Audio first design, Fidelia

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Audio first design, Fidelia

Inläggav Chris71 » 2025-02-06 21:16

Hej

Fidelia högtalare har ju uppmärksammats både här inne och på andra ställen för sina kvaliteter.

Jag har varit i kontakt med konstruktören Harry Yeung för att kunna testa den lite annorlunda WG som han använder i den integrerade baffel som högtalaren kommer med, även om det finns planer att sälja en lös WG i framtiden så är det enda sättet idag att köpa hela kitet eller lösa bafflar.
Då jag fått ett OK att köpa några bafflar när nästa leverans kommer så tänkte jag undersöka om det finns ett intresse från andra så kanske vi kan göra något slags gruppköp, så denna tråden får ses som en intressekoll som kan komma att leda vidare till någon slags gruppköp.

Vad det kommer kosta at handla från Brexit land och hur det exakt skall roddas får vi se, men det jag dela med mig av är att ett par bafflar ligger på ca 2000kr enligt vad jag har fått till mig, hur dyrt eller billigt det är får var och en bedöma, men nedan är lite material för de intresserade.

viewtopic.php?f=3&t=75161&p=2329693&hilit=fidelia#p2329693

https://audiofirstdesigns.co.uk/fidelia

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ia-on-erin’s-audio-corner.58943/

https://www.youtube.com/watch?v=NfuBQYeG2hI&t=11s
Bilagor
Skärmavbild 2025-02-06 kl. 20.15.30.png
Skärmavbild 2025-02-06 kl. 20.15.30.png (737.88 KiB) Visad 4089 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Audio first design, Fidelia

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-06 21:43

Jag tar gärna ett par om det är okej!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-07 02:37

MagnusÖstberg skrev:Jag tar gärna ett par om det är okej!

Det var ingen högoddsare, vet ju att du gillar att samla gamalt mög från mig :) Ditt namn stod redan på listan med osynligt bläck.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-07 17:28

Chris71 skrev:

Det var ingen högoddsare, vet ju att du gillar att samla gamalt mög från mig :) Ditt namn stod redan på listan med osynligt bläck.

8O :D

Funtar på en 3-vägare som present till tjejens dotter…
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-07 23:14

MagnusÖstberg skrev:
Chris71 skrev:

Spännande och lite skrämmande, då jag har en sån väldigt mycket på lut med Nbac som bas.
Jag har helt godtyckligt tagit fram såg och penna och gjort en mach-up av en känd burk som vi kan kalla i28 som fått en vindsvåning för en 5" mid och ceramico som var ett Bagby SB acoustic samarbete.

Som vanligt med mina byggen så är det iterativ och utan tidsplan, men låda nr1 finns och är klar till 75% och elementen ligger på lager, 2*SB23 + SB15 och förmodligen en Satori diskant.

spoz

Inläggav spoz » 2025-02-09 12:32

Jag skulle vilja köpa två bafflar.

Hur tillverkas bafflarna? Vilket material + lack används? Jag tänker bara så att bafflarna håller många år.

The baffles are 3D printed, sand blasted and spray painted.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-2181267
Stämmer det här?

Finns det någon information om delningsfiltren?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-09 22:38

spoz skrev:Jag skulle vilja köpa två bafflar.

Hur tillverkas bafflarna? Vilket material + lack används? Jag tänker bara så att bafflarna håller många år.

The baffles are 3D printed, sand blasted and spray painted.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-2181267
Stämmer det här?

Finns det någon information om delningsfiltren?

Om man är intresserad av högtalaren i helhet så tror jag inte att det är något överpris att köpa hela satsen med tanke på tidsbesparing och att man får ett filter som fungerar som avsett, detta är ju trots allt en kommersiell produkt och det är ganska ovanligt att konstruktören är generös nog att låta en köpa väl valda delar av den färdiga produkten.
Men är man intresserad av att göra en reverse engineering på den så verkar det inte helt omöjligt att hitta info för att lägga pusslet, men det är alltså inte huvudsyftet med denna tråd.

Självklart kan jag se var Harry kan dela med sig av gällande material mm, men vad jag kan bedömma från det jag sett så är det definitivt inte en printad produkt vilket vore dyrt och tidskrävande, det ser ut som en industriellt formsprutad detalj som sedan spraymålats med en ganska matt svart.
Bilagor
fidelia_back.jpeg
fidelia_back.jpeg (66.89 KiB) Visad 3277 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-12 00:33

Tro mig, ditt projekt verkar bli vansinnigt mer kapabelt än det jag tänker mig :D

Kommer komplettera med nån bas som legat på hyllan i 20 år…

När finns det möjlighet att kunna ta sig an ett par bafflar?

Chris71 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Chris71 skrev:

Spännande och lite skrämmande, då jag har en sån väldigt mycket på lut med Nbac som bas.
Jag har helt godtyckligt tagit fram såg och penna och gjort en mach-up av en känd burk som vi kan kalla i28 som fått en vindsvåning för en 5" mid och ceramico som var ett Bagby SB acoustic samarbete.

Som vanligt med mina byggen så är det iterativ och utan tidsplan, men låda nr1 finns och är klar till 75% och elementen ligger på lager, 2*SB23 + SB15 och förmodligen en Satori diskant.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-13 00:48

MagnusÖstberg skrev:Tro mig, ditt projekt verkar bli vansinnigt mer kapabelt än det jag tänker mig :D

Kommer komplettera med nån bas som legat på hyllan i 20 år…

När finns det möjlighet att kunna ta sig an ett par bafflar?

Chris71 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Min förståelse var att nästa batch låg ca 3 veckor bort i tiden när vi samtalade, så jag knuffar väl lite lätt på dem första veckan i Mars om jag inte hört något.
Så snart det är grönt ljus så samlar jag ihop intressenter och adresser samt ger ett pris baserat på vad jag vet då.

Om allt klaffar bör vi då kunna ha prylarna i mitten på Mars med lite flyt.

Återgå till DIY-forum