Waveguide SB26ADC/CAC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Re: Waveguide SB26ADC/CAC

Inläggav RSG » 2025-02-22 00:26

Vackert!
Bra jobbat :!:

/Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-22 09:47

Den ser ju väldigt fin ut i toppen.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-22 11:29

Fostex skrev:Kom över en bild på Purifi's vågledade (vågledda?) diskant, vars fassköld ser intressant ut. Ingen form jag sett förut. Tyvärr har inga specifikationer eller mätningar tillkännagetts ännu.

[ Bild ]

[ Bild ]

Tack för de bilderna! Här ser man bättre. Gissar ett den yttersta ringen (och i viss mån mitthålet) är det som fixar så fantastiskt god spridning enligt den gamla enkla Huygens princip som väl en del läste på gymnasiet. Som också observeras t ex för vågor mellan vågbrytarna i hamnar.

Så här ser Johan's senaste mätningar ut jämfört mot den första samt även den djupare TW29 med och utan vågledare:

Johan_WG4-4_med_hål_mittplupp_vs_andra.png
Johan_WG4-4_med_hål_mittplupp_vs_andra.png (249.42 KiB) Visad 3011 gånger

Alla dessa har DI runt 5 i översta diskanten, vilket nog kommer att motsvara ett DI om 10 när man mäter full Spinorama, dvs hela varvet (360 grader).
Så än så länge ingen vinst där men en stor vinst med hög känslighet och utjämnad frekvensgång. Räv-L-baffel kommer inte att behövas med denna vågledare.

Här är en uppdaterad bild på hur profil och frekvensrespons i referensaxel hänger ihop. Det som inte är med är spridningen och man kan anta att den är inversen av vågledareffekten i referensaxeln (HOR 0), dvs, ju mer lyft vågledaren ger, desto mer riktad och mindre spridning.

Jmf_profiler_respons.png
Jmf_profiler_respons.png (77.71 KiB) Visad 3011 gånger

Här ser man hur förbaskat bra Purifi sprider jämfört mot senaste prototypen:

Jmf_Purifi-PTT1.3-polar.png
Jmf_Purifi-PTT1.3-polar.png (313.05 KiB) Visad 2985 gånger

Purifis diskant vore perfekt i t ex Calzones och så gott som alla andra högtalare för den delen om man vill lägga lite pengar på sin anläggning!

Det som alltså behöver jobbas mera på är spridningen.

Uppföljning och fortsättning:
Mig själv skrev:Summering av kommande steg:
1: Tillse att diffusorplattan kommer närmre domen (ca 1,2 mm)
2: Borra hål i diffusorplattan.
3: Göra en liten större diffusorplatta och i steg gå från att borra ett litet hål till större hål.

4: Brantare vinkel i innerdel (den övre varianten i bild ovan, fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)
5: Lägre profil och mindre diameter (skala ner från 150 mm till 100-120 mm. (Den undre varianten i bild ovan).

Förhoppningsvis räcker dessa steg. Purifis mer avancerade lösning ger fler variabler och är därmed krångligare att få till utan avancerad simulering.

Punkt 1-3 klara och de blev som vi hoppades på. Punkt 4 och 5 modifieras en smula till att innefatta en yttre ring á la Purifi och höja profilen något i mellandelen för att öka på nivån och minska spridningen i registret 1- 6 kHz.
Samt:
6: Minska ner mitthålet från 6 mm till 3-4 mm.
7: Testa med varianter av lite svagare vinkel i innersta delen då vi nu fått upp nivå med mittpluppen.

T ex så här (med varianter):

Nya_förslag_WG.png
Nya_förslag_WG.png (205.48 KiB) Visad 3011 gånger

Till sist, Johan skickade denna: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -part-2-16

Intressant att det inte går att få ner andratonen helt pga ljudtrycken som krävs från en liten yta och att det är därför de valt en stor dom, 33 mm:
However, in order to have 94dB SPL hitting your ear from, say, 2m distance, we need a much higher SPL locally at the radiator surface. This is where the radiating area matter a lot: it takes a given volume displacement (or rather volume acceleration, to be precise) to reach 94dB at 2m distance...
Now, at such high SPL, the air is noticeably nonlinear. ..
Such a nonlinear relationship creates harmonic distortion, mainly 2nd harmonics but also a little bit of higher harmonics. In fact, most good tweeters have their 2nd harmonic distortion limited by this fundamental mechanism. Comparing same-sized tweeters at the same SPL reveals a shockingly consistent lower floor of the 2nd harmonic distortion. This is to be blamed on our atmosphere rather than the tweeter it self. For some reason, this has remained a well-kept secret.

De vet vad de gör:

:D
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-02-25 13:26

IMG_3151.jpeg
IMG_3151.jpeg (600.81 KiB) Visad 2928 gånger

Angående det jag skrev här som du svarade på Maarten så syftar jag på över den frekvens där domens storlek överstiger våglängden, dvs 13495 Hz/2,54cm och att det däröver ger att domen inte längre jobbar kolvformigt utan börjar bryta upp, olika delar rör sig oberoende av varandra. Att sedan den fullständiga uppbrytningen i form av rejält ökad amplitud kommer en bra bit efter 20 kHz stämmer förstås.

Den delen av tonkurvan tänker jag kan kräva specialbehandlingen i en wg, olika material och form på domen ger olika beteenden. 1/4 våglängd får då plats på de första 6,35 millimetrarna räknat från kalottens kant och utåt på wg.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-25 14:35

Men det är ju inte vågutbredningen i luft som här berörs utan vågutbredningen i domen, vilken beror av materialegenskaper och form/dimensioner hos domen (som ger styvhet etc). T ex är vågutbredningshastigheten i metall väldigt mycket högre än i luft * och form/dimensioner påverkar också (just därför det är en dom eller sfär som fördelar de interna spänningarna jämnt och därmed tål avsevärt högre mekaniskt tryck/belastning).

Eller missförstår jag vad du menar?

* Edit, ca 5000 m/s istället för 343 m/s. Vilket då med ditt ex motsvarar en våglängd om 37 cm vid 13495 Hz.
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-16 15:49

Johan fick tid att testa några fler, som kanske främst syfta till att testa olika storlekar på ringen (coherer), samt storlek på uppborrat hål men också med en extra ring? (Spännande!) Johan kan förklara om någon undrar.
Dessa blev ett litet steg snett bakåt mot den bästa (v.4-5) från tidigare testomgång.

Nere till höger är den varianten som var bäst i förra testomgången och som synes är den trots allt bättre än alla de senaste varianterna. Då vet vi det! :)

Bild

Jag tror att förslagen jag gav ovan ännu inte är testade.

Maarten skrev:Så här ser Johan's senaste mätningar ut jämfört mot den första samt även den djupare TW29 med och utan vågledare:

Johan_WG4-4_med_hål_mittplupp_vs_andra.png

Alla dessa har DI runt 5 i översta diskanten, vilket nog kommer att motsvara ett DI om 10 när man mäter full Spinorama, dvs hela varvet (360 grader).
Så än så länge ingen vinst där men en stor vinst med hög känslighet och utjämnad frekvensgång. Räv-L-baffel kommer inte att behövas med denna vågledare.

Här är en uppdaterad bild på hur profil och frekvensrespons i referensaxel hänger ihop. Det som inte är med är spridningen och man kan anta att den är inversen av vågledareffekten i referensaxeln (HOR 0), dvs, ju mer lyft vågledaren ger, desto mer riktad och mindre spridning.

Jmf_profiler_respons.png

...

3: Göra en liten större diffusorplatta och i steg gå från att borra ett litet hål till större hål.

4: Brantare vinkel i innerdel (den övre varianten i bild ovan, fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)
5: Lägre profil och mindre diameter (skala ner från 150 mm till 100-120 mm. (Den undre varianten i bild ovan).

Förhoppningsvis räcker dessa steg. Purifis mer avancerade lösning ger fler variabler och är därmed krångligare att få till utan avancerad simulering.

Punkt 1-3 klara och de blev som vi hoppades på. Punkt 4 och 5 modifieras en smula till att innefatta en yttre ring á la Purifi och höja profilen något i mellandelen för att öka på nivån och minska spridningen i registret 1- 6 kHz.
Samt:
7: Testa med varianter av lite svagare vinkel i innersta delen då vi nu fått upp nivå med mittpluppen.

T ex så här (med varianter):

Nya_förslag_WG.png

sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-05-16 16:17

Jag gissar att 4-5 är bättre eftersom den är mycket närmare membranet. 6-10 är ganska lik men ligger nog två mm längre bort från membranet. Ska göra en 3d printad variant på 4-5 istället för min hemmasnickrade variant med papp och tejp. Jag ska även printa waveguider utifrån Mårtens tidigare förslag.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-16 18:46

Mycket spännande.
4-5:an ser ju fin ut :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-17 19:24

Ja, den ser jättebra ut i frekvensgång (bättre än nästan allt annat) men spridningen behöver (om möjligt) ökas i registret 15-20 kHz och minskas 2-8 kHz (lättare att få till och kanske det som är rimligt att sikta på).

Se nedan GIF mellan jämförelse Johan's hittills bästa wg4-5 och en gammal mätning av sb26cdc ed och utan Sonasomus 6" i stor 40*120 cm baffel från 1,5 m (som leder till oregelbundenheter). Den viktiga kurvan i denna jämförelse är den röda längst ner som visar DI.

sb26_med_utan_WG4-5.gif
sb26_med_utan_WG4-5.gif (90.24 KiB) Visad 1204 gånger

Jämförelsen är mätningar 0-60 grader.

En mindre vågledare med något brantare profil ger förhoppningsvis önskat resultat.

Samma bild som ovan:

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-17 19:44

Jag förmodar att det är en optimal kompromiss mellan rak on axis och Di som gäller,
det kanske inte går att ha snörrak on axis och perfekt spridning utan eq, eller vad tror du
Maarten?

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-17 19:55

Kanske, Purifi har dock ändå fått till både frekvensgång och ffa spridning verkar det som.

OBS, nedre skalan 25 dB.

PTT1.3T04-HAG-01 WG104.png
PTT1.3T04-HAG-01 WG104.png (182.01 KiB) Visad 1200 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Waveguide SB26ADC/CAC

Inläggav johaneriksson » 2025-05-17 20:23

Purifi verkar ha lyckats rätt hyfsat med det men de har lite andra möjligheter :)

Edit: tvåa på den bollen

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-17 20:26

Men är direktiviteten så kanon?

Edit Det är nog under 18 kHz.
Jag har knöligt med att gämföra olika skalor

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-18 10:03

Jo men ni har rätt Purifi har jämnare di. Så det finns förmodligen förbättringspotential,
om det inte är skillnad i driverresponsen som är orsaken. Som sagt eran onaxis är ju kanon.
Hur är det med verkningsgraden på 4-5:an har den hyvlats ner i lägre diskanten eller
har den bara ökat högre upp? Det är kanske som en gungbräda höjer man på ena stället så sänks
det på andra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-18 12:56

Johans energi är imponerande. Frånvaron av simuleringsresultat kompenseras av blod, svett och tårar.

Man ska nog inte snöa in alltför mycket på spridningen över 15 kHz och man bör vara medveten om att Purifi byter något jämnare frekvensgång och spridning mot högre (membran-)distorsion över ca 15 kHz. Detta val är inte helt självklart och t.ex. SB26ADC (utan vågledare) uppvisar ca 10 dB lägre distorsion här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-18 13:34

Tack för den klargörande kommentaren I-or!

att sb26adc utan vågledare är så pass mycket bättre gör ju att potentialen här känns ännu större.

Då är det bara att få till lite mer vågledareffekt 2-8 kHz. Bör inte vara så mycket jobb utgående från verison 4-5 ovan (och gärna mindre frontplatta som nu nog är onödigt stor, 150 mm).
Senast redigerad av Maarten 2025-05-18 13:37, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-18 13:35

Håller fullständigt med I-or, riktigt imponerande.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-05-18 21:50

Här kommer bilder på waveguidernas profiler. 4-5 och 6 har samma profiler men lite olika design på mittpluppen. 5, 7 och 8 har samma profil men olika mittpluppar.

Nu är målet att lyckas få till en 3d printad waveguide som är lika bra eller bättre än 4-5. Efter det blir det att testa fler olika profiler för att förhoppningsvis avsluta med en sista omgång mittpluppar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-18 21:53

Du är en kämpe Johaneriksson.
Jag hejar på dig

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-18 21:59

Fantastiskt bra kämpat, nu har jag inte följt varenda inlägg men har det gjorts någon modell som börjar med 90grader i halsen direkt mot frontplattan eller har alla börjat sprida redan från botten i WG?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-05-18 22:02

Det är väldigt intressant att se ditt arbete.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-05-18 22:13

Chris71 skrev:Fantastiskt bra kämpat, nu har jag inte följt varenda inlägg men har det gjorts någon modell som börjar med 90grader i halsen direkt mot frontplattan eller har alla börjat sprida redan från botten i WG?
Menar du såhär? Kladdade på telefonen men jag hoppas du förstår.

Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-19 10:33

Toppen Johan!

Jag tror att profilen behöver gå lite mer åt TW29bnWG och Visaton WG148, dvs mer radie längre ut och en aning djupare. Som det är nu hamnar merparten av böjningen nära centrum, vilket jag tror främst påverkar i allra högsta registret (högre nivå där och smalare spridning) och det vi vill åstadkomma nu är lite mindre spridning i nedre diskanten, där TW29bnWG har klart jämnast spridning av dessa (har inga spridningsdata för W148).

Se bilder nedan:

Profiler vågledare, där Johans WG1 ska vara lik WG4-5. DI är baserat på vinklar 0-60 grader, dvs DI kommer at vara klart högre mätt 360 grader.

WG-Profiler.-DIpng.png
WG-Profiler.-DIpng.png (142.19 KiB) Visad 797 gånger

Dvs, mer böjning 10-30 mm ut, några mm djupare (säg 18 mm) och diameter 120 mm, samt mittplupp med diameter 12-16 mm som är ca 1,2-1,5 mm från domen och ett hål med diameter om ca 8-10 mm.

Här skulle man kunna testa varianter som i olika grad går åt TW29bnWG / WG148. Förhoppningsvis behövs inte fler tester än dessa (om frekvensgång blir lika bra som för WG4-5).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-20 03:14

johaneriksson skrev:
Chris71 skrev:Fantastiskt bra kämpat, nu har jag inte följt varenda inlägg men har det gjorts någon modell som börjar med 90grader i halsen direkt mot frontplattan eller har alla börjat sprida redan från botten i WG?
Menar du såhär? Kladdade på telefonen men jag hoppas du förstår.

[ Bild ]

Det var så jag menade, det lilla mitt förstånd plockat upp när det gäller WG så finns det 3 delar som påverkar slutresultatet men framförallt vart i frekvensgången man påverkar. I min bristande vokabulär blir det nacken som ansluter till själva diskanten, halsen som utgör huvudformen och sen mynningen där avslutet sker.

Ofta så fokuseras WG utveckling på de 2 senare då det är där en stor del av effekten uppstår men jag vill minnas att anslutningen längst in har en viktig funktion i helheten som det inte pratas så mycket om, därför var jag nysiken på hur ni jobbat med den.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-20 09:31

Chris, I-or bekräftade våra arbetshypoteser på förra sidan:
I-or skrev:En smalare hals ger mycket riktigt för höga frekvenser något högre nivå på axeln på bekostnad av mindre spridning.

Jag/vi har valt att titta på hela profilen där det är skalar mellan dimensionerna (dvs måtten i mm) och 'frekvenser för vågledareffekt', samt 'böjningshastigheten' påverkar graden av vågledareffekt.

Punkt 1-3 klara och de blev som vi hoppades på.
Extra ring hjälpte ej: Punkt 4 och 5 modifieras en smula till att innefatta en yttre ring á la Purifi och höja profilen något i mellandelen för att öka på nivån och minska spridningen i registret 1- 6 kHz.

7: Testa med varianter av lite svagare vinkel i innersta delen då vi nu fått upp nivå med mittpluppen

Testerna med WG5-WG8 ovan gav inte den ökade spridningen i toppoktaven som vi hoppades på och dessutom blev avståndet mellan mittplupp och dome för långt (vilket ledde till sämre frekvensgång), varför fokus istället blir att öka DI i lägre register (som också var påtänkt).

Nu testar vi två profiler och mittplupp med 16 mm diameter som borras upp till ca 6-8 mm och är 1,2 mm från domen.

WG-Profiler-2.png
WG-Profiler-2.png (80.69 KiB) Visad 661 gånger

Det kan vara så att skillnaden mellan de två nya förslagen är för liten för att vara meningsfull.

Förhoppningsvis räcker detta, möjligen behövs någon liten justering. Sen bör vi vara klara. Om inte något oväntat dyker upp i mätningarna som gör att vi får tänka om.

Och efter detta blir det att justera filter på The Rävelator och ev Räv-L, samt bygga finare lådor. Sen klart slut.
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-05-20 10:35

Ytan på radierna och i synnerhet de stora blir lätt så där om man printar liggandes, vill man ha riktigt fin yta så bör man vinkla den lite på bädden.

Kräver stöd och tar längre tid men ytan borde bli mångfalt bättre, inte provat på just en WG men på andra utskrifter.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-05-20 10:37

Det blir att testa vinklad print när vi fastställt designen. I dagsläget är det fort och fel som gäller :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-05-20 11:49

Fort och fel är jag en fena på :mrgreen:
Tillräckligt många fort och fel ger ibland fort och OK :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-05-20 13:56

Ett hyperboliskt horn har låg expansionstakt i halsen. Det ger mer effektivitet i lägsta registret till kostnaden av högre distorsion. Bör nog undvikas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-05-20 18:52

Nr7 ser inte så dum ut. Den hade jag utgått ifrån. Den är nog inte så olika min. Ja utan mittplupp..

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum