Övre fronthögtalare, paa kan själv, kanske?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Övre fronthögtalare, paa kan själv, kanske?

Inläggav paa » 2024-11-06 16:50

Jag börjar med ett par såna här fyratummare, enligt Soma Sonus recept. De är printade med 0,08 mm skikthöjd i ASA, vilket är en variant av ABS.
Sedan acetonutjämning, putsning med 600-papper, två lager sprejprajmer med mer putsning och ett lager halvblank sprejlack på ytan.
Det hade kanske inte skadat att spreja ett par lager ytterligare med prajmer, men samtidigt så duger det för mig i detta sammanhang.

Bild

På dom tänkte jag montera SB21:or det får nog också duga.

Sen hittade jag två sådana här i högtalarförrådet, dom får väl slinka med, frågan är hur komplicerat filter dom behöver, det har ju förekommit det ena filtret mer komplicerat än det andra, som t.ex i LS 3/5:

Bild

Resultatet kommer väl hänga på filtret...
Senast redigerad av paa 2024-11-24 10:39, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Re: Övre fronthögtalare, paa kan själv, kanske?

Inläggav Maarten » 2024-11-10 13:53

Klart du kan själv! :-). Som du skriver, det hänger på filtret. Och då är det bra att mäta upp elementen först.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-11-10 14:48

Snyggt PAA!
Kul med ett bygge från dig.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-11-10 15:10

Jag höll på att posta synliga bilder med HTTPS, men kom på att det är
mycket bättre att PAA ändrar i förstainlägget (tror inte det är någon tids-
begränsning på det).

Jag kan ju göra så här i och för sig:
Spoiler:
Visa
Bild

Bild

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-11 16:17

Nu ska vi se om det blir rätt med bilderna denna gång!

Bild

Det är min vision, för att det ska lira ihop med dessa huvudhögtalare:

Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-17 16:24

paa skrev:Det är min vision, för att det ska lira ihop med dessa huvudhögtalare:

[ Bild ]

Jag blir lika glad varje gång jag ser dina huvudhögtalarma, ger mig en villhöver känsla! :D

/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-23 12:54

Jag funderar på om jag ska lägga ner jobb på att försänka basarna.
Kef säger att dom bör försänkas mellan 6,35m och 12,7 mm.
Kanten är 6,35 mm hög och jag fattar inte att en 12,7 mm försänkning skulle vara bättre än att montera dom utan försänkning!
Är det för att rättfärdiga montaget bakifrån, som på LS 3/5a eller?
En kant som sticker upp några mm men som inte är koncentrisk, skulle det vara sämre än en kavitet framför högtalaren?

Bild
Numera pensionär.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-23 14:36

Kör ett tonsvep å se så inte coatingen sitter löst.
Om de blir biljud så kan man skära coatingen försiktigt m ett
rakblad å smeta ner lite lim där coatingen vitnat.

SB21 e en riktigt bra skrika trots priset.

Vad gäller filter så skulle ja börja m ett vanligt 12/12dB.
LS3/5A har onödigt krångligt filter.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-23 16:21

Tänkte bygga lågpassfiltret enligt Kef diy-högtalarkit CS1A som har en något förenklad version av filtret till LS3/5A, och sedan försöka meka ihop ett högpass som matchar mot det.
Tycker det ser ut som båda coating och gummikanter är ok, men det visar sig väl?
Numera pensionär.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-23 17:58

Oki!
Ja de kommer å bli bra.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-24 15:52

Jag kollar lite på piPs och beslutar skippa försänkningen av basen!
Numera pensionär.

nijo

Inläggav nijo » 2024-11-27 14:42

Med en 3d skrivare så borde det inte vara så svårt att skriva ut en mall som gör det enkelt att försänka. För prestanda spelar det kanske inte så stor roll. Mer om man tycker det blir snyggare

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-11-27 19:37

Snygghet är svår att fixa med EQ.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-01 20:50

nijo skrev:Med en 3d skrivare så borde det inte vara så svårt att skriva ut en mall som gör det enkelt att försänka. För prestanda spelar det kanske inte så stor roll. Mer om man tycker det blir snyggare

Jag har faktiskt en 3-d printad fräsmall, fast den är till waveguiden och inte till basen, men detta borde väl funka att fräsa försänkningen med:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-01 21:19

Med en sån fin fräs-mall går det absolut att försänka.
Med ett kullagrat frässtål med lagret ovanför skären.

https://verktygsboden.se/hand-elverktyg ... -m-sk-kull

Edit. Nu såg jag att du hade en sån, kanske lite långa skär, men med den höga mallen kanske det går :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2024-12-02 12:56

I den här byggartikeln kan ni se hur jag försänkte icke runda högtalarelement.
viewtopic.php?f=3&t=46306
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-02 14:10

Bra trix där. Jag har dragit några lärdomar idag. Man måste spänna fast fräsmallen mycket hårdare med tvingarna än man tror för att det inte ska vibrera loss och flytta sig.
Sen är det en fördel att man börjar från mitten och jobbar sig utåt med en spiralrörelse så att man når mallens styrkant sist, när man fräser en försänkning, då känns det som det fräser lugnare mot mallen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-02 16:13

paa skrev:Bra trix där. Jag har dragit några lärdomar idag. Man måste spänna fast fräsmallen mycket hårdare med tvingarna än man tror för att det inte ska vibrera loss och flytta sig.
Sen är det en fördel att man börjar från mitten och jobbar sig utåt med en spiralrörelse så att man når mallens styrkant sist, när man fräser en försänkning, då känns det som det fräser lugnare mot mallen.

Tips.
Jag använder mig av dubbelhäftande tejp från biltema.
https://www.biltema.se/bygg/tejp/dubbelhaftande-tejp/dubbelhaftande-tejp-15-m-2000054175?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0rW6BhAcEiwAQH28IgPSVF9P0jXR6UBh5WWrswICNiEEAdmFdnX3b6vqEHccga7SemOdihoCn6gQAvD_BwE
Sitter bättre än man kan tro.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-11 16:05

En del dagar är det uthärdbart ute, här en sådan när det var dags för fasning av kanterna. Front, top och botten är 19 mm och jag tycker det är smidigt att fasa med samma mått som tjockleken, då kommer inte sidor och ändträ sjunka olika vid torkning, utan gränsen går vid delningen och färgen kommer att dölja skarvarna även efter många år.
Sedan var det ju detta att fasen tar max ca 14 mm och det som behövs är en 19 mm fas. Men om man ställer in fräsen att börja ta 19 mm in så kommer det ju inte kunna fräsas hela vägen ut. Men om man sedan vrider upp lådan 90 grader och fräser från sidan så tar man bort det sista och får en fullt färdig fas.
Denna 14 mm fas kan alltså i princip fasa upp till 28mm x 45 grader om man har så tjocka sidor.

Bild

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-01-27 15:31

Det går framåt med små steg, och man får passa på vid dagar med utetemp över nollan.
Lite spackling har jag hunnit med, Biltema sprutspackel och så slipning. Ska bli rollning med Jotun Lady i Stockholms-vitt innan jag monterar ihop dom, annars vet man hur det går...

Bild

Har även plockat ihop något som ska likna ett basfilter till Kef B110A enligt originalschemat till Kef CS1A. Det är ett schema som Kef simulerat fram för att komma så nära LS 3/5A som möjligt, men med färre komponenter än i originalets komplicerade filter. Har byggt filtret av en blandning av skåpstädning och några nya komponenter.
Några av mina gamla komponenter ligger några procent (max 10%) från Kef-schemats värden, så vi får väl se varåt det lutar, det viktigaste blir väl att få ihop det med diskanten och där finns det inget färdigt att utgå ifrån.

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-01-31 07:48

Det ser riktigt fint ut paa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-02-15 19:22

Nu har jag fått ihop första lådan, med basfiltret monterat innanför det skruvbara bakstycket, och diskanten kopplad för externt filter vid testning.
Det är 25 mm skumdämpning runt sidorna och ett draperi av tjock fårullsfilt (tänk Hiraga- eller Carlsson-filt) hängande mellan element och filtret, borde funka tycker jag?
Nu blir det en vecka med sportlov med barnbarn på besök mm, så utprovning av diskantfilter får anstå tills vidare.

Bild

När det gäller färgen så har jag målat med Jotun Lady. Jag drog ut färgen med pensel och rollade den slät med skumroller. Det ger en lätt men trevlig knottereffekt, som döljer ojämnheter på ett praktiskt sätt.
Jag hade två olika burkar med Stockholmsvitt som blivit stående. Den nyare var i en kanske tre år gammal plastburk, men när jag öppnade den så luktade det så mycket skunk så det var otänkbart att chansa med den. Då tänkte jag att den äldre, kanske ett par år till, var nog körd också. Men när jag öppnade den så luktade färgen som färg brukar lukta, och det var inget skinn på eller nånting. Det intressanta är att det var i en plåtburk! Jag målade alltså med den och färgen torkade som den skulle.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-20 19:22

Nu har jag mekat ihop ett testfilter för diskanten med waveguiden som ska jobba ihop med Kef-basen och dess filter.
Så här ser diskantfiltrets schema ut så här långt jag moddade SB:s eget filter för diskanten och där satt 6,8 ohms dämpning före filtret, men med waveguiden på plats så blev det ca 6 dB starkare än Kef-basen så jag klämde in ett L-Pad dämpnät direkt före diskanten för att sänka dessa 6 dB:
Bild

Så här ser mätningen ut, den är gjord på 1 m avstånd med Omni-1 mikrofon och Holm Impulse mjukvara med ett M-Audio ljudkort. Det är 1/12 oktav utjämning, problemet är att det blir en bulle på ca 5 dB centrerat runt 5-6 kHz:
Bild

Bullen verkar få energi både från bas och diskant. Har ni något gott råd, ska jag ge mig på det ena eller andra filterhalvan, eller kanske stoppa in en gemensam sugkrets före båda filterhalvorna?
Basens filter har jag tagit från KEF CS1A, det finns ett datablad med ritningar och schema till den konstruktionen här:
https://www.almeida.de/bau/ls35a/CS1A.pdf

F.ö. ser ju SB-diskanten i waveguiden väldigt jämn och bra ut mellan 8 och 20 kHz!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-20 19:35

Bullen verkar som gjord för att kunna tas ner på totalen istället för på elementen för sig. Dels är bullen mjuk, dels får resultatet en påverkan på bägge elementen så att var och en blir likt det som respektive element skulle se ut om man åtgärdar de för sig.

Normalt åtgärdar jag varje element för sig. Fasdifferensen mellan elementen från 3 kHz till 4,5 kHz ser ut att vara ungefär 90 grader. Tippar att det kommer bestå.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-03-20 19:42

IMG_3383.jpeg
IMG_3383.jpeg (324.53 KiB) Visad 4159 gånger
Du behöver låta diskanten börja falla något tidigare, kring 8 kHz bör den börja falla/vika av, om du inte istället sänker basen så den delas av längre ned. Du kan alltid ändra komponenternas värde i basen lika mycket procentuellt för troligtvis bibehållen funktion. (Kan påverkas av annorlunda impedans men den lär vara hyggligt lik däromkring)

Att höja delningen något bör iaf kunna förbättra bullen.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-03-20 19:51

Det är för mycket överlapp i delningen, vilket skapar bullen. Filterflankerna skulle också må bra av att ses över (de matchar dåligt och är ojämna).
Dock svårt att säga du ska göra då basfiltret inte visas men fler komponenter i bas och diskantfilter (dvs brantare filter), och/eller att du ökar värden i basfilter; hellre sänka delningen än höja den med tanke på elementen (frekvensgång, spridning och förmodligen distorsion) och ännu hellre brantare delning. Men det senare är lite svårare.

Edit: Du kan testa med större spole till bas eller hellre lägga till ytterligare konding och spole för att få till en flank vid ca 3 kHz.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-20 21:41

Maarten skrev:Det är för mycket överlapp i delningen, vilket skapar bullen. Filterflankerna skulle också må bra av att ses över (de matchar dåligt och är ojämna).
Dock svårt att säga du ska göra då basfiltret inte visas men fler komponenter i bas och diskantfilter (dvs brantare filter), och/eller att du ökar värden i basfilter; hellre sänka delningen än höja den med tanke på elementen (frekvensgång, spridning och förmodligen distorsion) och ännu hellre brantare delning. Men det senare är lite svårare.

Edit: Du kan testa med större spole till bas eller hellre lägga till ytterligare konding och spole för att få till en flank vid ca 3 kHz.

Om du kollar länken till PDF dokumentet som jag skrev, så finns basfiltret med där.
Numera pensionär.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-03-20 21:49

Ok, då hade jag testat att hänga på en spole till efter C2 (testa typ 1 mH) och/eller öka värdet på C2 en hel del. Dra till med typ 10-20 uF och se vad som händer och justera sen utifrån det.
(Det var höga värden på L1 och L2).

Du kan även behöva justera diskantfiltret och hänga på en konding till, typ 10 uF.

Til sist kan du testa med omvänd polaritet och se vad som händer då. Trial&error när man inte simulerar. :-)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-21 19:41

Omvänd polaritet skapade en djup dal.
Provade sedan det enklaste först, mindre konding till diskanten, 2,2 uF. Gav nästan ingen skillnad!
Sen provade jag att lägga till en konding till för att skapa ett tredje ordningens högpassfilter. Fortfarande var bullen kvar.
Då provade jag ett första ordningens filter med 1 uF för att kolla vad som egentligen händer, då sjönk nivån i diskantregistret men en bulle var ändå kvar!
Undrar om det är något med waveguiden som skapar bullen?
Jag har tänkt ett varv till när det gäller gemensam sugkrets, och jag är tveksam till om det fungerar när det inte sitter något mellan förstärkarutgången och sugkretsen.
I vilket fall så vill jag så långt som möjligt inte röra basfiltret som KEF har lagt ner mycket ansträngning på, utan jag vill anpassa diskantfiltret så det funkar.
Eftersom det är en bulle i diskantens frekvensgång så tänker jag att jag får prova att stoppa in en sugkrets närmast diskanten.
Jag riskerar nu att behöva komplettera med lite komponenter för att komma vidare...
Numera pensionär.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-03-22 11:51

Ja, vågledaren ger sannolikt en topp 6-7 kHz, här kan du se liknande beteende, vilket också har att göra med sb26adc, här med Sonasomus 6"-vågledare:

Bild

Notera att filterflankerna är relativt likartade och utan överlapp, vilket det inte är med ditt filter ovan där basen lirar upp till 6 kHz. Dvs toppen i den summerade responsen beror till stor del på detta överlapp i filtren mellan 3-6 kHz. Det är av detta skäl jag hade valt att ändå se över basfiltret. Du väljer så klart.
Sugkretsar nära delning blir ofta problematiska pga fassprången men du kan förstås testa. I det läget du är i och med fortsatt låst basfilter är det bara att labba på med diskantfiltret.
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till DIY-forum