Effekter av baffelkompensering

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

Effekter av baffelkompensering

Inläggav andre » 2006-05-03 21:39

Har ett delikat problem,satte in baffel kompensering i mina Ariel TL.
Använde mig av edge,fick då följande värden 4,7 ohm samt 2.738 Mh.
använde en luftlindad spole 0.8mm samt metalloxid motstånd.

Problemet som uppstod var följande: Verkningsgraden sänktes(mer än väntat)Högsta diskantregistret försvann,ej lika klart ljud (beslöjat),dock blev basen bra ,kanske i mesta laget om dom står bara en halvmeter från bakvägg,vilket är den placering jag kan (får)ha.(WAF)

Därför undrar jag :?:
1:Hur använder jag edge för att räkna ut halv baffelkompensering?
2:Tror ni det blir en förbättring av "slöjan"om jag byter ut den luftlindade "vanliga"spolen till en bandspole ?
3: Annan lösning?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-05-03 22:54

Nä det funkar nog inte så bra, du plockar ju bort nära halva effekten till det övre registret samtidigt som delningsfiltret sannolikt slås ut pga tokig drivimpedans. sen funderar jag om inte Ariel redan har baffelstegskomp, om inte så undrar jag hur konstruktören egentligen tänkt? Finns det några pålitliga mätninger på Ariel så man kan se om den är kompenserad redan.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Effekter av baffelkompensering

Inläggav Svante » 2006-05-03 23:31

andre skrev:1:Hur använder jag edge för att räkna ut halv baffelkompensering?

Sätt f1 och f2 närmare varandra. Default är en faktor 2 emellan dem, vilket ger 20*log(2)=6 dB. Sätter du faktorn 1.4 så blir det 3 dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-05-04 06:01

Hänger inte med dig riktigt Svante,kan du förenkla?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-05-04 06:54

Svante menar att om (t.ex.) f2/1,4 = f1 så kompenserar men med 3dB dvs förhållandet mellan f1 och f2 är 1,4

Tips:
Tryck på suggest f1 & f2
Låt f2 ligga som det är och ändra f1 mot högre frekvens tills 2 - 3dB är kvar att kompensera för.

Metoden är ok bör en bredbandare men (jag tjatar) delningsfiltret "högtalarens hjärna" fungerar inte rätt efter att den av edge föreslagna kretsen sätts in. Vilket du själv sannolikt kan höra.
Så lösningen på ditt problem är att skaffa en eq. eller en bra tonkontroll.
Sen har ju inte Ariel den dynamiska kraften i basen, vilket lätt kan inses.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-04 07:34

Är det verkligen en så bra ide att använda en sådan krets? I serie med högtalaren?

Det borde ju bli helgalet beroende på högtalarens totala impedans.

Sedan tror jag Ariel är baffelstegskompenserad. Alla seriösa konstruktioner är det mer eller mindre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-04 07:39

Ariel har baffelstegskompensering i filtret

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-04 08:13

Ah, jag missade att det var en färdig konstruktion. Ja, de brukar väl vara kompenserade redan, numera, och då blir det förstås kaka om man låter edge lägga dit en till kompensation.

Öht så är kompensationen som förslås i Edge lite knepig, den förutsätter resisitv last och är mao inte bättre än att använda tabeller för delningsfilter. För seriösa byggen bör förstås allt simuleras, baffelstegskompensation, delningsfilter, högtalarens impedans och högtalarens tonkurva.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-04 08:21

Här är Ariels delningsfilter beskrivet:
http://www.nutshellhifi.com/Arieltxt2.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-05-04 10:19

Kaffekoppen skrev:Ariel har baffelstegskompensering i filtret

Är du säker ? kan ej hitta liknande krets... :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-04 10:27

Det brukar märkas som ett större värde på seriespolen i filtret och mer dämpning på diskanten än utan baffelstegskompensation. Det är det normala sättet att baffelstegskompensera en högtalare på. Man gör det som en del i dimensioneringen av filtret, precis som att man tar hänsyn till elementens impedans och frekvenskurvebeteende (baffelsteget är ju en del av frekvenskurvan för elementet monterat i lådan).

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-05-04 10:53

Tack Martin :!: jag förstår :) river ut dom i kväll....

Användarvisningsbild
Dantax

Baffelsteg

Inläggav Dantax » 2006-05-10 16:18

Ähum, Har någon lust att förklara vad baffelstegskompensering är? Antar att frekvenskurvan för diskanten påverkas på något mindre bra sätt när den sätts i en låda, men vad är baffelsteg? Är det kanten på lådan eller när man gör baffeln i trappsteg för att faskompensera? Håller med om att den färdiga högtalarkonstruktionen med filter och allt bör simuleras, men vilket program används lämpligast för detta om man har tunn plånbok?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 17:37

De våglängder som är längre än bredden på lådan får mindre stöd och känsligheten blir lägre. Den lägsta basen får teoretiskt 6db lägre känslighet sedan blir känligheten bättre för att vara likställd med resterande högtalare just vid baffelbredden.

Ofta kompenserar man 3-4db för detta. En högtalare utan baffelstegskompensation blir basfattig.

Återgå till DIY-forum