Moderator: Redaktörer
VintageHiFi skrev:Lätt tidskrävande med det fungerar.
Slipa-Lacka-Slipa-Lacka-Slipa-Lacka-Slipa-Lacka-Slipa-Lacka-Slipa-Lacka-Polera-Polera-Polera.
momotom skrev:Jag tycker personligen att det bästa på trä (lite spann på det) är polyurethan. Mkt bra flexförmåga och man kan bygga rikliga färgtjocklekar, så tål en del polering. Tikkurila Temadur 90 tex. Billackeraren borde ha lyckats bättre tycker man. Vad använde dom för färg?
Illuwatar skrev:De som bygger/renoverar musikinstrument av trä borde också vara bra på detta.
paa skrev:På billacker läggs det väl nästan alltid klarlack nuförtiden?
Morello skrev:paa skrev:På billacker läggs det väl nästan alltid klarlack nuförtiden?
Ja, om det är så kallad metallic-lack.
momotom skrev:Även solida färger klarlackas sedan den vattenburna blev ett miljökrav.
Chris71 skrev:Ett klassiskt sätt om man jobbar med klassisk pianolack så bygger man ju upp ytan genom lager på lager och en bearbetning mellan appliceringen genom att stänga porer och jämna ut ytan medels polering tills man kommit upp i en tjocklek som ger önskat djup och glans.
RogerGustavsson skrev:momotom skrev:Även solida färger klarlackas sedan den vattenburna blev ett miljökrav.
Det är väl väldigt länge sedan det kravet infördes?Chris71 skrev:Ett klassiskt sätt om man jobbar med klassisk pianolack så bygger man ju upp ytan genom lager på lager och en bearbetning mellan appliceringen genom att stänga porer och jämna ut ytan medels polering tills man kommit upp i en tjocklek som ger önskat djup och glans.
Är det inte tal om "franskpolering" när det gäller pianon?
Froggy skrev:Precis! Men schellack är inte speciellt resistant mot vätskor och mekaniskt slitage. Därav min fråga om var det ska användas. Kompleterar även med att fråga om det ska kunna repareras vid slitage eller olyckor ?
RogerGustavsson skrev:momotom skrev:Även solida färger klarlackas sedan den vattenburna blev ett miljökrav.
Det är väl väldigt länge sedan det kravet infördes?
Kraniet skrev:Kanske kan ringa Öhman och fråga hur hans snickare gör. För vad jag förstår verkar de få fin finish på hans lådor.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 25 gäster