utan att kurvan blir felaktigt hackig för låga frekvenser.
Det är fixat i 7.3 med hjälp av interpolering.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-12 23:27

Svante skrev:
lilltroll skrev::oops: Ver 7.1 skulle visst spara filerna på ett vettigt sätt ... det är inte riktigt fixat än. Hmmm, så hittade jag fler skönhetsfel.

Så varför har inte BASTA en superb mätdel redan ?
Kan det vara för Svantar inte vet hur rätt från början ser ut (än) 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-12 23:35

lilltroll skrev:
Svante skrev:

Så varför har inte BASTA en superb mätdel redan ?
Kan det vara för Svantar inte vet hur rätt från början ser ut (än) 8)

Hehe, ja nu pratar jag ju om strukturen på program. Inte funktionen. :wink:

Användarvisningsbild
lilltroll

Snyggare plottar

Inläggav lilltroll » 2006-04-12 23:37

Här kommer ett smakprov på Trolldist 7.3 BETA. De numera läsbara axlarna lider inte av svår MATLAB-sjuka.

Kurvorna är inte utjämnade för att se bättre ut !

Mätningen avser lillkub - original

Bild
Senast redigerad av lilltroll 2006-04-13 00:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-12 23:39

lilltroll skrev:

:D :D :D haha, nä inte är det lätt inte ....

Fast jag börjar hitta så smått i koden här och där, i spridda stycken ..... Det tar några dar så funkar den hos mig också, fast 7.0 gick direkt. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-12 23:45

Svante skrev:
Två mikrofoner... :D

lilltroll skrev:... fungerar prima när arean är densamma. Annars är det lite knepigare.

Det är en B2.27 med två 6,5 och ett basrör. Får väl ta 3 mikrofoner då, samt justera för basrörets mindre diameter .... verkar ju bli en trevlig påskövning .... :D

Den där formeln som naqref ritade ihop, gäller den för basrör också? Tänker närmast på basrörets öppningsarea vs ljudtryck? (aktar mig för att nämna port här .... 8) )

Kan man inte kompensera (lite slarvigt) helt enkelt med lite olika mikavstånd? Och kanske bara två mikar ändå, båda baselementen borde ju uppföra sig lika så det räcker med att mäta på ett, med lite nivåjustering då.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-12 23:51

phon skrev:
lilltroll skrev:

:D :D :D haha, nä inte är det lätt inte ....

Fast jag börjar hitta så smått i koden här och där, i spridda stycken ..... Det tar några dar så funkar den hos mig också, fast 7.0 gick direkt. :D

Ja, ver 7.3 har jag t o m provkört innan jag publicerade den 8O
En bra vana tror jag :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-12 23:52

lilltroll skrev:

Massor med subrutiner och nästlade loopar, det är kul ... :D

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-13 00:25

Att Trolldist fungerar väl med enbart mikrofonsignal utan referenskanal vore bra.
Sedan borde Trolldist kompensera för tonkurveavikelser i ljudkortet om man använder referenskanalen. Nu används den bara för att justera för tidsfördröjningen. Då slipper man se antivikningsfilrets ringningar i tidsdomänen överlagrat på högtalarens impulssvar, vilket kan vara klart störande vid diskant mätningar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-13 22:00

Kollade lite på AudioPro subben idag, så här ser den ut i Tombstone.
Övre kurvan är det inbyggda filtret inställt för delning vid 100Hz, undre kurvan inställt för 50Hz.
Verkar finnas en del att göra här ....

Bild

Körde sedan lite Trolldist på den på låg nivå, såg väl rätt OK ut.
Höjde nivån till runt 100dB och fick en häftig andratonsdist.
100dB är höftat, ej kalibrerad utrustning, men det stämmer hyfsat.

Bild

För att bli av med disten behövs antagligen en Trollerilåda ....
(nu blir Nicke nyfiken ..... vafasen ... vem har tagit min låda .... 8) )
Andratonen minskade snabbt med 25dB men tredjeton åkte upp istället.

Hur gick det här till egentligen? :D

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-17 21:22

phon skrev:Hur gick det här till egentligen? :D

Ja... Förklara! :wink:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-17 23:13

Vad skiljer de två mätningarna åt ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-18 00:27

Den största skillnaden mellan mätningarna är disten. 8) :D

Bara skojar .... :D

Annars är setupen helt lika förutom att jag använde mitt trollspö, jag har ju sett att det är populärt med sådana. :D Nu är mitt spö av det lite enklare slaget och består av en insexmejsel som precis passar till skruvarna för elementen i AudioPro' n.

Det visade sig att elementen distar nåt förskräckligt på lite högre nivå. Trodde först att det var miken eller förstärkaren, man kan ju aldrig veta, men så var det inte. Jag provade helt enkelt att vända ett element bakochfram och andratonen försvann ... eller ja, den sjönk rätt rejält. Så gjorde dom ju förr på sina första subbar och här ser man att det fungerar också.

Det är mätt på ung 50cm mitt framför subben med ung samma avstånd till båda elementen samt port. Funderar på om den kraftigt ökande tredjetonen kan komma från oljudet när luften paserar den bakvända korgen? Rätt små hål, men jag är inte säker alls. Nån bra idé? Kan ju kolla närfält vid respektive element kanske?

Här är bild före/efter.

BildBild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-18 14:53

Du menar att audio pro själva inte har insett hur bra det är att vända ett element bakfram?!? Fanastiskt. Vilket moddningstips!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-18 15:30

Jo, KES hade ju ett element åt varje håll på sina boxar. Eller i vart fall är det så på nån av de tidiga ACE-boxarna jag såg. Dom kanske har glömt eller så är det nåt med disajnen. Konstigt att elementen är så risiga? 3:e-ton disten stiger mest runt avstämningen, kanske har med saken att göra?

Jag monterar nog ena elementet inifrån lådan på ett kort rör så bara magneten sticker ut en aning. Kan väl inte tappa så förskräckligt mycket volym då, och då passar tygramen fortfarande så inget syns av operationen. Sedan ett lite bättre filter så kan jag ha den som minisub till ett par småhögtalare (dom där av [s]furu[/s] jag byggde 8) ).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-18 15:46

Vad heter de där elementen i B2-27 ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-18 17:24

Det står bara AudioPro, B2-27 och 8ohm på dom, så jag vet faktiskt inte. Gissningsvis nåt danskt?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-18 21:35

phon skrev:Jo, KES hade ju ett element åt varje håll på sina boxar. Eller i vart fall är det så på nån av de tidiga ACE-boxarna jag såg. Dom kanske har glömt eller så är det nåt med disajnen. Konstigt att elementen är så risiga? 3:e-ton disten stiger mest runt avstämningen, kanske har med saken att göra?

Hmm, jag har bara förmodat att de hade löst andratonsproblemet med kortslutningsringar eller nåt, men uppenbarligen är inte det fallet. Klart intressant!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-21 17:48

Verkar inte vara några ringar eller annat bjäfs i dom här. Mätte induktansen på elementen. Inte så imponerande måste jag säga.

L kon inne= 2,2mh
L kon i vila = 1,8mH
L kon ute = 1,5mH

Det är väl den disten man ser antar jag. Jag gör en adapterring och monterar ena elementet inifrån istället så är det problemet löst. Efter det skall jag jaga tredjeton. Sen kan jag jaga Lilltroll .... haha 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-21 18:26

:D
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 00:03

Nu har jag börjat hitta artiklarna om ickelinjär framkoppling på (Bas) högtalare. Verkar inte så svårt som jag först trodde. Då måste Trolldist börja exportera koeff. för ickelinjära AMRA modeller.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-24 00:13

Tusan, nu när jag hittade massor med ev. hörbar intermodulationsdist från slaven så måste ju mätprogget fixa det med.

Multitone svept sine - here I come.

Hur visar man resultatet på ett begripligt sätt ???

Användarvisningsbild
lilltroll

Trolldist 8.0

Inläggav lilltroll » 2006-05-04 10:59

Jag filar för fullt i bakgrunden på Trolldist 8.0

Då exporterar programmet digital EQ-minfas och invers EQ-minfas + excessfas direkt efter mätning. Dessutom kan man snart läsa in resultatet direkt till DSP'n och bara köra.

En annan intressant idé är att kunna mäta disten i impedanskurvan vid olika spänningar. Då ser man vilken dist del som kommer från den elemtriska sidan av högtalaren. Mycket intressant och se 2:a tonen där!
Trolldist kommer alltså att kunna mäta impedansen, samt impedansens övertoner :)

Programmet är dessutom uppdelat i mindre block.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Föregående

Återgå till DIY-forum