Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:6 st 2,2 mH, räcker det inte med 3? Å andra sidan är just basfiltret kasst simulering pga att jag inte har uppmätt impedans för wo24p, varför det är bra med extra spolar och kondensatorer i olika storlekar för att laborera fram verkligt basfilter.
I-or skrev:Dagens väldimensionerade spolar med kärna (järn, stål, ferrit, järnpulver m.m.) uppvisar mycket låga olinjäriteter även vid hög strömstyrka. Detta har dock inte alltid varit fallet, varför äldre komponenter ofta drabbades av mättnad med klart hörbara följder.
Kurben skrev:Nu har jag fått ihop en, men det saknas komponenter till delningsfilter som är på väg...
Tänker montera ihop en först för att mäta på innan jag skruvar ihop alla tre.
[ Bild ]
Maarten skrev:...
Hursomhelst, i höstas var jag hemma hos AVR7000 (Stefan B) och blev stärkt i min idé om att bygga väggplacerade högtalare.
....
[ Bild ]
Maarten skrev:.... samt att basen även är relativt nära mellanregister för att undvika vertikal lobing ...
I-or skrev:Morello skrev:Mot bakgrund av ovanstående, på vilken höjd skulle du placera diskantelementet i en konventionell två- eller trevägskonstruktion?
Gärna ca 120 cm över golv, vilket förstås kan översättas till så högt som möjligt för typiska lådor (man måste dock av diffraktionsskäl behålla ett visst avstånd till baffelns övre kant). För tvåvägskonstruktioner bör man nog dessutom vara uppmärksam på var baselementet (som måste följa med upp av vertikala spridningsskäl) då hamnar i höjdled med tanke på rumseffekter för lågfrekvensen. För en trevägskonstruktion, som jag definitivt alltid förespråkar, kan baselementet placeras lågt, vilket medför att man undviker sådana problem.
kan du inte skissa upp det lite?Froggy skrev:Om SB26 är 1200 mm över golvet och det är 170 mm mellan SB26ADC och SB17NBAC så hamnar SB17 1030 mm över golvet när . Om baselementet placeras 45° mot golvet/vägg och med magneten ut à la Carlsson 4-vägare så blir c-c bas-SB17 ca 900 mm vilket är ca 1,2 gånger våglängden vid 450 Hz (våglängden ca 760 mm , 900/760=1,19), baselementet har då stöd av golv och vägg i hela arbetsområdet (<450 Hz).
En hög högtalare blir det
Froggy skrev:Om man skippar 45° à la Carlsson och flyttar ned baselement ända till golvet och så nära väggen magneten tillåter så få man stöd av väggen nästan till 450 Hz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 152 gäster