Dali (202-)7

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Dali (202-)7

Inläggav Kraniet » 2025-08-07 10:36

distad skrev:Numera när en "instegs golvare" med risiga fingrar oftast kostar över 20 papp ifrån tillverkarna så tycker jag inte 70 papp för Revival Atalante 5 med franska fingrar är dyrt. Det är ju en "rejäl högtalare" också, något som oftast kostar en rejäl slant. Det är mer tveksamt när högtalare kostar över några 100-tusen, riktigt bra frontar får man för mindre peng. Det finns "massor" av riktigt bra burkar mellan 50-200.000kr beroende på feel good. Men ett par Dali 7 med din bestyckning eller kanske original skulle kanske vara något. Frågan är hur nivån är emot Spectrum 410 :? Samma :? På Spectrum finns det klara förbättringsåtgärder, så de kan bli ännu bättre. För egen del så ser jag att jag skulle kunna leva med vintage högtalare och någon bra förstärkare, dvs. det skulle nog kunna fylla min ljudvärld med bra musik.

Tyvärr mäter Atalante inte bra. Tråkigt med så fin högtalare som kostar såpass.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... talante_5/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-09 15:05

Nja, jag lyssnar och om det låter bra "i mina öron" så skulle jag köpt oavsett vilka sågningar som finns på nätet. Det är hur det låter "i mina öron" som avgör vad som köps och inte köps. Om något "låter bra", så avstår man ju inte pga siffror. Likaväl som om något skulle låta sämre eller dåligt i mina öron men mätte fantastiskt så skulle jag aldrig köpa. Folk "här" verkar har fastnat totalt i mätningar och köper enbart med det som grund numera.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-09 19:32

Nu har basarna fått tätningslist och så har de kommit upp på Färilafötter ( modellen större fram och mindre bak då de ligger på viktskarv och mesta vikten är fram ).

Lite gurka som skall i saltlake, sen skall jag lyssna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-09 21:52

Något lite tightare blev det nog allt.

Väldigt nöjd med allt jag spelade. Sen bytte jag till pi60s-s och de första sekunderna så lät de väldigt konstiga... som jag bytt ett V mot ett A typ, men det släppte fort.

Dali spelar mycket större, men pi60s är tightare och mer exakt. Och när det väl behövs något nere i den djupa botten så kommer det också.

Andante, andante ger Agneta lite med bröstklang på Dali vilket jag iofs gillar... men tightheten på piano och övrig instrumentering på pi60s är definitivt via överlägsen.

pi60s är dessutom känsligare, får skruva upp ett par hack på Sonosen för samma output och då står dessutom Dali en halvmeter närmre.

Intressant hur fort man vänjer om sig... pausar en stund nu får återinkopplade Dali.

Användarvisningsbild
distad

s

Inläggav distad » 2025-08-09 22:19

Låter som det blev ett lyckat bygge...? Det är detta som jag frågade om en gång att köpa gamla högtalare tex. Dali lådor som det finns gott om och stoppa i nya grejer, men det blev mest tummen ner om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-09 23:16

Nattlorden skrev:pi60s är dessutom känsligare, får skruva upp ett par hack på Sonosen för samma output och då står dessutom Dali en halvmeter närmre.

Sonos?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-09 23:46

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:pi60s är dessutom känsligare, får skruva upp ett par hack på Sonosen för samma output och då står dessutom Dali en halvmeter närmre.

Sonos?

/ B

digitalt till benchmark dac

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: s

Inläggav Nattlorden » 2025-08-09 23:55

distad skrev:Låter som det blev ett lyckat bygge...? Det är detta som jag frågade om en gång att köpa gamla högtalare tex. Dali lådor som det finns gott om och stoppa i nya grejer, men det blev mest tummen ner om jag minns rätt.

de flesta dali är väl rätt generella 6,5” kombinationer som så många andra märken. är väl upp till vad som passar volymen. vill man nyttja snyggt byggda lådor så visst. men där är inget som står ut över att bygga egna i byggkvalité. Mina är nog sämre material än nutida mdf. och bygger du själv kan du pricka rätt volym.

dessa var ju mer kul pga bestyckningen.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-10 11:36

Kul att du fått till Dali burkarna.

Snart åker Pi60 ut :mrgreen:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-10 13:26

Imperial-Blomman skrev:Kul att du fått till Dali burkarna.

Snart åker Pi60 ut :mrgreen:

Haha.... inte en chans, skillnaden är fundamental.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-11 14:07

distad skrev:Låter som det blev ett lyckat bygge...? Det är detta som jag frågade om en gång att köpa gamla högtalare tex. Dali lådor som det finns gott om och stoppa i nya grejer, men det blev mest tummen ner om jag minns rätt.

Om du menar denna tråd så var det väl en del positiva kommentarer? I varje fall tycker jag att det är en god idé.
Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Ännu bättre möjligheter om man mäter förstås. :wink: :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-15 22:10

Maarten skrev:

Om du menar denna tråd så var det väl en del positiva kommentarer? I varje fall tycker jag att det är en god idé.
Högtalarbygge för mindre pengar....frågor och tanke.

Ännu bättre möjligheter om man mäter förstås. :wink: :)

Vi får se vad som händer. Man ska ha pengar också, och om så är jag sugen även om det blir enklare att köpa något begagnat. Det är så många faktorer som påverkar om man ska göra något. Man saka ju ha ett rum utan basproblem till att börja med, annars blir det komplicerat. Men en vacker dag, så "kanske".... När man nu varit utan anläggning i över 4år så ökar "suget" Hörlurslyssning är trevligt, men riktig lyssning är en annan sak.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-16 07:04

Hade jag varit i trångsmål med pengarna för det, så hade jag säkert kunnat leva med Dali 7-orna som de var när jag köpte dem, trots buckliga domer och felaktig bas, speciellt om någon form av eq redan funnit tillgänglig - använde en av de i Spotify inbyggda sättningarna när vi spelade i den konfigurationen på sonens fest. Så det måste inte kosta skjortan att få ljud om man hittar något det inte är rusning efter på begagnatmarkaden.

Sen blev det ju mycket bättre med förändringen - feelgood inräknad, men allt hade inte varit nödvändigt att göra.

Föregående

Återgå till DIY-forum