Rigi's surrisar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Rigi's surrisar

Inläggav Maarten » 2024-12-15 12:49

@Neuhausen: Jag labbar fortfarande med gamla Biltema-komponenter, som jag köpte för ca 20 år sen. :). De kom egentligen till nytta först de sista 3 åren när jag började mäta och simulera med ett mål i sikte. Jag har klarat mig bra med säg 5-7 olika värden för spolar, motstånd och kondensatorer. Serie eller parallellkoppling gör att man kan få fram nästan alla värden man behöver. Krokodilklämmor eller ännu hellre de där wago-klämmorna gör att man snabbt justerar.

Jag har fastnat för 3 ordningens Butterworth eller 4 ordningens Linkwitz-Riley eller ett mellanting. Det ger tillräcklig branthet för att skydda diskant och minimera distorsion samt vertikal lobing (dvs man uppnår god vertikal spridning). Att införa parallell eller serieresonanskretsar (konjugatlänkar) ställer till med kraftiga språng i fasen, vilket jag upplever gör en snygg delning betydligt svårare.
En del gör mycket komplicerade filter som kompensation för bristande design av baffel men komponenter kostar trots allt en del.
Jag menar alltså att man gör sig själv, elementen och välljudet en tjänst med att hålla sig till typ 3 ordningens Butterworth eller 4 ordningens Linkwitz-Riley eller nånstans däromkring.

@Rigi; bara kul om andra lånar eller återanvänder. Delad glädje är dubbel glädje. Jag gjorde Rävarna bara för eget behov och för att lära mig och förstå mer. Visst blev det mer jobb med Rävarna än jag önskade (till stor del beroende på att jag var nybörjare och att många saker jag uppfattat här på Faktiskt och andra ställen inte stämde bra med verkligheten) men jag tror att många av de som skriver och läser här på Faktiskt, lägger mer tid på detta under ett år än tiden det tog att ta fram Rävarna (om man snittar ett par timmar per vecka i läsande och skrivande). Och då har jag lärt mig enormt mycket mer genom metodisk DIY och av att ta till mig I-ors inlägg, så nyttan med nedlagda tiden är så mycket större. :)

Tillägg till ovan: Man kan också spåra impedans och frekvensgång i Vcad, för att skapa sig en första bild av element. Tycker dock att FPG-tracer är mer träffsäkert (och mycket enkelt att använda).
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-05 15:17

Den lilla surren spelar :D

Lite mer mätande och ev justeringar kvar. Låter trevligt redan nu tycker jag.
Bilagor
IMG_3464.jpeg
IMG_3464.jpeg (110.4 KiB) Visad 2947 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-05 16:13

Rigi har mätt i rum från 80 cm avstånd (funkar när de är så små) i rum. Resultat nedan som ser bra ut!
I andra mätningar kan man se att basen och diskanten är ca 90 grader ur fas vid delningen, vilken troligen beror på att diskanterna sitter lite längre ifrån pga att de sitter snett på sidan. Om man i Vcad flyttar fram diskanterna ca 3 cm är delningen i fas. Som Kimmen visat i den långa Spinorama-tråden är dock 90 grader ur fas inte dåligt i alla sammanhang. Här med dubbla diskanter är det nog inte så dumt (då lobing och interferenser ändå inträffar symmetriskt mellan då båda diskanterna).

Halv_SPIN_Rigi_surr.png
Halv_SPIN_Rigi_surr.png (804.11 KiB) Visad 2936 gånger

Så här blir det liggande på golvet, med de oundvikliga interferenserna från golvet och några mellan diskanterna högre upp i frekvens:

Halv_SPIN-endast-HOR_Rigi_surr.png
Halv_SPIN-endast-HOR_Rigi_surr.png (751.06 KiB) Visad 2932 gånger

Jag tycker att detta ser bra ut men du får lyssna en del. T ex både som frontar (för att höra klangbalans) och upphängda på väggen (för att höra i vilken grad de 'försvinner').

Om du ska förbättra detta ytterligare är det möjligen tätt placerade diskanter nära basen á la Ino som möjligen kan vara ett alternativ, eller en platt låda med stor baffel för att minimera väggreflex, men långt ifrån säkert att det är värt jobbet.

Bra jobb Rigi! Återkom gärna med intryck!
Senast redigerad av Maarten 2025-01-05 16:45, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-05 16:32

Just denna design är vald för den får plats där jag ska ha dom, alltså högt upp på balk vid taket.
Ska lyssna mer framöver men tycker det är helt ok.

Tack Maarten för alla tips och lärorika mätningar.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-05 16:46

Kan man jobba lite med EQ runt 500hz eller funkar inte det mot interferenserna?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-05 23:28

Det är bara att prova att se vad som händer.

Har du mätt något där högtalarna skall sitta?

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-05 23:51

Neuhausen skrev:Det är bara att prova att se vad som händer.

Har du mätt något där högtalarna skall sitta?

Nej inte än. Har varit mycket mätningar och plockande med delningsfilter.
Mätningarna mot golv är nog inte långt ifrån hoppas jag men vi får se.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-06 16:10

Har idag lyssnat ett par timmar med surren och en Räv inkopplad. Musik var från bandit rock och någon radio kanal till. Reagerade direkt på att den lilla surren spelar väldigt stort/brett och låter väldigt bra. Provade även att vrida den lite men märkt ingen större skillnad, bäst just som jag hade den nu var dock baselementet mot mig.
När jag återigen kopplade bort surren och spelade med Rävarna igen är det ännu tydligare att surren spelar väldigt stort eller diffust kanske är ett bättre ord att beskriva det med.

Ska bli intressant att få upp den mot tak/vägg och se vad som händer. Jag vill ju att den ska försvinna eller åtminstone inte skrika att här sitter jag.

Skulle behöva ha lite tips på hur ni gör när ni provar placeringar. Man vill ju inte ha för många hål i väggen.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-07 14:56

Är de tänkta för atmos eller bara surround?

Att fästa, luta eller surra en bräda mot väggen gör att du kan flytta högtalaren fritt i höjd och en lång bräda behöver bara någon skruv för att sitta.

Jag har sett det sägas att atmos diagrammen inte stämmer så bra med vinklarna som nämns i de tekniska rekommendationerna. Så att läsa på lite om det är nog vettigt för att slippa onödiga prov.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-07 19:35

Dom är till surround. Svårt att få till optimal placering när man saknar en vägg på ena sidan och har fönster på andra. Enda placeringen blir högt upp, dessutom är soffan dikt an mot bakväggen men jag tror det blir bra

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-10 09:45

Tror jag köper en upphängningsskena från ikea så kan jag justera dom genom att bara dra dom på skenan.

https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-upph ... -60205664/

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-01-10 09:54

Eller klyver en list med ett 45° snitt och målar med lämplig färg ... ( https://en.wikipedia.org/wiki/French_cleat )

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-10 10:13

Froggy skrev:Eller klyver en list med ett 45° snitt och målar med lämplig färg ... ( https://en.wikipedia.org/wiki/French_cleat )

Jag tänkte mer som test var jag ska ha dom och att det blir lätt att justera.

När jag bestämt mig kapar jag dessa.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-19 18:49

Nu har även jag mätt lite snabbt på dessa. Mätningarna stämmer rätt bra med Rigi's (vissa skillnader i översta diskanten, kan vara vinkelskillnader som är känsligt med dessa dubbla diskanter). Det är lite krångligare med dubbla diskanter vilka interfererar och där basen sitter lite framskjuten, vilket ger lite integrationsutmaningar :-.
Totalt sett en frekvensgång inom ca +-2 dB mellan 200-16000 Hz och en distorsion under 0,4% mellan 200-16000 Hz vid 3 V.

Med följande filter:

Bild

Så blir delning:

Bild

En halv SPIN högtalaren mer fritt på stol i garage:

Bild

En halv SPIN högtalaren på golv i garage:

Bild

Totalt sett bra. Man får beakta att för surroundhögtalare bör energikurvan vara mer betydelsefull, förutsatt att de sitter en bit upp och inte är riktade mot lyssnare.

Dist, 3V

Riktigt bra! Under 0,4% över 200 Hz vid 3 V.

Bild

Interferenser diskanter (föregående filter)
Interferenser mellan de två diskanterna som ömsom förstärker i nedre diskant) och försvagar i övre diskant (tidigare variant av filter):

Bild

Test tätare diskantarrangemang

Enkelt och mycket slarvigt test med diskanter tätt ihop, här dock med 8,2 ohm till diskanten som gör den för dämpad:

Bild

Bild

De små diskantplattorna och närliggande ytor ger förstås påverkan på frekvensgången. Dock är energikurvan viktigare för denna typ av högtalare.
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-19 20:36

Jag tycker att det ser bättre ut än jag räknade med när man ser spin mätningarna. Med mer än en diskant så räknade jag med att man skulle få acceptera mer dalar.

Att det blir en dip vid delningsfrekvensen vid horisontell spin skulle man kanske kunna minska genom att göra baffeln så liten att ett runt högtalarelement i samma storlek inte får plats.

Men varianten med elementen invinklade mot varandra tycker jag att ser intressant ut. Lite mer CAD (Cardboard Aided Design) och en spin på den skulle vara intressant att se.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-19 21:08

Dist mätningen var kul att se och ser väldigt bra ut.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-20 19:46

Neuhausen skrev:Jag tycker att det ser bättre ut än jag räknade med när man ser spin mätningarna. Med mer än en diskant så räknade jag med att man skulle få acceptera mer dalar.

Ja, det trodde jag med men dels är mätningar ovan utjämnade med '1/12-oktav', dels är diskanterna riktade ifrån varandra men kanske 60 grader (du som gjorde ritning vet ju), vilket minskar interferenser.
Att filtret är lite oortodoxt med diskanter ca 90-110 grader ur fas mot basen, gör att utsläckningar mellan bas och diskant minskar lite (hamnar vid andra vinklar istället).

Neuhausen skrev:Att det blir en dip vid delningsfrekvensen vid horisontell spin skulle man kanske kunna minska genom att göra baffeln så liten att ett runt högtalarelement i samma storlek inte får plats.

Lite osäker på vad du åsyftar. Interferenser är så gott som alltid ett problem om man inte delar mycket lågt som främst är möjligt för låga och breda diskanthorn (tänk stora JBL eller SEOS).
OBS: Här är HOR och VER sett utifrån rummet vilket gör att lobing sker horisontellt och inte vertikalt (som annars brukligt).

Neuhausen skrev:Men varianten med elementen invinklade mot varandra tycker jag att ser intressant ut. Lite mer CAD (Cardboard Aided Design) och en spin på den skulle vara intressant att se.

:D . Hmm Den typen av CAD går ju snabbt. Jag gillar principen att alla tre elementen kommer nära varandra och att det då är möjligt att undvika lobing runt delningen. Dock svårt att undvika interferenser med vägg och de vinklade ytorna i baffeln, samt mellan diskanterna högt upp i frekvens. Det lilla försök jag gjorde uppmuntrade inte mig till fortsätta på den vägen, potentialen jag såg överskuggades delvis av den senare utmaningarna (andra kan gärna prova mer om man är intresserad). Istället är jag mer nyfiken på endast en diskant med en spridningsring á la Purifi's kommande diskant, där de är placerade över basen. Det blir billigare och man slipper interferenser mellan diskanterna och även från baffel. Dessutom bör lådan vara plattare än 5 cm och baffel minst 20*20 cm, för att slippa interferenser mot väggen som ger rätt stora utsläckningar. Eller ännu hellre infälld.

rigi skrev:Dist mätningen var kul att se och ser väldigt bra ut.

Ja, så här står den sig jämfört mot Mupparna:
Rigi surr medel 0,31 % THD 100-20000 Hz.
MUPPS medel 0,86 % THD 100-20000 Hz.

Bild

SPIN/Spridning jm mot Mupps
Som synes rätt stor skillnad i spridning i diskant, även om Mupss är mätt med full Spinorama och hög upplösning och Rigi's mätta med lite drygt halv (främre halvsfär) i rum med betydligt sämre upplösning. Men DI är minst hälften för Rigi surr för diskanten, vilket är bra för surroundhögtalare. Notera också att Muppen nedan är med filter.

Från: viewtopic.php?f=3&t=73409

Bild

Vs

Bild
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-20 23:24

Maarten skrev:
Neuhausen skrev:Att det blir en dip vid delningsfrekvensen vid horisontell spin skulle man kanske kunna minska genom att göra baffeln så liten att ett runt högtalarelement i samma storlek inte får plats.

Lite osäker på vad du åsyftar. Interferenser är så gott som alltid ett problem om man inte delar mycket lågt som främst är möjligt för låga och breda diskanthorn (tänk stora JBL eller SEOS).
OBS: Här är HOR och VER sett utifrån rummet vilket gör att lobing sker horisontellt och inte vertikalt (som annars brukligt).

Jag tänker på att med elementen närmare ihop så ändras inte avståndet lika mycket när man börjar mäta från en annan vinkel och man får ett lite större område utan problem. Om man gör en baffel som är så smal att baselementet överlappar diskanterna som sitter vinklat så kan man minska centrumavståndet från ungefär 94 till 72mm. Det kräver att man antingen försänker diskanten eller filar diskanten så att basen kan överlappa diskanten. Det går kanske att få ännu närmare när man har sakerna i handen och ser vad som kan modifieras. Men jag tycker att det är att ta det lite för långt.

Att mäta avståndet mellan diskant, bas och mikrofon vid de olika vinklarna kan kanske ge mer insikt som leder till en bättre konstruktion.

Maarten skrev:
Neuhausen skrev:Men varianten med elementen invinklade mot varandra tycker jag att ser intressant ut. Lite mer CAD (Cardboard Aided Design) och en spin på den skulle vara intressant att se.

:D . Hmm Den typen av CAD går ju snabbt. Jag gillar principen att alla tre elementen kommer nära varandra och att det då är möjligt att undvika lobing runt delningen. Dock svårt att undvika interferenser med vägg och de vinklade ytorna i baffeln, samt mellan diskanterna högt upp i frekvens. Det lilla försök jag gjorde uppmuntrade inte mig till fortsätta på den vägen, potentialen jag såg överskuggades delvis av den senare utmaningarna (andra kan gärna prova mer om man är intresserad). Istället är jag mer nyfiken på endast en diskant med en spridningsring á la Purifi's kommande diskant, där de är placerade över basen. Det blir billigare och man slipper interferenser mellan diskanterna och även från baffel. Dessutom bör lådan vara plattare än 5 cm och baffel minst 20*20 cm, för att slippa interferenser mot väggen som ger rätt stora utsläckningar. Eller ännu hellre infälld.

En konstruktion där elementen är vinklade som din improviserade uppsättning tror jag att blir onödigt svår att bygga om man inte använder delar av plåt eller 3d skriver ett fäste att sätta på baffeln. Det kan vara ett bra alternativ för de som kan sätta högtalarelementen direkt i väggen.
Att bygga en coaxial lösning med en diskant, spridningsring och så vidare är spännande men jag tror att det blir mycket trial and error både för diskantinfästningen och spridningsringen.

Då högtalaren förhoppningsvis kan sättas i linje med lyssnarna och riktad mot dem så att vi håller oss någorlunda rätt vertikalt så tror jag att det vi har blir oerhört bra. Utanför det området i rummets längsled så blir det bara en isolerad dipp mellan 3-4k, vilket jag inte tror att är ett problem. I höjdled och i rummets sidled så minskar spridningen först vid lite större vinklar än jag hoppas att vi behöver oroa oss för.

Men om jag förstått placeringen rätt så tror jag att vi har en nästan omedelbar takreflex att brottas med. Så jag tycker att högtalaren bör mätas där det är möjligt att placera den och mäta frekvensgången på de olika lyssningsplatserna för att se vilka problem man får och var.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-21 00:21

Jag tror jag gjorde mätningar med 2 ytor som skulle vara som placeringen det var dock i ett tidigt skede så filter har ändrats. Ska se om jag har dessa kvar eller gör jag nya mätningar framöver och postar vad som händer.

Tycker att allt blev mycket bättre än vad jag kunde hoppas på, både hur det låter och enkel liten låda att bygga.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-23 13:08

Hittade inte några mätningar med tak/vägg men kanske blir jag klar med en i helgen och då mäter jag.

Har en fundering med placeringen. Dom ska sitta tak/vägg finns ingen annan placering just nu. Soffan är mot bakväggen så där tar det stopp också. Men i längsled framåt finns lite möjligheter men är det kritiskt när dom sprider så pass bra? Som jag tänkt utan att prova blir placeringen är ca 10grader framför öronen och spelade lite över huvudet.

Kommer nog inte iväg till ikea så jag kan köpa min skena och dra högtalaren som jag vill än och jag vill gärna prova en lite riktigt. Vänta är inte riktigt min grej.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-23 17:12

Jag antar att det är bäst att montera högtalaren i linje med soffan, men en diskant skulle nog räckt i så fall.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-23 23:31

Neuhausen skrev:Jag antar att det är bäst att montera högtalaren i linje med soffan, men en diskant skulle nog räckt i så fall.

Med en diskant så antar jag att ljudet inte blir så diffust eller vad man kallar det som jag vill surrar ska vara.

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-25 15:50

Nu är en surr uppe på plats. Jag har inte provat att flytta den i längsled vilket jag nog gör framöver för att se vad som händer.
Lite mätningar också för dom intresserade och kommentera gärna och ge mig tips. Mätningarna är gjorda i lyssningspositionen och lite EQ på den nedersta bilden.
Hittills är jag väldigt nöjd och dom är lätta att bygga.
Bilagor
utan eq.jpg
utan eq.jpg (93.79 KiB) Visad 2129 gånger
med eq.jpg
med eq.jpg (96.25 KiB) Visad 2129 gånger

rigi

Inläggav rigi » 2025-01-25 16:16

En bild också på placeringen just nu.
Bilagor
IMG_3543.jpeg
IMG_3543.jpeg (1.81 MiB) Visad 2122 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-26 19:06

OK, det där blev inte tillräckligt balanserat och en faktor är att hörn ger extra förstärkning i lägre frekvenser. En vägg ger ca 6 dB extra mot frifält, två väggar 12 dB.

Här är ett sista snabbt förslag, som du Rigi kan testa och vid behov justera de värden som är inringade i rött:

Bild

T ex kan 2,2 ohmsmotståndet minskas till 1,5, 1 ohm eller t om 0 ohm.
5,6 uF kan ersättas med 4,7 eller 3,9 uF.
1 ohmsmotståndet kan ökas till 1,5 eller 2,2 ohm.
27 uF kan minskas, här mer osäkert hur mycket.

Liggande på golv:

Bild

Frifält:
Inte det allra snyggaste men en förklaring kommer nedan. Med en diskant mäter det ca +-1,7 dB (HOR 0) vilket är riktigt bra.

Bild

Interferenser igen
Utmaningen med denna elementkonfiguration (som visat i inlägg ovan) är att elementen interfererar kraftigt:

Bild

Alltså denna bild från tidigare inlägg. Notera hur den lila kurvan (en diskant) ger mer nivå i övre diskant och lägre i nedre jämfört mot två diskanter (den turkosa) som ömsom förstärker och ömsom försvagar nivån:

Bild
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-02 17:48

Innan jag skickade tillbaka grejerna rill Rigi ville jag snabbt testa hur dessa element skulle prestera i en liten minihögtalare. Jag blev positivt överraskad hur bra det lät i en mycket slarvigt byggd halvt sluten och halvt läckande låda om 4 liter, (tog bara vad som fanns), ej basreflex, baffel om 26*21 cm och ett snabbt ihopsatt filter där det mesta går att förbättra en del. Några mätningar:

Bild
Med justeringar av filter och liten annan baffel blir det bättre än ovan (den kvadratiska baffeln bidrar till puckeln runt 1-2 KHz.

Bild

Bild

Liggande på golv, - en diskant

Hade hellre byggt surround så här än med dubbla diskanter:
Bild

OBS, en del bas ner till 50 Hz trots halvsluten låda.
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-02 18:30

Blir det inte mer att man vet var högtalaren är när man bara har en diskant och inte får det diffusa ljudet?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-03 16:17

Med enklare surroundeffekter kan det nog vara så, men det tvingar fram en felaktig placering så att det blir mer som en höjdkanal längre fram i rummet. Hur tycker du att det fungerar när du monterat den längre fram i rummet?

Men med lyssningspositionen längst bak i rummet så tror jag att det är värt att prova att bygga en liten rektangulär låda med en diskant och mellanregister i och placera i de bakre hörnen. Den vi har borde inte ge några fördelar med den placeringen.

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-03 22:50

Optimal placering kommer jag inte få i detta rum som det är möblerat nu.
Tycker den jag har satt upp passar bra men jag ska lyssna om jag trivs med ljudet när båda är på plats.

Placering i hörn går inte pga gardin.

Nu när jag skriver så börjar jag undra vad rätt placering är med en surround per sida? Dessutom om man har soffan mot bakväggen.

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-03 22:58

Neuhausen skrev:Med enklare surroundeffekter kan det nog vara så, men det tvingar fram en felaktig placering så att det blir mer som en höjdkanal längre fram i rummet. Hur tycker du att det fungerar när du monterat den längre fram i rummet?

Men med lyssningspositionen längst bak i rummet så tror jag att det är värt att prova att bygga en liten rektangulär låda med en diskant och mellanregister i och placera i de bakre hörnen. Den vi har borde inte ge några fördelar med den placeringen.

Vill du får du gärna göra en ritning med en diskant/bas kanske jag provar det med längre fram.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum