Här börjar nästa projekt i Matrojig-seien!
Jag fortsätter med denna tråd.
Jag tände på vad rikkitikkitavi skrev här:
viewtopic.php?f=3&t=71602&start=600#p2332508En mätförstärkare som klarar <0,1% i audiobandet räcker gott för THD mätningar på högtalare och element utom i de mest extrema fallen. Men då kanske man kan satsa på en adekvat förstärkare med THD < 0,01% i audiobandet enligt devisen att mätkedjan skall inte ge mer påverkan än ca 10% av det mätvärde man förväntar få se.
Jag kan göra så att man kan koppla in sitt eget hifislutsteg.
Mikrofonen kommer då bidra med signfikant mer.
Absolut!
Det är klokt att göra så att omkopplare ansluts med trådar. Det är pilligt, men för en hobbyist är de inte ett problem att lägga en kväll på pillet med trådar hit och dit.
Ja, så är det. Jag börjar med det och testar lite sedan i en testlåda med kretskort bara för omkopplarna.
Däremot blir lösningen mer robust. Det är också svårt att matcha omkopplarna mot chassit och kretskortet eftersom man vill gärna fästa omkopplare mm i chassit för att inte belasta lödpunkterna. EMU 0404 tex har vridomkopplare som är PCB monterade men rattarna sitter på förlängare som sticker ut genom lådan och det är ett glapp mellan hålet och axelförlängaren.
på så sätt slipper man hantera de mekaniska toleranserna som uppstår med en plastlåda och avståndet mellan kretskort och infästningen på omkopplare.
Ja, det är också min erfarenhet!
Alltså, från nu
- skruvas potentiometrar och omkopplare fast direkt i lådan.
- börjar jag med ett svagare slutsteg med enkelström. Det blir billigare, gå fortare att få till (använder befintlig) och är säkrare (använder godkänd trafo).
- med tiden lägger jag in en funktion så att man kan ansluta sitt eget slutsteg.
- när ovanstående fungerar testar jag i en ny låda med kretskort för omkopplarna men kretskortet skall sitta lödat på omkopplarna inte omkopplarna sitter lödat på kretskortet.
Jag dammade av min första i serien av Matrojig (tidigare serie hette Matro) och mätte en del. Den fungerar klockrent!!
Använder TDA 2003 som slutsteg som ger ca 2 Watt ut. Jag blir överraskad varje gång hur högt ljudet blir bara med lite pådrag av ett så svagt slutsteg.
Så här ser lite grafer ut nyss mätt:
- 20250106 Matrojig 2W frekvens fas kalibrerad.png (16.7 KiB) Visad 450 gånger
- 20250106 Matrojig 2W distorsion.png (40.06 KiB) Visad 450 gånger
- 20250106 Matrojig 2W mätlådan.png (21.49 KiB) Visad 450 gånger
Jämför ovanstående med Matrojig 25W:
Mikrofonen i de båda mätningarna sitter inte på samma avstånd, i övre bilden sitter mikrofonen lite närmare, därav lite skillnader över 1kHz (den sitter närmare diskanten därför blir det mer markerat över 1kHz).