3-Väggaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: OA-73XL

Inläggav juanth » 2024-04-13 20:00

Välkommen till en värld av trianglar. :mrgreen:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-04-14 03:52

juanth skrev:Välkommen till en värld av trianglar. :mrgreen:

Det var fan värre än lustiga huset, tänk om man hade kunnat räkna ut hur något skulle bli innan man höfta på sågen, men på något sätt gick det hyfsat till slut.

Kan inte säga att jag är 100% nöjd med bakstycket som blev onödigt krångligt, men det gav ju nån extra liter.

Så nu skall det bara in lite bitumen, fluff och kablar och kanske leta rätt på någon snygg list så att det inte gör ont i ögon att titta på dem, men hann i alla fall dra det grova sandpappret så man får väl kalla det ett helt OK dagsverke. Nu blir det liter filterklurande kanske lite färg, har ju ingen aning om vad detta blir men är lite optimistisk och nyfiken.
Bilagor
image6.jpeg
image6.jpeg (142.91 KiB) Visad 7027 gånger
image7.jpeg
image7.jpeg (133.16 KiB) Visad 7027 gånger

makesrain

Inläggav makesrain » 2024-04-14 12:36

Chris71 skrev:
juanth skrev:Välkommen till en värld av trianglar. :mrgreen:

Det var fan värre än lustiga huset, tänk om man hade kunnat räkna ut hur något skulle bli innan man höfta på sågen, men på något sätt gick det hyfsat till slut.

Kan inte säga att jag är 100% nöjd med bakstycket som blev onödigt krångligt, men det gav ju nån extra liter.

Så nu skall det bara in lite bitumen, fluff och kablar och kanske leta rätt på någon snygg list så att det inte gör ont i ögon att titta på dem, men hann i alla fall dra det grova sandpappret så man får väl kalla det ett helt OK dagsverke. Nu blir det liter filterklurande kanske lite färg, har ju ingen aning om vad detta blir men är lite optimistisk och nyfiken.

Ascool design!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Chris71

Re: 3-Väggaren

Inläggav Chris71 » 2025-04-17 19:01

Det här kan vara min evighetstråd, men så kan det ju vara när man valt en konstig väg att lösa ett problem som kanske inte ens finns i någon annans huvud än mitt.

Men varje gång som jag försökt glömma bort att jag tagit mig an utmaningen så kommer det fram gång random människa på stan, en så där alldeles vanlig typ som inte hänger på Faktiskt hela dagarna och säger, -Hur går det med 3-väggaren?
Så tydligen är det inte bara jag som ser en potential att kunna hänga upp en högtalare på väggen för att göra den bättre hälften glad men utan att försaka allt för mycket av känslan av en ordentligt fullvuxen respons.

Jag kan säga att det var inte alls långt borta med den senaste inkarnationen som var en studie i oregelbundna trianglar och 3 element vilket var halt i linge med den ursprungliga idén, men det var något som skavde lite när det kom till 2 små detaljer, jag var inte helt nöjd med elementens inbördes placering på baffeln vilket var helt baserat på lådans former, men så var det, det där med portning.
Ur ett responsperspektiv så saknades det inte mycket alls, det lät tvärt om riktigt kul när man vred på och slotporten började göra sitt, men det kunde likaväl kännas lite för lamt när man lyssnade mindre starkt.

Så sagt och gjort, fram med skolböckerna och fundera ett var vill, kan det gå att komma nära nog till väggen för att dra nytta av OA högtalarnas väggstöd och samtidigt få fram lagom mycket direktivet för att det skall kännas modernt och responsivt?
Jag råkade ju ha ett par utmärkta Bliesma T34A som gjorde ett fenomenalt jobb i OA51, tänk om man kunde ta ännu mer kontroll över dessa i någon slags d'appolito konfiguration, det blir ju förvisso bara en 2,5vägshögtalare men fortfarande med 3 element, kanske kan man då få nog mycket konarea för att lösa responskurvan.

Många tankar så ledde till brödburken som den döpts till av vissa, alla trianglar är bytta mot idel mjuka former och baffeln har fått låna vissa drag från rävL

Den föddes på bänksägen förra veckan och sen den fått följa med till stan så har de sågade MDF böjarna fixerats med 2 generösa strykningar med vitlim, baffeln har genomgått 3 omgångar med Rävifiering och akademin och Maarten förlåter språkbruket, men nu börjar jag se ljuset i tunnels slut så med lite tur så kan dämpning och element kunna vara inte allt för långt bort.

Huruvida visionen kommer närmare verkligheten denna gång återstår ju att se, men det känns onekligen som förutsättningarna är rätt nu skall jag bara snubbla vidare mot målet att kunna lyssna och mäta.
Bilagor
Brödlådan.jpeg
Brödlådan.jpeg (210.53 KiB) Visad 6366 gånger

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-17 21:00

Anar att det finns potential i brödlådan, kämpa på!
Att ha alla fingrar kvar efter de sågövningarna får ju räknas som en seger i sig :lol:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-17 21:58

Det ser ju riktigt najs ut :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-17 22:15

Brödlådor :!: :?:

De uttrycket låter bekant :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-18 19:20

Vilka tre väggar rör det sig om? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-18 21:48

Nattlorden skrev:Vilka tre väggar rör det sig om? 8)

I tider som dessa trodde jag det var uppenbart, Väggen de hänger på, väggstödet och den heliga vägg av musik som flödar från dem....

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 03:06

Det är ju ganska uppenbart att man upprört några HifI gudar när man ens tänkte tanken på att hänga upp en högtalare på väggen men begränsad fysik volym och förvänta sig att den skall göra jobbet av en fullvuxen golvstående modell, men vem sa att man bara skall ta sig an de enkla projekten.

Nu har jag kommit fram till iteration 3 av detta projektet och tråden börjar kännas minst sagt gammal så det är dags att komma vidare så att man kan fundera över andra projekt.

Min första låda svällde i alla dimensioner till jag i princip lika gärna kunde skruvat upp en golvhögtalare på väggen och det var ju aldrig tanken, nr2 var en kul experiment med former och jag är fortfarande inte övertyga om att jag var helt fel ute då det mätte ganska trevligt lät kul och med slitsporten så grävde de anständigt djupt, men något gnagde lite när det gällde elementplaceringarna och det var inte heller en helt trivial låda att bygga.

Så då är vi nu framme i nutid och det är dags för "brödboxen" att göra entre.

Min 3-vägs ide har fått styka lite lite på foten till förmån för lite etablerade principer och mindre ren och skär uppfinnarlusta.

Jag har helt ogenerat stulit appolito konfiguration och satsat på en 2.5vägs utförande, anknytningen till det orthoakustiska är väl närmast ett klassiskt carlssonfilter med 1a ordningen för basen och ett andra ordningens för diskanten.
Leverantörer av element har jag rationaliserat till att helt enkelt använda det bästa jag hade liggandes och se till att förutsättningarna är rätt för att kunna få ut det mesta av vad jag har. Då jag inte hade oändliga resurser av Purifi basar så har jag 2 olika varianter, i den ena högtalare spelar pappvarianten av den långslagig 6.5" basarna i par och i den andra aluvarianten av samma element.

Tanken var att damma av mina Bliesma T34A som inte använts sen de huserade i mina OA51, men på något underligt sätt så hade den ena gått och dött så jag fick låna in ett Satori TW29 istället, vilket var kortvarig lycka då den läcker någonstans och påverkas av trycket i lådan så det är något som jag måste lista ut hur det gått till.

Men trots alla troll som verkar gå i detta bygge så är jag nöjd med några insikter.

Om man dimensionerar en låda korrekt, och ser till att ha tillräckligt med drivning så kan det bli en trevlig upplevelse med pigga transienter och en stabil basrespons även från en ganska liten låda.
jag ville testa en setup som är tänkt att sitta uppe och vara relativt diskret men ändå klar det mesta av normal lyssning och säker det inte till så finns en BS22 att lasta av med nedåt även om den inte gör mycket skillnad vid normal lyssning.

Jag hade lekt med lite olika former och kommit fram till ungefär följande, lådan skulle medge en väggnära montering av basen, minst lika nära som i en OA51, det organiska skulle vara en lek men rundade former då jag redan tidigt bestämt att bygga någon med en baffel inspirerad av Räv-L så på något sätt vile jag fortsätta de fasade kanterna med en fortsatt rundad form.
Nyfikenhet på hur man jobbar med sågad MDF för böjda former kändes som passande för detta projekt, dessutom så snodde jag ogenerat baffelvinkeln från NHT högtalarna så On-axis är 23grader inåtvinklad mot lyssningsposition.

Nu är ju allt tidigt och med omaka basar och diskanter så är det ju inte idealiskt med det lilla som jag kunnat höra så länge är kul, responsivt och alldeles för lätt att vrida upp då det inte finns något som sätter stopp.

Mätningar har varit väldigt rudimentära och endast för att jobba fram ett filter men så småningom kommer det mer info.
Bilagor
image14.jpeg
image14.jpeg (1.07 MiB) Visad 6050 gånger
image15.jpeg
image15.jpeg (1.55 MiB) Visad 6050 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (148.5 KiB) Visad 6050 gånger
image12.jpeg
image12.jpeg (155.36 KiB) Visad 6050 gånger
image11.jpeg
image11.jpeg (143.34 KiB) Visad 6050 gånger

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-04-28 06:26

Stiliga, nu börjar ju designen bli riktigt smakfull!
Roligt att du kommer framåt med dina tankar och experiment. :)

Tack också för NHT:s baffelvinkel, jag tänkte senast här om dagen på att jag skulle stjäla den till ett eget bygge framöver...

Jag har läst att det påstås att män ofta tänker på romarriket, men det är uppenbarligen helt fel, baffelvinklar verkar det vara!? :D

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-28 07:37

Snyggt Chris.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-28 10:31

Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY. :D

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 13:35

smile skrev:Stiliga, nu börjar ju designen bli riktigt smakfull!
Roligt att du kommer framåt med dina tankar och experiment. :)

Tack också för NHT:s baffelvinkel, jag tänkte senast här om dagen på att jag skulle stjäla den till ett eget bygge framöver...

Jag har läst att det påstås att män ofta tänker på romarriket, men det är uppenbarligen helt fel, baffelvinklar verkar det vara!? :D

Självklart tänker vi oftare på bafflar än Brutus, nu vet jag inte om NHT var först eller om de stulit den i sin tur, men vid detta laget så har väl ganska många smarta personer verifierar att den optimala vinkeln är någonstans 22-24grader så varför inte testa 23 tänkte jag.

Designmässigt så är ju alla mina kreation någon slags modifierad klon eller ett helt random kaos som uppstått i mitt huvud, här kan vi ju ändå tala om nån form av röd tråd och tanke. Det är högtalarbrutalism, jag visste ju ungefär hur mycket volym jag behövde, hur lite baffel jag kunde klara mig med, detta kombinerat med 23grades vinkel gav resten.
Självklart kunde mycket tid ha sparats om resten fått vara raka sidor men då hade jag inte fått lära mig hur man spårar MDF för att få böjda former och sen hade det känts fel att lägga dagar på att forma kanterna på baffeln om lådan se skulle bli en box.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 13:42

sammel skrev:Snyggt Chris.

Tackar Sammel, faktiskt lite nöjd själv oxå.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 14:00

Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY. :D

Det tränade ögat ser ju att finishen bara är rudimentär för att få flytta in från garaget, men det sjukaste är att när man lite stolt frågar damen om form och storlek är lagom liten och diskret för att få husera i vardagsrummet, -Kunde du inte byggt dem så att de gick hela vägen från golv till tak så att det blivit lite med som en pelare som kunde bli en design feature?

Så vem vet vart detta kan ta vägen innan det är klart, hon hade ju naturligtvis missat tanken med en kompakt fullregister högtalare, men det öppnar ju upp spännande möjligheter.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-28 16:32

Spelar dom så e dom ju klara :wink:

De där e riktig coolt...
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-28 16:52

Chris71 skrev:
Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY. :D

Det tränade ögat ser ju att finishen bara är rudimentär för att få flytta in från garaget, men det sjukaste är att när man lite stolt frågar damen om form och storlek är lagom liten och diskret för att få husera i vardagsrummet, -Kunde du inte byggt dem så att de gick hela vägen från golv till tak så att det blivit lite med som en pelare som kunde bli en design feature?

Så vem vet vart detta kan ta vägen innan det är klart, hon hade ju naturligtvis missat tanken med en kompakt fullregister högtalare, men det öppnar ju upp spännande möjligheter.

Baslådorna fixade - och det vad hon som valde dem - perfekt jobbat! :D :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-04 01:16

Vad är bra? och framförallt vad är tillräckligt bra?

Om jag hade stuckit till någon trevlig och pålitlig person en lagom stor bunt sedlar så kanske jag hade suttit nöjd i en stol de senaste 20-30åren och lyssnat på musik istället för att stå i slipdammet från mdf, men hur kul hade det varit?
Vad som är roligt är att lyssna på musik och bara bläddra i minnet över trevliga låtar som man vill lyssna på igen och se om de låter lika bra som man minns dem, ibland låter de faktiskt bättre och då är det ju extra kul.

Nu kan ju omdömet vara fördunklat av en veckas allvarlig mancold men det är sällan något känts så rätt på en gång, men nu när jag trots en del tekniska utmaningar som vanligt hade ett par spelande högtalare och en ide om hur ett filter skulle kunna se ut så var det en välbehövlig knuff och lite goda råd som äntligen tog mig vidare till filterversion 0.9 eller vad skall kalla det och om det kommer bli ännu bättre i framtida versioner så ser det lovande ut.
Bilagor
Skärmavbild 2025-05-03 kl. 20.58.42.png
Skärmavbild 2025-05-03 kl. 20.58.42.png (202.16 KiB) Visad 5622 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-04 16:47

Snygg rundning Chris och kul att du även postar mätningar!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-04 23:42

Maarten skrev:Snygg rundning Chris och kul att du även postar mätningar!

Tackar, om bara förkylningen släpper så skall jag försöka släpa ut prylarna och få lite mer ofärgade värden, men det initiala ser ju ändå ganska OK ut för ett första testfilter men är nyfiken på vad botten har att erbjuda då basstöden uppför sig enligt design och märks inte alls på normal volym utan kliver bara in när det börjar svänga lite så känslan är att högtalaren har potential att hantera god del av registret själva.

Skall verkligen försöka komma igång med spinorama på allvar i sommar.

Tackar för inspirationen med fasningarna, de kommer att komma igen i minst 2 andra iterationer inom kort.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-09 07:51

Chris71 skrev:Skall verkligen försöka komma igång med spinorama på allvar i sommar.

Spinorama-mätningar tycker jag är så mycket mer givande, lärorikt och informativt än vanliga mätningar från en punkt. Gör man det dessutom någorlunda reflexfritt (t ex utomhus), så har man totalt sett en oerhört mycket bättre utgångspunkt och grund att stå på. Så testa!
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-05-09 08:00

Chris71 skrev:

Påminner om mitt Ex då jag byggde mina vägghängda högtalare. Min tanke var ju att göra dom små och vägghängda så de skulle bli accepterade.
Varpå hon då sa "men måste dom inte vara stora för att det ska låta bra?". Där fick man för att man tänkte på WAF..

Men tydligen är det viktigare med WAF av en som person än av ens högtalare :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-05-09 12:20

Ja du ser, storleken HAR betydelse. 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-09 13:35

Kraniet skrev:
Chris71 skrev:

Påminner om mitt Ex då jag byggde mina vägghängda högtalare. Min tanke var ju att göra dom små och vägghängda så de skulle bli accepterade.
Varpå hon då sa "men måste dom inte vara stora för att det ska låta bra?". Där fick man för att man tänkte på WAF..

Men tydligen är det viktigare med WAF av en som person än av ens högtalare :D

Förmodligen är det den sista pusselbiten av högtalardesign som jag aldrig kommer att förstå till fullo, men spelar det egentligen någon roll, plötligt öppnade sig en möjlighet som jag aldrig hade kunnat drömma om i min vildaste fantasi, jag har mer eller mindre ett carte blanche att nyttja de ca 60liter under högtalaren och ytterligare 100 liter ovan till att bygga ett integrerat basstöd.

Temporära mätningar gör ju gällande att det inte saknas speciellt mycket botten när man väl får Purifi elementen att jobba lite, men det hindrar ju inte alls tanken på att göra en kavitet ovan och under som hänger ihop som en volym, det skulle ge tillräckligt med utrymme för ett par pigga 10" basar som dammar av golvreflexer och fyller på i området 16-30Hz relativt stressfritt så att THD på basstöden matchar purifi elementen.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-05-10 20:13

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-10 23:19

Tack för referensen, har nog läst det någon gång tidigare oxå då det är väldigt sällan man är den första att tänka en tanke :)

Jag har blivit så gamal att jag inser att allt jag gör inte behöver vara unikt, det är helt OK att "stjäla" så länge upphovsperson hålls skadefri och eventuellt kan tackas på något sätt.
Tidigare hade jag ju en horisontell variant som självdog pga väldigt låg WAF men inser nu att det finns 2 dimensioner som är godkända att jobba med inredningsmässigt, höjd, bredd och djup så länge som man bara väljer 2.

Tanken är nog ganska klar i huvudet iaf, nuvarande högtalare får leva så länge filter skall utvecklas och mätas in, samtidigt kommer det designas en låda från golv och så högt upp det krävs för volymens skull som när den dagen kommer appliceras som en piggy back på befintlig konstruktion, med 1-2 rejälare basar som avlastning i de 2 lägsta oktaverna.

Föregående

Återgå till DIY-forum